Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Står inför flytt nu i höst. Flyttar in i en bostadsrätt som är ett radhus. Både fiber-lan och Fiber-coax finns att tillgå. Dvs jag är egentligen inte låst till Tele2, men såg att de har ganska bra pris och just nu ingår även ett ps5 om man tecknar innan sista augusti. Tänkte att det kunde vara kul att ha! Men har svårt att välja mellan Coax (comhem-uttag) och Fiber (RJ45). Behöver era synpunkter

Båda: 500/500mbit. 24 mån bindningstid. PS5 Slim ingår.
COAX: 499/mån. Bättre placerat uttag.
RJ45: 599/mån. Sämre placerat uttag.

Bredband används till streaming, slösurf och en del spel.

Märker man verkligen skillnad mellan COAX och RJ45 i dessa hastigheter?

Ta det billigaste om inte latens är viktigt för dig. Skillnaden är alltså att coax har något högre svarstid än vad fiber kan ha, typ 10ms skillnad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Du får generellt lägre och stabilare ping (latency) i spel med fiber. Annars är det ingen skillnad.

Skrivet av shugge:

Ta det billigaste om inte latens är viktigt för dig. Skillnaden är alltså att coax har något högre svarstid än vad fiber kan ha, typ 10ms skillnad.

Jag antar att jag ej kommer märka någon större skillnad då Spelar det in att jag kör VPN (Mullvad) också?
Bör kanske tilläggas att jag absolut inte är en Esport-spelare på proffsnivå, spelar lite BF, Forza, FIFA och blandade survival-spel med polarna som tidsfördriv

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Jag antar att jag ej kommer märka någon större skillnad då Spelar det in att jag kör VPN (Mullvad) också?
Bör kanske tilläggas att jag absolut inte är en Esport-spelare på proffsnivå, spelar lite BF, Forza, FIFA och blandade survival-spel med polarna som tidsfördriv

Då får du den ping som Mullvad-proxyn du routas genom ger.