Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
http://www.idg.se/2.1085/1.199811/tele2-forst-med-100-mbits-i...

Kan vara något för comhem att ta efter.

Skönt att comhem blir slagna på fingrarna när dom var såå stolta över sina 50mbit

Men som vanligt näms ju ingenting om upload?
Nån som vet vad tele2 erbjuder där?

Står fast vid att download-hysterin från operatörernas sida bara är en felsatsning/feltolkning... Personligen är jag lika mycket ute efter upload som download.

Phunky kanske vet? Comhems teknik som dom dundrar in för 50/10 nu.. hur mkt upstream pallar den som mest i dagsläget? Och hur mycket upstream går det att installera teknik för?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

http://www.idg.se/2.1085/1.199811/tele2-forst-med-100-mbits-i...

Kan vara något för comhem att ta efter.

De (Com hem) har redan sagt att de siktar på 100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
De (Com hem) har redan sagt att de siktar på 100 Mbit/s.

Jo, "siktar" var ordet.. var det inte typ 2 år sedan comhem sa att 100mbit skulle släppas under det året. Ganska kul att se att en så liten operatör lyckas sno rampljuset från goliath som rör sig som en snigel.

Sen att tele2 tar samma peng för deras 100mbit tjänst som comhem tar för halva speeden är ju bara patetiskt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, "siktar" var ordet.. var det inte typ 2 år sedan comhem sa att 100mbit skulle släppas under det året. Ganska kul att se att en så liten operatör lyckas sno rampljuset från goliath som rör sig som en snigel.

Sen att tele2 tar samma peng för deras 100mbit tjänst som comhem tar för halva speeden är ju bara patetiskt.

Jo jag vill minnas att det utlovades 100mbit tills 2005

Och ska man börja snacka pengar, ja då ska man ju inte ens titta mot LAN-lösningar.

Polarna som sitter på t.ex ownit 100/100 betalar 179:- i månaden...
BBB tar väl 329:- för sina 100/10

Samt i diverse stadsnät är det ju helt galen konkurrens där man kan komma under 100lappen per månad för en 100/10 lina.

Så det är faktiskt vad jag anser värst med comhem för tillfället, att dom är så sjukt dyra jämfört med LAN-lösningar.

Där står jag även fast vid att, om nu LAN-lösningar är såpass mycket billigare i drift att det går att komma undan så mycket billigare till slutkund, varför skrotar då inte comhem sin kabelteknik och börjar dra in LAN till kunderna istället?

Och lite mer ontopic, ska kunna få 50/10 den 16:e dec.
Dock har jag blivit jävligt osäker nu när man läser om folks linor som blivit totalt trasiga vid uppgradering... Kanske bäst att vänta tills januari ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Skönt att comhem blir slagna på fingrarna när dom var såå stolta över sina 50mbit

Men som vanligt näms ju ingenting om upload?
Nån som vet vad tele2 erbjuder där?

Står fast vid att download-hysterin från operatörernas sida bara är en felsatsning/feltolkning... Personligen är jag lika mycket ute efter upload som download.

Phunky kanske vet? Comhems teknik som dom dundrar in för 50/10 nu.. hur mkt upstream pallar den som mest i dagsläget? Och hur mycket upstream går det att installera teknik för?

Beror på modemen och hur många kanaler comhem får plats med i nätet. 6st nedströmskanaler ska det komma modem med dvs 25-35*6=ca 200mbit download. Upload beror på samma. Just nu finns inga modem som bundlar uppströmskanaler = bara 10mbit i upload. När detta finns beror det på hur många modemet kan bundla och hur mycket plats comhem upplåter.

Jag vill se tele2 leverera dedär hastigheterna innan jag tror på det. Lär vara 100/10. Tekniken är densamma som comhem's och de är absolut inte förskonade från belastningar. 100mbit lär alltså inte alla få som stollen på idg mimmlar om. De har alltså troligen ett modem med 5-6 DSlampor och en US. Dessutom är comhem i princip klar med sin 50/10lansering i hela sverige då tele2 är klar i Stockholm. Nätet är pisslitet i jämförelse så uppgraderingen kan dock gå snabbare än jag spekulerar.

Dessutom, är det klart för 50/10 är det inte svårt för comhem att aktivera för 100+/10 Det krävs ett nytt modem och fler s.k. edge-quam-kanaler. Tar 1h max att aktivera som jag förstått det om nu kapaciteten centralt är bra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClowneN
Vad kör du med för inställningar i utorrent då?

