Permalänk
Medlem

O temperaturerna ?

Visa signatur

Dyrt skit med skit framför tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Man blir ju självklart lite orolig när man läser detta om problem med 4x1GB minnen. Tre frågor dyker direkt upp i huvudet:

Är detta ett standardfel på DQ6 elller gäller det bara vissa kort?
Gäller det bara PC8500 eller är det samma med PC6400?
Om det nu fungerar med PC6400, hur mycket skillnad gör det rent användarmässigt om jag kör en Q6600 som jag klockar lite lagom?

Helt klart tråkig läsning eftersom det kortet passar mig perfekt specifikationsmässigt, 8x SATA och 2xGBlan måste jag bara ha.

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk
Medlem

Vänta på X48 istället. Själv kan jag inte köra en endaste ynka sekund på memtest med 2GB sammanlagd. Så visst är kortet buggat på mer än ett känt vis.

Permalänk
Medlem

Är det problem med DDR2 4GB PC6400 CorsairXMS2,(2x2GB) orginalklockning (800mhz) med detta moderkort? Är det max 8gb moderkortet tar?

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk

Hej På ER,

Jag har följande system:

Gigabyte GA-X38-DQ6
Core 2 Quad Q6600 2,4GHz Box
Thermalright Ultra-120 Extreme
XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x1GB
Gigabyte GeForce 8800GTS Dual-DVI 512MB
Corsair CMPSU-620HXEU 620W
Corsair CMPSU-620HXEU 620W
Western Digital Raptor X WD1500AHFD Gamer 16MB 150GB

Jag har inte lyckats överklocka mitt system och modekortet återgår till de ursprungliga inställningarna i BIOS. Kan tillägga att jag har senaste bios version. Har avstängt CPU Eist och C1E funktionerna. Vad jag förstår skall man kunna klocka CPU:n till 3.0Ghz genom att enbart ändra FSB:n , i mitt fall från 299x9 till 333x9 utan att behöva ändra vcore. Skulle uppskatta om ni kom med råd och tips. Ni får gärna berätta vilka inställningar (i BIOS) fungerar för er.

Mvh
Victor

Permalänk
Medlem

Information taget från ett annat forum.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131280...
Behöver att någon förklara vad han/hon menar.

Är en rookie på överklockning. Har aldrig gjort det. Vill dock klocka min q6600 i > 3ghz.

Pros: Hugely versatle. My guru flogged it out and got it running after I messed it up.
Cons: Difficult to set up and the manual doesn't explain a lot of things.
Other Thoughts:
1. Post up very long beep caused by fans in auto. Must put fans in manual.

Vad menar han här? Gäller det alla kort tro, eller bara Måndagsexemplar?

2. Capacitors are so good if you clear bios you must pull out all cards and memory and short battery terminal before it takes.
3. Gigabyte does not recommend to dual boot with 32/64 bit OS's as the HPET power bios settings 32/64 bit must be changed every time you change OS's.
4. You must select the AHCI for SATA drives or your drives and processor will run at half speed.

Vad menar han här?

5. Once your OS is installed you cannot switch from AHCI to IDE or Raid in the bios as it will wipe your OS.

Vad menar han här?

6. Gigabyte recommends staying with the F6 bios as the F7 bios is less stable.
7. Do not use the processor demand speed.

Vad menar han här?

8. The memory has to be set manually as the auto position always sets the voltage too low.

Är det inte bara att sätta in minnena?

Tackar på förhand

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

roboth, ett hett tips är att söka på google eller i forumet om vad funktionerna gör. Så förstår du genast mycket bättre. Rätt drygt att behöva förklara vad varje sak gör för att du ska förstå en ironisk mening

Det är inte svårare än så. För du lärde väl dig engelska i skolan

Nej, minnena ställer inte in sig självt när det gäller spänning till dom (eftersom han antyder på voltage). Bara hastighetsmässigt till max 800Mhz då pc2-6400 är den högsta standarden. Pc2-8500 är bara ett namn som är för minnen som är överklockningsbara till 1066mhz enligt tillverkaren.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
8. The memory has to be set manually as the auto position always sets the voltage too low.

Menas med att alla moderkort är standartiserade till 1.8 volt men minnena är testade och rekommenderas att köras i 2.2. Dvs i bios ska det vara +0.4.

