Hejsan!
Det är så att jag har tänkt mig att ha en serverdator ståendes här hemma. Den skall agera som ventserver samt webserver och eventuellt ftpserver.
Nu är det så att jag inte har tillgång till en switch, utan bara en router som heter Netgear RP614 v3.
Min bredbandsuppkoppling är från BBB (Telenor) och där har jag en statisk ip adress. Dvs bara 1 ip adress som är aktiv hela tiden. Den måste jag printa in manuellt i nätverksinställningarn på antingen servern eller routern, vilken nu det är som ska dela ut internet.
Just nu har jag kopplat in 2 lan kort i servern, 1 till internet uppkopplingen, och ett som går vidare till routern för delning. Saken är den att jag får inte delningen att fungera. Vi kommer alltså ha 3 datorer igång här hemma, varav en agerar serverdator som sagt.
Visar lite enkelt hur jag kopplat
Modem -> Serverdator -> Router -> Dator 1/2
Men som sagt, det vill sig inte fungera på det sättet.
Skippar jag servern som första punkt så blir det juh kopplat såhär
Modem -> Router -> Server/Dator 1/Dator 2
Men jag antar att servern måste stå först. Efter modemet då dvs, för routern kan väl inte vidarebeforda inkommande trafik till servern?
Är ganska så ny på det här med router och sånt. Men det skall nog gå att lösa det här på nåt sätt.
Tacksam för all hjälp jag kan få. Om det är mer information som jag glömt att berätta så bifogar jag det.
/Micke