Permalänk
Medlem

Rökar normalt Davidoff, mycket god och len smak. När jag jobbar med tyngre lyft så brukar det bli john silver utan filter...

Permalänk
Avstängd

Prince red är riktigt goda har jag insett nu på sistonde, fast ska ju sluta nu så kanske inte ska tänka på smak och sådant.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Yeah, right

EDIT: Vanliga level, alternativt rullade cigg med randområtobak från en random turkkiosk.

EDIT2: Om du vill ha lite hjälp med att sluta röka så kan du göra det här lilla "testet". Ta ett bloss (inhalera inte, alltså halsbloss), sedan så blåser du ut den tjärfyllda röken mellan tummen och pekfingret, vid den såkallade "grodhuden" (sätt läpparna mot den, blås inte rakt på den så att säga). Då ser du hur mycket tjära det finns i ett bloss. Härligt, härligt, men farligt farligt som nån låt gick.

Förklara det där testet lite närmare.. fattar noll ;p

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muraren
Det finns inget annat än röd prince och självklart i hårdpack så man inte mosar dom i arbetsbyxorna.

Ahh jag vet inte, jag tycker ändå det är något charmigt med dom där krokiga platta jävlarna man drar ut ur mjukpacket när det nästan är slut

Permalänk
Avstängd

Har bestämt mig för att aldrig mer röka. Har inte rökt i en vecka nu.
Den här gången känns det mer äkta, att jag kommer klara det.
Har dessutom skurit ned på läsk och godis till nästan ingenting
Ska börja träna också. kanske förbereda kroppen till intensiv offpist skidåkning!

Hälsa ftw.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

michael123: Asch... Tänk när du sitter där på afterski med ölen i näven, en skål med chilinötter och andra handen letar efter cigarettpaketet...

Det kommer bli svårt!

(Allvarligt talat, lycka till!)

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Har bestämt mig för att aldrig mer röka. Har inte rökt i en vecka nu.
Den här gången känns det mer äkta, att jag kommer klara det.
Har dessutom skurit ned på läsk och godis till nästan ingenting
Ska börja träna också. kanske förbereda kroppen till intensiv offpist skidåkning!

Hälsa ftw.

Är det inte bäst att ta en sak i taget?
Jag fick för mig att sluta med allt onyttigt någon gång, rökning, alkohol, onyttig mat etc, ja det höll sig i några dagar

Permalänk

Nu ska jag uppdatera er.
Den 2 juni gick jag ur sängen som vanligt och tände min första cigg.
Det smakade.......inte gott längre.
Pratade med lite bekanta runt omkring mig och fick lite medhåll att om du klarar av att röka så finns det fan hopp i världen.
Rökte veckan ut och hade inga cigg hemma den 9/6.
Sen började helvetet.
Man var rastlös, irriterad och hade svårt att sova. De första 3-4 dagarna var riktigt jobbiga, men sen bara flöt det på.
Den 13 juni slutade bästa polaren att röka. Enbart för att stötta mig.
Ersatte inte nikotinbehovet av något annat, utan det var och är bara ren viljestyrka.
Brukar följa med arbetskamraterna ut på rasterna när de ska röka, men är inte sugen på att röka. Räcker med att känna doften för att jag ska bli lugn. Polaren är likadan.

Idag är det 13 december och ungefär 6 månader sedan jag slutade röka.
Visst finns det tillfällen då jag fortfarande kan tycka att det hade varit gott med en cigg, men det är inget som jag måste göra. Dagarna då jag är som mest sugen på att börja röka igen är när allt går åt helvete. Finns tyvärr ingen bra lösning för att komma bort från det, mer än att skaka på huvudet och svälja ilskan.

Får se hur länge detta kommer hålla, men nu verkar det positivt.

/Bio

Ps: Allt snack om att man sparar pengar är bara ren BS.
Man har lika lite pengar som när man rökte.

Permalänk
Avstängd

Jag har ju haft uppehåll när jag rökte förut, när jag efter t.ex. en veckas uppehåll tände en cigarett så smakade det inte alls gott som förut. Förstod inte riktigt varför jag hade rökt så mycket. Fast redan nästa cigg, lite senare, var god igen. man vänjer sig eller ngt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jobbpolare som röker är förrädiskt. Jag köper egna paket för att vara schysst och kunna bjussa tillbaka, och då blir det ju ofta så att jag tar några cigg själv också. Konsumtionen har dock än så länge aldrig överstigit ett paket per vecka...

Permalänk
Medlem

Jag la av direkt efter 10år rökande... Har ju även snusat i 12år nu och det tänker jag då inte sluta med :>

Visa signatur

Amd Phenom 2 955be @ 4018mhz|Radeon 6950 @ Shaders Unlocked|

Permalänk
Medlem

Röker helst Right Menthol, men andra mentholisar fungerar bra också. Lidl's Goldstein(?) menthol är helt underbara, de är så löst packade så att man får i sig skiten snabbt och man känner att det smakar något.

