24-26" 7olika med PVA, P-MVA, S-PVA, TN nån som provat dessa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens

Om Eizo nu riktar sig till proffs osv varför kalibreras de från fabrik?
Det är ju isåfall potentialen som räknas,alltså hur bra den kan bli efter egen kalibrering.
Antagligen har jag missuppfattat kalibrering.
Är inte det till för att skärmen ska kunna visa färgerna så verklighetstroget som möjligt?
När jag läser tidigare inlägg i tråden så snackas det om att ett antal skärmar ska visa samma färger istället.
Antar att de då ska visa samma och rätt färger.

Dom kalibreras från fabrik av proffs till proffs. Eizo har jobbat med detta så länge att dom vet om hur målgruppen vill ha sina skärmar kalibrerade.
De som sysslar med CAD/Video/Foto på hög nivå är ofta inte intresserade av att kalibrera från scratch. De får en färdig kalibrerad skärm och sedan kan de finjustera resten efter hand. Bara för att Eizo kalibrerar sina skärmar från fabrik innebär det inte att den kalibreringen passar exakt alla. Så klart kalibrerar man själv många gånger. Men det är en väldigt stor skillnad att få en färdig kalibrerad skärm från Eizo och få en skärm från BenQ, Dell, Samsung, Viewsonic med flera.

En seriös grafiker skulle inte få för sig att köpa något annat än Eizo på grund av att de slipper kalibrera själv och känner till den extremt höga kvalitén Eizo levererar. Allt från produkter till support.

Köper du en skärm för 7000 kr istället måste du ändå ha riktigt bra verkyg samt kompetensen att kalibrera. Många tycker att dom är duktiga på det men det är skillnad på att kalibrera och kalibrera. Är du kunnig på att kalibrera skärmar så köper man inga skit verktyg för 1000 kr utan man får oftast gå upp mot en 2-3 tusen kronors klassen.
Eizo gör det oftast bäst, Dom jobbar med det här varje dag och har gjort det sedan det startade. Dom som kan kalibrera lika bra och har en väldigt stor kompetens inom området finns det inte så många av.

De flesta tillverkarna har en Delta/RGB över 3-5 tror jag men Eizo kör sina egna special varianter. Samma sak med rgb-färgrymd och cmyk-standard. 96% - 100% är extremt högt Mittens. Det är väldigt få skärmar som når upp till den nivån.

Jag antar att du har suttit vid endel LCD skärmar på senare dar men frågar dig igen. Har du suttit vid en Eizo LCD vid 9-10kronors klassen? Dag och natt och sedan ska vi inte glömma de skärmar som kostar runt en 3000$. Det finns ju så klart extrem varianter av skärmarna också och ännu dyrare.

Citat:

På vilket sätt vet du att den Eizoskärmen du länkar till är mycket bättre än t.ex en BenQ eller liknande?

Är det för att du utgår från att Eizo har den bästa tekniken eller har du läst ett test t.ex?

Jag utgår inte från att Eizo har den bästa tekniken overall när vi talar skärmar. De flesta vet att dom har den bästa tekniken overall. Det betyder inte att dom är snabbast eller visar X och Y bäst utan generellt så klart.

Läser du olika tester, sitter och jobbar med olika monitorer och jämför så förstår du själv. Jag har inte läst speciellt många tester kring Eizo men jag har haft mycket att göra med Eizo främst på CRT sidan. Nu kan du tycka att allt detta är personliga åsikter, både ja och nej. Eizo är de bättre skärmarna och hela världen vet om det som sysslar med diverse från grafik till Film eller som har kompetensen inom skärmar.

Citat:

Summerande fråga: Vad är det som gör att det är bättre att köpa en
Eizoskärm för 10k istället för LG skärmen som det länkades till och hyra av en Lacie blue eye?

Precis av anledningarna tidigare jag skrev.

Eizo använder sig av bättre overdrive kretsar vilket resulterar till mindre inputlag. Sedan är det struntsamma om man hittar en 2NS G-T-G skärm från Samsung så presterar den Eizon jag länkade ovan bättre i spel i snabbhet.

Eizo täcker ofta 96% av Adobes rgb-färgrymd samt 100% av cmyk-standarden, även över också. Dom kalibrerar från fabrik och gör det riktigt bra. Kretsarna i deras skärmar är inte den samma som övriga märken som Dell, Viewsonic, Samsung, BenQ med flera. Backlight är inte den samma på de olika skärmarna. Inputlag är inte den samma på de olika skärmarna.

