HD3870 X2 Vs. 8800GT X2?

Permalänk
Medlem

HD3870 X2 Vs. 8800GT X2?

Som tråden säger,
vad är det bästa alternativet om jag tänker köra dubbla kort?

Vad jag har förstått är 8800GT ett bättre kort ensamt men inte jämnfört med HD3870 när det kommer till att ha dubbla?

Visa signatur

// Sparvas

Permalänk

Förstår inte vad du menar. Frågar du om två 8800GT är bättre än ett HD3870X2? Så är svaret ja, två 8800GT är bättre. Men det kanske beror på drivrutiner, vad vet jag.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Avstängd

Det är ingen mening att köpa två st. HD3870 när det finns HD3870X2 för 3400 kr på datorbutiken.

Det du väljer mellan är:

HD3870X2 - 3400 kr

eller

8800GT SLI - 4000 kr

8800GT SLI är bättre än HD3870, inget snack om saken, men HD3870X2 är också bra.

Permalänk
Medlem

Av dom recensioner jag läst så är 3870x2 bättre än 8800GT SLI ii det mesta förutom några undantag som crysis.

Detta då crossfire skalar långt bättre än SLI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllBoll
Av dom recensioner jag läst så är 3870x2 bättre än 8800GT SLI ii det mesta förutom några undantag som crysis.

Detta då crossfire skalar långt bättre än SLI.

I dom tester jag har sett så har 8800GT SLI varit bra bättre. Speciellt med mycket eyecandy och hög upplösning. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3209&p=3 http://www.guru3d.com/article/Videocards/490/13/
http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=grfx&id=580&pag...

Crossfire skalar verkligen inte långt bättre än SLI.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem

Kul när allt talar emot allt, hehe. Skriv gärna mer länkar på benchmarks och reviews. . Det hjälper mig ruskigt mycket.

3400 får du två stycken 8800GT för nu dock Gurra

Visa signatur

// Sparvas

Permalänk

8800GT SLI är bättre men dyrare samt att det BEHÖVS att dyrt moderkort på över 2000 om du ska klocka.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Vad är det jag behöver för moderkort då lolipopz? Alltså vad är det för specifikation speciellt som gör det möjligt till att klocka?

Visa signatur

// Sparvas

Permalänk

Med klocka så menar jag klocka ungefär som P35/X38. Ska du köpa ett SLI moderkort ska du köpa XFX/Evga 780i. Fast då är priset uppe i 6000, för det får du HD3870x2, GA-P35-DS3 och nästan en q6600 (lägg till 200-300). Jag rekommenderar dig att köpa HD3870x2.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

8800GT i SLi kan vara bättre, men är mycket dyrare.
Du hittar en HD3870X2 för 3400kr medan 8800GT kostar 1950kr styck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
8800GT i SLi kan vara bättre, men är mycket dyrare.
Du hittar en HD3870X2 för 3400kr medan 8800GT kostar 1950kr styck.

Glöm inte moderkorts kostnaden som kommer ovanpå det, HD3870X2 klarar sig med ett billigare moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dock om man handlar ett HD38070X2 eliminerar man möjligheten till att i framtiden enkelt och smidigt köpa ett då billigare likadant kort och kräma upp prestandan med Crossfire i det fallet. Vilket då måste vara CrossfireX, man måste ju tänka framåt

Visa signatur

// Sparvas

Permalänk

2st 8800gt (1718kr/st på shg.biz , så 3436 + 125kr frakt = 3561kr) går att få tag på för nästan samma pris som hd3870x2 och presterar en hel del bättre. Helt klart ett klipp för det priset.

Så ska man inte klocka processorn ska man helt klart välja 8800gt SLI. Har man tänkt att klocka processorn, vilket jag rekommenderar starkt, är det ett svårare val då det innebär att man måste köpa ett dyrare moderkort om man ska ha både överklock och SLI.

Men moderkort med 750i chipset är inte så dyra, och om någon kan bekräfta att de klockar lika, eller iaf. nästan lika bra, som P35 och de bättre 780i korten så är ju ett sånt + 8800gt SLI ett självklart val.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

8800GT @ sli ÄR snabbare än 3870x2 ingen snack om saken. Det är heller inte dyrare än 3870x2. Skulle du klocka så drar 8800GT ännu mer iväg. Fördelar med 3870x2 är:
-Betydligt svalare
-Tystare
-Drar mindre ström.

Att ett riktigt bra SLI moderkort skulle vara dyrt är inte sant, du hittar snabba och stabila SLI moderkort för en peng. Mellan ca 1000-1500 på komplett.