40 globala anslutningar, man får sitta och pilla lite fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ser att comhem lanserat mobilt bredband på hemsidan nu i sammarbete med 3 också...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Beror på modemen och hur många kanaler comhem får plats med i nätet. 6st nedströmskanaler ska det komma modem med dvs 25-35*6=ca 200mbit download. Upload beror på samma. Just nu finns inga modem som bundlar uppströmskanaler = bara 10mbit i upload. När detta finns beror det på hur många modemet kan bundla och hur mycket plats comhem upplåter.

Jag vill se tele2 leverera dedär hastigheterna innan jag tror på det. Lär vara 100/10. Tekniken är densamma som comhem's och de är absolut inte förskonade från belastningar. 100mbit lär alltså inte alla få som stollen på idg mimmlar om. De har alltså troligen ett modem med 5-6 DSlampor och en US. Dessutom är comhem i princip klar med sin 50/10lansering i hela sverige då tele2 är klar i Stockholm. Nätet är pisslitet i jämförelse så uppgraderingen kan dock gå snabbare än jag spekulerar.

Dessutom, är det klart för 50/10 är det inte svårt för comhem att aktivera för 100+/10 Det krävs ett nytt modem och fler s.k. edge-quam-kanaler. Tar 1h max att aktivera som jag förstått det om nu kapaciteten centralt är bra.

Okay men då har jag lite fler funderingar.
Väldigt dumt att det inte finns modem med fler upströmskanaler.
Mina teorier var ju helt enkelt att "utrustningen i stationen är bättre/starkare än modemen eller att det helt enkelt av nån anledning inte var lika lätt att skicka data dubbelriktat"...
Men om det enbart handlar om att bundla kanaler så är det ju sjukt dumt att det inte görs modem med fler upstream.
Det allra bästa vore ju vara att ha dynamiska modem med t.ex 6 kanaler som du nämner men att dom inte vore låsta till up/downstream.
Dvs när jag pressar linan downstream så kopplar modemet om 5 av kanalerna och ger mig downstream, på samma sätt när jag börjar pressa upstream men för tillfället inte har nån belastning down så släpper den på 5 kanaler upstream istället...

Eller iaf, varför inte sätta 2 kanaler upp och 2 kanaler ner så man får 50/50 istället för 100/10?
Och om nu en kanal klarar 25-35, varför är det då "endast" 10 mbit upp?

Hur som helst så vore det bra om tillverkarna av modem / comhem kunde bli informerade om att kunder efterfrågar mer upstream

Vidare detta att du hela tiden återkommen till "central kapacitet" både gällande comhem och nu tele2...
BBB har ju levererat 100mbit i hur många år som helst, stadsnäten levererar 100mbit, ownit levererar 100mbit....
Om nu kabelmodemstekniken är så kass så är det ju definitivt dags att skrota den...

Edit:
just det, vad jag tänkte på angående upgrade till 50/10.
Är det så att ens gamla modem & 10/10 tjänsten slutar fungera om man uppgraderar? Dvs man kan inte ha den kvar som en säkerhet om det skulle bli strul med 50 mbit modemet/tjänsten?

och angående 3g, hittar ingen prisinfo?
För att detta ska vara attraktivt så krävs ju mer eller mindre en konstnadsfri bundling med det vanliga bredbandet, eftersom det endast används när man är ute och rör på sig..
Blir det så är det nice eftersomd et är nått jag efterfrågat en längre tid.. Men att sitta och slanta 199:- extra för en 3g-tjänst för lite slösurf på bussen känns knappst värt...
som vanligt, tack för infon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Där står jag även fast vid att, om nu LAN-lösningar är såpass mycket billigare i drift att det går att komma undan så mycket billigare till slutkund, varför skrotar då inte comhem sin kabelteknik och börjar dra in LAN till kunderna istället?

Jag sitter faktist på com hem LAN 10/10 halvduplex sen 4 år tillbaka. Men en 100mbits nu lösning borde inte vara helt omöjligt tycker man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaze84
Jag sitter faktist på com hem LAN 10/10 halvduplex sen 4 år tillbaka. Men en 100mbits nu lösning borde inte vara helt omöjligt tycker man.

Mjo okej, men min fundering var alltså som jag även nämt förut, att om det nu "kostar comhem" såpass mkt att dom "måste" ta ut 399:- för 50/10....

Är det då inte bättre att sluta använda sig av kabelmodemstekniken, dra ut LAN i alla lägenheter och köra på det istället?

