Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
skickade mail till kundstjänst och fick svar angående 4 ip.

SVAR 2008-12-02 14:32

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Det är fortfarande 4 ip adresser när man tecknar Bredband XLarge.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Tackar för infon! Helt sjukt dock att varken personen jag talade med på kundtjänst, eller min "personliga kontaktperson" på kundrelationer kunde ta reda på detta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
De är klart sedan igår natt. Sedan när alla kan beställa vet jag inte.

Tack för infon.. Loggade följande själv:

IPv4: Connection down: Wed Dec 3 02:16:43 2008

IPv4: connection up: Wed Dec 3 07:31:52 2008
Down for: 05:15:09
IPv4 Total: 05:32:29
IPv4 connection dropped 1 times.

Ska blir ENORMT intressant att se hur linan fungerar ikväll.. Har dragit ingång mitt tptest/pingscript som går 4ggr per timme nu igen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Det är tydligen så att vårt hus räknades till Sandarna och inte Majorna. Det är tydligen olika beteckningar för olika bredbandsföretag (minns du att det skiljde i stadsdelar för Framtidens Bredband också?). Men det är fortfarande lite tröstlöst att fyra gator eller vad det är blir ensamma om att inte ens få högre upload innan nyår.

Bor i Sandarna med, ska bli intressant att se när vi får 50/10 ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

De är klart sedan igår natt. Sedan när alla kan beställa vet jag inte. Ni som inte ens kan få 10 ut är dock out of luck. Kommer ta mer tid har jag hört.

Meh... Åh! Det är ju inte klokt. Det är cirka fyra gator som tillhör vår hyresrättsförenings fastigheter i sandarna. Kan de inte koppla om oss till någon närliggande station, jag menar när det rör sig om så få hushåll? Suck

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Hej!

Har inte orkat läsa alla 77 sidor, men det är så att jag har telia 8 mbit nu och jag har funderat på att uppgradera, fråga är vilket som är bäst:
Telia 24 mbit
eller
Comhem 24 mbit?
Har anslutning via telejacket
Vilket är snabbast, vid t ex fildelning?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markusas
Hej!

Har inte orkat läsa alla 77 sidor, men det är så att jag har telia 8 mbit nu och jag har funderat på att uppgradera, fråga är vilket som är bäst:
Telia 24 mbit
eller
Comhem 24 mbit?

är du nöjd med ditt telia 8mbit? isf kör på 24mbitten där också tycker jag.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markusas
Hej!

Telia 24 mbit
eller
Comhem 24 mbit?

Det beror helt på dina behov.

Comhem är som ett fullständigt lotteri, för vissa fungerar det skitbra (antagligen dom flesta kan man ju ändå anta, annars hade nog uppståndelsen varit ännu större).
MEN! För dom som får/har problem är det desto värre. . .

Så frågan är:
1. Hur långt från telestationen bor du? Hur många av dom 24 mbiten är det realistiskt att du får ut?

2. Behöver du 10mbit upstream?

Är du nöjd med 1, och svarar "nej" på 2, finns ingen anledning att kolla åt comhems håll.

Annars får du väl testa comhem...
Men min rekommendation är att inte teckna dig på nått långt avtal/göra dig av med dsl:et innan... Samt att försöka få till nån sorts prövoperiod.

Fungerar comhemet som det ska så kan du ju likaväl köra på 24/10 eller 50/10.

Men som sagt, svårt att säga nått generellt eftersom comhem kan strula hur mkt som helst.

BTW!
ligger på stadig ping runt 5ms till sunet, och får ut 9,5 / 9,5 av min lina nu, och har så fått hela kvällen! För första gången någonsin under dom 11 månaderna jag haft comhem fungerar linan som den ska!
men min kritik mot comhem kvarstår såklart, helt katastrofalt att det tog 12 månader (första felen i området börja strömma in runt december 2007) att bygga ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

Comhem är som ett fullständigt lotteri, för vissa fungerar det skitbra (antagligen dom flesta kan man ju ändå anta, annars hade nog uppståndelsen varit ännu större).

Så frågan är:
1. Hur långt från telestationen bor du? Hur många av dom 24 mbiten är det realistiskt att du får ut?

Är du nöjd med 1, och svarar "nej" på 2, finns ingen anledning att kolla åt comhems håll.

Men min rekommendation är att inte teckna dig på nått långt avtal/göra dig av med dsl:et innan... Samt att försöka få till nån sorts prövoperiod.

Men som sagt, svårt att säga nått generellt eftersom comhem kan strula hur mkt som helst.