Dom gör helt enkelt högkvalitativa skärmar och det syns på priset också. Dom har vart med länge och dom hade överlägsna CRT skärmar till skillnad från Dell, Samsung, Viewsonic, Hansol med flera. Det är nog de flesta kunniga inom området överrens om.

Men jag är inte speciellt kunnig på skärmar. Vill du ta dig an riktigt information så är förslaget att du söker upp någon som vet vad han pratar om och kan förklara exakt varför X och Y är bättre jämfört med de övriga tillverkarna trots likadana paneler eller ej.

Jag är sångare för attans!

Mvh A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
A.N'doja, kan du länka till några tester som stärker det du påstår?

Som jag skrev så har jag inte läst speciellt många tester. Sök, google är gratis.

Leta upp Robert Green. Han är en känd CAD expert. Fråga honom vilken skärm han skulle föredra för sitt arbete.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som jag skrev så har jag inte läst speciellt många tester. Sök, google är gratis.

Leta upp Robert Green. Han är en känd CAD expert. Fråga honom vilken skärm han skulle föredra för sitt arbete.

Inte för att misskreditera sanningshalten i ditt påstående, men att Robban tycker att en viss skärm är bäst gör det ju inte sant. De finns ju "experter" på AMD och trots att de kan tituleras experter av gemeneman betyder det ju inte att deras preferenser är sanna. De har säkert helst AMD-processorer i sitt arbete

Man ska aldrig underskatta subjektivitetens makt. Med detta sagt tror jag nog ändå att Eizo är svårslagna. Jag vill dock i ödmjukast i MBY:s anda trycka på att en respekterad persons åsikt inte behöver vara någon form av sanning.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Inte för att misskreditera sanningshalten i ditt påstående, men att Robban tycker att en viss skärm är bäst gör det ju inte sant. De finns ju "experter" på AMD och trots att de kan tituleras experter av gemeneman betyder det ju inte att deras preferenser är sanna. De har säkert helst AMD-processorer i sitt arbete

Man ska aldrig underskatta subjektivitetens makt. Med detta sagt tror jag nog ändå att Eizo är svårslagna. Jag vill dock i ödmjukast i MBY:s anda trycka på att en respekterad persons åsikt inte behöver vara någon form av sanning.

Jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ludlan
Nu är nya skärmen här, BENQ G2400w, och jag är underbart nöjd med den.

Funderar också på den där skärmen.
Skriv gärna en recension här eller på prisjakt.nu

Nån mer som har erfarenhet av BENQ G2400W ?

Kvalla?
Döda pixlar?
För ljussvag?

Permalänk

eizo-skärmarna promotas rätt frisk på det här forumet.. LOL

Permalänk

Vad är det som är lol? Dom är ju ruggigt bättre på i prinsip allt jämfört med bl.a. din skärm och de övriga skärmarna man drar upp i tråden. Men dom kostar ju också därefter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Nej nu har jag bestämt för att jag vill inte lägga 10k på en 24" skärm, tror ni Eizo skärmen lär droppa snabbt i pris? kostar 8k +frakt från Tyskland..

Funderar annars på LG L245wp: MVA,178grader,HDMI,PIP,USB. men läser att den är oskarp.. Pris 5900kr

Finns en annan LG L246wh men den hittar jag ingen info om panel typ, nån som vet? Pris 5200kr

Eller Viewsonic VX2435WM: MVA, 176grader,HDMI,HDCP. Den har fått bra kritik i tester. Pris 7000kr lite mycket kanske..

ELLER ska jag köpa en billig 22" HP w2207 för 3k och byta upp mig om nått år till en Eizo FlexScan S2431W ?

Permalänk
Medlem

LG L246wh är en TN-panel. rek. ej.
Det är några på forumet som har beställt L245wp, och har lovat skriva en mini-review när dom fått den. Jag funderar också på den....

fet tråd om l245wp (ja, den heter l246wp i USA): http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1167222

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Blir nog nått billigt och köpa Eizo om nått år istället.

Men frågan är om man ska lägga på en tusing mot en HP w2207 och köpa nån av dessa 24" alltså skärmar med dvi eller hdmi för 4000kr:

AOC LM416V: DVI med HDCP får mycket beröm här:http://www.tweakup.dk/article/1282/dk/

Videoseven D24W33: hittar ingen info om denna?

Eller för 4400kr en med PVA panel Acer AL2423W (dock utan hdcp)

Vilken av dessa 4 tycker ni?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=95353,212775,168925,2324...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad är det som är lol? Dom är ju ruggigt bättre på i prinsip allt jämfört med bl.a. din skärm och de övriga skärmarna man drar upp i tråden. Men dom kostar ju också därefter.