Ta t.ex ownit som exempel. Där får fastigheten själv stå för install av nätet, så visst, 179:- per månad är bara en ren kostnad för leverans av linan.
MEN, då finns det ju ett gap på 220:- gentemot comhem.
Att dra in LAN kostar idag nånstans mellan 2-3000:- per lgh.
MAO skulle en LAN-installation PER KUND återbetala sig på ungefär ett år(220*12=2640), om man fortsätter med 399:- per månad och då förutsatt att comhem lyckas leverera 100/100 för med samma utgifter som ownit, dvs 179:- per abbonent....
Då skulle alla kunder:
1. få 100/100 för samma pengar
2. slippa alla jävla problem som kabelmodemstekniken för med sig

förstår ni min fundering?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Mjo okej, men min fundering var alltså som jag även nämt förut, att om det nu "kostar comhem" såpass mkt att dom "måste" ta ut 399:- för 50/10....

Är det då inte bättre att sluta använda sig av kabelmodemstekniken, dra ut LAN i alla lägenheter och köra på det istället?

Ta t.ex ownit som exempel. Där får fastigheten själv stå för install av nätet, så visst, 179:- per månad är bara en ren kostnad för leverans av linan.
MAO skulle en LAN-installation PER KUND återbetala sig på ungefär ett år(220*12=2640), om man fortsätter med 399:- per månad och då förutsatt att comhem lyckas leverera 100/100 för med samma utgifter som ownit, dvs 179:- per abbonent....
Då skulle alla kunder:

I totally agree with you!..

Kabelmodem, jadu, Undrar när comhem ska fatta nåt överhuvudtaget

Permalänk
Avstängd
Citat:

Dessutom är comhem i princip klar med sin 50/10lansering i hela sverige då tele2 är klar i Stockholm.

Ingen ny information när Göteborg/Hisingen blir klart för 50/10mbit ? Har haft 24/10 nu i ~1år.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Beställde 50/10 för länge sedan. Fick det i måndags men gjorde tptest och hade istället blivit av med 3mbit! Ringde in och väntar i 20min för att få reda på att ingen lagt beställningen men de har skickat modem mm. Vart med om samma sak 2 gånger tidigare samt varit med om samma sak flera gånger innan. Har nog ett 100tal case hos comhem nu. Tidigast knappar de på tjänsten imorgon. Fan att det inte finns fiber här för adsl är verkligen inget alternativ

/Robin

Permalänk

Basse är din station klar för 50 mbit ?

Själv sitter man på samma kneg och att allt funkar totalt skit.

tror det där sabla modemet startat om 10 gånger idag. och tvn med. Fan va dom ska hålla på o icke fixa något.

ang tre o comhem, grattis med 1 gb trafik....

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Comhem krånglade med sitt nät redan när de lanserade tjänsten 2001.

Eviga packetloss och nätet gick upp och ner hela tiden, skickade ett riktigt otrevligt fax för att jag var så förbannad.

Nu funderar jag på gå över från 24/2.5 ADSL till Comhem 50Mbps.

Men jag tror jag avstår för tydligen har de inte lärt sig ännu att fixa ett stabilt nät.

Permalänk
Citat:

Då skulle alla kunder:

Det är ju din fastighetsägare som väljer att skriva avtal med Comhem. Det är ju hos honom du får klaga. Det är ju han som beslutar om det skall dras LAN i fastigheten. Comhem kan ju inte bara komma och säga ett de skall dra LAN i någon annans fastighet. Skulle ju dessutom kosta dem flera miljarder att dra in LAN till alla sina kunder.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaze84

är du helt säkert på att du sitter på halvduplex.. själv har jag oxå 10/10.. och jag har inga problem med att skicka med 10 samtidig som jag tar emot med 10.. ComHem har väl ingen halvduplex eller..?

i övrig tycker jag att comhem är bra.. visst dem är dyra.. om man jämför med LAN/fiber i fastigheten.. men som hyresgäst är det inte mycket vi kan göra mer än att framföra våra synpunkter till hyresvärden.. det är inte ComHems fel att vi inte får LAN/fiber.. det är ju våra hyresvärd vi ska klaga på..

själv bor man ju på ett område som ska få fiber in till lägenheten om 1år.. så 1år till med comhem kan man leva med..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Det är ju din fastighetsägare som väljer att skriva avtal med Comhem. Det är ju hos honom du får klaga. Det är ju han som beslutar om det skall dras LAN i fastigheten. Comhem kan ju inte bara komma och säga ett de skall dra LAN i någon annans fastighet. Skulle ju dessutom kosta dem flera miljarder att dra in LAN till alla sina kunder.

