Permalänk
Medlem

Skriva långt in på cd-skivor

Hej,

Testade igår att skriva med min skrivare på en cd-skiva. Testade programmet som kom med skrivaren (Canon Pixma 6700D) och minskade innercirkeln så mycket det gick, ändå så gick inte färgen hela vägen in mot mittencirkeln.

Någon som har någon erfarenhet av att skriva på cd-skivor? Kan ni i så fall rekommendera ett bra program?

För att förstå problemet bifogar jag en bild:
http://static.pici.se/pictures/SxpsVgUnA.jpg

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

Kika här och se om du hittar nåt...

http://www.photo-i.co.uk/BB/viewforum.php?f=6

Det är ett forum för Canon Pixma skrivare och det finns en del trådar om just 6700D.

Jag passar på och ställer några frågor till dig om 6700D eftersom jag antagligen kommer köpa den nästa vecka.

1. Jag har läst en hel del recensioner om den här skrivaren och kvaliten på foton verkar skitbra, men den har fått medioker när det handlar om vanlig svart text. Stämmer det eller är det en klar svart text?
Den här kostar nämligen runt 1500 kr så jag vill inte köpa nån skrivare som har taskig kvalite på svart text. Vad säger du? Är du nöjd?

2. Jag har också läst om just CD/DVD printing för den här skrivaren och nån skrev att 6700D inte var speciellt bra på det. Jag såg din bifogade bild och färgerna ser riktigt fina ut på skivan till höger. Är du nöjd med CD/DVD printen i övrigt? Jag tänkte på färgkvaliten. Det där med innercirkeln ska säkert gå att lösa på nåt sätt, men jag läste nåt om att färgerna skulle bli rätt knasiga.
Skulle du säga att det ser ut som en originalskiva? Är det starka färger?
På din bifogade bild ser det fint ut men det kanske skiljer när man väl sitter där med skivan.

3. Piratpatroner verkar inte vara det enklaste att fixa till Canon skrivare över huvud taget då dom kör med chip till sina patroner. Men har du kommit runt detta på nåt sätt? I 6700 finns 6 patroner och dom kostar runt 130 kr st, så det blir mycket pengar i längden.

4. Fungerar den bra i övrigt? Missnöjd med nåt?

Skulle bli jättetacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roberts
Kika här och se om du hittar nåt...

http://www.photo-i.co.uk/BB/viewforum.php?f=6

Det är ett forum för Canon Pixma skrivare och det finns en del trådar om just 6700D.

Jag passar på och ställer några frågor till dig om 6700D eftersom jag antagligen kommer köpa den nästa vecka.

1. Jag har läst en hel del recensioner om den här skrivaren och kvaliten på foton verkar skitbra, men den har fått medioker när det handlar om vanlig svart text. Stämmer det eller är det en klar svart text?
Den här kostar nämligen runt 1500 kr så jag vill inte köpa nån skrivare som har taskig kvalite på svart text. Vad säger du? Är du nöjd?

2. Jag har också läst om just CD/DVD printing för den här skrivaren och nån skrev att 6700D inte var speciellt bra på det. Jag såg din bifogade bild och färgerna ser riktigt fina ut på skivan till höger. Är du nöjd med CD/DVD printen i övrigt? Jag tänkte på färgkvaliten. Det där med innercirkeln ska säkert gå att lösa på nåt sätt, men jag läste nåt om att färgerna skulle bli rätt knasiga.
Skulle du säga att det ser ut som en originalskiva? Är det starka färger?
På din bifogade bild ser det fint ut men det kanske skiljer när man väl sitter där med skivan.

3. Piratpatroner verkar inte vara det enklaste att fixa till Canon skrivare över huvud taget då dom kör med chip till sina patroner. Men har du kommit runt detta på nåt sätt? I 6700 finns 6 patroner och dom kostar runt 130 kr st, så det blir mycket pengar i längden.

4. Fungerar den bra i övrigt? Missnöjd med nåt?

Skulle bli jättetacksam för svar.

Tack för länken roberts, det löste problemet.

