Visstidsanställning bindande?

Permalänk
Sötast

Visstidsanställning bindande?

Hej,
Jag har en fråga jag skulle behöva konkreta svar på.
Googlat en timme ungefär nu och hittar väldigt olika svar på frågan.

Om man är visstidsanställd från datum A till datum B får man då lov att bryta kontraktet som arbetstagare?

Läser på vissa ställen att jag är tvingad att jobba under tiden eller riskera skadestånd mot företaget.

Kan någon ge mig konkret svar med källa?

Skulle vara otroligt uppskattat som ni kanske kan förstå

Permalänk
Medlem

Re: Visstidsanställning bindande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hej,
Jag har en fråga jag skulle behöva konkreta svar på.
Googlat en timme ungefär nu och hittar väldigt olika svar på frågan.

Om man är visstidsanställd från datum A till datum B får man då lov att bryta kontraktet som arbetstagare?

Läser på vissa ställen att jag är tvingad att jobba under tiden eller riskera skadestånd mot företaget.

Kan någon ge mig konkret svar med källa?

Skulle vara otroligt uppskattat som ni kanske kan förstå

Givetvis finns det inget som heter slavkontrakt i sverige så det är stipulerat i ditt anställningsavtal hur lång uppsägningstid du har. Om det är under 6 månader så brukar man använda samma som för provanställning , 2 veckors ömsesidig uppsägning. Annars finns det i kontraktet.

Det blir inget tal om att betala skadestånd om du bryter mot ett anställningskontrakt, de får hålla inne med innestående lön tills du arbetat dina timmar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ring ett fackförening och fråga.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Ring ett fackförening och fråga.

varför? det ska stå i hans anställningsavtal om det är ett giltigt sådant.

fackföreningar har i typexemplet öppet mellan 11.15-11.45 och har 30 min lunch inräknat i öppetiden så där är det nog svårt att få nåt svar telefonledes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
varför? det ska stå i hans anställningsavtal om det är ett giltigt sådant.

fackföreningar har i typexemplet öppet mellan 11.15-11.45 och har 30 min lunch inräknat i öppetiden så där är det nog svårt att få nåt svar telefonledes.

Jag kan ge dig en asbra anledning till varför han kan ringa och fråga ett fackförbund: han får svar på sin fråga.

Förövrigt så tycker jag att nästan alla fackförbund har bra öppettider på sina kundtjänster och dit jag ringt har jag kommit fram direkt eller efter några minuters väntan i telefonkö.
A-kassor är en helt annan femma.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Jag kan ge dig en asbra anledning till varför han kan ringa och fråga ett fackförbund: han får svar på sin fråga.

Förövrigt så tycker jag att nästan alla fackförbund har bra öppettider på sina kundtjänster och dit jag ringt har jag kommit fram direkt eller efter några minuters väntan i telefonkö.
A-kassor är en helt annan femma.

Jag har då inte samma erfarenhet. Men det måste väl ändå vara lättare att läsa innantill på anställningskontraktet. Uppsägningstid är ju varierande så fackförbundet kommer ju inte ge nåt bättre svar än att det antingen är 2 veckor precis som för provanställning alternativt att det är en månad. Om det är nåt annat så måste man ju se anställningskontraktet.

Och jag är rätt så säker på att de kommer säga just det.

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Var mest att jag ville ha svar innan jag gick på jobb bara
Men! kontraktet sa inget om det så då var det 2v enligt facket.

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Är du visstidsanställd från tidpunkt A till tidpunkt B så är du bunden under den tiden och kan inte säga upp dig eller bli uppsagd om uppsägningstid inte är uttryckligen specificerat på kontraktet. Det finns ingen "automatisk" uppsägningstid i lagstiftning eller avtal på nationell nivå som ger dig rätt till uppsägning.

Däremot känns det väldigt långsökt att du verkligen skulle behöva betala skadestånd. Ett företag som behandlar anställda så får inte så många fler bra anställda... Däremot om du bryter kontraktet kan de tex strunta i att betala ut innestående lön och semesterersättning.

