Ursprungligen inskrivet av Mittens
Om Eizo nu riktar sig till proffs osv varför kalibreras de från fabrik?
Det är ju isåfall potentialen som räknas,alltså hur bra den kan bli efter egen kalibrering.
Antagligen har jag missuppfattat kalibrering.
Är inte det till för att skärmen ska kunna visa färgerna så verklighetstroget som möjligt?
När jag läser tidigare inlägg i tråden så snackas det om att ett antal skärmar ska visa samma färger istället.
Antar att de då ska visa samma och rätt färger.
Dom kalibreras från fabrik av proffs till proffs. Eizo har jobbat med detta så länge att dom vet om hur målgruppen vill ha sina skärmar kalibrerade.
De som sysslar med CAD/Video/Foto på hög nivå är ofta inte intresserade av att kalibrera från scratch. De får en färdig kalibrerad skärm och sedan kan de finjustera resten efter hand. Bara för att Eizo kalibrerar sina skärmar från fabrik innebär det inte att den kalibreringen passar exakt alla. Så klart kalibrerar man själv många gånger. Men det är en väldigt stor skillnad att få en färdig kalibrerad skärm från Eizo och få en skärm från BenQ, Dell, Samsung, Viewsonic med flera.
En seriös grafiker skulle inte få för sig att köpa något annat än Eizo på grund av att de slipper kalibrera själv och känner till den extremt höga kvalitén Eizo levererar. Allt från produkter till support.
Köper du en skärm för 7000 kr istället måste du ändå ha riktigt bra verkyg samt kompetensen att kalibrera. Många tycker att dom är duktiga på det men det är skillnad på att kalibrera och kalibrera. Är du kunnig på att kalibrera skärmar så köper man inga skit verktyg för 1000 kr utan man får oftast gå upp mot en 2-3 tusen kronors klassen.
Eizo gör det oftast bäst, Dom jobbar med det här varje dag och har gjort det sedan det startade. Dom som kan kalibrera lika bra och har en väldigt stor kompetens inom området finns det inte så många av.
De flesta tillverkarna har en Delta/RGB över 3-5 tror jag men Eizo kör sina egna special varianter. Samma sak med rgb-färgrymd och cmyk-standard. 96% - 100% är extremt högt Mittens. Det är väldigt få skärmar som når upp till den nivån.
Jag antar att du har suttit vid endel LCD skärmar på senare dar men frågar dig igen. Har du suttit vid en Eizo LCD vid 9-10kronors klassen? Dag och natt och sedan ska vi inte glömma de skärmar som kostar runt en 3000$. Det finns ju så klart extrem varianter av skärmarna också och ännu dyrare.
På vilket sätt vet du att den Eizoskärmen du länkar till är mycket bättre än t.ex en BenQ eller liknande?
Är det för att du utgår från att Eizo har den bästa tekniken eller har du läst ett test t.ex?
Jag utgår inte från att Eizo har den bästa tekniken overall när vi talar skärmar. De flesta vet att dom har den bästa tekniken overall. Det betyder inte att dom är snabbast eller visar X och Y bäst utan generellt så klart.
Läser du olika tester, sitter och jobbar med olika monitorer och jämför så förstår du själv. Jag har inte läst speciellt många tester kring Eizo men jag har haft mycket att göra med Eizo främst på CRT sidan. Nu kan du tycka att allt detta är personliga åsikter, både ja och nej. Eizo är de bättre skärmarna och hela världen vet om det som sysslar med diverse från grafik till Film eller som har kompetensen inom skärmar.
Summerande fråga: Vad är det som gör att det är bättre att köpa en
Eizoskärm för 10k istället för LG skärmen som det länkades till och hyra av en Lacie blue eye?
Precis av anledningarna tidigare jag skrev.
Eizo använder sig av bättre overdrive kretsar vilket resulterar till mindre inputlag. Sedan är det struntsamma om man hittar en 2NS G-T-G skärm från Samsung så presterar den Eizon jag länkade ovan bättre i spel i snabbhet.
Eizo täcker ofta 96% av Adobes rgb-färgrymd samt 100% av cmyk-standarden, även över också. Dom kalibrerar från fabrik och gör det riktigt bra. Kretsarna i deras skärmar är inte den samma som övriga märken som Dell, Viewsonic, Samsung, BenQ med flera. Backlight är inte den samma på de olika skärmarna. Inputlag är inte den samma på de olika skärmarna.
Dom gör helt enkelt högkvalitativa skärmar och det syns på priset också. Dom har vart med länge och dom hade överlägsna CRT skärmar till skillnad från Dell, Samsung, Viewsonic, Hansol med flera. Det är nog de flesta kunniga inom området överrens om.
Men jag är inte speciellt kunnig på skärmar. Vill du ta dig an riktigt information så är förslaget att du söker upp någon som vet vad han pratar om och kan förklara exakt varför X och Y är bättre jämfört med de övriga tillverkarna trots likadana paneler eller ej.
Jag är sångare för attans!
Mvh A
Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.