BTW!
ligger på stadig ping runt 5ms till sunet, och får ut 9,5 / 9,5 av min lina nu, och har så fått hela kvällen! För första gången någonsin under dom 11 månaderna jag haft comhem fungerar linan som den ska!
men min kritik mot comhem kvarstår såklart, helt katastrofalt att det tog 12 månader (första felen i området börja strömma in runt december 2007) att bygga ut...

Jag bor i Skarpnäck i Stockholm ca 6 km från mitten av mitten, jag tycker ärligt att telia luktar som när man går in på en krog toalett och man med säkra skäl vet att någon sjuk människa gått in där precis innan.
vill ha bra upload, bra surf och bra pris det är det som är grajen...puss, nu ska jag slagga hårt.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

Så frågan är:

BTW!

Bra att det fungerar nu. Misstänkte att du bodde under utrustningen det var tal om tidigare. Kommer göras endel till arbeten i mitten av månaden för att aktivera 50/10 också men sedan så borde det rulla på. 1år stämmer säkert helt förträffligt i ditt fall, 3-6mån har comhem som snittåtgärdstid av belastningar men det är inget annorlunda mot för andra operatörer heller trust me. Tyvärr har ju hela f.d. upc-nätet fått stryka på foten kapacitetsmässigt men det håller på att jobbas ikapp just nu och fortsätter under 2009.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

BasseBaba : du ska vara glad, jag har haft ständiga problem i 3 år.. och det är absolut inget skämt!

Har som dig BasseBaba en kontakt på kundrelationer.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
BasseBaba : du ska vara glad, jag har haft ständiga problem i 3 år.. och det är absolut inget skämt!

Har som dig BasseBaba en kontakt på kundrelationer.

Om jag inte minns fel så köpte comhem upp UPC Stockholm årsskiftet 2006/2007 så antingen hade du fel redan före uppköpet eller så överdriver du tidsuppfattningen endel Inte ens 2 år sedan uppköpet alltså.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

mrmazter: Antar att de menar brandväggen i modemet, inte din mjukvarubrandvägg. Varför kan du inte ansluta till fjärrskrivbordet då?

Japp jag menar brandväggen i modemet.

Phunky, ingen aning om varför jag inte kan ansluta till fjärrskrivbordet när brandväggen är avaktiverad, men så fort den är det så kan jag inte komma åt datorn.

Så jag får lixom leva med det ena eller det andra. ochCom hem tar inte på sig någonting säger dom , börjar skarpt fundera på att ta det hela vidare då dom konstant ska säga ifrån sig allt ansvar.

Permalänk
Medlem

undrar bara vad för ms ni får när ni gör test mot bredbandsskollen? och vad ni får för ms mot ping.sunet.se ( skriv även var ni bor och hastighet ) tackar för svar ..
har 50/10 får ut 49.89 ner och ut 9.89
resultat : bredbandskollen = 3ms
resultat : ping.sunet.se = 34ms :S

och så till frågan också, varför är värdena så höga mot sunet men 3ms mot bredbandskollen =( tack för svar

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

med tanken på att ping.sunet.se [192.36.125.18] ligger i stockholm så är det inte så konstig att du pingar 34ms dit.. och bara 3ms på bredbandskollen.se då du förmodligen körde testet till en server i malmö.. prova med att köra testet mot sthlm..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk

Phunky : hade fel redan vid köpet, så det är comhems problem så länge vi haft dem.

Visa signatur

Permalänk

Någon mer som har problem efter senaste uppdateringen på 50mbit?

Permalänk

EddAa : Beror på Peering, 34 ms är helt ok mot sunet, så länge det är fasta ms tider som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

razerrazer och .di tack för svaren .. starta om modemet en gång pinga sunet flera gånger fick 15ms och under ,, kanske något som spökar med mitt bredband:P tackar

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Phunky : hade fel redan vid köpet, så det är comhems problem så länge vi haft dem.

Isf är det max 1,8år du kan ha haft problem, säger inte att det är bra på något sätt. Bara det jag syftade på

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
undrar bara vad för ms ni får när ni gör test mot bredbandsskollen? och vad ni får för ms mot ping.sunet.se ( skriv även var ni bor och hastighet ) tackar för svar ..
har 50/10 får ut 49.89 ner och ut 9.89
resultat : bredbandskollen = 3ms
resultat : ping.sunet.se = 34ms :S

och så till frågan också, varför är värdena så höga mot sunet men 3ms mot bredbandskollen =( tack för svar

Sämre peering, paketen har längre väg att gå.
Får 13ms mot sunet och 3 ms mot bredbandskollen. Som dig

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Ser man på. Då kan man få 50Mbit, tyvärr jobbar jag utomlands året ut så jag vågar inte uppgradera mig innan dess. Tanten skulle bli galen om inte Internet fungerade när jag var hemma, hehe..

