Permalänk
Medlem

Problem vid windows Xp install

Har som sagt ett väldigt irriterande problem.
Hittade ingen här som haft samma problem som jag.

Nåja, det funkar prima ända tills man kommer in i själva installen som utspelar sig i "windows-läge" eller vad man ska säga. Ungefär när det är 35-33min kvar av installen så slocknar skärmen. (skärmen går in i samma läge som när man stänger av burken och låter skärmen stå på)

Jag har följande Dator.

Operativsystem: Inget för tillfället.
Processor: AMD Athlon64 X2 4600+.
Processorkylare: Artic cooling (vet inte exakt vad).
Moderkort: ASUS M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket AM2.
Minne: 2x 1024MB Corsair Value S. PC4200 DDR2.
Grafikkort: ASUS Geforce 7950GT 512MB DDR-3 PCI-E.
Hårddisk: 2x Samsung spinpoint 400gb SATA + Maxtor nånting 80gb SATA-2.
Nätaggregat: 520W (vet inte tillverkare).
Övrig kylning: Lite småfläktar.
Övriga komponenter: Samsung DVD brännare och Creative Soundblaster Live! ljudkort.
Temperaturer: Okänt.

Snälla hjälp, haft problem med detta ett par veckor nu, men inte lyckats lösa skiten. Får panik o längtar efter min dator

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Windows orginal ?

Har du provat byta ut några komponenter ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Windows orginal ?

Har du provat byta ut några komponenter ?

hmm...Piratversion, nej jag har inte provat, men det har ju funkat helt felfritt innan jag bestämde mej för att formatera bara för att jag tyckte allt började gå segt.

Permalänk
Medlem

Byt cd skivan.

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Byt cd skivan.

Mvh

Hur skulle det åtgärda mina problem, skivan har jag ju använt dom senaste 4gångerna som jag formaterat om burken.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att något har hänt med skivan sedan sist. Vad orkar jag inte gissa. Byta CD Skiva är det första jag skulle prova.

Har du kollat att inte någon kabeln har lossnat till skärmen eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Det är inte ovanligt att något har hänt med skivan sedan sist. Vad orkar jag inte gissa. Byta CD Skiva är det första jag skulle prova.

Har du kollat att inte någon kabeln har lossnat till skärmen eller liknande.

Ja, jag har kollat kablar osv... Skivan funkade på brudens dator utan problem, så det borde ju inte bero på den ?

blir galen på detta... hmmf.

Permalänk
Medlem

Plocka ut allting du inte behöver för å installera, ljudkort osv. försök installera med den inbyggda grafiken (om det finns) du kan ju installera dom senare, och sen kör igen. Annars prova byt ut minnena mot närmaste datakompis minnen och prova, jag vet att jag hade problem med en dator som jag försökte installera XP på som fryste titt som tätt, och det visade sig att det var dom förbenade minnena efter mycket felsökande, detta var 133 sdram visserligen men ändå... prova

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilen81
Plocka ut allting du inte behöver för å installera, ljudkort osv. försök installera med den inbyggda grafiken (om det finns) du kan ju installera dom senare, och sen kör igen. Annars prova byt ut minnena mot närmaste datakompis minnen och prova, jag vet att jag hade problem med en dator som jag försökte installera XP på som fryste titt som tätt, och det visade sig att det var dom förbenade minnena efter mycket felsökande, detta var 133 sdram visserligen men ändå... prova

Men jag har ju formaterat 3ggr innan med exakt samma prylar i datorn...
Finns tyvärr ingen innbyggd grafik på mitt moderkort.
Det e inget speciellt du misstänker förutom minnena ?

Mvh

Permalänk
Vila i frid

XP SP1 stödjer inte SATA vid installationen om du inte F6'ar en floppy med SATA-drivare. XP SP2 stödjer SATA direkt vid installationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
XP SP1 stödjer inte SATA vid installationen om du inte F6'ar en floppy med SATA-drivare. XP SP2 stödjer SATA direkt vid installationen.

Jag har XP SP2 så jag förstår inte problemet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag har ju formaterat 3ggr innan med exakt samma prylar i datorn...
Finns tyvärr ingen inbyggd grafik på mitt moderkort.
Det e inget speciellt du misstänker förutom minnena?

Jag antar att du menar att du har formaterat 3 ggr sen installerat win xp utan problem elr? Vet du vad, prova att byta ut samsung brännaren när du ändå håller på, sätt in brudens garanterat fungerande läsare och prova igen, man vet aldrig

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag antar att du menar att du har formaterat 3 ggr sen installerat win xp utan problem elr? Vet du vad, prova att byta ut samsung brännaren när du ändå håller på, sätt in brudens garanterat fungerande läsare och prova igen, man vet aldrig

Nej jag menar att jag Formaterat om och installerat om datorn, inte bara formaterat...

Vadå, brukar samsungs prylar ha en tendens att slitas ner för snabbt eller ?

Permalänk
Medlem

Omformulering 1# "Jag antar att du menar att du har formaterat sen installerat win xp 3ggr utan problem eller?"

Jag vet inte nånting om samsung enheter, det spelar väl ingen roll vilket märke det är och hur nytt det är? det kan ju paja ändå.

Omformulering 2# "prova att byta ut den optiska enheten som läser cd/dvd skivor när du ändå håller på" ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Omformulering 1# "Jag antar att du menar att du har formaterat sen installerat win xp 3ggr utan problem eller?"

Jag vet inte nånting om samsung enheter, det spelar väl ingen roll vilket märke det är och hur nytt det är? det kan ju paja ändå.

Omformulering 2# "prova att byta ut den optiska enheten som läser cd/dvd skivor när du ändå håller på" ....

Svar #1 : Ja det stämmer, exakt så jag menar.

Svar #2 : Jag har testat det men fortfarande inte förbättring, blir exakt likadant efter en tid i installen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Flera av oss har sagt att du måste byta CD skiva. Byta CD skiva är det första man ska testa. Det spelar ingen roll att den funkade förut. Den funkar inte nu och måste bytas ut.

Vissa av oss vet faktiskt hur man löser det här.
Lyssna på oss. BYT SKIVA.

Permalänk
Medlem

Ja men han säger ju att den fungerar i sin flickväns dator... Det var inte lätt det här, har du provat andra minnen? Förresten vilken hårddisk är det du installerar detta på? Maxtor är inte kända för att hålla speciellt länge, hade 10 st hdd skivor hängande på väggen när vi höll på med dem som hade stendött, visserligen i slutet på 90- talet, men jag har aldrig litat på dom överhuvudtaget sen dess, och den du har är väl ett par år nu också.

Prova installera på en av dom stora om du inte gjort det och släng ut Maxtoren så länge tills du kan utesluta den. Sen tänkte jag på en sak till... Den är inte överklockad medans du gör detta nej?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och jag säger igen att det inte spelar roll att den funkar i hennes dator. Han är inte den enda i hela värden som har kört med en sådan skiva. Han är inte den enda som har råkat ut för det här och löst det genom att BYTA SKIVA.

Kalle Anka rev upp hela sin bil när den inte startade innan han upptäckte att han inte satt i nycklarna i tändningen. Det här är inte ovanligt eller unikt. Det är bara dumt att riva hela datorn när det första man ska pröva är att byta skiva.

I den här ordningen ska man felsöka Win CD felet.

1. BYT SKIVA. Byter man till Original CD behövs bara ett test byte. Annars måste man prova flera gånger med OLIKA skivor.

2. Byt CD/DVD läsaren.

3. Kolla och kanske byta kabel till CD/DVD läsaren ifall den är utsliten.

4. Kolla minnet. Ett av dem kan var trasig eller dåligt nedtryckt.

5. BLI DESPERAT. Nu kan man riva och gråta slumpmässigt.

6. Prova andras råd på sweclockers.com. Tex kolla värmen, felaktigt eller överhetat grafikkortet etc. Det är för tidigt för punkt 5.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd och tips, ska prova allt detta sedan om inget funkar så återkommer jag

Fråga : Kan det funka o göra en ny bränning av WinXP skivan ?

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du menar från skivan du redan prövat så är det bättre om du att skaffa en annan skiva än att göra en ny från en skiva som inte inte verka funka. Funkar det inte så vet du fortfarande inte om det är skivan eller något annat. Men om man har tid och råd att förlora en skiva i ett försök så kanske.

Har du provat med ett annat att ta flickvännens grafikkort? Men jag tror inte på överhettning. Då borde det bli svart snabbare ju varmare kortet är.

Brukar vara lättare att skaffa en annan skiva än ett annat grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

§7

Prova en originalskiva

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||