Måste vara det han antyder på iaf.

Resten är bara en massa bull för att han ska ha något att skriva om. Haka dig ine upp på trams. Ett moderkort är ett moderkort, och de du inte förstår i texten kommer du troligtvis inte stöta på. Här pratar vi om överklockning och inte moderkortet i mikroskopdetalj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Menas med att alla moderkort är standartiserade till 1.8 volt men minnena är testade och rekommenderas att köras i 2.2. Dvs i bios ska det vara +0.4.

Måste vara det han antyder på iaf.

Resten är bara en massa bull för att han ska ha något att skriva om. Haka dig ine upp på trams. Ett moderkort är ett moderkort, och de du inte förstår i texten kommer du troligtvis inte stöta på. Här pratar vi om överklockning och inte moderkortet i mikroskopdetalj.

Tack

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

Hej.

Har en del frågor som hopps någon kan hjälpa mig med.

1. Jag vet att det fins G3 och G0 på Q6600, men visa skriver att de kör den i 1,21xxxv,

meddans min G0 köras i 1.325v orginal finns det olika revisioner?

2. Jag kör min Q6600 G0 i 3.6ghz (9x400) då måste jag mata den med 1.48v för att få den

stabil. Jag tycker det låter högt när jag kolla på er andra.

3. När jag kör minnerna på auto så köra han de i 1.80v och 6-5-5-18 meddans i spec står

det 2.1v och 5-4-4-15, ska man gasa på volten till 2.1 för att vara säker på att den går

stabilt?

4. Behöver ett bra prg att kolla 3.3v för det jag använder nu visar att 3.3v bara är

2,19v, som känns otroligt lågt.

Spec:
P35-DQ6
Q6600 G0
8800GT
Nvidia SLI 8gb 6400.
Tagan 500-u33 500w.
Vattenkylning.

Permalänk

Hej!
Har sett att flera skriver att man ska vänta på X48 på grund av problemet med 4x1GB minne.....
Finns det någon info jag missat om att problemet ska vara borta på X48?
Hur som helst tänker jag nog vänta på ett X48 å testa med 2X2GB istället.
För visst är det jusst 4x1024 i 1066 som strular? Då borde det väl kanske vara värt de extra pengarna å köpa dessa minnen?
http://www.itservice.se/dialectit/site_itservice/site_article...

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__Palit 4080 Super
1xM.2 512GB 2xM.2 1TB 2xM.2 2TB+ 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__Samsung oled G8 34"_ASUS ROG CHAKRAM
Corsair K100 Air_Logitechprylar: G25, Z-4,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quattromaniac
Hej!
Har sett att flera skriver att man ska vänta på X48 på grund av problemet med 4x1GB minne.....
Finns det någon info jag missat om att problemet ska vara borta på X48?
Hur som helst tänker jag nog vänta på ett X48 å testa med 2X2GB istället.
För visst är det jusst 4x1024 i 1066 som strular? Då borde det väl kanske vara värt de extra pengarna å köpa dessa minnen?
http://www.itservice.se/dialectit/site_itservice/site_article...

Ja precis, min fråga är också om det bara gäller "4x1024" eller om det även är strul med 2gb minnena i alla fyra slottar. Har nämligen köpt 8gb, dvs 4 st 2 gb á 800mhz.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk

Men det är väl ingen som har problem med 800mhz?

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__Palit 4080 Super
1xM.2 512GB 2xM.2 1TB 2xM.2 2TB+ 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__Samsung oled G8 34"_ASUS ROG CHAKRAM
Corsair K100 Air_Logitechprylar: G25, Z-4,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quattromaniac
Men det är väl ingen som har problem med 800mhz?

Nä, ok. Tänkte bara att inte så många provat alla fyra slottar med 2gb minne i dem.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

Mitt har fungerat felfritt hittills med mina PC26400 minnen. Ska dock byta ut dom idag mot två Crucial balistix PC8500 idag. Lite orolig är jag då processorn är överklockad med automatisk voltage control.