Tycker inte särskilt mycket om vanliga prince eller marlboro röda, man känner ingen smak direkt.

Höll upp i ett halvår för något år sedan, men det sprack när jag åkte till Riga och skulle köpa cigg med mig för att sälja billigt till mina rökande vänner.... slutade med att jag rökte upp det själv.

Själv håller jag på att trappa ner, främst ekonomin som sätter gränserna. Växlar mellan att köpa ett paket cigg och ett paket snus.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte att jag skulle informera er om att det finns andra hjälpmedel för nikotinberoende än bara nikotinhaltiga produkter som plåster och tuggummi idag. Långt ifrån alla är medvetna om detta, och hur bra de faktiskt fungerar för många.

Bupropion har skrivits ut under ett bra tag för nikotinavvänjning under namnet Zyban. Det fungerar genom att det är en antagonist (hämmar aktiviteten) på nikotinerga acetylcholinreceptorerna, dvs de receptorer i hjärnan som stimuleras av nikotin.
Väldigt många som tar detta preparat för nikotinavvänjning upplever inga eller väldigt milda abstinensproblem. Andelen som lyckas hålla sig nikotinfria är nästan dubbelt så stor om detta preparat används än annars.
Dessutom har det den trevliga effekten att de flesta inte får lika stora problem med viktuppgång som annars är vanligt vid nikotinavvänjning.
Det skrivs även ut mot depression då det är en DaRI (dopaminåterupptagarhämmare). Det brukar ofta visa sig genom ökad motivation och initiativförmåga.

Ett annat liknande preparat har nyligen har godkänts är vareniklin, det går under varunamnet Champix. Mekanismen är liknande som hos bupropion men de tidiga undersökningarna som gjorts på detta preparat är ännu mer lovande än för bupropion.
Detta preparat är dock inte en DaRI vilket gör att biverkningsprofilen är en helt annan. Konstigt nog så verkar det finnas en förhöjd risk för suicidala tendenser med vareniklin vilket inte visat sig med bupropion vad jag vet, vad det beror på är oklart. Det är inte en stor andel som upplever denna biverkning, så oroa er inte allt för mycket för det. Får ni sådanna eller andra problem kan ni bara sluta behandlingen.

Så för er som har problem med att sluta med nikotin kan jag rekommendera ett besök hos en läkare, föreslå en behandling av något av preparaten och hör vad läkaren tycker om det.

Permalänk
Medlem

Har rökt sen 1982, ska allvarligt försöka sluta med det nu till nyår som ett lamt nyårslöfte.
Har hållt upp en dag här och en dag där utan att röka sen 1 månad tillbaka för att försöka förbereda mej mentalt på hur det kan vara/bli utan dessa cigg.
Snusar dock då occh då....kronan white portion.

Röker "blåa" (light) Elixyr 100 bara för prisets skull, kostar 39;- hos lokala coop konsum handlaren.

Edit = Angående inlägget av Haricots, Champix verkar funka kanonbra men dess biverkningar för vissa verkar vara skumma, dom har varnat för det i diverse nyheter iaf.
Kompisen slutade röka med Champix efter ca: 30 år av rökning, han sa att man fick skumma drömmar , mycket skumma drömmar....
Han tog Champix i 3-4 månader sen var det färdigrökt, han tycker det är äckligt med ciggaretter idag och nu har det gått runt 6-7 månader sen han rökte sist.
Dock har han lagt på sig runt 12 kilo i vikt...

Permalänk
Medlem

Level tycker jag om faktiskt. Godare än de lite dyrare märkena. Vanesak kanske

Hehe, biocenter. Lägg då istället 40 kronor i en låda eller skål varje dag. Varje dag! Tänk på när du rökte så gjorde du det. Hade du inte pengar så ringde du ju bara morsan och frågade om lite cash. Gör samma sak nu, fast lägg pengarna i en skål.

Ett bra sätt att sluta röka är att du tar 2 tjugolappar. Tänder eld på skiten och ser pengarna förkolas. Vad är skillnaden förutom att det är mer hälsosamt att sätta eld på pengarna?

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar

Hehe, biocenter. Lägg då istället 40 kronor i en låda eller skål varje dag. Varje dag! Tänk på när du rökte så gjorde du det. Hade du inte pengar så ringde du ju bara morsan och frågade om lite cash. Gör samma sak nu, fast lägg pengarna i en skål.

Det går inte att lägga undan pengarna. Vet fler som har sagt samma sak. Man har inte råd att lägga undan 50:-/dag. Men det gick på något sätt när man rökte.
Innan kunde jag ha 100:- kvar att leva på när det var mitten på månaden.
Trots det lyckades jag alltid få fram pengar till mina cigg. Mina föräldrar hade aldrig gett mig pengar för att jag skulle handla cigg. Nu sen jag slutade så försvann alla sätt att få fram extra pengar. Eller så har jag bara glömt, för desperationen efter nikotin försvann.