Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk

Har väl inget me göteborg att göra, men i jämtland nu på ett litet ställe där d inte ens bor 900 pers så får dom fiber om ungefär 2 veckor

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Har alla i Skellefteå fiberanslutning? Annars ser jag inte riktigt poängen med ditt inlägg.

Hittade denna btw, hehe:

http://norran.se/nyheter/ekonomi/article96862.ece?service=pri...

Ja ungefär så, bristen på alternativ har med att dom som i början byggde nätet inte har släppt det fritt än, men det är påväg och då blir det minst 3 aktörer att välja på och givetvis 100Mbit.

Jag ser fram emot den dag ComHem och ADSL-leverantörerna ska tvingas tävla mot stadsnätsbaserad 100Mbit-anslutningar.

Det är alltid kul att bo i en liten skitstad och ha bättre anslutning än dom som betalat 6-siffrigt för sin lägenhet i nån häftig storstad

Permalänk

Såg nu att Familjebostäder ändrat datumen på kartan över utbyggnaden. De första områdena (förutom Kortedala) blir först klara under 2010 och inte 2009 som det stod tidigare.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

vad är det egentligen som tar sån tid? kortedala var färdigt 2007 och man börjar nästa etapp 2010? låter som ett jäääävligt segt pilotprojekt? borde väl inte ta mer än ett år att konstatera att fiber och stadsnät är framtiden? efterblivna as på kommunen.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk

Ville bara göra folk uppmärksamma på att det har tillkommit två nya leverantörer i Zitius Kortedala-nät: AllTele och ePhone.

AllTele har jag inte mycket till övers för då jag har haft problem med deras telefonitjänst sedan tidigare, utbliven faktura resulterade i en påminnelseavgift som de vägrade dra av på nästkommande faktura. Samt är deras routing till utlandet inte den bästa om man planerar att tanka hem filer från andra länder, t.ex koppla upp sig via usenet. Därutöver erbjuder de bara 100/10 samt är de tar ut en startavgift vid inkoppling av tjänsten. Personligen skulle jag undvika denna leverantören.

ePhone däremot har jag hört mycket gott om; levererar bra kapacitet/routing både i Sverige och andra länder. Med andra ord, inga problem med att maxa kapaciteten från utländska sidor. Bra support samt att de har en bra inställning vad det gäller att värna om kunders integritet. De tar heller inte ut någon startavgift vilket är positivt när det gäller att attrahera nya kunder för att prova på tjänsten. Om inte mitt Bredband2-abbonemang fungerat så problemfritt som det hittills gjort hade jag utan tvekan bytt till ePhone för att utvärdera tjänsten.

Här följer en uppdatera lista på antalet leverantörer i Zitius Kortedala-nät:

http://www.mittbredband.se/www/live/mittbredband/mberbjudande...

Visa signatur

Daily

Permalänk
Medlem

Nu har turen kommit för boende i Angered.
I Gårdsten borde alla ha fått tillgång till framtidens bredband nu och i Rannebergen håller de på att installera för fullt.

Hur det är i Lövgärdet eller i Hammarkullen vet jag inte.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk

Roligt att är höra att det händer saker. Tycker det är ovanligt tyst om det trots att det är ett så stort projekt.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Stackars er som inte gillar Comhem och bor inom allmännyttan i Göteborg. Vill man utnyttja fiberanslutningen när ens fastighet blir ansluten, får man stå ut med dem i minst 8 år till. Genombrott för Com Hem-bolag - IDG.se (Eller i alla fall ett systerbolag till dem )

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Stackars er som inte gillar Comhem och bor inom allmännyttan i Göteborg. Vill man utnyttja fiberanslutningen när ens fastighet blir ansluten, får man stå ut med dem i minst 8 år till. Genombrott för Com Hem-bolag - IDG.se (Eller i alla fall ett systerbolag till dem )

Som jag trodde då redan för 2år sedan då det begav sig. Men via Itux som ska vara ett öppet nät kan man även få leverans från fler operatörer. Tror i alla fall så var fallet i Burlöv. Sedan är det ju rätt fet skillnad på fiber och koax.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har även trevliga nyheter till oss som bor i Partille.
Telia bygger fibernät till Partillebo AB | Telia Nyheter

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Själv bor jag på Hammarkulletorget i Hammarkullen. Dom håller på med hela gatan just nu, idag fick jag besök i min lägenhet och allt verkar vara indraget och klart. Ingen kommer kunna beställa några tjänster här förrän efter årsskiftet dock.