EDIT: Fungerar hur bra som helst. Dock lyckades jag bara överklocka ännu 400Mhz till på min E6400.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Skaffat ny burk å är inte så high på överklockning. Skulle va' bra om man fick lite respons om mitt system (se riggen längst ner) är stabilt å att värdena för graffa + (i synnerhet) prolle å minne är ok. I BIOS kör jag spänningsvärdena på auto, vilket har fungerat (ibland fryser det dock inne i Windows å får då boota om). Ska jag ändra något manuellt i BIOS eller så kanske det har med för höga värden på graffan? Har ställt in graffan på 100 MHz (PCIe) i stället för "auto". Påverkar det nå't om jag i BIOS ändrar de förinställda valen, efter jag överklockat, gällande "auto", "fast" "turbo" på graffan; "standard", "turbo", "extreme" på systemet. Har i a f struntat i valen "cruising" (ett annat val) å liknande. Kör 2x333 (2.0B) å minnena i CAS 4-4-4-12. Ska jag ställa ner dem till 5-5-5-15?

Tacksam för respons!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoakh
Skaffat ny burk å är inte så high på överklockning. Skulle va' bra om man fick lite respons om mitt system (se riggen längst ner) är stabilt å att värdena för graffa + (i synnerhet) prolle å minne. I BIOS kör jag spänningsvärdena på auto, vilket har fungerat (ibland fryser det dock inne i Windows å får då boota om). Ska jag ändra något manuellt i BIOS eller så kanske det har med för höga värden på graffan? Har ställt in graffan på 100 MHz (PCIe) i stället för "auto". Påverkar det nå't om jag i BIOS ändrar de förinställda valen, efter jag överklockat, gällande "auto", "fast" "turbo" på graffan; "standard", "turbo", "extreme" på systemet. Har i a f struntat i valen "cruising" (ett annat val) å liknande. Kör 2x333 (2.0B) å minnena i CAS 4-4-4-12. Ska jag ställa ner dem till 5-5-5-15?

Tacksam för respons!

Du ska inte ha spänningarna på Auto, Kör dem manuellt och testa dig fram. 8500-minnen brukar som regel vilja matas med 2,1V. MCH och FSB kan du he på +0,2/0,25V (minns inte riktigt värdena som fanns att välja bland) och testa en klock på 8x350MHz. Testa dig fram på dem spänningarna (CPU är högst individuellt när det gäller spänningar, som finger avtryck ungefär, ingen är den andra lik). Så kolla hur högt du kommer som bäst och "bencha" emellanåt för att se om det är stabilt. Välj Turbo samt Extreme, det bör fungera bra.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Själv använder jag också auto funktionen och funkar felfritt med mina minnen etc.

Tänkte bara fråga om det är någon annan som haft ideén om att byta ut kylningen på moderkortet till en Noctua NC-U6? Är det värt det tro? Undrar om det går att anpassa sydbryggan etc. efter denna kylaren?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328739

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Avstängd

ny bios ute F8

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?Pr...
F8 2008/02/27 , Enhance memory performance(support XMP 1.1)

googlat lite lätt efter vad XMP 1.1 är för något och tycks vara något som enskilt berör DDR3, men brädan stödjer bara DDR2 så är denna uppdatering något att ha ?

http://www.intel.com/personal/gaming/extremememory.htm

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?Pr...
Har gigabyte blandat ihop denna med T versionen Gigabyte GA-X38T-DQ6 ?

Permalänk

Vill också ha reda på om F8 fixar något nämnvärt på moderkortet. Någon som testat ännu?

Permalänk
Medlem

Jag kör ännu på F3 med min bräda. Är det värt att uppgradera till nyare, och vilken version är isf den bästa? Med nuvarande BIOS har jag inga problem och kommer stabilt upp i 450x8 (3,6 Ghz), är det något som kan komma att påverkas negativt av en BIOS-uppdatering?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

4GB PC8500

Tjena grabar. Jag har också problem med detta kort från helvetet. Det har orsakat många timmars huvudbry, speciellt det här RAM-problemet, när jag hittade denna tråd blev jag överlycklig.

Det började med att jag körde kortet i en månad på 2GB Corsair Dominator PC8500 (2st med 1GB var), sen införskaffade jag två till och efter ett par timmar överraskades jag av blåskärmar. Körde memtest och det visade sig att ett minne var paj. Skickade tillbaka till leverantören och fick ett par nya. När jag än en gång monterade 4GB tillsammans hände samma sak - ett av minne pajade. Nu har jag skickat tillbaka detta också och fått pengarna tillbaka. Systemet kör helt stabilt på 2GB, men när man tutar i fyra så pajar ett av minnena alltså (olika slots).