Jo men det är ju inte så jag tänker...
Ta nu ownit som exempel, dom levererar 100/100 mbit till mig i ett befintligt nät för 179:- (iofs gruppavtal då men samma sak bör comhem kunna göra).
Om jag då är villig att fortsätta betala 399:- per månad.
Då borde ju comhem "få över" 399-179=220:- varje månad.
För dessa pengar borde dom ju kunna kontakt min (och alla andra hyresvärdar) och säga, "vi installerar LAN gratis i er fastighet".
Denna investering borde ju då gå på runt 2-3000:-
Så mao så borde mina 399 återbetala deras satsning på ett år...
Vad som inte heller går att glömma är att kablemodem"stationerna" + modemen som man får för 1:- antagligen kostar comhem pengar oxå.
Därför förstår jaginte varför dom inte satsar dessa pengar på att gå på hyresvärdarna och dra LAN istället....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer

Basse är din station klar för 50 mbit ?

ang tre o comhem, grattis med 1 gb trafik....

16 dec ska det vara klart, men tror jag avstår uppgradera tills efter jul...
Blir det nått knas lär man ju vara utan nät tills minst januari :/

Gratis med 1gb ser jag ingenstans, ser att det är gratis i 4 mån, därefter 100:- per månad. ENORMT för dyrt, 100:- för "fri" trafik hade varit för dyrt det oxå, när dom säljer det som en extratjänst när man redan har bredband hemma... som sagt... lite slösurf på bussen skulle kunna vara värt säg en 50-lapp i månaden.

"Ingående datamängd för nationell datatrafik 1 GB/månad, därefter 12,5 öre per MB. Maxpris för rörlig nationell datatrafik 200:-/månad."

Galet dyrt helt enkelt... Och om jag inte förstått fel så är 3´s vanliga abb 199.- för "fri" trafik? Så vad är det speciella med comhem/tre avtalet?
Att man kan få 1 gig för en hundring?

Som kuriosa tar tele2 89:- mer på mitt mobilabb för 1gb data per månad...
Iofs "bara" 384kbit då..
Men tycker iaf att comhem/tre´s erbjudande är på tok för dåligt!

Permalänk

Jag kan dela med mig av mitt senaste "roliga" äventyr med Comhem, som inte verkar ta slut!

Vi hade sen tidigare haft 24/1 i hemmet, och det har länge fungerat klockrent. Vi fick faktiskt 23.6/0.95 eller något sånt på bredbandskollen vilket är grymt. Sen skulle jag flytta hemifrån, då sänkte min far ner till 1/1 (skulle plugga i en annan stad, men det sket sig till slut). När det visade sig att jag inte skulle iväg trots allt, så ordnade vi 24mbit igen, och fick höra att det kommer igång efter en månad. Surt tänkte jag, att få köra med 1/1 i en månad.

Iallafall: 24/1 kommer igång en månad senare. Men då ska de ge sig fan på att vi inte ens klara av att komma upp i 13mbit på bredbandskollen!

Observera att 24/1 funkade, i princip felfritt (så felfritt comhem kan vara, självklart drabbades även jag periodvis av "avbrott" när det passade som minst, och fick ha att göra med en otrevlig kundtjänst... men det är en annan historia). Sen när vi byter till 1/1, och byter tillbaka till 24/1, då har vi hälften av vad vi hade förut!

Det roliga är att när vi klagar säger de att så länge det ligger över 12mbit, så kan vi inte återkalla abonnemanget. Så det känns verkligen som att de jävlas för att vi sänkte till 1/1... De sa till slut att de skulle skicka en tekniker. Det har gått 3 månader. Fortfarande 13/0.6 för priset av 24/1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Ingen ny information när Göteborg/Hisingen blir klart för 50/10mbit ? Har haft 24/10 nu i ~1år.

Funkar det bra i hisingen? Skall nämnligen flytta dit snart och funderar på ifall jag skall flytta min telia adsl lina eller byta till comhem,

Va tycker du/ni?

Använder främst internet till att spela, så låga pingtider e rätt viktigt.

.

Permalänk

BasseBaba : Jag kör med mobilt bredband hemma, har tre. Men inte deras 7.2 mbit utan som du säger 384 kbit. Man kommer endå inte upp i mera en 1 - 2 mbit om man har tur med den här teckniken. Och då fattar jag inte att dem kör 7.2 mbit 99 i månaden med 1 Gb trafik. kan kolla hur mycket jag surfat slut på redan med mina 384 kbit.

kör som sagt "hur mycket data som helst" så det är inget problem för mig, men stackars dem som fixar det via comhem.