1. Det stämmer som du säger, kvalitén på fotoutskrifterna är högsta klass! Vad gäller den svartvita delen så köpte jag inte skrivaren för att skriva ut svartvit text, då använder jag pappas svartvita laserkrivare för det. Jämförde två utskrifter från båda skrivare och jag kan inte säga att den är mycket sämre än laserskrivaren. Något tjockare bokstäver och inte lika skarp text, men det handlar inte om några extrema skillnader och jag tycker själv inte att den är dålig på att skriva ut svartvit på något sätt.

2. Jag har inget att jämföra med andra dyrare skrivare som kan skriva på cd-skivor. Utskrifterna är det inget större fel på, om man inspekterar cd-skivan noga så ser man ställen där skrivaren misslyckas med att fylla färgerna helt. Att jämföra med en originalskiva vore inte rätt, det skiljer en hel del. Man får ändå tänka att det är en skrivare för 1500kr man skriver ut på medans företagen använder profesionella maskiner som kostar betydligt mer. Om man går tillbaks och kollar på bilden som jag postade så är färgen lite blekare och mattare, så kameran ljuger lite, men överlag, ett helt godkänt resultat.

3. Det blir helt klart krångligare med patroner med chips på. Det man gör är att ta chipset från originalpatronen och klistrar dit på piratpatronen, som man sedan sätter in i skrivaren.

4. I övrigt är jag mycket nöjd med den. Fyller de behov jag har. Bluetooth möjlighet ifall man vill slippa kablar. Utskrift direkt via USB, minneskort utan dator. Om du köper fotopapper och skriver ut foton med så blir kvalitén enastående, precis lika proffsiga som de blir i fotolabb.

Hoppas svaren hjälpte dig på vägen.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Tack för länken roberts, det löste problemet.

1. Det stämmer som du säger, kvalitén på fotoutskrifterna är högsta klass! Vad gäller den svartvita delen så köpte jag inte skrivaren för att skriva ut svartvit text, då använder jag pappas svartvita laserkrivare för det. Jämförde två utskrifter från båda skrivare och jag kan inte säga att den är mycket sämre än laserskrivaren. Något tjockare bokstäver och inte lika skarp text, men det handlar inte om några extrema skillnader och jag tycker själv inte att den är dålig på att skriva ut svartvit på något sätt.

2. Jag har inget att jämföra med andra dyrare skrivare som kan skriva på cd-skivor. Utskrifterna är det inget större fel på, om man inspekterar cd-skivan noga så ser man ställen där skrivaren misslyckas med att fylla färgerna helt. Att jämföra med en originalskiva vore inte rätt, det skiljer en hel del. Man får ändå tänka att det är en skrivare för 1500kr man skriver ut på medans företagen använder profesionella maskiner som kostar betydligt mer. Om man går tillbaks och kollar på bilden som jag postade så är färgen lite blekare och mattare, så kameran ljuger lite, men överlag, ett helt godkänt resultat.

3. Det blir helt klart krångligare med patroner med chips på. Det man gör är att ta chipset från originalpatronen och klistrar dit på piratpatronen, som man sedan sätter in i skrivaren.

4. I övrigt är jag mycket nöjd med den. Fyller de behov jag har. Bluetooth möjlighet ifall man vill slippa kablar. Utskrift direkt via USB, minneskort utan dator. Om du köper fotopapper och skriver ut foton med så blir kvalitén enastående, precis lika proffsiga som de blir i fotolabb.

Hoppas svaren hjälpte dig på vägen.

Tackar så mycket för svaren! Väldigt sjysst av dig. Har bara några funderingar kvar.

1. Kan man använda 6700D i en router? Exempelvis en bärbar och en stationär dator som använder samma skrivare.

2. 6700D har ju plats för 6 patroner, men om man inte har lust att lägga ut ca 700 kr direkt på alla utan bara behöver den svarta patronen, fungerar det?
Tyckte jag läste nånstans att skrivaren inte skriver ut (fungerar) om man bara har en patron installerad.. men det låter helt befängt.

Tack på förhand!
/roberts

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar så mycket för svaren! Väldigt sjysst av dig. Har bara några funderingar kvar.

1. Kan man använda 6700D i en router? Exempelvis en bärbar och en stationär dator som använder samma skrivare.

2. 6700D har ju plats för 6 patroner, men om man inte har lust att lägga ut ca 700 kr direkt på alla utan bara behöver den svarta patronen, fungerar det?
Tyckte jag läste nånstans att skrivaren inte skriver ut (fungerar) om man bara har en patron installerad.. men det låter helt befängt.

