ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Lust och berätta lite om spelet vad du tycker hittills om det?

Det är mycket bättre än ArmA1 någonsin var.
Det jag har spelat av kampanjen är väldigt bra.
Gameplayet är mycket bättre, smidigare och snyggare rörelser.
Det flyter mycket bättre än ArmA1 även om man skulle ha lägre FPS.

Testade att sätta AI som skulle springa längs med ett flygfält. Jag hade inte Fraps igång men det gick ganska bra:

104st AI gick väldigt bra.
520st flöt på lite sämre men det gick att spela, men när jag sköt på dom med en helikopter blev det lite mer krävande.

Alla kärnorna(4st) i CPUn låg på 70-80%

Permalänk
Medlem

Största problemet är väll egentligen avsaknaden av CF & SLI men lär väll dyka upp så fort spelet släpps på större marknader. Men är det utvecklarna som fixar detta eller är det ATI/Nvidia? Jag antar att det är utvecklarna som lägger till stöd direkt i spelet? CPU-användandet verkar ju väldigt optimerat lyckligtvis.

Lite synd att det inte verkar finnas någon inbyggd AA funktion i spelet dock.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Största problemet är väll egentligen avsaknaden av CF & SLI men lär väll dyka upp så fort spelet släpps på större marknader. Men är det utvecklarna som fixar detta eller är det ATI/Nvidia? Jag antar att det är utvecklarna som lägger till stöd direkt i spelet? CPU-användandet verkar ju väldigt optimerat lyckligtvis.

Lite synd att det inte verkar finnas någon inbyggd AA funktion i spelet dock.

Jag har läst om några som har fått crossfire och SLI att fungera.

AA kommer antagligen att komma i en senare patch:

Citat:

We will try to enable MS AA in some patch. It should be possible, if you will tolerate some minor artifacts on some shadowed edges (I have seen the same artifact in many games with AA enabled, therefore I think it is not that bad).

Meanwhile, you can improve image quality by using Fillrate over 100, however this is more demanding on GPU. What it does is real high quality super sampling, therefore setting to 200 % should result in a better image quality than MSAA 4x can do, and 150 % should be somewhat better than 2x MSAA.
http://forums.bistudio.com/showpost.php?p=1291066&postcount=2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Detta kanske kan vara till hjälp:

menar han tvinga rendering av alternativ bild 2 som sli läge?

Visa signatur

Intel Core i7-12700KF | Asus TUF GAMING Z690-PLUS D4 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz | ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB | Corsair MP600 Core M.2 - 2TB| Corsair RM850 | Corsair 4000D / Tempered Glass | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS920+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Vad snackar du om dåligt optimerat? Menar du att det är för krävande?

Det flyter sämre än Crysis gör på min burk, och det med väldigt låga inställningar. Nu kör jag iof inte med den senaste betapatchen men prestandan är verkligen horribel..

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pippo
Det flyter sämre än Crysis gör på min burk, och det med väldigt låga inställningar. Nu kör jag iof inte med den senaste betapatchen men prestandan är verkligen horribel..

Exakt vilka inställningar och upplösning har du?
Kan det hända att du kör fillrate på över 100%?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
menar han tvinga rendering av alternativ bild 2 som sli läge?

Jag vet inte, jag aldrig har haft SLI.

Permalänk
Medlem

tack så mkt pelle!123 för hjälpen ska försöka fnula vidare blir trött på att det går slött jag lixom pippo upplever grymt dålig prestanda crysis med allt på high får jag bättre fps än med det här:/

Visa signatur

Intel Core i7-12700KF | Asus TUF GAMING Z690-PLUS D4 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz | ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB | Corsair MP600 Core M.2 - 2TB| Corsair RM850 | Corsair 4000D / Tempered Glass | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS920+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att man kan jämföra de två spelen. Skalan i ARMA2 är många gånger större än vad det är i crysis.
Du ser mycket mycket längre i ARMA än vad du gör i crysis. Det är mycket mer som händer hela tiden osv.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en aning om hur man använder helikopter-taxi tjänsten i kampanjen? Håller på att bli skogstokig. Sitter i helikoptern, men jag har ingen aning om hur man ber den åka någonstanns.

Jävligt fett spel annars. Jag är ett ett stort fan av OFP och det här är verkligen den riktiga uppföljaren. Med 10x gånger bättre AI och upplevelse

Permalänk

Hur är det med ragdolls? Haver de det nu?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel

Titta på filmerna... Det ser exakt likadant ut som i original OFP (typ samma animationer) :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du en Dual Core-processor eller en bättre sådan? ArmA 2 kräver nämligen 2 kärnor eller fler för att fungera. Detta är pga själva ön, träden, fysiken, osv använder en kärna, medans AI'n använder sig av den andra. Operation Flashpoint: Dragon Rising kräver bara en kärna, så vitt jag vet, och använder sig av en väldigt, väldigt avancerad teknik.

Citat:

Jag tror att Operation Flashpoint: Dragon Rising använder sig av Havok-motorn, medans ArmA 2 använder sig av skriptade döttsanimationer, vad jag kan se. Får se sen när jag väl spelar det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Titta på filmerna... Det ser exakt likadant ut som i original OFP (typ samma animationer) :/

Du vet inte vad du pratar om, animationerna är helt uppdaterade de ser faktiskt nästan ut som ragdoll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Har du en Dual Core-processor eller en bättre sådan? ArmA 2 kräver nämligen 2 kärnor eller fler för att fungera. Detta är pga själva ön, träden, fysiken, osv använder en kärna, medans AI'n använder sig av den andra. Operation Flashpoint: Dragon Rising kräver bara en kärna, så vitt jag vet, och använder sig av en väldigt, väldigt avancerad teknik.

Om man vill njuta av DR så kommer man nog behöva minst en dual core där också. Hur många nya spel kan man spela på bra inställningar med en singelcore CPU?

Fast DR har ju också endast stöd för totalt 96 AI samt 32 spelare på PC versionen.

Jag klämde in 520st AI i en enda scen där dom sprang på ett flygfält.
Min QuadCore CPU användes till ca 80%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är imponerande hur du ALLTID lyckas få med något positivt om Ofp: DR/ något negativt om ArmA2 i varje inlägg du gör

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man vill njuta av DR så kommer man nog behöva minst en dual core där också. Hur många nya spel kan man spela på bra inställningar med en singelcore CPU?

Fast DR har ju också endast stöd för totalt 96 AI samt 32 spelare på PC versionen.

Jag klämde in 520st AI i en enda scen där dom sprang på ett flygfält.
Min QuadCore CPU användes till ca 80%.

http://img37.imageshack.us/img37/8085/cpuarma2.png

Det där ser hur lovande ut som helst Jag har nämligen också en QuadCore-processor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det är imponerande hur du ALLTID lyckas få med något positivt om Ofp: DR/ något negativt om ArmA2 i varje inlägg du gör

Såklart! Jag gillar som sagt hur Codemasters gör Operation Flashpoint: Dragon Rising, så det är därför jag skriver så ^^

Visa signatur

Permalänk

Känns ju faktiskt lite pinsamt att inte ha ragdolls 2009 =P Jag menar till och med deer hunter 2005 har ragdolls =D Fast jag är ändå väldigt 'excited' på spelet. Bidde nog att köpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att ArmA2 fokuserar på hela andra saker än att ha en massa dödseffekter, det är inte det som är charmen med spelserien... Är man ute efter rent nöjes-FPS finns det betydligt bättre valalternativ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ojoj, det ser onekligen intressant ut! Jag är dock lite skeptisk till huruvida spelet flyter på min burk... är det någon som har hört något om en demo? Är det någon som har testat spelet som kan säga lite vad som krävs för... ska vi säga 1360x768 och medium-inställningar? Jag har en e6320 (originalklock pga uselt mobo), 4gb slött 667mhz och ett 4770... kan jag förvänta mig åtminstone 25-30 fps?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Såklart! Jag gillar som sagt hur Codemasters gör Operation Flashpoint: Dragon Rising, så det är därför jag skriver så ^^

Ta det i OFP: DR-tråden isåfall, när nu dom infernaliskt jobbiga diskussionerna om vilket spel som skulle komma att bli bäst äntligen har slutat. Det här spelet är i princip släppt, så låt oss diskutera det och inte en massa jämförelser med ett spel som inte är släppt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Känns ju faktiskt lite pinsamt att inte ha ragdolls 2009 =P Jag menar till och med deer hunter 2005 har ragdolls =D Fast jag är ändå väldigt 'excited' på spelet. Bidde nog att köpa.

Ragdoll kräver alldeles för mycket CPU kraft för att passa i ett sånt här spel.

Exempel: hur många AI eller spelare finns det i Deer Hunter samtidigt? antar att det är 1 spelare och ett antal djur som kanske spawnas en och en. ArmA2 har stöd för flera hundra AI och många spelare samtidigt.

Dessutom så är dödsanimationerna långt uppdaterad från ArmA1 de ser nästan ut att vara ragdoll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Grejen är väl att ArmA2 fokuserar på hela andra saker än att ha en massa dödseffekter, det är inte det som är charmen med spelserien... Är man ute efter rent nöjes-FPS finns det betydligt bättre valalternativ...

Jag trodde att ARMAII är en simulator? Då borde väl fienderna dö på ett realistiskt sätt också..

Permalänk
Medlem

Dom som har gjort ARMA gjorde OFP. OFP2 görs av codemasters

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag trodde att ARMAII är en simulator? Då borde väl fienderna dö på ett realistiskt sätt också..

Ragdoll brukar aldrig vara särskilt realistiskt.

Permalänk
Medlem

Klart det ska vara realistiskt, men jag föredrar ballistik, ljussättning, rörelsemönster o.s.v. framför att en person dör snyggt. Det är inte så att du sitter och beundrar hur dina fiender faller ihop, väldigt ofta är det dessutom såpass långa avstånd och du har såpass mycket annat att tänka på att det inte spelar någon roll. Som sagt, är man ute efter sådana effekter finns det bättre spel att tänka på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har spelat ArmA 2 lite nu, som vissa kanske såg via min webbkamera. Kolla bilden nedan så kan du se hur spelbart det är på min dator

Det är helt klart godkänt om ni frågar mig. Tittar jag över en äng, får jag ~45 FPS. Befinner jag mig en skog får jag ~13 FPS. Kort sagt, så varierar FPS'en rejält.

Visa signatur

Permalänk

22 fps vore totalt, fullständigt ospelbart och oacceptabelt för mig, 35 är också oacceptabelt.
40 är väl någorlunda spelbart imo.

Permalänk
Citat:

Ragdoll kräver alldeles för mycket CPU kraft för att passa i ett sånt här spel.

Exempel: hur många AI eller spelare finns det i Deer Hunter samtidigt? antar att det är 1 spelare och ett antal djur som kanske spawnas en och en. ArmA2 har stöd för flera hundra AI och många spelare samtidigt.

Dessutom så är dödsanimationerna långt uppdaterad från ArmA1 de ser nästan ut att vara ragdoll.

Jo självklart krävs det lite mer men alla dör ju inte samtidigt så kroppen efter den har fallit ihop blir ju en stillastående bild bara. För mig är det så i alla fall att jag tycker en "ragdoll" död är betydligt mer tillfredsställande. Det känns mer realistiskt (fast än att ragdolls kanske inte är så superrealistiska så är det något speciellt med att skjuta på någon och se dem falla ihop livlös efter att ha varit rörande - sen finnes det ju också faktiskt mycket snygga ragdolls idag -)

Men kul att höra att dödsanimationerna är bra, då kanske det inte gör så mycket

@edgren

Vad har du för burk? Jag hade hoppats på att köra allt på i alla fall "high"

EDIT:
Vart har ni fått tag på spelet föresten?

Visa signatur

Permalänk

Är det bara jag som tycker det där ser rätt skräpigt ut? Vad har du för dator?

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Är det bara jag som tycker det där ser rätt skräpigt ut? Vad har du för dator?

Kolla på en bild i Very High (eller film) tycker det ser mycket vackert ut.

EDIT:
Här har du:
http://www.youtube.com/watch?v=mC3Vk2okxVQ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
22 fps vore totalt, fullständigt ospelbart och oacceptabelt för mig, 35 är också oacceptabelt.
40 är väl någorlunda spelbart imo.

Det är faktiskt spelbart med över 20 FPS. Lagget är knappt synligt trots så låg FPS. Var inte så jävla kräsen! xD Gulle dig.

Citat:

@edgren

Vad har du för burk? Jag hade hoppats på att köra allt på i alla fall "high"

Moderkort: Gigabyte MA78G-DS3H AMD 780G
CPU: AMD Phenom X4 Quad-Core 9650 2.3 Ghz
Minne: Corsair XMS2 CM2X3500-5400C4 (3,5 GB i Windows XP. 4 GB i Windows 7)
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD4650 1 GB DDR3

Citat:

EDIT:
Vart har ni fått tag på spelet föresten?

Det vill du inte veta vart jag har fått tag på mitt xD Pelle!123 sa på förra sidan eller nått i denna tråd, vart han hade fått tag i sitt exemplar. Bara o leta

Visa signatur