Ljud/Värme på ditt 8800GT

Permalänk
Medlem

Ljud/Värme på ditt 8800GT

Tänkte att det skulle vara bra att samla information om hur 8800GT är gällande värme/ljud. Inkludera gärna vad du har för chassi/kylare/fläktar m.m. så att man får en helhetsbild.

Permalänk

Kan säga att 8800GT är väldigt tyst, fast däremot så går fläckten på 30% på idle. Om man drar upp den mer än 45% så börjar det låta en del. På 100% så låter den extremt, värsta jetmotorn.

Min temp ligger på 55-57c idle

I ATItool så går temp stadigt uppåt, 80c på bara någon minut och det bara fortsätter, kylaren är inte direkt imponerande.

Funderar på att byta mot Zalman Vf700

Permalänk
Medlem

60grader Idle, 68-70 Load.

Ljudnivå: hörs ej.

Fläktar:
120mm chassi
120mm cpu

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
60grader Idle, 68-70 Load.

Ljudnivå: hörs ej.

Det handlar inte så mycket om kortet utan snarare var du har lådan placerad och hur bra isolerad din burk är. 8800GT låter mer än en 2900XT i arbete så den lär låta, speciellt i ett mer skärande ljud då fläkten är mindre och går på högre varvantal. Spelar ingen roll om du har 2st fläktar, du kan ha 20 120mm-fläktar i lådan men är det ingen fart i dom är det ingen idé - samtidigt som grafikkortet inte blir mycket svalare då det är den som genererar värme och luften kring denna kommer värmas upp av sin egen temperatur samtidigt som fläktarnas viktigaste funktion är att kyla hårddiskarna och får ut varm luft.

Permalänk
Medlem

Sonata II låda som är ljudisolerad, står under på bordet.

Fläktara går på rätt låga varv.

Bättre?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

För en oinvigd i kylningens mystik så låter det som ett lotteri att köpa ett kort med passiv kylning då både lådan o fläktarna verkar spela stor roll.
Jag har inte bestämt mig om jag ska ta ett 8800GT med aktiv eller passiv kylning. Känns som om jag lika gärna kan singla slant om det eller?

När jag kör spel idag med mitt x850xt så låter det som orkanen Katrina ungefär och jag avskyr det!!

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det handlar inte så mycket om kortet utan snarare var du har lådan placerad och hur bra isolerad din burk är. 8800GT låter mer än en 2900XT i arbete så den lär låta, speciellt i ett mer skärande ljud då fläkten är mindre och går på högre varvantal. Spelar ingen roll om du har 2st fläktar, du kan ha 20 120mm-fläktar i lådan men är det ingen fart i dom är det ingen idé - samtidigt som grafikkortet inte blir mycket svalare då det är den som genererar värme och luften kring denna kommer värmas upp av sin egen temperatur samtidigt som fläktarnas viktigaste funktion är att kyla hårddiskarna och får ut varm luft.

Är du ute på något jävla anti-8800 GT-uppdrag idag eller? Knip käft om saker du inte har en aning om.

Permalänk
Medlem

allt måste ju vara bättre än gamla ATI fläktar!! finns väl inte ett G-kort som har slagit ATI´S ljudbang eller?

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Har du 8800gt?

Har du spelat med 8800gt?

Min hörs inte ett dugg vare sig i 3dmark eller crysis och trots detta håller sig tempen på en trivsam nivå.

Enda gången man hör fläkten är vid Boot, i 2sekunder..

Visa signatur