Hur får man då chansen att sitta framför dessa Eizo skärmar då ? (utan att behöva köpa en)

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hur får man då chansen att sitta framför dessa Eizo skärmar då ? (utan att behöva köpa en)

Hm, ja det kan vara svårt. Jag har en god vän till mig som jobbar som webdesigner och sysslar mycket med CAD och sådana saker på hans jobb. Så jag får ta mig en tripp lite när jag vill ner dit. De har fina och härliga skärmar på hans jobb.

Men ta reda på om någon av dina vänner har en Eizo eller om någon av dina vänner jobbar på ett företag där man sysslar mycket med grafik. Eller så ringer du ner till en studio och förklarar vad du är ute efter och frågar om de har tillgång till X och Y.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State

Läste i annons i Metro igår att FotoVideo (herkulesg.11, sthlm) hade demonstration av en Eizo-skärm. Ring dom och hör....
http://www.fotovideo.se/

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
Läste i annons i Metro igår att FotoVideo (herkulesg.11, sthlm) hade demonstration av en Eizo-skärm. Ring dom och hör....
http://www.fotovideo.se/

Hehe jo, men kan istället snacka med brorsan. Han jobbar på FotoVideos Malmö butik, så kan kolla ifall han kan fixa fram en.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

BENQ FP241W
Belinea 2485 S1W
LG L245WP

Vilken av dessa skulle ni välja? benqen är dyrast, men är den bättre än LG/belina?

Jag har möjlighet att ställa in 1:1 och aspectratio från grafikkortets drivare så belinans svaghet på den fronten (att den inte kan ställa in 1:1) gäller inte mig. om man räknar bort den svagheten hur står sig då belinea mot benq å lg ?

har läst otaliga reviews, men i alla sägs det olika osv, så det bara snurrar i huvet.

tack för all slag input:) å jag skiter fullkomligt i eizo, för dyrt

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Köpte en LG L246WH nyligen...
Packade upp skiten och så var det en trasig pixel mitt i skiten...
Runkpasta!

Hur vanligt är det med döda pixlar egentligen?

Jag testade att köra ett "återuppväckningsprogram" men än så länge är det ingen skillnad... Skitpolicy att dom tillåter sånn skit...

Permalänk
Avstängd

Jag har benqen. Den är helt underbar, den enda nackdelen är att det svarta på sidorna av skärmen blir ljus när man itne har huvudet rakt framför. Men det är lätt att sätta åt sidan

Jag har haft tre stycken varav den första blev utbytt på grund av att det fanns EN död pixel på den, vilket får toppenbetyg av mig

Edit: Till personen som har köpt ifrån webhallen, man tar rma'n med tillverkaren direkt, aldrig igenom företaget.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Input lag TN

Visa signatur

GeFeldz

Permalänk
Medlem

Re: Input lag TN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFeldz
Input lag
Benq G2400W vs Samsung 245T
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=48&mo1=304&p1...

Färger efter kalibrering vs en Eizo
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=48&mo1=304&p1...

informativa länkar. Betyder det att den billiga G2400W både är billigare och bättre än en EIZO efter kalibrering då färgerna stämmer bättre?

ang skärmars kvalité tror jag att många inte bryr sig så mycket för att de uppgraderar från ganska kassa skärmar som gamla CRT's eller mindre och äldre skärmar. Betraktningsvinkeln t.ex. är ju skitsamma eftersom man sitter framför datorn till skillnad från en TV.
Färgerna är också inte såå jävla viktiga då man inte tittar på hi-res foton på blommor utan oftast surfar, spelar spel där grafikkortet egentligen begränsar eller så tittar man på film. De flesta filmerna som ses idag är ju xvid eller DVD och i sällsynta fall HD, och jag tror mig fan inte att en gammal xvid rip ser så mycket bättre ut på en 10,000kr skärm...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Input lag TN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rzr1911
informativa länkar. Betyder det att den billiga G2400W både är billigare och bättre än en EIZO efter kalibrering då färgerna stämmer bättre?

Nej, Nästan alla vettiga skärmar är någolunda exakta efter kalibreringen, men TN-paneler spelar det mindre roll för då färgerna förlorar sin korrekthet såfort du ändrar din huvudposition en bit. Dessutom är det olika från modell till modell hurpass exakta färgerna är innan och efter kalibreringen.

För det Eizoskärmarna är till för har en G2400W inte en suck i hvetet, men ska du ha den som allmän film och gamerskärm och inte bryr dig så mycket om vinklarna och så spelar det mindre roll.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.