Det där med att "jorda" sig när man meckar i datorn.

Permalänk
Medlem

Det där med att "jorda" sig när man meckar i datorn.

Alltså, jag har blivit lite fundersam med det här med att man ska "jorda" sig när man ska pilla med elektronik. Självklart så är det inte bra att vara elektriskt laddad när man tar i elektronik.

Att en komponent tar skada när man tar i den beror på att man får en snabb elektrisk urladdning mellan, i det här fallet, handen och komponenten.
Handen har en högre potential än komponenten, andra, och en urladdning sker. Inget konstigt egentligen.

Om vi nu anväder vårat jordade uttag (dvs, joden i elcentralen) som referenspunkt och säger att det är noll.

Om jag nu tar i jorden och sedan komponenten, vad säger att jag inte har en potentialskillnad mellan min hand och komponenten?
Kan jag vara säker på att komponenten inte har antagit en högre potential är vårt givna referensväde o nu även vår hand.
För man kan ju även få urladdningen åt andra hållet, från komponenten till handen istället för från handen till komponenten.
Framförallt så har man ingen aning vilken potetial ett element i fastigheten har såda man inte är säket på att välmeanläggningen är potetialutjämnad.

Man vet ju inte hur komponenten har hanterats innan du har den i handen som kund. Eller om man har begagnade komponenter liggande hemma som har varit installerade i olika system, legat på hyllor och drällt och har åkt ur och i antistatpåsar ett okänd antal gånger.

Jag pratade om detta med en elektroniknörd för nått år sedan och han sa att det var så och det viktiga är att man har en långsam urladdning och att bara för att man är i kontakt med jord så betyder inte det att det är riskfritt att hantera elektronik. Finns enligt hans utsago speciell utrustning för att få denna långsamma urladdning, något i stil med handskar med jordanslutning o motstånd.
För det är väl så att du fortfarande har en väldigt snabb urladdning om du använder ett ESD armband eller en ESD matta.

Jag har själv funderat på detta under en lång tid.
Vad säger ni? Någon här som har bra koll på detta.

Permalänk
Medlem

du ska jorda dig i chassiet. då utjämnar du potensialen mellan komponent och dig. helst ska agget va ikopplat och avslaget så att du får jord därigenom. då har både du och komponenterna "0"

att först jorda dig i ett element kan vara lika farligt som att inte göra nått alls. ta i chassiet isåfall innan och håll i.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
du ska jorda dig i chassiet. då utjämnar du potensialen mellan komponent och dig. helst ska agget va ikopplat och avslaget så att du får jord därigenom. då har både du och komponenterna "0"

att först jorda dig i ett element kan vara lika farligt som att inte göra nått alls. ta i chassiet isåfall innan och håll i.

Det var inte det jag frågade efter... eller jo, kanske delvis, men hantering utanför chassiet är mer intressant, tex nyinstallation.

Permalänk
Medlem

Nej, sladden ska inte vara i, då får du en fast jordpotential i burken, om du då skickar in en ESD puls via ditt finger säg, då har strömmen en väg att gå och du bränner grejer. Utan sladden är det bara den kapacitans som burken har som kan laddas upp, blir inte någon hög ström då.

Bort med sladden.

I alla fall,
Jag bor i lägenhet med centralvärme, brukar göra så här,

Tar i ett element bara för att få bort "grov" laddning jag kan bära på.
Jag har mätt upp mitt element, jämfört med nollan i uttaget så är det mindre än 0.5 volt.
Sen ser jag till att hålla i chassiet ett tag, efter det tar jag i komponenter, se till att du sitter still, sitter du och "gnuggar" mot golvet så kan du bygga upp laddning igen, så är du osäker håll i chassiet så mycket du kan.

Sen, behandla komponenterna med respekt, ta bara i kanterna så att du inte rör kontakter, att du inte rör komponenter, utan bara rör "död" bit av kretskortet.

Då ska det gå bra. Jag har jobbat på ett KvalitetsAnalysLab för många år sen, då stod ESD skador för mycket av det vi testade och felanalyserade.

Allmänt om ESD prylar så har armband och annat ett 1 M motstånd mot jord, annars blir du stekt om du kommer åt någon högspänning med armbandet på. Så ett skyddsmotstånd finns alltid med. Måste finnas med, så sätt aldrig en egen sladd mot jord som inte har det här skyddsmotståndet, du grillar dig själv, du dör.

Har du misstanke om spänning på, en hand på ryggen, vänster hand på ryggen, in med högern, då håller du dig lite ifrån hjärtat som sitter på vänster sida.