Mobilsurf 434341 Kb 0,00 kr

och det har bara gått in 12 dagar på december, det skulle garanterat bli ett problem för mig att köra med comhems 1 gb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okay men då har jag lite fler funderingar.
Väldigt dumt att det inte finns modem med fler upströmskanaler.
Mina teorier var ju helt enkelt att "utrustningen i stationen är bättre/starkare än modemen eller att det helt enkelt av nån anledning inte var lika lätt att skicka data dubbelriktat"...
Men om det enbart handlar om att bundla kanaler så är det ju sjukt dumt att det inte görs modem med fler upstream.
Det allra bästa vore ju vara att ha dynamiska modem med t.ex 6 kanaler som du nämner men att dom inte vore låsta till up/downstream.
Dvs när jag pressar linan downstream så kopplar modemet om 5 av kanalerna och ger mig downstream, på samma sätt när jag börjar pressa upstream men för tillfället inte har nån belastning down så släpper den på 5 kanaler upstream istället...

Eller iaf, varför inte sätta 2 kanaler upp och 2 kanaler ner så man får 50/50 istället för 100/10?
Och om nu en kanal klarar 25-35, varför är det då "endast" 10 mbit upp?

Hur som helst så vore det bra om tillverkarna av modem / comhem kunde bli informerade om att kunder efterfrågar mer upstream

Vidare detta att du hela tiden återkommen till "central kapacitet" både gällande comhem och nu tele2...
BBB har ju levererat 100mbit i hur många år som helst, stadsnäten levererar 100mbit, ownit levererar 100mbit....
Om nu kabelmodemstekniken är så kass så är det ju definitivt dags att skrota den...

Edit:
just det, vad jag tänkte på angående upgrade till 50/10.
Är det så att ens gamla modem & 10/10 tjänsten slutar fungera om man uppgraderar? Dvs man kan inte ha den kvar som en säkerhet om det skulle bli strul med 50 mbit modemet/tjänsten?

och angående 3g, hittar ingen prisinfo?
För att detta ska vara attraktivt så krävs ju mer eller mindre en konstnadsfri bundling med det vanliga bredbandet, eftersom det endast används när man är ute och rör på sig..
Blir det så är det nice eftersomd et är nått jag efterfrågat en längre tid.. Men att sitta och slanta 199:- extra för en 3g-tjänst för lite slösurf på bussen känns knappst värt...
som vanligt, tack för infon!

Det finns tekniska nackdelar med kabeltvinternet som gör att detta inte går. Kanalerna ligger fasta på en speciell plats och skulle man ändra detta så skulle alla andra modem på samma kanal beröras. Tex så körs ej samma QAM i uppströmskanalerna som i nedsträmskanalerna. Därför är det lägre hastighet upp än ned. Dessutom är det väldigt bra för hoppar man upp ett QAMsteg så blir nätet VÄLDIGT mycket känsligare för returstörningar vilket comhem även i dagläget långt ifrån är förskonade ifrån. Modem som klarar flera uppströmskanaler är på gång så i framtiden kommer det gå att få högre kapacitet. Ang centrala kapaciteten. Ja egentligen borde man köra lan/fiber hela vägen. Linjekorten, cmts'erna och fibernoderna klarar mindre trafik än vanliga fiber/lanswitchar. Sedan är det inte sagt att comhem inte i framtiden kommer med mer lan men uppgraderingen i fastigheten måste fastighetsägaren stå för. Annars har knappast comhem råd.

Blaze84: comhems lan-lösning som de fick tillgång till vid uppköpet av f.d. upc är på gång att bli 100/10 eller 100/100. Iaf enligt rykten så testkörs det.

Ja mobilt bredband är enligt comhem bara ett komplement till deras fasta uppkoppling. Även om det är dyrt i mina ögon + jag gillar ej kapacitetstak är det tydligen VÄLDIGT efterfrågat av deras kunder så jag tror inte de får problem att sälja grejjerna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky : Kan du kolla din mail logg ? ifall dom har mycket arbeten i salem, modemet slocknar 10 gånger om dagen o tvn med. Men det blir ingen skillnad en enda gång.