Permalänk
Medlem

har nyss flyttat till rannebergen dom har kört in fiber, men funkar inte än, ska hoppa igång i början av nästa år.

kommer man kunna välja vilken isp man vill då? och vilken är bäst?

är lite missnöjd med BBB då dota och wc3 inte verkar klicka med det

Visa signatur

gege

Permalänk
Skrivet av danboffe:

har nyss flyttat till rannebergen dom har kört in fiber, men funkar inte än, ska hoppa igång i början av nästa år.

kommer man kunna välja vilken isp man vill då? och vilken är bäst?

är lite missnöjd med BBB då dota och wc3 inte verkar klicka med det

Finns en del att välja på. På denna sida finns mer info: Bredbandsväljaren

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Jaha, då var det ändrat så man får vänta till 2013 då http://www.familjebostader.goteborg.se/sv/Hyresgastinfo/Framt...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Nu är det på G. "Beräknad lansering är 2011-04-28" i Hjällbo/Hammarkullen, Gårdsten och Lövgärdet.
I Angereds Centrum, Rannebergen och Sandeslätt (Hammarkullen): "Beräknad lansering är 2011-06-30".
Frölunda, Tynnered och Järnbrott: "Beräknad lansering är 2011-09-15".

http://www.framtidensbredband.se/kom-med-i-natet/kan-jag-best...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk

Nu börjar det äntligen närma sig, inom ett par månader ska jag nog ha tillgång till fiberanslutning i min lägenhet. Nu har det dock tagit så pass lång tid att comhem faktiskt är vettigt alternativ till fiber. Jag kan till och med få 200 Megabit i download vilket är bättre alternativen som erbjuds via stadsnätet. Å andra sidan hade det inte skadat med 100 i upload.

Jag undrar nu vad ni andra goa göteborgare tycker om "framtidens bredband". Är det några flaskhalsar? Är nätet ofta nere? Ping? Vilken ISP är bäst?

Vill minnas att man kan få comhem via fiber oxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Nu har det dock tagit så pass lång tid att comhem faktiskt är vettigt alternativ till fiber.

Jag kan iaf säga att jag aldrig hade valt Comhem framför en vettig fiber. Men som du säger kan ju Comhem erbjuda anslutning via fiber också så det kanske är ett alternativ ändå. Själv kopplas jag in först i början på nästa år men har redan nu rekat runt lite och kan konstatera att det finns en del ruskigt prisvärda alternativ om man jämför med dagens dyra Comhem-abonnemang..

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Skrivet av mole:

Jag kan iaf säga att jag aldrig hade valt Comhem framför en vettig fiber. Men som du säger kan ju Comhem erbjuda anslutning via fiber också så det kanske är ett alternativ ändå. Själv kopplas jag in först i början på nästa år men har redan nu rekat runt lite och kan konstatera att det finns en del ruskigt prisvärda alternativ om man jämför med dagens dyra Comhem-abonnemang..

Ok, det jag undrar är egentligen om stadsnätet är bra? Som det är nu så är i princip anslutningen aldrig nere och jag maxar alltid min lina oavsett tid på dygnet. Så om jag ska byta så vill jag inte veta av att strul och flaskhalsar. Om tex bahnhof fungerar lika bra så är det såklart givet att jag byter, om inget annat för att få 100 i upload.

Permalänk
Inaktiv

val av leverantör, bredband + telefoni

hej nu är det så att jag bor i bergsjön och enligt familjebostaäder så skall nätet komma igång nu i november och jag undrar ifall någon vet mer om vilken leverantör som är mest pålitlig... tänkte köra med bahnhof men e osäker??

Permalänk
Medlem

då har dom börjat dra fiber i trapphuset här i biskop. någon som har åsikter om leverantörerna?

