Köp av digitalkamera, tips behövs!

Permalänk
Medlem

Köp av digitalkamera, tips behövs!

Hej!

Eftersom jag använt familjens kamera när jag ska fota saker som ska ut på blocket osv, och när jag och polarna småstuntat med cyklar/mopeder har det blivit mobilen som får agera kamera. Och eftersom jag är redigt dålig på kameror så kanske ni kan hjälpa mig?

Jag trött på skitbilder och tänkte skaffa mig en någorlunda bra digitalkamera.

Jag kommer fota MYCKET stuntbilder, sportbilder och annars bilder som rör på sig (Både sakta och fort). Så en kamera som det tar 3 sek efter man tryckt på avtryckaren till att det blir en bild vill jag inte ha. Så fort som möjligt ska det gå.
Och om det blir bra bilder både i en sporthall och utomhus är såklart bra!

Jag hade tänkt mig en kamera på ca 8 Mpixl, tyckte det var ett bra ställe att starta på, och ändå inte behöva köpa ny kamera direkt. Ett till måste är att den inte får vara så stor, utan jag ska få plats med den i fickan när jag drar iväg med cykeln/mopeden.

Eftersom det blir 8 dagar i Nice på ett tag så kommer jag också fota endel "vanliga" bilder.

En funktion jag också vill ha är att kameran ska ha bra sekvenstagning. Tycker det blir redigt läckert i "actionbilder".

Jag har inte så bra budget. Men 2000-3500 kan jag nog lägga ut på en bra kamera. En kamera jag kollat på är denna: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Uppfyller den mina "krav". Eller har ni någon bättre att tipsa om? Tipsa & Fråga gjärna

Mvh

/Oskar

Permalänk

Vill du ha en kamera med riktigt snabb slutartid ska du ha en systemkamera. Fast en bra sådan kostar som minst 4000+ (Pentax k100D och Olympus e410 är nog bland de bästa budgetalternativen)

Detta är en grymt bra allroundkamera.
Finfin på seriebildstagning, men jag kan dock inte nog om detta för att säga om den ligger i toppskiktet i klassen..

Det jag gillar mest med Powershotserien är de stora knapparna och lättåtkomliga inställningarna (tex för ISO) - något som är oerhört viktigt, då svåråtkomliga inställningar ofta gör att man inte pallar fota lika ofta eller får sämre bilder.

Det stora nackdelen är dock att den snäppet för stor för att ha i jeansfickan hela tiden, pga det utstående greppet.
Vill du ha en Canonkamera som garanterat får plats rekommenderar jag en Ixus. (Senaste och bästa är väl modell 860 men den kostar runt 3800:- och de har bara 3-4 x zoom)

Lite små nackdelar med Powershoten är att den inte har nån stor vidvinkel (28 mm anses som vidvinkligt, denna har 35) samt att blixten tar lång tid att laddas upp pga att den går på AAbatterier (förvisso grymt praktiskt, då man kan ha extrabatterier i fickan).
Men det kanske inte påverkar dig så mycket om du mest ska ta sportfoton.

Så om du har stora byxfickor eller kan ha kameran i jackfickan så är denna kamera ett riktigt bra val.
Men vänta med ett köp tills du fått lite fler svar, -jag är som sagt ingen expert på sekvensbildtagning.

PS! ETt generellt tips:
*Testa i butik! -oavsett hur bra en kamera är på pappret vet du inte om den är rätt för dig förrän du testat den på riktigt.
(Går att göra på de flesta Expert och Elgiganten-affärer.)

Permalänk
Medlem

Tack, Jo jag tyckte den såg ut att vara en bra kamera för lite av varje.

Faktiskt så har jag stora jeansfickor. Enligt vad bilderna säger så får jag troligtvis plats med den i fickan, men ska såklart kolla mer på den i butik (Nej, jag ska inte mitt i allt trycka ner den i fickan i en butik )

Det där med blixten som tar lång tid att ladda upp, har det stor betydelse när man fotar med sekvenstagning? Annars tycker jag det är bra med AA. Då köper man uppladdningsbara som man sedan har med sig ett par extra när man är på semester.

Men hur är det då med Slutartiden på Ixus 860/A720 ? Är den bra? Förstår mig inte på "15-/2000s". Tar det då 15 - 2000 sek innan bilden kommer, att man kan välja där mellan?