Det är därför kossor kolar när blixten slår ner. Det blir ett starkt spänningsfält i marken. För människan är det inte några problem, vi har skor på oss, och står vi på marken går strömmen bara från fot till fot, via dina ben.

Kossan däremot får spänning från ben till ben, ofta via hjärtat, framben till framben eller framben till bakben, då dör den.

Så, stå inte barfota på alla fyra när blixten går kanske är ett bra råd.

Din kropp har cirka 1.5 kOhm resistans i ESD sammanhang.
När en komponent testas för ESD tålighet, då använda HBM och MM, human body model, 1.5 k och Machine Model, tror det var 1 Ohm.
Sen en kondensator som jag inte kommer ihåg vilken kapacitans den har, den laddas upp till 10-40 kV sen laddas den ur via HBM eller MM modellen beroende på vad som ska testas.

Vi hade ett helt sjukt fall. Komponenter i en produktlina började gå sönder. Transportbandet hade fullgott ESD skydd och allt var gjort enligt protokollet, vi kunde inte se något fel. När vi tittade på transportbandet som komponenterna transporterades via, så gick de rakt över en papperskorg i plast, icke ESD papperskorg. Den satt under transportbandet, uppladdad till runt 40 kV, det fältet var nog för att knäcka de komponenterna. Nu var det här mycket känsligare komponenter än vad som finns i en dator idag. Komponenterna har många skydd inbyggda mot ESD.

Permalänk

Ett litet bidrag i debatten som mitt första inlägg på Sweclockers.

Armbanden har som sagt 1Mohms motstånd, ytterligare en av anledningarna till detta är att om man trots detta får en urladdning till/från en komponent så ska urladdningen vara kontrollerad. Förloppet blir mycket långsammare med ett stort motstånd "i vägen" och framförallt blir toppstömmen och kanske spänningen mycket lägre vilket gör det mycket snällare för komponenterna. De flesta komponenter har inbyggda ESD skydd som dioder på alla pinnarna men går dom sönder pga en urladdning kan fel dyka upp. ESD-relaterade kan vara svåra att upptäcka eftersom dom kan vara intermittenta, dvs dyka upp lite då och då till synes slumpmässigt. Det kan också vara så att allt fungerar normalt direkt efter montering men att symptomen visar sig efter lång tid, veckor-månader-år eller att livslängden förkortas.

Ska man vara riktigt korrekt ska man själv ha armband, ha en ESD skyddad arbetsyta, ESD skyddat golv, möbler, ESD skor mm. Så gör man i elektroniktillverkning. Själv använder jag ett ESD-armband kopplat till chassit när jag gör något med datorn hemma.

Komponenterna, tex grafikkortet, minnen etc, kommer oftast levererade i metalliserade påsar eller annat ESD-skyddat material. Dessa fungerar som en faradaysbur och skyddar grafikkortet från urladdningar utifrån. Så länge komponenten ligger i påsen är den därmed bra skyddat från ESD-urladdningar uifrån. Eventuella laddningar sprids ut på ytan av påsen men ger inget fält inne i påsen. Om man har ett ESD-armband kopplat till chassit när man tar i påsen till grafikkortet kommer man utjämna eventuella laddningar mellan dig, chassit och påsen och därmed grafikkortet. När du sen tar ut kortet ur påsen kommer då det ha samma spänning som dig och chassit och därför går det nästan alltid bra vid monterin. Har man inte ESD-armbandet och först tar i chassit är man också ganska bra skyddad. Det gäller bara att se till att man inte bygger upp någon spänning mellan det man tagit i chassit och komponenten är monterad (tex gnugga dig inte mot stolsryggen, använd inte fleece eller anat syntetmaterial i kläderna om det inte är esd-skyddat)

/Pelle

Permalänk
Hedersmedlem

Bra med en vettig ESD-tråd. Dyker det upp några inlägg som talar om hur man inte ska göra, rapportera dem.

Jag är rätt säker på att många oförklarliga/svårlösta datorproblem beror ESD-skador som visar sig efter en tid.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Jag dum som jag är satte fingret mot grafikkoret när datorn var på och det kittlade lite.

Vart skraj och testate kortet på oblivion med max i Catalyst och på det mesta i oblivion maxat. Flöt på.

Läste dock att det kunde visa sig senare. Finns det något sätt att kolla om det klarade sig eller inte så man kan fastställa det?

Visa signatur

MIN SUpER MASKIN:
Moderkort: P4v8x-mx |-| CPU: Intel Pentium 4 @2.8 GHz |-| Grafikkort: x1650xt 512MB AGP. |-| 1536MB PC3200 Ramminne.