Tack på förhand!
/roberts

1. Nej, det tror jag inte. Det du får göra är att ha den stationära (förutsatt att skrivaren finns där) på och sedan bilda en nätverksskrivare av den så du kan skriva ut via den bärbara.

2. Skrivaren indikerar vilken patron som färgen är slut i och sedan byter man ut den helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Skrivaren indikerar vilken patron som färgen är slut i och sedan byter man ut den helt enkelt.

1. Okej, jo det har jag läst om, att lampor lyser när vissa patroner tar slut, men jag tänkte på en annan sak. Det finns ju plats för 6 patroner i skrivaren.
Om jag köper 6700D och endast behöver den svarta patronen i dagsläget, räcker det om jag köper den och skriver ut?

Jag läste nämligen att skrivaren inte fungerar om man inte har köpt alla 6 patroner, men det måste vara fel. Dom ska väll inte tvinga en att köpa alla färgpatroner patroner för att skrivaren ska fungera menar jag? Just nu är jag bara i behov av svart text-utskrift, dvs en svart patron.

2. Fungerar det att skriva ut foton i labbkvalite fast på A4 papper istället för små format som 10x15 eller 13x18 ? Om jag vill skriva ut ett foto som täcker hela A4 pappret.... kantfritt.

3. Spelar det nån roll om man placerar papprena i kasettfacket under skrivaren eller i facket bakom skrivaren när det kommer till kvalite på foton och text?

4. Hur lång tid tar det att skriva ut på en CD/DVD skiva.. typ som din "300" DVD skiva som du bifogade bild på.

5. Hur lång tid tar det att skriva ut ett vanligt worddokument (A4) i svart text?
Min gamla skrivare tog det typ 15 sekunder men de borde ha hänt nånting sen dess. Det här var år 2000 typ

6. Hur ofta har du vart tvungen att byta patroner? Är det kort livslängd på dom? Typ "jaha, då var det dags igen...kändes som jag bytte ut dom igår".

Jag står och väger mellan denna modell 6700D och en annan så ja vill gärna veta så mycket som möjligt. Det som gör mig tveksam är att skrivaren är medioker på svart text och att det är 6 patroner som kostar stjortan.

När du skriver ut foton.. använder du alla 6 patroner eller räcker det med 4 patroner = Magenta, Yellow, Cyan och Svart?
Dessa färger ska räcka till fotoutskrifter, men denna modell har 2 Magenta och 2 Cyan patroner, alltså dubbla doser. Känns rätt onödigt men det kanske är det som gör fotona så fina.

Förlåt om jag skriver en bok. Kommer på frågor i huvudet hela tiden.

Permalänk
Avstängd

Roberts: Om du inte MÅSTE kunna skriva ut foton hemma så köp en laserskrivare som har billiga/stora tonerkasetter och skicka in bilderna på framkallning istället, till exempelvis http://www.order.proprint.se/ (Just den butiken är något dyrare än de allra billigaste men det lär inte bli dyrare än skrivare framförallt för småbilder och kvaliten är ju bättre.)

Då får du textutskrifter som håller för vattenstänk till ett lågt pris och slipper bläckhuvudet som torkar ihop och bästa bildkvalite på dina foton till ett lägre pris.

Bläckstråle suger.

Eller så köper du min Canon i865 (är dock "bara" 5 patroner i den, en stor svart, en liten svart och tre färg men de är ju av den äldre varianten utan chip iaf ;/) så kan jag köpa en laser istället ;D

Jag trodde att man kunde använda vilken skrivare som helst i de där mojängerna som stödjer dem i nätverk, men så är kanske inte fallet för jag antar att de behöver ha drivrutiner till de sämre av dem. En Airport Extreme borde ju dock klara av samma skrivare som OS X klarar av eventuellt, om den nu kör OS X på något vis, om inte blir det ju svårt. Även där lär ju en laserskrivare vara bättre då fler av dem talar PCL.

På min canonskrivare kan jag inte tänka mig annat än att det går fin med bara en patron, men om du tänker ta ur patroner ur skrivarhuvudet så kommer ju luften torka ur det rätt fort och munstyckena bli igentäppta.

Att skriva ut A4 kantfritt har ju fungerat länge, går på min med.