Vet någon om man t.ex fotar en moppe på bakhjulet (Som oftast inte går så fort), blir det som suddiga fartstreck efter eller blir det som om han stod still på bakhjulet?

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att du kan inte få allt detta i en vanlig kompaktkamera. Det man i princip får är en kamera man kan ha i fickan.. men som inte klarar av allt. Det är en kompromiss helt enkelt där smidighet har gått före funktioner som vissa vill ha.

Det du verkar vara ute efter är en kamera som är reagerar fort, det gör inte kompaktkamerorna utan de är bara olika långsamma. Det som brukar vara mest plågsamt på dem är den slöa autofokusen som gör att de är olämliga när det är snabbt rörliga objekt som ska fotas.

Slutartiden som du verkar ha hängt upp dig är direkt beroende av hur ljust det är, optikens ljusstyrka och sensorns känslighet. För att få en korrekt exponerad bild (varken för ljus eller för mörk) så måste alla dessa parameterar stämma överens. För att få korta slutartider måste man ha ljusstark optik och en sensor som klarar hög känslighet utan att brusa sönder bilderna. Alternativt en väldans massa ljus (direkt solljus).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

http://www.cameras.co.uk/html/shutter-lag-comparisons.cfm?sor...

Lista på kamerorna med minst shutter lag för 1 respektive 5 bilder

Permalänk
Medlem

Flygande Dadeln : 0.35s för en bild är väl inte så länge?

OSkar000 : Faktiskt kommer jag använda en kamera som jag kan ha med mig överallt MYCKET mer än en som tar bättre bilder men som man inte orkar ha med sig.

Kan inte ni/nån länka en kamera som passar någorlunda in på det jag vill ha?

Permalänk
Medlem

På en modern kompaktkamera från ett kvalitetsmärke så är det minimal fördröjning mellan avtryck och att bilden tas. Min Fujifilm F31fd tycker jag inte känns långsammare än min systemkamera i detta avseende,snarare tvärt om, men så har ju inte kompaktkameran någon spegel som ska fällas upp innan bilden ska tas. Men kompaktkameror får oftast större problem att fokusera i mörka situationer så då kan det ta ganska lång tid innan bilden tas.

Seriebildstagningen kan dock skilja väldigt mycket mellan olika kameramodeller, F31fd är inte speciellt imponerande på den punkten. Dock kan man ställa in så att kameran bara sparar de 3 första eller sista bilder i en serie och då klarar den att ta lite drygt 2 bilder sekunden.

En stor fördel med F31fd är att den ger mycket mindre brus än de flesta andra kompaktkameror så man kan använda högre känslighet (ISO), vilket leder till kortare slutartider och att man kan ta användbara bilder inomhus utan att behöva ta till blixten.

Permalänk

Stämmer bra.
Fujifilm är ju kungen i klassen på att fota i ljusfattiga miljöer utan blixt. Har vunnit den kategorin i alla tester jag sett.

F40fd är väl den senaste i serien.

Dock är den som sagt bäst för inomhusfotografi, inte den snabbaste kameran som finns.
"Testarna anser att kameran är snygg och ligger bra i handen, samtidigt som kontrollerna är välplacerade och menysystemet översiktligt. Det råder dock delade meningar huruvida kameran är snabb att använda eller inte."
http://www.smartson.se/test/digitalkamera/fujifilm-finepix-f4...

Permalänk
Medlem

ok, men hur avläser man det där "15-/2000s"?

Jag har kollat en del på Canon Digital Ixus 950 IS. Tycker om den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orzon
ok, men hur avläser man det där "15-/2000s"?

Det betyder att kortast möjliga slutartid är 1/2000 (0.0005) Sekund och den längsta är 15 sekunder.

Slutartid är den tid det tar för kameran att samla in tillräckligt med ljus för att det ska bli en bild. Vilken slutartid som är möjlig att använda beror på hur mycket ljus det finns tillgängligt, hur stor ljusöppning (bländare) på kamerans objektiv som används och vilken känslighet (ISO) som är inställd på kameran.

Permalänk
Medlem

ok. Vad tycker ni om "Canon Digital Ixus 950 IS" ?

Permalänk
Avstängd

Nikon D40 är en fantastiskt bra instegsmodell bland digital systemkamera. Kan fås för strax över 4.500:- idag.

Ett kanonköp.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

D40 var för stor.