Permalänk
Medlem

10m vga kabel, bra bild?

Jag har en mediadator med ett grafikkoty med vga utgång, kommer bilden bli bra om man köper en 10m vga kabel och kopplar den till projectorn, eller blir det bättre om man köper en vga-dvi adappter och sen köper en dvi kabel, eller blir det lika dålig bild då också? och sen har jg ingen uppfattning om hur mycket sämre bilden blir, är det mycket sämre? om den nu blir sämre över huvud taget? ge mig tips tack

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med VGA till min projektor, tror iofs att jag har nåt så ovanligt som 7,5meter's kabel. Detta funkar dock fint.

Vad jag förstått så är risken för dålig bild större för DVI då den har en kortare "max kabellängd" enl. specen för DVI. Samma gäller väl för HDMI, men har man problem kan man ju alltid prova att köpa dyrare/bättre kablar och hålla tummarna

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

Nu skrev jag fel här, det var inte vga jag menade, det var RGB går det köra 10m utan störningar på rgb, eller risk för dålig bild?

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

Det ska nog funka lika fint som VGA, men har du verkligen RGB utgång på dit grafikkort?

Bara så du inte blandar ihop RGB(komponent typ tre RCA-kontakter Röd, Grön, Blå) med Komposit(singel gul RCA-kontakt)

Har du bara komposit är VGA definitivt att föredra.

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

RGB är ju vanliga standarden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vga/(d-sub) (eventuellt RGB) den analoga signalen. Är samma sak fast folk har olika namn på den. Korrekta namnet är D-SUB men vga är ganska populärt att säga här i sverige.

Ser ut så här

http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/482795/2/i...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
vga/(d-sub) (eventuellt RGB) den analoga signalen. Är samma sak fast folk har olika namn på den. Korrekta namnet är D-SUB men vga är ganska populärt att säga här i sverige.

Ser ut så här

http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/482795/2/i...

Du har till viss del rätt om VGA. Det är en form av RGB-signal. Skillnaden mot datorns RGB och en TVs RGB är att från datorn kommer bildens synksignaler i egna trådar medan i TVns RGB även kallad komponent oftast kopplad med 3*RCA-kontakt, så ligger synksignalerna inbakade med färgsignalerna. D-sub är för övrigt namn på kontakttypen för VGA, inte signalen.

VGA: http://www.hardwarebook.info/VGA_%2815%29
RGB(komponent):http://www.hardwarebook.info/YPbPr , http://www.hardwarebook.info/SCART

Till trådskaparen. Vanlig RGB eller VGA för den delen är inga problem att skicka 10m. Dock om du ska skicka hög upplösning så är RGB inget bra alternativ. Har du möjlighet så använd VGA.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

jag förstår fortfarande itne skillnaden mellan vga och rgb, när man söker på det på google så ser ju uttagen likadana ut :S

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaion
jag förstår fortfarande itne skillnaden mellan vga och rgb, när man söker på det på google så ser ju uttagen likadana ut :S

VGA är ett slags RGB-signal såtillvida att bild överförs i 3 separata förgsignaler- Röd, Grön och Blå + horisontal och vertikal synk. Sen vad för uttag som används beror ju på tillämpning/utrustning.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

jag har en 10 meter lång rgb kabel men den va av ett dyrare märke (dom rekomenderade det då jag köpte den att det skulle va grov kabel

som sagt så funkar den i allfall rå bra

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

använder billiga lakrits-kablar för ljud (eller vad de heter, den billigaste sorten iaf) till projektorn för rgb och det fungerar utmärkt. har en 10 m lång dvi-kabel och den fungerar inte över huvud taget vid upplösningar över 800x600 >/. min 10 m långa vga kabel fungerar bra... för det mesta. av någon anledning så brukar nvidia-grafikkort bugga sig så att bilden "krymps" (en del av skärmen blir svart och bilden plattas till) med denna men inte ati-grafikkort.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
använder billiga lakrits-kablar för ljud (eller vad de heter, den billigaste sorten iaf) till projektorn för rgb och det fungerar utmärkt. har en 10 m lång dvi-kabel och den fungerar inte över huvud taget vid upplösningar över 800x600 >/. min 10 m långa vga kabel fungerar bra... för det mesta. av någon anledning så brukar nvidia-grafikkort bugga sig så att bilden "krymps" (en del av skärmen blir svart och bilden plattas till) med denna men inte ati-grafikkort.

det är med ati kort jag råkat ut för att bilden blir ihopkymt ,aldrig med Nvidia

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Nu till nästa problem, datorn jag använder som mediadator har 16mb intigirerat grafikkort, det ska gå att ändra minnesmängden man ger grafikkortet, men har provat flera olika drivrutiner och inte hittat det. och den har para pci utgångar och jag vill inte lägga 500kr på ett nytt grafikkort, är rätt pank nu, är bara 17 år och har redan slösat slut flera tusen på annat, borde inte 16mb räcka för 720p?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mängden minne du dedikerar till grafikkortet ställer du in i BIOS.

Sen beror det mkt på vilken typ av komprimering som använts, och vilken mediaspelare du använder för att spela upp dessa filmer med.

CoreAVC är den bästa x264 avkodaren jag stött på, den kostar dock, men PRO versionen har även hårdv-acc, men jag tvivlar på att ditt integrerade skulle göra nån skillnad.

Så det avgörande blir specen på din dator. Att spela upp film är ganska processor krävande, men det borde gå, CoreAVC klarar att spela upp 1080pMKV på min (sen förra veckan döda) 2400+ - 1GB - 9600xt, så du borde klara dig om din dator inte är ännu antikare än min.

Visa signatur

Jag har en dator...