Var du lägger papper lär ju vara skitsamma.

Brukar de inte skriva ut runt 20 utskrifter i minuten i draftkvalite och svartvitt? Har du mycket bilder kanske det tar längre tid om utskriften inte får plats i något minne på skrivaren eller om datorn måste bearbeta den lite. Men ren text lär ju gå fort.
Har du bråttom? Skriver man ut en bok spelar det ju roll, men om det är typ skolarbete eller så borde det ju vara skitsamma?

Canons patroner (iaf mina) är rätt små, syrrans HP har större men å andra sidan kostar de tre ggr så mycket .. Jag märker i min att jag får byta dem fast jag knappt har skrivit ut något men de har suttit i en längre stund, det beror väl på att de torkar till antar jag, eller att elektroniken i skrivaren tycker att äsch fan nu borde han köpa nya patroner av oss.
På slashdot var det länkat till en studie gjord åt Epson på hur mycket bläck som var kvar i patronerna när skrivaren började hetsa, minst var i just Epsons patroner men jag tror ändå det var uppemot 20%, på en del var väl typ halva patronen kvar.
Jag säger det igen, bläckstråle suger.

Vill du trots allt ha bläckstråle och vettig ekonomi köper du en Epson och ett slangkit för 1500kr och kör på bläck i flaska.

Jag antar att skrivaren har två olika nyanser av färgerna, låter väldigt skumt annars.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren aliquis!

Jag kommer främst använda skrivaren till fotoutskrifter och skriva på skivor, men textdokument från Microsoft Word kommer också förekomma. Jag vet inte riktigt hur 6700D är med text, men enligt Bluetear så ska den vara okej.
Min 7-8 år gamla HP skrev ut fina textdokument, så jag blir ytterst förvånad om en modern 1500 kroners skrivare inte kan klara av uppgiften.
Jag köper eventuellt en laser vid ett senare tillfälle, eftersom man tycks tjäna ganska mycket på det.

Jag tycker hela processen med att gå till fotobutiken för att framkalla känns gammalt och det finns ju bevisligen skrivare i dag som gör utmärkta utskrifter.. så varför inte göra allt hemma?

Bluetear: Vad har 6700D för minne? Vissa skrivare har 64, andra har internt minne. Vad är egentligen bäst?

Annars känns 6700 som ett rätt köp eftersom jag inte har behov av scanner/kopiator, men jag frågar mig själv vad man egentligen får för 1500 kr. Jag menar.. finns många fotoskrivare som kan skriva ut fina bilder plus på cd skivor för under tusenlappen. Vad får man för den extra femhundringen? 1500 är ju trots allt rätt mycket för en skrivare, speciellt när den inte ens är multifunktion (kopiator/scanner).

Permalänk
Avstängd

Beställer du foton ifrån urlen ovan så görs det ju en fotokemisk kopia på fujifilms finaste fotopapper, även om en utskrift ifrån en skrivare med originalpatroner som är helt ren och inte har fåt munstyckena ihopgeggade på überdyrt papper kan ge hyfsade utskrifter så tror jag att de förlorar emot en sådan utskrift. Nu har väl bläcken blivit något mer arkivbeständiga men jag vet inte hur det är med om man får en droppe vatten på en utskrift exempelvis. På ett foto är det ju inte helt kört iaf..

Om du jobbar mycket med att greja med fotona kan jag förstå att du kanske vill kunna se vad som hände och få ut det "NU" och inte "om en vecka", men de flesta som köper bläckstråleskrivare för fotoutskrifter skulle ju tjäna så mycket på att lämna in dem istället.

Vad menar du med 64 mot "internt minne"?

Vad skrivaren kostar är väl skitsamma, jag tycker inte 1500 är mycket, du kommer ju som sagt behöva lägga ut över 700 på patroner första gången du behöver byta dem och en massa slantar på fotopapper av ok kvalite.

Redan då är du ju uppe i 2500kr eller något och hade kunnat gjort 1000 framkallningar i bättre kvalite ..

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ge det här med bläckstråleskrivare och fotoutskrifter en chans i alla fall. Vi får se hur pass dyrt det blir. Och som du säger så vill jag gärna se resultatet direkt, speciellt eftersom jag gillar att leka i Photoshop.

