Permalänk
Avstängd

Proxies, är de meningslösa?

Har tänkt på det där med proxies. Det känns som att om någon vill spåra en så är en proxy ganska verkningslös egentligen. Eller är den det?

Upplys mig någon som vet.

Permalänk
Medlem

Så länge proxyn eller användaren inte skickar vidare information som exempelvis användarens IP, kan man ju inte identifiera användaren direkt (Om inte något annat avslöjar dig exempelvis cookies från tidigare besök, javascripts/plugins som går utanför proxyn mm). Dock kan ju proxyn logga tid, IP, browser etc.
I så fall går det ju att spåra om man kommer över dessa loggar. För en privatperson bör det vara relativt svårt, men för exempelvis polisen är det förmodligen lättare.
Sen är det ju ett rätt tidskrävande jobb att spåra. Vem vet hur många proxies/tunnlar användaren gått genom. Kanske har alla inte ens några loggar. Förmodligen finns servrarna utomlands under annan jurisdiktion vilket kan försvåra ett eventuellt spårningsförsök.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Jag är långt från någon expert, men visst har en proxy sina fördelar. Besöker du någon sida kan din IP ju inte loggas, utan proxyns IP. En hygglig Proxy spar ju sedan inga loggar över användarna, varför det blir svårt att spåra dig.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Jag formulerade mig lite klumpigt innan och ber om ursäkt för det.

Men för vanlig surfning är väl proxy säkert. Men om man t.ex. ska fildela så kommer ju polisen om de vill snabbt kunna spåra en om man är på svenska proxys om jag förstått det hela rätt.

Grejej när att jag har en diskussion med en vän. Det gäller, kan man fildela anonymt. Jag tror det är ganska omöjligt.

Permalänk
Medlem

Visst kan du fildela relativt anonymt även på svenska proxys...

Säg att du har full kontroll även över proxyn, då kan du se till att inga uppgifter loggas om vem som är uppkopplad mot den - eller ännu bättre att något annat skrivs i loggarna. Varför inte IP:t till antipiratbyrån?

Kanske att ISPn som proxyn står hos kan se vem som är kopplad mot den, men jag vet varken om det loggas eller om polisen kan hämta ut dom uppgifterna hur som helst (tvivlar iaf på det senare).

Men vill man vara anonym.. då finns det alltid sätt. Men jag ska inte skriva sånt här, verkar ju som om jag uppmuntrar det

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Som du säger så även om man sätter upp en egen proxy (är väl inte det lättaste) så kan man ju spåra trafiken genom ISPn. Och har polisen rätt att genomsöka loggar på en proxy så kan de få ut loggar från en ISP.

www.dold.se är väl det närmaste som finns, men de stödjer inte fildelning.

Permalänk
Medlem