Hårddisk-ras, hur räddar man filer? (inte dum)

Permalänk
Medlem

Hårddisk-ras, hur räddar man filer? (inte dum)

Dell supporten och diagnostikprogrammet konstaterade att min hårddisk är trasig.

Hur gör man för att rädda filer?

Hårddisken sitter i en Dell Inspiron 9400 och är en SATA hårddisk på 160GB installerat på den är Windows Vista Ultimate (NTFS)

Kommer inte in i Windows så jag vet inte om Windows skulle "hitta" hårddisken.

Norton Ghost v12 hittar inte hårddisken när jag bootar på en sån skiva.

Jag har tagit ut den och tittat lite på den för att leta efter adapter så jag kan koppla in den i min friska dator.

Nu till själva frågeställningen/funderingarna:
Om jag köper ett hårddisk-kabinett för 2.5"-hårddiskar så går det säkert att stoppa in den, men om nu som jag märker windows redan har problem med att hitta hårddisken kanske inte hårddisk-kabinett är det rätta alternativet utan en SATA -> IDE - adapter är det rätta? (alltså utan USB2.0-anslutning)

(Jag har tillgång till en frisk bärbar dell-dator med Windows XP Pro (NTFS))
(Jag har tillgång till en stationär dator utan OS med IDE-gränssnitt)

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer med all sannolikhet inte att fungera om Norton Ghost inte hittar disken. Att köpa en S-ATA -> IDE adapter kan hjälpa för att diagnostisera vad som är fel men risken är stor att det är ett hårdvarufel och då är det nog lättast/säkrast att lämna in den.

Hittar datorn hårddisken i BIOS:en?

I så fall finns det en chans att du kan ansluta den till den stationära med S-ATA -> IDE adapter och göra en avbild och sedan rekonstruera med avbilden.

Om du har viktig information på den bör du inte experimentera själv då risken är stor att du omöjliggör senare rekonstruktion.

Permalänk
Medlem

Nja så viktig är den väl inte men jag vill gärna ha den. Nån hundring för en adapter kan jag väl lägga för att få tag i informationen. BIOS hittar hårddisken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, du kan använda en S-ATA -> USB för att föra över data också. Enda skillnaden är att SMART är "optional" över USB så man brukar inte kunna plocka ut SMART information.

Att BIOS:en hittar hårddisken indikerar att logikkortet inte är rökt (i alla fall inte helt rökt) och att disken spinner upp. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en sån här, kollegan sa att dom ofta levererar nästa dag. Jag får hoppas på det bästa.

http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SATA-61

Tack för all hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Käck lite grej, kostar 495 på Dustin. Vad kostar den om man köper direkt från Deltaco?

När det gäller rekonstruktionsprogram skulle jag rekommendera GetDataBack.

Om du installerar SpeedFan kan du försöka att få ut SMART från disken och avgöra hur den mår (mår den bra kan man hoppa över att göra en avbild). Men det är inte säkert att det fungerar då det är USB.

Permalänk
Medlem

Det gick inge bra, har testat getdataback och 1st NTFS Recovery v2.1. Programmen hittar efter lite om och men hårddisken, men har problem med att läsa från hårddisken när man kör "recovery" och den letar igenom hårddisken efter filer och mappar.

... är det kört?

1-2 ggr lyckades windows hitta hårddisken så att det blev en mappad enhet (F:\) och jag lyckades se några mappar och kopiera ett tiotal filer innan windows explorer låste sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reenhilm
Det gick inge bra, har testat getdataback och 1st NTFS Recovery v2.1. Programmen hittar efter lite om och men hårddisken, men har problem med att läsa från hårddisken när man kör "recovery" och den letar igenom hårddisken efter filer och mappar.

... är det kört?

1-2 ggr lyckades windows hitta hårddisken så att det blev en mappad enhet (F:\) och jag lyckades se några mappar och kopiera ett tiotal filer innan windows explorer låste sig.

Låter som att den håller på att dö. Kan funka att lägga i frysen några timmar och sen ta ut den och starta direkt för att se om du kan köra recovery då. Men var snabb.

Permalänk
Medlem

Läs topic en gång till...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs topic en gång till...

johlin2 är seriös, att lägga hårddiskar i frysen är ett gammalt knep som kan få igång den ett tag, men kan även förstöra den.
(i en lufttät plastpåse ~30min)

Man kan även testa att knacka den lite lätt i en bordskant, men detta kan såklart även förstöra den.

Får väl även påpeka att detta är det absolut sista man testar eftersom det lika gärna kan förstöra disken ännu mer, men om man ändå bara tänkt slänga den så skadar det inte att försöka.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Inget knackande eller läggande i frysen, om jag får be. Såvida det inte är en sista åtgärd innan man ger upp för gott, med betoning på sista. Frysen kan fungera om man lägger i en lufttät påse (viktig detalj som man inte får glömma) men jag kan inte säga att jag tycker att det är en sådär strålande metod.

Om du har grejer som du behöver få ut kan vi (eller något annat företag) förmodligen fixa det men du verkade inte ha så viktig information på disken.

Permalänk
Medlem

När man skall rädda innehållet på en disk, som har fel är det första man skall göra en kopia av disken. Dataåterställningsprogram körs sedan på kopian, inte på orginalet. Bra program för kopiering är dd och dd_rescue ( http://www.garloff.de/kurt/linux/ddrescue/ ).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

*nix är inte min grej. Jag är nog dum iaf...

nä så viktig är den inte, har backup från en månad tillbaka på allt... men det kommer väl saknas lite.

Jag har i stort sett gett upp så jag kommer väl kasta in den i frysen och testa...

... sen knacka på den och testa...

och sen KNACKA! #"¤%&#¤&¤/ på den innan jag skickar den tillbaka till dell

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

*nix är inte min grej. Jag är nog dum iaf...

nä så viktig är den inte, har backup från en månad tillbaka på allt... men det kommer väl saknas lite.

Jag har i stort sett gett upp så jag kommer väl kasta in den i frysen och testa...

... sen knacka på den och testa...

och sen KNACKA! #"¤%&#¤&¤/ på den innan jag skickar den tillbaka till dell

Du lär ju inte direkt få en ny på garantin om du hammrar sönder den innan inskick...