Det där med minne kan vi hoppa över, men jag vet inte vad som är bäst eller sämst..nog mindre viktigt.

Tänkte på en annan grej.. Under många år har vi haft en analog kamera och framkallat bilderna i butik. Vi har groteskt många fotoalbum hemma i lådor som vi har samlat på oss under åren men egentligen inga av dessa bilder ligger i datorn..just eftersom de är från analog kamera och inte digital.

Ska man få in dessa i datorn så behövs ju en vettig färscanner... En egenskap som Canon Pixma iP6700D inte har. Just nu har vi inga planer på att lägga in bilder från fotoalbum till datorn men det kan komma senare.
Då är frågan, finns det några billiga och vettiga färgscanners som klarar biffen eller kostar dom också 1500 kr?

Jag har funderat på multifunktionskrivare också.. men jag vet inte.

Edit:

Bluetear: Hur löste du problemet med att skriva längre in på skivor? Hittade du nåt vettigt program?

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Okej, jo det har jag läst om, att lampor lyser när vissa patroner tar slut, men jag tänkte på en annan sak. Det finns ju plats för 6 patroner i skrivaren.
Om jag köper 6700D och endast behöver den svarta patronen i dagsläget, räcker det om jag köper den och skriver ut?

Jag läste nämligen att skrivaren inte fungerar om man inte har köpt alla 6 patroner, men det måste vara fel. Dom ska väll inte tvinga en att köpa alla färgpatroner patroner för att skrivaren ska fungera menar jag? Just nu är jag bara i behov av svart text-utskrift, dvs en svart patron.

2. Fungerar det att skriva ut foton i labbkvalite fast på A4 papper istället för små format som 10x15 eller 13x18 ? Om jag vill skriva ut ett foto som täcker hela A4 pappret.... kantfritt.

3. Spelar det nån roll om man placerar papprena i kasettfacket under skrivaren eller i facket bakom skrivaren när det kommer till kvalite på foton och text?

4. Hur lång tid tar det att skriva ut på en CD/DVD skiva.. typ som din "300" DVD skiva som du bifogade bild på.

5. Hur lång tid tar det att skriva ut ett vanligt worddokument (A4) i svart text?
Min gamla skrivare tog det typ 15 sekunder men de borde ha hänt nånting sen dess. Det här var år 2000 typ

6. Hur ofta har du vart tvungen att byta patroner? Är det kort livslängd på dom? Typ "jaha, då var det dags igen...kändes som jag bytte ut dom igår".

Jag står och väger mellan denna modell 6700D och en annan så ja vill gärna veta så mycket som möjligt. Det som gör mig tveksam är att skrivaren är medioker på svart text och att det är 6 patroner som kostar stjortan.

När du skriver ut foton.. använder du alla 6 patroner eller räcker det med 4 patroner = Magenta, Yellow, Cyan och Svart?
Dessa färger ska räcka till fotoutskrifter, men denna modell har 2 Magenta och 2 Cyan patroner, alltså dubbla doser. Känns rätt onödigt men det kanske är det som gör fotona så fina.

Förlåt om jag skriver en bok. Kommer på frågor i huvudet hela tiden.

1. Tror desvärre att det är så, en skrivare som har separata patroner behöver alla för att kunna fungera. Har inte själv testat med bara en svart färgpatron i.

2. Självklart fungerar det. Bara att välja A4 som papperformat och sedan borderless (kantfritt) under layout i programmet som medföljer skrivaren (easy-photoprint).

3. Det ska inte ha någon betydelse.

4. Har inte tagit mig intiativet att ta tid på hur långt tid det tar, men på rak arm så skulle jag tippa på att det ligger någonstans mellan 10-15 sekunder.

5. Det är ju helt beroende på hur mycket text det är, men jag gjorde ett test. Ett helt A4 fullt med text på tog 18 sekunder.

6. Det kan jag tyvärr inte svara på då jag är inne på andra veckan i användandet utav skrivaren.

Precis som du säger så behövs alla patroner för att få bra utskrifter, jag använder alla patroner då det kom med då jag köpte skrivaren.

Utskriften till innerkanten på cd-skivan löste jag genom att ta "custom" alltså egenanpassade inställningar, man skapade kort och gott en egen mall med inställningar på.

Visa signatur