Permalänk

Jag är en av dem som ofrivilligt påtvingats AllTele som bredbandleverantör med tanke på att IP-Only sålde Blixtvik och dess kundstock till AllTele. Sedan övergången till AllTele har jag märkt av klart sämre stabilitet och reponstid på linan, vill påpeka att jag sitter på en 100/100-tjänst ansluten till AllTeles nät (fd. Blixtvik). Tidigare när Blixtvik låg på IP-Onlys nät flöt allt på smidigt vad det gäller peeringen inom Sverige samt till utländska sidor (USA/Europa). Det som irriterar mig mest är att hastigheten vid nedladdningen av filer via Usenet, har näst intill halverats jämfört med tidigare. Nu ligger man på 5-6 MB/s istället för 8-10 MB/s och det är jag klart missnöjd med. Gör jag en traceroute på anslutningen till Usenet-servern noterar jag 10 hopp och ser att trafiken dirigeras till Banhofs servrar och sedan vidare till AllTeles servrar. Dock har jag läst att ett flertal Banhof-användare näst intilll utnyttjar maxkapaciteten för sin 100/100-Mbit-anslutning, vilket i runda slängar borde betyda en nedladdningshastighet runt 10- till 11 MB/s. Torrents fungerar bra måste jag säga och kan därigenom ladda ner i ca 11 MB/s, vilket är tillfredsställande. Jag upplever det som om 100/100-tjänsten (linan) har mer att ge, dock känns det som om någon typ av traffic shaping implementerats sedan övergången. Laddar man t.ex ned ett lagligt liveset (mp3) via Soundcloud går anslutningen nästan upp till maximal kapacitet 11 MB/s för att därefter stadigt sjunka till 1-2 MB/s. När man hade Blixtvik/IP-Only som leverantör låg man stadigt på 8-11 MB/s, vilket jag påtala är en kraftig skillnad. Och nej, det spelar heller ingen roll vilken tid på dygnet man laddar ned för att hastigheten förblir tyvärr densamma.

Det är alltså främs peeringen till utlandet som försämrats avsevärt sedan tidigare jämfört Blixtvik via IP-Onlys nät. En sak som också är en nagel i ögat är att bindningstiden ökat ofrivilligt från en till tre månader, vilket betyder att man vilket fall som helst skulle få vänta ett kvartal på att få byta leverantör. Jag är ansluten till Framtidens Bredband i Kortedala, Göteborg och har följande leverantörer att välja mellan: AllTele (100/10), Banhof (100/100/10), Bredband2 (100/100/10), Universal Telecom (100/100/10) och Tele2 (100/10). I mångt och mycket skulle jag även kunna nöja mig med en 100/10-anslutning bara peering i Sverige och mot utlandet håller genomsnittlig hög klass. Blixtvik via IP-Only fungerade suveränt och jag var klart nöjd med tjänsten och hade Telia funnits med som valbar leverantör hade jag utan tvekan bytt till dem för stabiliteten och peeringen/routingens skull.

Bredband2 är i alla fall ute ur leken för min del, då jag haft dem tidigare innan man bytte över till Blixtvik. Tjänsten fungerade, men var ytterst ostabil i utlandet och supporten var obefintlig vilken ger mig intrycket att man har med ett oseriös och icke-kundvänligt företag att göra med.

Just my 2 cents

El_ak, det beror på vad du prioriterar; pris, tillförlitlighet/prestanda?

Visa signatur

Daily

Permalänk
Medlem

Så AllTele är helk ok ändå om jag ska tolka dig rätt?

Jag prioriterar responstid framför bandbredd och självklart har priset betydelse. Tillförlitligheten förväntar jag mig är hög.

Har ni fått dosor i vardagsrummet eller vid ytterdörren? Hur funkar det med TV-box eller TV över huvud taget?

Permalänk

Har precis varit i kontakt med iTux som administrerar själva stadsnätet och enligt dem så håller de på att implementera en lösning för att erbjuda 1000/100 abonnemang. Förhoppnings redan i höst kan man beställa 1000/100 från några av leverantörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Har precis varit i kontakt med iTux som administrerar själva stadsnätet och enligt dem så håller de på att implementera en lösning för att erbjuda 1000/100 abonnemang. Förhoppnings redan i höst kan man beställa 1000/100 från några av leverantörerna.

Det är ju helt underbart!
Har fått hem papper från bahnhof idag som säger att jag kommer att få igång min lina inom 7 dagar.
Men jag tvekar på det med tanke på att det står att mitt nät skall sättas i drift den 11/10 på iTUX sida.
Men man kan ju alltid hoppas.
Det borde ju inte heller vara några problem att byta upp sig från en 100/100 lina till en 1000/100 lina om detta nu kommer att bli verklighet. Även om man har bindningstid.
Är det någon utanför Kortedala som kan yttra sig om det funkar bra? även om vilken ISP som man har valt mm.
Bara hoppas på att Bahnhof kommer vara en av de ISPs som väljer att ökahastigheten.
Vad tror ni om detta?