Permalänk

Nä det finns inget (enkelt och knappt ens något avancerat) sätt att kolla. Oftast går det ju bra. Eftersom allt verkar fungera skulle jag inte oroa mig särskilt mycket om jag var du. De flesta hembyggda datorer fungerar ju trots allt...

Permalänk

Snacka om att väcka liv i en gammal tråd.. ska bygga ihop en dator idag. Sist var 6 år sedan och då visste jag ingenting om något så jag byggde ihop datorn rätt upp och ner på min matta på golvet, utan band, utan att jorda mig. Datorn lever än och har hållt sen dess så kanske bara hade tur..

Den här gången är jag lite mer påläst och tänkte göra rätt och inte riskera något.
Har träbord, trägolv och esd-armband.
Innan jag börjar så tänkte jag jorda mig, till min fråga: Har inga element, vad är lämpligast att använda för att jorda sig och ska man använda båda händerna eller bara en? (jag sov på alla fysik-lektioner)

Var exakt i chassit ska esd-armbandet vara kopplat?

Några andra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av agdraömn:

Snacka om att väcka liv i en gammal tråd.. ska bygga ihop en dator idag. Sist var 6 år sedan och då visste jag ingenting om något så jag byggde ihop datorn rätt upp och ner på min matta på golvet, utan band, utan att jorda mig. Datorn lever än och har hållt sen dess så kanske bara hade tur..

Den här gången är jag lite mer påläst och tänkte göra rätt och inte riskera något.
Har träbord, trägolv och esd-armband.
Innan jag börjar så tänkte jag jorda mig, till min fråga: Har inga element, vad är lämpligast att använda för att jorda sig och ska man använda båda händerna eller bara en? (jag sov på alla fysik-lektioner)

Var exakt i chassit ska esd-armbandet vara kopplat?

Några andra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

I en omålad del av chassit.

Permalänk
Medlem

Som regel kan man säga att ett helt kort har bättre skydd en en lös komponent.
Ett helt kort har sina in/utgångar avkopplade och skyddade internt på kortet mot spänningsmatning och nolla, detta utjämnar potentialen internt. Värre är det när man lossar en krets från sin hållare då bör man definitivt vara av samma potential.
Man kan på "lekmanna-sätt" och vid egen-service uppnå detta genom att första ta tag i höljet, dess nollpunkt, innan man tar i själva komponenten, lika dant när man lägger ifrån sig den. Sätt ner att annat finger från handen först mot det nya underlaget.
Bäst är förstås att inte peta på pinnarna och använda en ESD-matta hopkopplad med ett handlovsband och en klämma mot lådans chassie.

Permalänk
Medlem

@agdraömn: Bästa sättet att skydda sig är att använda kläder av bomull och om du nyligen varit i tvättstugan eller kommer hem en kall dag ta tag i diskbänken men ena handen och vattenkranen med den andra då diskbänken är jordad. Detta för att ladda ur den blixt som bland annat kommer då man tar kläder ut exempelvis torkskåp och tumlare eller varit ute en torr kall vinterdag.

Undvik också ull, syntet, ryamattor, tjocka tröjor och pälsdjur med långt hår. Drar du av dig en tjock tröja bör du även ladda ur dig mot diskbänken då det annars kan ge urladdningen till dina saker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@OldComputer: Tack så mycket - det var det jag undrade mest, om det är en hand eller två händer som gäller. Men då tar jag en hand på kranen och en hand mot diskhon och sen sätter på mig esd-bandet mod chassit och börjar bygga

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Att ta i diskbänken funkar väl om du även har datorn på diskbänken när du mekar med den, annars är det ett dåligt och potentiellt farligt råd. Sweclockers har en artikel om ESD som går igenom hur ESD alstras och hur man skyddar sig.

Skrivet av agdraömn:

@OldComputer: Tack så mycket - det var det jag undrade mest, om det är en hand eller två händer som gäller. Men då tar jag en hand på kranen och en hand mot diskhon och sen sätter på mig esd-bandet mod chassit och börjar bygga

Att ta på diskhon är som sagt helt meningslöst, men så länge du använder ESD-armband så gör det i alla fall ingen skada att göra så.

Permalänk

@perost: Sen jag försökte börja lära mig om ESD så vet jag mindre nu än innan jag började läsa på tror jag haha...
Vissa säger att det viktigaste är att jorda sig och att "ta i chassit lite då och då så är det lugnt" alternativt som @OldComputer säger att man ska ta i diskbänken eller dylikt. Andra hävdar att så länge man har ESD-skydd så är det lugnt.

