Win Xp! Admin konto borta? Kontrollpanelen borta?

Permalänk
Medlem

Win Xp! Admin konto borta? Kontrollpanelen borta?

Hejsan!

Jag har win xp pro i min dator. (en annan dårå). Precis efter en ny installation av windows dök sånna logga in grejer varje gång jag skulle starta windows.

Jag gick då in till kontrollpanelen och ändrade administratör kontots lösenord, men förhoppning att få bort den där logga in grejen. (Jag valde ett blankt lösenord).

Men därefter började mardrömmen. Mitt admin konto har på något sätt försvunnit, eller ja, jag ser ingen kontrollpanelen i min dator längre och jag kan inte heller klicka på klockan där nere åt höger för då står det.

"Systemet är begränsad, kontakta system administratören" eller något liknande.

Snälla jag är inte så dator kunnig. Kan ni vara snälla och hjälpa mig att få tillbaka mitt administratör konto/kontrollpanelen.

Mycket tacksam för svar
MVH
Rocky

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem

Testa att starta datorn i felsäkert läge (peppra på F8 när datorn bootar tills det kommer upp en meny där du kan välja felsäkert läge utan nätverk). Där bör administratörskontot fortfarande fungera. Testa det och återkom om du fortfarande inte får fram det.

Visa signatur

"/msg mixes [meddelande]" @ qnet

Permalänk
Medlem

Har liknande fel jag också nu. Har alltid haft mitt vanliga konto som admin konto, men helt plötsligt så har mitt Admin konto blivit ett Gästkonto.. jag kan inte installera spel eller något alls. Har prövat att ändra mitt gästkonto till administratörskonto men inget händer då. Har också prövat att logga in med "Administratör" men då står det: "Det här kontot är spärrat, kontakta systemadministratören". Har testat allt! Inget funkar.

Väldigt tacksam om någon har en aning om hur jag ska få mitt "Gästkonto" till administratörkonto igen, eller iaf så jag kan logga in med administratörkontot. Obs, för mig är det i Windows Vista det krånglar. Riktigt trökigt då jag inte kan öppna vissa program och kan inte installera spel heller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)