Om du inte redan skrivit på är det alltså ett tips att be arbetsgivaren specificera tex en månads uppsägningstid på kontraktet.

Edit: Hoppas ditt fack menar att detta finns i lokalt kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Är du visstidsanställd från tidpunkt A till tidpunkt B så är du bunden under den tiden och kan inte säga upp dig eller bli uppsagd om uppsägningstid inte är uttryckligen specificerat på kontraktet. Det finns ingen "automatisk" uppsägningstid i lagstiftning eller avtal på nationell nivå som ger dig rätt till uppsägning.

Däremot känns det väldigt långsökt att du verkligen skulle behöva betala skadestånd. Ett företag som behandlar anställda så får inte så många fler bra anställda... Däremot om du bryter kontraktet kan de tex strunta i att betala ut innestående lön och semesterersättning.

Om du inte redan skrivit på är det alltså ett tips att be arbetsgivaren specificera tex en månads uppsägningstid på kontraktet.

Edit: Hoppas ditt fack menar att detta finns i lokalt kollektivavtal.

Precis, en tidsbestämd anställning är bindande för bägge parter. Precis därför som jag alltid skriivit in en uppsägningstid i vikariat som jag anställt för.

Permalänk
Medlem

Det är fel. Vi har inga slavkontrakt i sverige och sådana kan inte heller tecknas. Du har ALLTID rätt att kunna säga upp dig. Sen varierar det hur lång den tiden är.

Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) 6c § ska arbetsgivaren senast en månad efter det att arbetet börjat informera arbetstagaren om de villkor som gäller för anställningen. I LAS regleras även vilken information avtalet ska innehålla. Det är t.ex.

Tillträdesdag dvs. vilken dag du börjar
Arbetsplats
Arbetsuppgifter
Anställningsformen om den är tidsbegränsad eller tillsvidare
Uppsägningstider
Lön och andra förmåner
Arbetstider
Semester
Om det finns kollektivavtal som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är fel. Vi har inga slavkontrakt i sverige och sådana kan inte heller tecknas. Du har ALLTID rätt att kunna säga upp dig. Sen varierar det hur lång den tiden är.

Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) 6c § ska arbetsgivaren senast en månad efter det att arbetet börjat informera arbetstagaren om de villkor som gäller för anställningen. I LAS regleras även vilken information avtalet ska innehålla. Det är t.ex.

Tillträdesdag dvs. vilken dag du börjar
Arbetsplats
Arbetsuppgifter
Anställningsformen om den är tidsbegränsad eller tillsvidare
Uppsägningstider
Lön och andra förmåner
Arbetstider
Semester
Om det finns kollektivavtal som gäller.

6 c § Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information.
Informationen skall innehålla åtminstone följande uppgifter:
1. Arbetsgivarens och arbetstagarens namn och adress, anställningens tillträdesdag samt arbetsplatsen.
2. En kort specificering eller beskrivning av arbetstagarens arbetsuppgifter och yrkesbenämning eller tjänstetitel.
3. Om anställningen gäller tills vidare eller för begränsad tid eller om den är en provanställning samt
a) vid anställning tills vidare: de uppsägningstider som gäller,
b) vid anställning för begränsad tid: anställningens slutdag eller de förutsättningar som gäller för att anställningen skall upphöra och vilken form av tidsbegränsad anställning som anställningen avser,
c) vid provanställning: prövotidens längd.
4. Begynnelselön, andra löneförmåner och hur ofta lönen skall betalas ut.
5. Längden på arbetstagarens betalda semester och längden på arbetstagarens normala arbetsdag eller arbetsvecka.
6. Tillämpligt kollektivavtal, i förekommande fall.
De uppgifter som avses i andra stycket 3 a, 3 b i fråga om förutsättningarna för anställningens upphörande, 4 och 5 får, om det är lämpligt, lämnas i form av hänvisningar till lagar, andra författningar eller kollektivavtal som reglerar dessa frågor. Lag (2006:440).

