Permalänk
Medlem

Samsung 225MW Surround

Tjena.
Har tänkt lite och vill skaffa surround ljud. Skulle helst vilja så att det var det både till datorn och datorskärmen (Tittar på TV med den eftersom jag kopplat in boxen där).
Hur ska jag göra då? GÅR det att göra?
Funkar mitt ljudkort? SiS 7012 Audio Device. Om inte, vad är det billigaste jag kan köpa för att få 5:1?

Baksidan på skärmen ser ut såhär; http://www.komplett.co.uk/mlf/produkt/bilder/334743connection...

Sedan har den på ena sidan "En gul, en röd och en vit" plupp (där man kan koppla PS2 tex och ett hörlurar uttag på andra sidan.

Tack på förhand.

EDIT:
Har nu bestämt mig att inte skaffa 5:1 utan vanligt 2:1. Går det att då koppla in högtalarna så att jag får både ljud från datorn och digitalboxen/TVn? Skall tilläggas att som jag nämde ovan så har jag en Samsung 225MW som används som datorskärm och TV.

Funtar på ett par Logitech Z-2300. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Låter som om du vill ha 5.1 surround via skärmens inbyggda högtalare. Det är inte möjligt. Du kan får ut Virtual surround som är 2-kanalsstereo ihopmixat till surround. Men det är långt ifrån äkta surround.

5.1 är fem högtalare och en baslåda.

För att få ut surround, så måste du ha flera högtalare. Har du det ? Vad är det isåfall för högtalare?

Permalänk
Medlem

Hej.
Hmm, alltså, inte via de inbyggda högtalarna. Jag planerar att köpa surround högtalare och vill att de på något sätt ska vara kopplade både till skärmen och datorn då jag kommer lyssna på musik via datorn med titta på TV via skärmen.
Går detta?

Permalänk

Om du har en box kopplad till skärmen ansluter du såklart bara den till surround-systemet. Skärmen har inget med ljudet att göra.

Permalänk
Medlem

I see!
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=83844

Så ser baksidan på boxen ut.

Men funkar det att isåfall koppla både boxen och datorn till högtalarna?
Klarar mitt ljudkort 5:1 btw? Var kan jag kolla det? Namnet står i första inlägget.

Tack.

Permalänk
Medlem

har boxen 5.1 jud? i så fall ser det ut som du behöver en scart->5.1 analoga utgångar

Permalänk
Medlem

Det tror jag verkligen inte då det är en skitbox från tele2vision. Var kollar man det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
har boxen 5.1 jud? i så fall ser det ut som du behöver en scart->5.1 analoga utgångar

För det första existerar det inga sådana kablar, enbart stereo i scart-kontakter. För det andra så är det väl rätt uppenbart att den stöder 5.1-ljud, på bilden ser du klart och tydligt att den har en SPDIF. Sen är det ju upp till kanalerna att sända 5.1, i dagsläget är det bara vissa program på SVT och Canal+ som gör det.

Om du kan koppla både dator och box till högtalare beror givetvis på högtalarna, eftersom boxen har en optisk spdif-utgång bör du ju kolla på högtalarpaket som har en sådan ingång plus en ingång för datorn.

Om datorn stöder 5.1 kollar du nog enklast på baksidan, om du har flera ljudutgångar är chansen stor att den gör det. Du kan ju även kolla eventuella inställningsprogram som hängde med ljudkortet, manualer och produktsidor är ett hett tips också.

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig att inte skaffa 5:1 utan vanligt 2:1. Går det att då koppla in högtalarna så att jag får både ljud från datorn och digitalboxen/TVn? Skall tilläggas att som jag nämde ovan så har jag en Samsung 225MW som används som datorskärm och TV.

Funtar på ett par Logitech Z-2300. Vad säger ni? Hur kollar man så att högtalarna har en spdif-utgång och en för datorn, som sprucetwig sa?

Permalänk
Medlem

Om du ska ta in ljudet ifrån datorn och digitalboxen behöver du en riktig reciever.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen receiver(Det är en förstärkare med en radio). Visst kan det vara smidigt med en separat förstärkare, men det finns datorhögtalare som kan lösa dina anslutnings önskningar.

Vill du ha surround billigt kan du använda dig av detta paket. Lite dyrare, men då kan du ansluta din digitalbox optiskt!

http://www.dustinhome.se/pd_5010072895.aspx

Vill du använda högtalarna du länkade kan du använda dig av en billig audiohub!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset tjojt, men tror inte riktigt min ekonomi tillåter det:)
Är ganska säker på de jag länkade.
Vad är en audiohub?