Permalänk
Medlem

Jepp, hon hade nog blitt skogstokig frostis .P

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med comhem. Fick ut 27/10 på min 24/10 lina, samma sak gäller nu på min nya 50/10 lina. Får ut 52/10. Tog väl sisådär 1-2 dagar o få hem modemet, ringa o bråka med dom o vara ute o köra!

Varför är ni intresserade av att det finns 4 st IP adresser?

- man får inte glömma att det är Com Hem vi pratar om... Märker de att ja har mer än utlovat får jag väl 35/2 eller ngt...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Är riktigt nöjd med comhem. Fick ut 27/10 på min 24/10 lina, samma sak gäller nu på min nya 50/10 lina. Får ut 52/10. Tog väl sisådär 1-2 dagar o få hem modemet, ringa o bråka med dom o vara ute o köra!

- man får inte glömma att det är Com Hem vi pratar om... Märker de att ja har mer än utlovat får jag väl 35/2 eller ngt...

Jag använder fyra stycken just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ibland vill man ha skarpa adresser och slippa router.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Okej,

Ang hastighet.. Ligger spärren för, ex Upp 10mbit hos leverantören eller i modemet?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej,

Ang hastighet.. Ligger spärren för, ex Upp 10mbit hos leverantören eller i modemet?

I modemet ligger en konfigurationsfil som bestämmer vilken hastighet du får beroende på vad du beställt hos comhem. Dessutom använder de ett till system centralt för att se till att folk inte jailbreakar sina modem och surfar snabbare. Skulle någon lyckas höja hastigheten i modemet så ställer centralutrustningen automatiskt ned hastigheten till det men beställt.

Dessutom finns det ställen runtom i Sverige som inte är nätaktiva för 10 upp eller 50 ned dessutom. Där sitter problemen i nätens kvalitee, uppbyggnad osv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Okej,

Ingen av de större leverantörerna "vågar" nog ha spärren i modemen eftersom det medför en risk för ful-hack osv. Så hastigheterna sätts nog i 99% i leverantörens utrustning.

Däremot kan man få lite variation på hastigheten beroende på vilket modem man använder.

Jag har 24/10 och med det trådlösa modemet fick jag 23/9. Hade lite trubbel med det så jag fick Comhem att skicka ut 50Mbits modemet till mig och nu ligger jag på 27/11.

Hastigheterna med Comhem är nice, men pingtiderna är väl inte sådär jättebra tyvärr. Jag själv sitter med två uppkopplingar pga det. Telia ADSL för att spela med och Comhem 24/10 för att tanka med.

Permalänk
Medlem

Fixade 24/8 när det kom till mig för runt 13 mån sedan.
Nu verkar det som om folk har 24/10 ?
Behöver jag kontakta Comhem för att få 10 upp ?
Brukar få ut runt **/7 vilket jag ej är nöjd med.

Såvitt jag förstår pröjsar jag samma som24/10.
Har haft Comhem i många år och har det svarta Motorolamodemet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Ingen av de större leverantörerna "vågar" nog ha spärren i modemen eftersom det medför en risk för ful-hack osv. Så hastigheterna sätts nog i 99% i leverantörens utrustning.

Hastigheten sätts I modemet med en conf. fil, dock så är det ju inte så enkelt att bara ful-hacka oftast används mac låsning och liknande. Med nya docsis 3.0 finns ju dock lite andra möjligheter för operatören som minskar risken för folk klonar mac adresser och låtsas vara en annan kund för att få den kundens conf. fil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Fixade 24/8 när det kom till mig för runt 13 mån sedan.
Nu verkar det som om folk har 24/10 ?
Behöver jag kontakta Comhem för att få 10 upp ?
Brukar få ut runt **/7 vilket jag ej är nöjd med.

Såvitt jag förstår pröjsar jag samma som24/10.
Har haft Comhem i många år och har det svarta Motorolamodemet.

Låter som du har 24/8 och inte 24/10. Alltså måste du kontakta comhem för att kunna få högre hastighet. Vet ej om det är någon prisskillnad men 24/8 är en tjänst som utgått hos comhem. Så de som ej upp/nedgraderar får ha kvar tjänsten tillsvidare. Förövrigt är 7 up fullt godkänt på 8mbit upp-tjänsten. 70% you know.

Visa signatur

Dooh!