För visstidsanställning behöver uppsägningstid inte specificeras. Är den inte specificerad finns heller ingen uppsägningstid om det inte regleras i lokalt kollektivavtal.

Permalänk

Eller så frågar du din chef hur lång uppsägningstiden är på just detta jobb. Är faktiskt inte svårare än så.
Och nej, han/hon kommer inte bli arg bara för att du frågar om det. Du har ju rätt att veta.
Det är ju faktiskt olika på olika jobb. Oftast kan man komma överrens om något annat med chefen..

Permalänk
Medlem

Precis. Klart de går med på att man säger upp sig, ingen vill ha anställda som inte vill jobba, det är inte lönsamt.

Går dock inte att som någon självklarhet hänvisa till lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis. Klart de går med på att man säger upp sig, ingen vill ha anställda som inte vill jobba, det är inte lönsamt.

Höhö... du kan få numret till vår chef. Han vill uppenbarligen inte att vi ska trivas på jobbet.

Och angående visstidsanställning: Du har ALLTID rätt att avbryta en anställning. Oftast är det såklart en viss uppsägningstid. Men det finns ingen som kan tvinga dig att jobba fram till slutdatum på visstidsanställningen. Den fungerar precis som en tillsvidareanställning fram tills dess du eller han säger upp dig eller slutdatum nås.

Själv sitter jag med två månaders uppsägningstid... inte särskilt önskvärt just nu...

Permalänk
Medlem

Det fungerar som sagt bara som en tillsvidareanställning gör om du specificerat det i avtalet eller i kollektivavtal. Du har ingen automatisk "rätt" enligt lagstiftningen att säga upp dig om du är visstidsanställd. Nämn vilken lag eller paragraf du tolkar så så kan jag eller någon annan säkert förklara.

Däremot finns självklart ingen möjlighet att fysiskt tvinga någon att vara på arbetsplatsen bara för att man är anställd. Men skadestånd och/eller indragen innestående lön/förmåner kan ju en oklok arbetsgivare straffa dig med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det fungerar som sagt bara som en tillsvidareanställning gör om du specificerat det i avtalet eller i kollektivavtal. Du har ingen automatisk "rätt" enligt lagstiftningen att säga upp dig om du är visstidsanställd. Nämn vilken lag eller paragraf du tolkar så så kan jag eller någon annan säkert förklara.

Däremot finns självklart ingen möjlighet att fysiskt tvinga någon att vara på arbetsplatsen bara för att man är anställd. Men skadestånd och/eller indragen innestående lön/förmåner kan ju en oklok arbetsgivare straffa dig med.

Det finns alltid en uppsägning på minst 1 månad. Finns ingen arbetsform där det inte finns någon överhuvudtaget. Då är det LAS som gäller annars är det kollektivavtalet då LAS är disponibel. Det finns ej slavkontrakt i sverige där man är tvingad att arbeta utan möjlighet att säga upp sig.

http://www.lagen.nu/1982:80

Läs elfte paragrafen. Den gäller alltid om det inte finns kollektivavtal.

Från Lawline.se:

"FRÅGA:

Hur lång uppsägningstid vid överenskommen visstidsanställning om 3 mån - vilken hänvisning i lagrum

SVAR:

Enligt § 11 lagen (1982;80) om anställningsskydd har du, och din arbetsgivare, rätt till 1 månads uppsägningstid om du enbart har/ska jobba i 3 månader, se här . Detta gäller om inte någon annan uppsägningstid stadgas i ett kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen (se § 2 stycke 4 i länken ovan). "

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns alltid en uppsägning på minst 1 månad. Finns ingen arbetsform där det inte finns någon överhuvudtaget. Då är det LAS som gäller annars är det kollektivavtalet då LAS är disponibel. Det finns ej slavkontrakt i sverige där man är tvingad att arbeta utan möjlighet att säga upp sig.

http://www.lagen.nu/1982:80

Läs elfte paragrafen. Den gäller alltid om det inte finns kollektivavtal.

Från Lawline.se:

"FRÅGA:

Hur lång uppsägningstid vid överenskommen visstidsanställning om 3 mån - vilken hänvisning i lagrum

SVAR:

Enligt § 11 lagen (1982;80) om anställningsskydd har du, och din arbetsgivare, rätt till 1 månads uppsägningstid om du enbart har/ska jobba i 3 månader, se här . Detta gäller om inte någon annan uppsägningstid stadgas i ett kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen (se § 2 stycke 4 i länken ovan). "

Lawlines tolkning av LAS är mycket konstigt. Läser arbetsrätt just nu och vår lektor delar inte deras tolkning. Förstår inte varifrån de får den, paragrafen de citerar säger inte så. Den säger inte att man har rätt att säga upp sig.

OBS: Frågan besvaras av jurist- och/eller ekonomstudent. Erfordras garanterad korrekthet i svaret bör professionell yrkesman konsulteras. / lawline.se

Gissar att studenten inte är helt påläst.

Källor som motsäger lawlines student: (fackförbund som rimligen inte tolkar till nackdel för arbetstagaren
)
https://www.sktf.se/Templates/Page____20496.aspx
# Visstidsanställd
Om du är visstidsanställd, till exempel på ett vikariat, finns det normalt inga uppsägningstider. Anställningen löper på den avtalade tiden och kan bara brytas i förtid om du och arbetsgivaren kommer överens om det.

http://www.vardforbundet.se/templates/VFArticlePage4.aspx?id=...
Om du är visstidsanställd, till exempel på ett vikariat, finns det normalt inga uppsägningstider. Anställningen löper på den avtalade tiden och kan bara brytas i förtid om du och arbetsgivaren kommer överens om det. För längre visstidsanställningar kan det därför vara angeläget att i anställningsavtalet göra en överenskommelse om uppsägningstid.

http://www.arkitekt.se/s401
Visstidsanställning är ett undantag från huvudregeln om tillsvidareanställning. Visstidsanställning innebär att anställningen är bestämd till viss tid och därefter upphör utan att uppsägning behöver göras. Visstidsanställning kan inte avbrytas i förtid genom uppsägning på grund av arbetsbrist, utan löper under den överenskomna tiden, om inte arbetsgivare och anställd kan enas om att avbryta anställningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lawlines tolkning av LAS är mycket konstigt. Läser arbetsrätt just nu och vår lektor delar inte deras tolkning. Förstår inte varifrån de får den, paragrafen de citerar säger inte så. Den säger inte att man har rätt att säga upp sig.

OBS: Frågan besvaras av jurist- och/eller ekonomstudent. Erfordras garanterad korrekthet i svaret bör professionell yrkesman konsulteras. / lawline.se

Gissar att studenten inte är helt påläst.

Källor som motsäger lawlines student: (fackförbund som rimligen inte tolkar till nackdel för arbetstagaren
)
https://www.sktf.se/Templates/Page____20496.aspx
# Visstidsanställd
Om du är visstidsanställd, till exempel på ett vikariat, finns det normalt inga uppsägningstider. Anställningen löper på den avtalade tiden och kan bara brytas i förtid om du och arbetsgivaren kommer överens om det.

http://www.vardforbundet.se/templates/VFArticlePage4.aspx?id=...
Om du är visstidsanställd, till exempel på ett vikariat, finns det normalt inga uppsägningstider. Anställningen löper på den avtalade tiden och kan bara brytas i förtid om du och arbetsgivaren kommer överens om det. För längre visstidsanställningar kan det därför vara angeläget att i anställningsavtalet göra en överenskommelse om uppsägningstid.

http://www.arkitekt.se/s401
Visstidsanställning är ett undantag från huvudregeln om tillsvidareanställning. Visstidsanställning innebär att anställningen är bestämd till viss tid och därefter upphör utan att uppsägning behöver göras. Visstidsanställning kan inte avbrytas i förtid genom uppsägning på grund av arbetsbrist, utan löper under den överenskomna tiden, om inte arbetsgivare och anställd kan enas om att avbryta anställningen.