Ja mobilt bredband är bra o ha då comhem åker ner eller så vidare, men har det mera som nödlösning och internet radio på stan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

DrDOS59: Antingen bor du i ett område som ej är klart för 50/10 eller så är det felkonfigurerat för 50/10 i ditt område. Felanmäl det. Brukar inte vara SÅ svårt att fixa om rätt personer får ärendet dvs inte tekniker i fält utan systemtekniker. Omöjligt att säga om just ditt område är klart i Stockholm. Säkert 40% är inte klart och av det fixas 10% till innan jul.

Trött, trött trött.
Senaste från Comhem är att de ska komma torsdag nästa vecka och mäta igen (som om det inte räckte med 2 tekniker sist)

Känns generöst att få 300 kr i kompensation hittills efter mer än 3 veckor utan internet....

Hurra för Comhem!!!!

Permalänk
Citat:

Jo men det är ju inte så jag tänker...
Ta nu ownit som exempel, dom levererar 100/100 mbit till mig i ett befintligt nät för 179:- (iofs gruppavtal då men samma sak bör comhem kunna göra).
Om jag då är villig att fortsätta betala 399:- per månad.
Då borde ju comhem "få över" 399-179=220:- varje månad.
För dessa pengar borde dom ju kunna kontakt min (och alla andra hyresvärdar) och säga, "vi installerar LAN gratis i er fastighet".
Denna investering borde ju då gå på runt 2-3000:-
Så mao så borde mina 399 återbetala deras satsning på ett år...
Vad som inte heller går att glömma är att kablemodem"stationerna" + modemen som man får för 1:- antagligen kostar comhem pengar oxå.
Därför förstår jag inte varför dom inte satsar dessa pengar på att gå på hyresvärdarna och dra LAN istället....

Det är ju en alldeles för stor kostnad på en gång. Långt ifrån alla i en Comhemfastighet kommer ju skaffa abonnemanget. BBB hade ju det problemet när de körde sin stora rusch för några år sedan. Det va ju alldeles för få hyresgäster i uppgraderade fastigheter som nappade på erbjudandet. Så de stoppade ju utbyggnaden ett tag.

Här i GBG satsar ju allmännyttan på att bygga bredband för en halv miljard. Det är ju något fastighetsägarna står för. Kommer ju få en hyreshöjning pga det. Jag är ju väldigt glad för bredbandsutbyggnaden, men har läst en del insändare där folk klagar på ett det läggs så mycket pengar på bredband, när man kan bygga nya fastigheter för pengarna istället. Alla är ju lika bredbandsnördiga som vi

Vi får ju inte glömma att de flesta Comhemkunder är ju nöjda!

Idag är jag extra glad över att jag har Comhem och inte ADSL
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=463998

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Phunky : Kan du kolla din mail logg ? ifall dom har mycket arbeten i salem, modemet slocknar 10 gånger om dagen o tvn med. Men det blir ingen skillnad en enda gång.

Vet ej exakt men många jobb som i övriga sverige görs nattetid inför 50/10lanseringen körs dagtid i f.d. upcnätet för att de ska hinna med. Borde isf stå på deras driftinfo.

Kabelkillen: Precis, de flesta är nöjda. Det är ju de med fel som hörs mest. Dessutom kör enligt utsago mer än 50% av comhems kunder med hastigheter under 2mbit = inte så stor marknad för att öka till mer än 50/10 osv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

sitter nu på mobilt bredband. nu har combort varit nere i 2 timmar, tele och bredband helt nere.

alla i huset har tappat sync.

Gör dem aldrig arbeten på natten istället för på dagen ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo de försöker lägga de mesta nattetid MEN på vissa håll där de vill få igång 50/10 innan jul görs det även jobb dagtid. Tyvärr. Sedan om de hinner endå vet jag inte i dagsläget.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo de försöker lägga de mesta nattetid MEN på vissa håll där de vill få igång 50/10 innan jul görs det även jobb dagtid. Tyvärr. Sedan om de hinner endå vet jag inte i dagsläget.

Phunky: Ingen ny information när Göteborg/Hisingen blir klart för 50/10mbit ? Har haft 24/10 nu i ~1år.

*har börjat få bättre download (hela tiden över 25mbit) sedan någon vecka tillbaka men kan inte beställa något "bättre" än 24/10 än.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Kostar 50/10 inget extra mot 24/10? För mig står det 399kr/månad för båda alternativen...

http://data.fuskbugg.se/skalman01/comhem.png

Jag har 24/10 nu, kan jag byta upp mig till 50/10 utan att behöva förlänga bindningstiden (har 10 månader kvar nu tror jag). Det lockar med flera ip-adresser så man kan köra med switch

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro