Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Catalyst Install Manager HD2400PRO PCIe drivrutinsproblem

Permalänk
Medlem

Catalyst Install Manager HD2400PRO PCIe drivrutinsproblem

Hej! Jag har precis plockat ihop min HTPC och är i färd med att installera Windows Vista x32. Allt fungerade perfekt, ända fram tills installationen av ATi:s drivrutiner (både grafikkort och chipset) där jag stötte på patrull. Jag är sen tidigare van vid nVidia-kort och äldre ATi-kort (d.v.s. utan Vistaimplementationen av CIM) och har alltså ingen stenkoll på hur CIM ska fungera. Det hela såg väl ut som det brukade göra, jag besökte ATi:s (AMD:s) hemsida och laddade ner Vista x32 versionen till mitt grafikkort. Den enda skillnaden var väl egentligen att CIM installerades så fort jag klickade på ikonen och att jag nu hade problem med att installera en ynka drivrutin.

Det verkar som om CIM har svårt för att hitta mitt grafikkort (HD2400PRO, PCIe), och dessutom ger programet sken av att den installerar en föråldrad drivrutin till Southbridgekretsen (1.0? Enligt ABIT ska versionen vara 7.3. Se bild).

Bild av vad CIM visar efter jag klickat på drivrutinsikonen
(OBS: Ingen HD2400PRO drivrutin synlig och versionsnumret av chipset)

Jag ska också säga att drivrutinerna från ASUS CD fungerade felfritt och att grafikkortet hittades med hjälp utav dessa, men jag vill helst undvika att använda dessa drivrutiner.

Komponenter i HTPC:n
ABIT Fatal1ty F-I90HD
ASUS HD2400PRO Silent
Core2Duo E4500

*EDIT* Problemet löstes efter en flashning av BIOS:et.

Visa signatur

Stationär: Gigabyte DS3 | E6600 @ 3.2Ghz | BFG 8800GTS @ 610/1020 | 2GB DDR2 6400 | 400GB SATA2
HTPC: ABIT F-I90HD | E4500 | ASUS HD2400PRO | 2GB DDR2 6400 | 500GB SATA2
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if