Permalänk
Skrivet av Rallie:

Det är ju helt underbart!
Har fått hem papper från bahnhof idag som säger att jag kommer att få igång min lina inom 7 dagar.
Men jag tvekar på det med tanke på att det står att mitt nät skall sättas i drift den 11/10 på iTUX sida.
Men man kan ju alltid hoppas.
Det borde ju inte heller vara några problem att byta upp sig från en 100/100 lina till en 1000/100 lina om detta nu kommer att bli verklighet. Även om man har bindningstid.
Är det någon utanför Kortedala som kan yttra sig om det funkar bra? även om vilken ISP som man har valt mm.
Bara hoppas på att Bahnhof kommer vara en av de ISPs som väljer att ökahastigheten.
Vad tror ni om detta?

Bahnhof erbjuder gigabit-uppkoppling på flera ställen i landet. Måste vara någon alldeles speciell anledning om de väljer att inte göra det i GBG.

Misstänker dock att 1000/100 kommer att kosta närmare 1000kr i månaden vilket jag tycker är för dyrt. När vi börjar närma oss 500 blir det intressant.

Permalänk
Medlem

Hos mig här i Bohus ( Förort norr om GBG ) så drogs det in fiber som innebar att fiberkonveteraren sitter i min egna hall och så har jag enbart 10m Cat6 kabel mellan den och min dator. Får ut 116 Mbps ner och 98Mbps med Bahnhof på bredbandskollen.se och ligger på max 9ms i svarstid.

Sen det här med 1000/100 uppkoppling så är det ju ingen större ide då mer eller mindre ingen annan har det så man begränsas ändå av deras hastighet. Enda tillfället man kan dra nytta av 1000/100 är om man har 9 datorer som använder internet till torrenter eller nån privat FTP där de är konstant upp och ner trafik.

Vid spelande så är 50/25 mer än tillräckligt då ping osv inte förändras det minsta om man har mer än de. Dock så är svarstiden betydligt viktigare samt jitter oxå.

Sen btw så kan jag få 1000/100 från bahnhof här hemma och de skulle kosta mig 1699:- i månaden med annonine, hemtelefon och antivirus ( F-secure ).

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Hos mig här i Bohus ( Förort norr om GBG ) så drogs det in fiber som innebar att fiberkonveteraren sitter i min egna hall och så har jag enbart 10m Cat6 kabel mellan den och min dator. Får ut 116 Mbps ner och 98Mbps med Bahnhof på bredbandskollen.se och ligger på max 9ms i svarstid.

Sen det här med 1000/100 uppkoppling så är det ju ingen större ide då mer eller mindre ingen annan har det så man begränsas ändå av deras hastighet. Enda tillfället man kan dra nytta av 1000/100 är om man har 9 datorer som använder internet till torrenter eller nån privat FTP där de är konstant upp och ner trafik.

Fantastiskt bra värden. Hoppas "framtidens bredband" är lika bra stadsnät som det du verkar ha. Förövrigt lär det inte vara några större problem att komma upp i gigabit-hastighet och du tankar en väl-seedad semesterfilm eller liknande. Det räcker ju trots allt att 10 seedar med 100 i upload för att du ska komma upp i den hastigheten.

Permalänk
Avstängd

Alltså 1000mbit känns jävligt overkill. När dessa hastigheter kommer bli tillgängliga där jag bor så kommer jag välja 500mbit istället om det nu går att välja. Just nu har jag 100/100 från bahnhof o jag ligger på 11mb/s. På tiden det tar att dra ner en 1080p film hinner jag springa ner om pizzerian o tillbaks.

Permalänk
Medlem

När man ska beställa så vill dom ha följande: Lägenhetsnummer 7-12 tecken i följd, ex 12345678 vart hittar jag detta?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

När man ska beställa så vill dom ha följande: Lägenhetsnummer 7-12 tecken i följd, ex 12345678 vart hittar jag detta?

Du hittar detta på fakturan. Jag fick logga in på bostadsbolagets hemsida å kolla på min faktura i ett PDF dokument

EDIT: står under "Objekt" på min faktura/hyres avi. Vet inte om de kanske är annorlunda för andra bostadsbolag (?)