Permalänk

om onboard grafik

tjena

har frågor om inbyggd grafikkort eller vad det heter i moderkortet.

kan man använda sig av enbart grafiken som sitter i kortet?
till vilken grad isåfall?

kan grafiken i kortet fungera tillsammans med ett externt? så dom arbetar ihop.

det inbyggda delar på datorns ram också? hur mycket tar det då?
ställer det in sig av sihg själv isåfall?

jag kan så gott som veta att det är bättre att köpa riktiga grafikkort men min ekonomi är inte den allra bästa. så alternativet är onboard kort.

är det värt det eller är det att spola ner pengarna?

tacktack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superplasmafist
tjena

har frågor om inbyggd grafikkort eller vad det heter i moderkortet.

kan man använda sig av enbart grafiken som sitter i kortet?
till vilken grad isåfall?

kan grafiken i kortet fungera tillsammans med ett externt? så dom arbetar ihop.

det inbyggda delar på datorns ram också? hur mycket tar det då?
ställer det in sig av sihg själv isåfall?

jag kan så gott som veta att det är bättre att köpa riktiga grafikkort men min ekonomi är inte den allra bästa. så alternativet är onboard kort.

är det värt det eller är det att spola ner pengarna?

tacktack

Byggde ihop en budget dator till tjejen eftersom hon ska flytta ut, hon spelar inga krävande spel alls utan hon syslar mest med Photoshop och Webb. Därför var ett inbyggt grafikkort utmärkt. Jag satte ihop datorn och allt flött på som det skulle inga problem alls. vad gäller din fråger så måste du nog vara mer specifik på just vilket grafikkort du menar, det skiljer mycket mellan dem olika modellerna.

Detta var vad jag plockade ihop åt tjejen: ASUS M2A-VM-HDMI, 2 GB ram, AMD x2 4000+. Allt detta gick på 1600 SEK, sen så hade vi fixat ett gammalt chassi med nätagg från skroten, detta moddade jag lite så att det blev tyst och en gammal IDE hårddisk och IDE brännare hade hon sedan tidigare. Alltså en helt ny och fungerande dator för 1600 SEK. Så mitt tips är att gå till skroten och ta någon gammal burk och sen köpa moderkort/grafikkort, CPU och ram.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ati x1250 tror jag det bästa heter som finns ute... Det ska fungera till lite äldre spel, och WoW på låga inställningar... Inbyggd grafik är bra vid budget byggen, men kan inte rekommenderas till en speldator

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag kör med X1250 just nu då jag har bytt system och inte haft råd att skaffa ett riktigt grafikkort än.

Jag skulle inte spela nåt av dom absolut nyaste, men typ MMO grafik(om man kan kalla det så) funkar fint.
X1250 använder sig av ca 128MB ram, och det funkar automatiskt. Som ett tillfälligt kort så är det helt ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Byggde ihop en budget dator till tjejen eftersom hon ska flytta ut, hon spelar inga krävande spel alls utan hon syslar mest med Photoshop och Webb. Därför var ett inbyggt grafikkort utmärkt. Jag satte ihop datorn och allt flött på som det skulle inga problem alls. vad gäller din fråger så måste du nog vara mer specifik på just vilket grafikkort du menar, det skiljer mycket mellan dem olika modellerna.

Detta var vad jag plockade ihop åt tjejen: ASUS M2A-VM-HDMI, 2 GB ram, AMD x2 4000+. Allt detta gick på 1600 SEK, sen så hade vi fixat ett gammalt chassi med nätagg från skroten, detta moddade jag lite så att det blev tyst och en gammal IDE hårddisk och IDE brännare hade hon sedan tidigare. Alltså en helt ny och fungerande dator för 1600 SEK. Så mitt tips är att gå till skroten och ta någon gammal burk och sen köpa moderkort/grafikkort, CPU och ram.

Byggde ihop ett liknande paket till syrran, fast med Gigabyte's kort. Det funkar rätt bra.
Om du absolut inte har råd med ett nytt grafikkort, men kan använda ett gammalt PCI-e kort om du har ett sånt, så ta hellre det och ett nytt moderkort.
Däremot om du uppgraderar från AGP, så är väl ett moderkort med inbyggt grafikkort nog OK så länge. Det kommer en ersättare till 690G/V korten snart, 780G/780V är det. http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_700_chipset_series. Deras integrerade grafik kan kombineras senare med ett separat kort, så det skulle kanske passa då. Blir någon skum hybrid-Crossfire. Men det är egentligen nog en bra idé.

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vad kommer det integrerade heta på dom nya? x1350 eller kommer dom att gå högre?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag använder ett M2A-VM (med 5600+ 2Gb pc6400) till torrenter och sånt i TV rummet, fungerar helt OK utan separat grafik.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Avstängd

Se till att köpa ett AMD 690G moderkort. De har inbyggt ATI X1250. Det överlägset snabbaste inbyggda som finns idag. Det klarar GTA Vice City, hackade dock en hel del emellanåt i 1920x1080. ;P

Snart släpper AMD sitt 790G. Det har DirectX 10 stöd och kommer gå att köra i crossfire. Med andra ord kan du köpa till ett vanligt grafikkort senare så hjälps de åt. Det skulle kunna ge en ganska bra boost till billigare grafikkort. Men antagligen försumbart på snabba kort. Dock kan du inte få något av dagens kort att sammarbeta på detta vis.

Jag kör AMD 690G själv och är helnöjd. Det klarar betydligt mer än vad jag hade trott. Och HDMI-urgången är ju riktigt najs om man kopplar till sin 1080P-TV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vad kommer det integrerade heta på dom nya? x1350 eller kommer dom att gå högre?

Ingen aning. De skall släppas snart står det på några sajter.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.