Jag förstår bara inte om jag jobbar på ett träbord, hur ska ett ESD-armband mellan mig och chassit skydda moderkortet/andra komponenter som jag monterar ihop utanför själva chassit? Utgår man ifrån att chassit och moderkortet har samma laddning redan från början? Förklara gärna detta för det förstår jag inte. ESD-matta är ju lättare att förstå för då ligger allt på mattan och man själv är kopplad till mattan således har allt samma laddning. Jag känner bara att det är lite overkill att köpa en esd-matta för en enstaka montering.

Permalänk
Medlem

Will ESD kill a computer?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Jag förstår bara inte om jag jobbar på ett träbord, hur ska ett ESD-armband mellan mig och chassit skydda moderkortet/andra komponenter som jag monterar ihop utanför själva chassit? Utgår man ifrån att chassit och moderkortet har samma laddning redan från början? Förklara gärna detta för det förstår jag inte. ESD-matta är ju lättare att förstå för då ligger allt på mattan och man själv är kopplad till mattan således har allt samma laddning. Jag känner bara att det är lite overkill att köpa en esd-matta för en enstaka montering.

Det nämns visst inte i artikeln jag länkade, men ESD-känsliga komponenter levereras vanligtvis i såna där halvgenomskinliga plastpåsar. Såna plastpåsar är svagt ledande, d.v.s. samma princip som ESD-armbandet som innehåller ett motstånd så att potentialskillnaden utjämnas kontrollerat. När du tar i påsen så får alltså du och komponenten i den samma potential på ett säkert sätt.

Så om du ansluter dig till chassit med ett ESD-armband och tar fram moderkortet ur påsen så får du, chassit och moderkortet samma potential. Det bästa är sen förstås att montera moderkortet i chassit, men av praktiska skäl vill man ofta montera en del komponenter på moderkortet utanför chassit. Då kan det vara bra med en ESD-matta som man kan ha allting på, så att moderkortet och chassit behåller samma potential. Men komponenter som ligger still på ett bord ändrar inte potential särskilt snabbt, och varje gång du tar på moderkortet så jämnas potentialen mellan moderkortet och chassit ut igen. Och komponenter som du inte behöver på ett tag kan du stoppa ner i deras påse igen.

Så med andra ord ska du absolut använda ESD-armband, medan en ESD-matta är bra att ha men inte jätteviktig när det handlar om att bara bygga ihop en dator.

Permalänk

@perost:

Okej tackar för svar. Då är jag med, magiska plastpåsar var alltså svaret
Ska jag lägga moderkortet på lådan&påsen när jag lägger dit RAM, CPU och Kylare? Är det säkrast, snarare än att ha det mot bordet då laddningen kanske förändras - om jag släpper moderkortet t.ex. för att ta fram en RAM-sticka. Tänker jag rätt då?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Många sätter ihop delarna på moderkortskartongen. Vissa på påsen, vilket inte jag skulle rekommendera då utsidan kan vara laddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@OldComputer: Att ta i diskbänken funkar väl om du även har datorn på diskbänken när du mekar med den, annars är det ett dåligt och potentiellt farligt råd. Sweclockers har en artikel om ESD som går igenom hur ESD alstras och hur man skyddar sig.
Att ta på diskhon är som sagt helt meningslöst, men så länge du använder ESD-armband så gör det i alla fall ingen skada att göra så.

Tror du missade helt vad jag syftade på. Att ta på diskbänken är bättre än att ta på datorn. Detta om du kommer hem från tvättstugan eller från en kall vinterdag. Du ska inte använda diskbänken för att jorda datorn utan dig själv mot lägenheten. Kommer jag hem från tvättstugan så kan jag få en kyss av soffan på 0,3 meters avstånd. Därför jordar man sig mot diskbänken då den har samma jord som resten av lägenheten. Man får en rejäl kyss där också men som sagt bättre att ge den till diskbänken än till datorn. Detta är samma sak som att ta i ett element. Samma sak inträffar i tvättstugan när man tar ur tvätten ur torktumlaren för övrigt.

Sedan ska man ta på datorn när man bygger med den. Att då ha ett armband till chassit är en bra idé. Använder man även en ESD-matta där man bygger upp moderkortet så ska man ha armband mellan sig själv och chassit och sig själv och mattan. Då har alla delarna samma potential.

Att ha datorn diskbänken rekommenderar jag inte då det dessutom av flera andra orsaker är rent idiotiskt, Bland annat att vattnet kan kortsluta datorn på olika sätt. Matrester, fett etc kan också orsaka problem som kladd och att det täpper igen hål för luftflöde.

En sak till som också @tcntad säger - använd inte utsidan av påsen, kan bli kortslutning där också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon