ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem

Den sista uppdateringen om Chernarus:
http://www.arma2.com/inhabited-areas_en.html

Permalänk
Medlem

Fy fan vad sugen man blir att köpa detta spel! Det blir bara bättre och bättre. Lite negativt är att ljudet inte verkar hålla så mycket bättre kvalité än ettan men nu får man äntligen cammonät som sniper och mina älskade T90! vad kan egentligen gå fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MalteG
Fy fan vad sugen man blir att köpa detta spel! Det blir bara bättre och bättre. Lite negativt är att ljudet inte verkar hålla så mycket bättre kvalité än ettan men nu får man äntligen cammonät som sniper och mina älskade T90! vad kan egentligen gå fel?

Jag tror nog inte du behöver oroa dig över ljuden i ArmA2. ArmA2 har en helt ny ljudmotor och ljudfiler, ArmA1 hade i princip samma ljudmotor som OFP fast med OpenAL som API istället för directsound. Detta går att läsa om i denna tråd tillsammans med två ljud exempel: http://forums.bistudio.com/showthread.php?t=69313

Mycket av de ljud som finns med i de gamla video/trailers är placeholders och inte de som finns med när spelet släpps. Det går även att höra i Dslyecxi TrackIR video att ljuden inte är samma som i de gamla videoklippen.

Läs också denna lilla text och speciellt det sista i röd text.

Citat:

As long as you're here, I'd like to take this opportunity to say a bit about ArmA2 beyond what is shown in the video, and this seems like a good place to do it. Many people in the past have expressed some concern about the movement model of A1, to various degrees of severity. Personally, I have been frustrated by some aspects of the A1 movement model, and was hoping it would get a good deal of attention in A2, to bring it more in-line with the movement fluidity of your typical 'modern' game, while still retaining the 'flavor' of OFP/ArmA.

For those of you who have worried about such things as well in A2, let me share a little anecdote with you. In testing the A2 multiplayer in adversarial (and coop of course, but it is most noticed against humans), with a skilled set of testers, I have heard time and time again (and remarked the same myself) as to how much more fun A2 is over A1 thanks to the improvements they've made in character movement. We've played everything from basic deathmatch and team deathmatch, up to all sorts of mission-oriented adversarial stuff. Situations that I normally would not find enjoyable in A1 (example: basic deathmatch) have found new life with the A2 movements. This is not to say that A2 offers flawless movement - it doesn't, at least not yet at a pre-release state. Hopefully that will be the case in the retail release - suggestions are still being made on how to improve the movement, and changes continue to happen. With that in mind, what they have changed up to this point has had a really positive influence on things, and I think that those of you who were turned off by aspects of the A1 movement model will find the A2 changes to be very welcome and fun to work with. It definitely feels like the best movement model in a BIS game to date to me, and I have heard it echoed many times in MP testing.

To note - I do not consider myself to be the type of player who enjoys 'deathmatch' in A1. In A2, though - it's a truly suprising amount of fun. It is much rarer to feel that you have died "because of the movement model". I've had dozens of situations where I was able to take fire and maneuver away at relatively close ranges in what felt like a very agile and human manner.

Anyhow. Wanted to get that out there, since I know it is a point of stress for some of you. While it still has an OFP/ArmA 'feel' to it, there are so many positive changes to it that I really do think it is the best they've put out so far, and will be a greatly appreciated aspect of the game by the community.

Now, to tie that back into the subject at hand - take that improved movement and tie it in with the extremely responsive TrackIR support in ArmA2, combined with a TrackIR5, as well as the fantastic visuals and sounds of A2, and it's one hell of an immersive experience. I am really hyped to see this game get released.

http://forums.bistudio.com/showthread.php?t=72436

Permalänk
Medlem

mmmm music to my ears Föresten är det någon som lirar vanliga ARMA på internet här på forumet?

Permalänk
Medlem

Efter ha blivit väldigt imponerad av de senaste klippen och bilderna från Arma2 måste jag säga att detta klipp om pansarfordon var en klar besvikelse:
http://www.gamestar.de/index.cfm?pid=452&pk=12176 (finns några fler klipp där för intresserade)

Fordonen uppför sig precis som i OFP/Arma, de känns påtok för lätta (som pappkartonger som åker runt) och sladdar runt för mycket. Ser inte alls realistiskt ut i mina ögon.

Hade klart hoppats på större förbättringar på den här punkten då fordonsfysiken är en av Arma/OFP svagaste delar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Efter ha blivit väldigt imponerad av de senaste klippen och bilderna från Arma2 måste jag säga att detta klipp om pansarfordon var en klar besvikelse:
http://www.gamestar.de/index.cfm?pid=452&pk=12176 (finns några fler klipp där för intresserade)

Fordonen uppför sig precis som i OFP/Arma, de känns påtok för lätta (som pappkartonger som åker runt) och sladdar runt för mycket. Ser inte alls realistiskt ut i mina ögon.

Hade klart hoppats på större förbättringar på den här punkten då fordonsfysiken är en av Arma/OFP svagaste delar.

Ja vi får väl vänta och se hur den riktigt version ser ut och inte en alpha pressversion från februari som saknar väldigt mycket av den riktiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Tyckte inte man fick en bra uppfattning om det i det klippet. Förhoppningsvis slipper vi att slå en volt när man kör på en liten sten i hög hastighet (har jag råkat ut för ganska många gånger).

En detalj jag la märke till som kanske också fanns i ArmA var när Shilkan sköt mot helikoptern och skotten "ricoshettade" på den. Vet inte om detta finns på ArmA när man skjuter på fordon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Exakt ArmA och OFP är ju i princip samma serie bara att de har olika namn, DR däremot har inte mycket med originalet att göra förutom namnet verkar det som.

Det ska bli jävla roligt att leka runt i ArmA2 det ser så otroligt bra ut.

Det jag försökte få fram var att det är olika utvecklare bakom spelen..
Codemaster fortsätter på egen hand att utveckla dragon rising vilket enligt min mening ser så jävla mycket snyggare ut än Arma 2

Men det är ju en smakfråga..

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Ja, smaken är ju som sagt olika. Utseendemässigt tycker jag att dom är ganska lika, men däremot hyser jag inga starka känslor för den totala FPS-känslan som filmerna till Dragon Rising ger, i min mening inte värdigt att bara vidare Operation Flashpoints namn, men dom äger rättigheterna så det är inte mycket att göra åt... Jag kommer leva i ArmA2, ren och skär lycka att det släpps lagom till sommarlovet! =D

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Ja, smaken är ju som sagt olika. Utseendemässigt tycker jag att dom är ganska lika, men däremot hyser jag inga starka känslor för den totala FPS-känslan som filmerna till Dragon Rising ger, i min mening inte värdigt att bara vidare Operation Flashpoints namn, men dom äger rättigheterna så det är inte mycket att göra åt... Jag kommer leva i ArmA2, ren och skär lycka att det släpps lagom till sommarlovet! =D

Tja det blir ju lätt att testa Arma 2 hur det dels är som LAN och självklart grafikmässigt. Men vi går mot en bra spelsommar/höst helt klart...
Jag tror det skulle bli om de fortsatt sammarbetet..

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tzeghost
Det jag försökte få fram var att det är olika utvecklare bakom spelen..
Codemaster fortsätter på egen hand att utveckla dragon rising vilket enligt min mening ser så jävla mycket snyggare ut än Arma 2

Men det är ju en smakfråga..

Ja självklart kan du tycka att DRs grafik är bättre än ArmA2. Men grafiken i ArmA2 är mycket mer avancerad och realistisk, ArmA2 har mycket bättre modeller, texturer, animationer, ljussättning, "atmosfär" mm. DR har ett annat sätt att presentera sin grafik, hög kontrast, mycket "grain", "hollywood stil" och allmänt orealistiskt utseende.

Eftersom spelen går ut på att presentera verkligheten blir mitt val självklart ArmA2.

*ganska onödigt att citera alla bilder eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja självklart kan du tycka att DRs grafik är bättre än ArmA2. Men grafiken i ArmA2 är mycket mer avancerad och realistisk, ArmA2 har mycket bättre modeller, texturer, animationer, ljussättning, "atmosfär" mm. DR har ett annat sätt att presentera sin grafik, hög kontrast, mycket "grain", "hollywood stil" och allmänt orealistiskt utseende.

Eftersom spelen går ut på att presentera verkligheten blir mitt val självklart ArmA2.

Tja vi får väl testa och sedan återkomma till varandra när vi vet..

nej att jag fick med bilderna vara bara klantigt och inget jag skulle ha med..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bara onödigt att bråka om vad som är snyggast och inte, det är subjektivt. Något som däremot är solklart är att om man vill ha realism så är ArmA2 spelet att välja, både spelmässigt och grafikmässigt. Men detta betyder inte att ArmA2 är snyggare enligt alla användare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bättre animationer än Operation Flashpoint: Dragon Rising? Haha! Tillåt mig asgarva xD ArmA 2 har ju för tusan kvar samma animations-struktur som Operation Flashpoint och ArmA, o de är verkligen inte snygga! Codemasters använder sig av realistisk fysik för att få till en såpass bra animation som möjligt. Det kan jag kalla modernt!

Jag måste dock hålla med om att ArmA 2's grafik ser mer realistisk ut än vad Operation Flashpoint: Dragon Rising's motor gör - rätt ljus-sättning o allt Men texturerna o det i båda spelen, är väl shit the same liksom? Båda företagen gör var sitt spel ruggigt detaljerat och de försöker att göra dem så fina som möjligt. Räcker inte det? ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Bättre animationer än Operation Flashpoint: Dragon Rising? Haha! Tillåt mig asgarva xD ArmA 2 har ju för tusan kvar samma animations-struktur som Operation Flashpoint och ArmA, o de är verkligen inte snygga! Codemasters använder sig av realistisk fysik för att få till en såpass bra animation som möjligt. Det kan jag kalla modernt!

Jag vet inte vilka animationer du har sett men animationerna i de senaste DR filmerna är otroligt stela. ArmA2s animationer ser mycket mer realistiska ut.

Jag kan inte se en enda realistisk animation i detta videoklipp: http://www.youtube.com/watch?v=lRWKCNKL0wc&fmt=22
kolla t.ex 0:22-0:26, 0:32-0:34, 0:46-0:48. Ser du inte hur stela och konstiga ställningar de har?

Svårt att se i den senaste trailern då allt går så snabbt:
http://www.youtube.com/watch?v=cCvv_qIlgVY&fmt=22
Kolla tex 0:49-0:50

Den senaste ArmA2 videon:
http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3vMy_AQ&fmt=22
6:18-6:24 - Ser lite stelt ut men inte alls på samma sätt som i DR.
6:26-6:32 - Springer på ett realistiskt sätt, mycket snyggare än i DR(där dom verkar huka sig hela tiden).
6:36-6:37 - AIn går på ett realiskt sätt inte alls lika stelt som i DR(0:22-0:26 i första videon)

Vad jag vet använder inte vanliga animationer någon fysik utan är just vad det är förbestämda animationer.
Ragdoll och euphoria använder däremot fyisk, men det är ju bara när man t.ex dör eller likanade.

Citat:

Men texturerna o det i båda spelen, är väl shit the same liksom? Båda företagen gör var sitt spel ruggigt detaljerat och de försöker att göra dem så fina som möjligt. Räcker inte det? ^^

Nej de är verkligen inte av "the same shit".

Jämför tex denna nya DR screenshot:
http://farm4.static.flickr.com/3348/3510114656_9c21eebe66_o.j...

Med denna ArmA2 screenshot:
http://www.idea-games.com/images/stories/arma_ii/arma2_cherna...

Iof är DR bilden från 360 versionen men det är ofantligt stor skillnad i textur kvalité här, DR ser ut att vara samma klass som spel för 5 år sen eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

{en sjuhelvetes massa text}

Du gillar endast ArmA 2, jag gillar mest Operation Flashpoint: Dragon Rising. Ok? Bra! Slutdiskuterat tills båda spelen har kommit ut! För i helv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt, det är olika spel med vad som verkar vara olika fokus och målgrupp. Vi får helt enkelt se vad som händer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

måste bara fråga...vad är det för skillnad på spelen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ärligt jävla talat! Det enda jag stör mig på (som jag stört mig på i OFP och Arma I) är vapenanimationerna.
Det finns nog inget mer uppretande än att se nån jävla nicke-docka "låtsas ladda om" utan att ens nudda magget på sitt gevär, klicka ut pistolmag, så det hamnar en stund på marken t.ex., el hanterna en ammunitions-bälte som ser realistiskt ut.

Jag kan inte se några problem, men jag tror de måste bygga om heeela animations-systemet för att kunna göra de här sakerna. Har väl att göra med att kameran är i soldat-modellens ögon.
Det är ju inte som ett FPS, där man ibland inte ens ser sina egna ben, som i t.ex. HL-HL2 och dess moddar, UT*** osv osv.

Men min dröm (ja, en utav många då) skulle vara just att i Arma2 få se äkta lösa dela på vapnena och inte nån jävla "fryst" modell som känns som ett litet plastvapen från BR-leksaker när man hanterar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Ärligt jävla talat! Det enda jag stör mig på (som jag stört mig på i OFP och Arma I) är vapenanimationerna.
Det finns nog inget mer uppretande än att se nån jävla nicke-docka "låtsas ladda om" utan att ens nudda magget på sitt gevär, klicka ut pistolmag, så det hamnar en stund på marken t.ex., el hanterna en ammunitions-bälte som ser realistiskt ut.

Jag kan inte se några problem, men jag tror de måste bygga om heeela animations-systemet för att kunna göra de här sakerna. Har väl att göra med att kameran är i soldat-modellens ögon.
Det är ju inte som ett FPS, där man ibland inte ens ser sina egna ben, som i t.ex. HL-HL2 och dess moddar, UT*** osv osv.

Men min dröm (ja, en utav många då) skulle vara just att i Arma2 få se äkta lösa dela på vapnena och inte nån jävla "fryst" modell som känns som ett litet plastvapen från BR-leksaker när man hanterar det.

Ser inte varför kameraplaceringen skulle spela någon som helst roll på animationerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Ser inte varför kameraplaceringen skulle spela någon som helst roll på animationerna.

Nej, du kanske har rätt... Men känns ändå som att det låter ologiskt isf. Varför har de då inte gjort om animationerna??? Så jävla idiotiskt, med dessa stela animationer.^

Annars ser det helgött ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför har de då inte gjort om animationerna??? Så jävla idiotiskt, med dessa stela animationer.

Kan inte säga det bättre! Ragdolls is the shit!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, du kanske har rätt... Men känns ändå som att det låter ologiskt isf. Varför har de då inte gjort om animationerna??? Så jävla idiotiskt, med dessa stela animationer.^

Annars ser det helgött ut.

Du pratar alltså om att animationerna känns stela när du spelar? För de ser faktiskt väldigt bra ut i 3:e person.

Bis har ett annat system än vad många andra FPS har precis som du sa i ditt förra inlägg.
Deras tidigare spel har inte haft stöd för flera animationer samtidigt vilket innebär att man inte kan ladda om vapnet samtidigt som man rör sig osv. Animationerna hör antagligen inte ihop med vapnen som hålls i händerna utan har sina egna animation och det går då antagligen inte samarbeta med varandra.
I ArmA2 finns stöd för flera animation samtidigt vilket innebär att man kan ladda om vapen samtidigt som man går. ArmA2 har även stöd för "inverse kinematics" som gör att animationerna kan samarbeta med objekt. Jag har sett att det finns animation på vapnen i ArmA2 också.

Citat:

Kan inte säga det bättre! Ragdolls is the shit!

Synd bara att DRs ragdoll inte ser bättre ut än ArmA2s dödsanimationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Synd bara att DRs ragdoll inte ser bättre ut än ArmA2s dödsanimationer.

Bevisa det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bevisa det!

http://www.youtube.com/watch?v=f8GmRqhrh0k
1:19-1:21

Permalänk
Medlem

Det där såg faktiskt lite orealistiskt ut, ja, men om ArmA 2 har nästan samma döttsanimationer som ArmA, så kan jag direkt säga att Operation Flashpoint: Dragon Rising's döttsanimationer är snyggare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blogguppdatering - Finally water! - 5 nya screenshots

http://www.bistudio.com/developers-blog/finally-water_en.html

3 exempel:

Permalänk
Medlem

använd thumbnails förfan, går ju inte att läsa texten på sidan om du ska hålla på och sträcka ut hela sidan, men snyggt vatten!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miFFhoe
använd thumbnails förfan, går ju inte att läsa texten på sidan om du ska hålla på och sträcka ut hela sidan, men snyggt vatten!

Det finns en funktion längst upp som du kan sätta "fast bredd" på. Men jag fixar det ändå.

Permalänk
Medlem

En till vatten bild men över havet istället.