Så nu ser jag ju att det är flera som har liknande problem, och jag tänkte bara fråga om ni tycker att man ska försöka driva igenom en reklamation. Vad ska man hänvisa till, denna tråd? Sen så vill jag ju inte ha ett ersättningskort som är likadant, så man får väl försöka få till det med att de skickar ett annat moderkort. Har ni några rekommendationer, ett måste är 8 sata-portar...

Processorn är en q6600, och jag kör ett av mina gamla grafikkort Nvidia 7950GT, samt ett nätagg på 850W från Zalman.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag väntar på DQ6 X48 varianten som jag vill reklamera och få ett nytt till...

Permalänk

Jag försökte kräva ett byte på Komplett till ett annant moderkort men dom svarade med:

"Om du kollar specifikationerna noggrant på gigabytes hemsida ser du att det står följande: 4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory. Majoriteten utav PC-8500 minnena jobbar i 2.2V och således fungerar det inte smärtfritt om man kör 4-st moduler.

Denna information finns specad och därmed kan vi dessvärre inte acceptera ett ångerköp/byte till en annan produkt då moderkortet verkar fungera som det ska."

Stämmer verkligen det här och ska man acceptera en sån här förklaring? Jag betvivlar att Komplett i sig skriver detta på sin sida t.ex.

Permalänk
Medlem

Jaa, man får väl lägga till andra "problem" som jag "upplever" om ni förstår vad jag menar.

Plus har jag inte kunnat använda stickor i 4 månader för 1200:- från komplett som nu kostar 500kr. Så lång tid har jag varit utan 2GB och det är inte acceptabelt. Sen smärtfritt måste han väl skoja. Kallar han att inte kunna driva datorn i mer än 2 min "inte lite smärtfritt" så vet inte jag vad smärta på komponenter är.

En polare gjorde det och fick igenom bytet

Permalänk

Vad skrev han då att han mer hade för problem?

Permalänk
Medlem

om jag har vanliga 6400 stickor 2*1gb 800mhz och jag kör dom i orginal hastighet och köper ett par 2*2gb 6400 800mhz stickor och kör i orginal
blir det ett problem då ?

Visa signatur

|Antec P182 | Raptor 150GB System | Maxtor 250GB Lagring | Gigabyte X38-DQ6 |
Corsair 2gb 800mhz | Intel Quad-Core 2,4 Q6600 | Leadtek 8800GTX |Corsair HX620W | Asus DVD brännare (SATA kabel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pada-chan
Jag försökte kräva ett byte på Komplett till ett annant moderkort men dom svarade med:

"Om du kollar specifikationerna noggrant på gigabytes hemsida ser du att det står följande: 4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory. Majoriteten utav PC-8500 minnena jobbar i 2.2V och således fungerar det inte smärtfritt om man kör 4-st moduler.

Denna information finns specad och därmed kan vi dessvärre inte acceptera ett ångerköp/byte till en annan produkt då moderkortet verkar fungera som det ska."

Stämmer verkligen det här och ska man acceptera en sån här förklaring? Jag betvivlar att Komplett i sig skriver detta på sin sida t.ex.

Det där var en riktigt puckad bortförklaring. Det står ju liksom på lådan att den har officiellt stöd för 1066-minnen =/

Mitt moderkort har fysiskt förstört 2st minnen, så att dem inte går att köra alls. Men som tur är tar ju Corair det som reklamationsärenden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Jag kör ännu på F3 med min bräda. Är det värt att uppgradera till nyare, och vilken version är isf den bästa? Med nuvarande BIOS har jag inga problem och kommer stabilt upp i 450x8 (3,6 Ghz), är det något som kan komma att påverkas negativt av en BIOS-uppdatering?

Citerar mig själv.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Citerar mig själv.

Klart det kan. men underbart som det är funkar BIOS-versionerna som mjukvara och du kan enkelt byta tillbaka till F3 om du så inte blir nöjd med ett nytt.

Men rekommenderar det nyare som har fler funktioner för voltage och även en egen liten miniräknare för hastigheten på CPU:n