Jaja , jag ger upp, men jag har då aldrig sett ett visstidskontrakt utan möjlighet till uppsägning. Antingen har de kollektivavtal och då finns det alltid en specificerad uppsägning , annars brukar det följa med visstidsanställningens kontrakt. Om det handlar om små egenföretag eller liknande kan jag tänka mig att det inte finns specificerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaja , jag ger upp, men jag har då aldrig sett ett visstidskontrakt utan möjlighet till uppsägning. Antingen har de kollektivavtal och då finns det alltid en specificerad uppsägning , annars brukar det följa med visstidsanställningens kontrakt. Om det handlar om små egenföretag eller liknande kan jag tänka mig att det inte finns specificerat.

Måste tyvärr förmörka din världsbild ytterligare då Men det värsta som kan hända är ju inte att vara "fast" på ett jobb utan att inte ha ett...

Du måste i regel själv som arbetstagare kräva uppsägningstid. Det kan teoretiskt finnas i kollektivavtal men eftersom det är ett undantag från huvudregeln lär det inte vara vanligt.

I de centrala avtal som ingåtts av Sveriges kommuner och landsting och deras fackliga motparter så finns inga sådana bestämmelser, till exempel. (Avtalet heter Allmänna Bestämmelser, tror det senaste är AB 07, det tidigare var AB 05.)

Är du anställd inom offentlig sektor kan du alltså inte räkna med detta. Betänk hur många som är anställda inom den sektorn och hur vanligt det är med vikariat där. Det är inte bara såhär i obskyra småföretag utan det är normalfallet på arbetsmarknaden. Det gäller helt enkelt att veta vad man skriver på precis som med alla andra avtal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Stämmer, nu när jag tittar efter:

Citat:

Utmärkande för en visstidsanställning, tidsbegränsad anställning, är att parterna på förhand bestämt hur länge anställningen skall pågå. När den avtalade sluttidpunkten inträffat, upphör anställningen normalt utan att parterna behöver vidta någon särskild uppsägningsåtgärd. Dessförinnan kan i normalfallet inte en tidsbegränsad anställning bringas att upphöra. Parterna kan emellertid komma lverens om att en tidsbegränad anställning kan sägas upp i förtid. Anställningen gäller då tillsvidare dock längt till och med en viss tidpunkt.

Det är ju Sifs tolkning av lagtexten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vid extra anställning eller behovsanställning finns väl ingen uppsägningstid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Vid extra anställning eller behovsanställning finns väl ingen uppsägningstid.

extra anställning är inte en anställningsform. Behovsanställningar har i regel också en uppsägningstid , det står på anställningsavtalet. Oftast går det ju lätt att ordna beroende på att man inte arbetar heltid. Men nog finns det en uppsägningstid. Men då man arbetar efter behov så är det egentligen inte aktuellt, men jag har då haft det på 5-6 olika behovsanställningar jag haft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja precis. Det finns bara tillsvidareanställning och visstidsanställning iofs, men är man anställd och tex jobbar vid behov, någon dag i veckan eller vad det kan vara, så är detta viktigt att komma ihåg: du är bara anställd under den tiden du jobbar. Om du jobbar på torsdagen så är du inte anställd måndag tisdag onsdag eller fredag. Den dagen de ringer och ber dig jobba så blir du anställd för dagen.

Du kan ha ett gällande anställningsavtal såklart, men anställd är du bara tiden du jobbar. Du har heller ingen arbetsskyldighet eller liknande. Ingen kan kräva att du säger ja till att jobba när arbetsgivaren ringer. Du behöver ju alltså inte säga upp dig överhuvudtaget, det är bara i att skita i jobbet. Helt avtalsenligt.