Har du en budget på 5000kr så får du ett RIKTIGT snabbt och stabilt system med SLI.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345273 x 2
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333220

Både moderkortet och grafikkorten är av märket XFX som är popis bland överklockare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerwin
8800GT @ sli ÄR snabbare än 3870x2 ingen snack om saken. Det är heller inte dyrare än 3870x2. Skulle du klocka så drar 8800GT ännu mer iväg. Fördelar med 3870x2 är:
-Betydligt svalare
-Tystare
-Drar mindre ström.

Att ett riktigt bra SLI moderkort skulle vara dyrt är inte sant, du hittar snabba och stabila SLI moderkort för en peng. Mellan ca 1000-1500 på komplett.

Har du en budget på 5000kr så får du ett RIKTIGT snabbt och stabilt system med SLI.

Precis!
Skönt med någon med koll som listar för och nackdelar med båda varianterna. Annars blir det väldigt ofta enbart fördelar för ena varianten som nämns (och prisskillnader som överdrivs, läs: Borka)

Prismässigt blir det rätt lika, 8800GT i SLI presterar bättre, men 3870x2 är svalare, tystare och effektsnålare som Cerwin säger.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Nu snackar ni i mössan igen.

Först och främst kostar 8800GT 1700kr och ta det gånger två blir det 3400kr och dessa två presterar bättre än HD3870X2 och har presterat bättre sedan det kom ut.

Skall man spela och tittar på prestanda är 8800GT * 2st ett bättre alternativ. HD3870X2 är tystare, svalare och drar mindre ström som Wrongtarget skriver.

Borka du skriver så här i en annan tråd:

Citat:

Över lag presterar 3870X2 som en 8800GTS 512MB på PCIE Generation 1.0 och uppemot eller över en 8800Ultra på PCIE 2.0 - med undantag som överallt annars.
Det enda negativa jag sett är att Crossfire 3870 oftast står sig väldigt starkt mot 3870X2, samtidigt som det är en lite billigare lösning.

Källa: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=811...

Japp, det stämmer ganska bra. Men två stycken 8800GT @ SLI kör över Ultra vilket resulterar till att två 8800GT @ SLI oftast kör över HD3870X2 också. Tror du inte på mig kan jag mata dig med 15 tester ungefär.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Jag ska bara komma med ett litet tips som de flesta kanske redan vet men jaja:

Köp INTE HD3870X2 om du spelar mycket Crysis. HD3870X2 presterar ungefär lika bra som ett 8800GTS i Crysis. Jag har ett själv, så jag vet.

8800GT SLI presterar enligt de tester jag sett otroligt bra i Crysis.

Jag visste inte detta när jag köpte mitt HD3870X2, tyvärr. Dock presterar kortet mycket bra i andra spel, och är t.o.m. bättre än Ultra i t.ex. R6 Vegas och COD4.

8800GT SLI är bättre än HD3870X2, men om du inte spelar väldigt mycket Crysis ser jag ingen anledning att välja 8800GT SLI.

Nakdelar med 8800GT SLI:

Du behöver ett dyrt moderkort om du vill kunna klocka prollen.

Korten blir otroligt varma, vilket resulterat i att resten av komponenterna i datorn blir varma. Korten drar INTE ut värmen där bak, vilket HD3870X2 gör. Du kanske kommer behöva köpa massor av fläktar för att få bra kylning, och det blir ännu dyrare.

Ett 8800GT låter mycket. Tänk dig hur mycket 2 kort låter. Eftersom du måste köpa en massa chassi-fläktar för att få ut värmen, låter det ännu mer.

8800GT SLI drar mer ström, d.v.s. du får saftigare elräkningar.

Fördelar med 8800GT SLI:

Lite bättre prestanda än HD3870X2.

Ingen kan väl säga att 8800GT SLI kostar lika mycket som HD3870X2, om man tänker på pengarna som elen, moderkortet och kylningen kostar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Ingen kan väl säga att 8800GT SLI kostar lika mycket som HD3870X2, om man tänker på pengarna som elen, moderkortet och kylningen kostar?

1700kr kostar ett 8800GT * 2 = 3400kr precis som ett HD3870.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Dyrt moderkort vet jag inte, de nya 750i moderkorten verkar klocka riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Dyrt moderkort vet jag inte, de nya 750i moderkorten verkar klocka riktigt bra.

Var det inte dom som hade strypt PCI-e?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
1700kr kostar ett 8800GT * 2 = 3400kr precis som ett HD3870.

Det är bara kostnaden på korten. Eftersom 8800GT SLI kräver ytterligare kylning kostar det mer pengar. Eftersom 8800GT drar mer ström kostar det mer pengar. Man hittar aldrig ett SLI mobo med bra klockningsmöjligheter till samma pris som ett icke-SLI mobo med bra klockningsmöjligheter.

Det vill säga, 8800GT SLI blir dyrare när man tänker på alla kostnader. Inte bara vad korten kostar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ska bara komma med ett litet tips som de flesta kanske redan vet men jaja:

Köp INTE HD3870X2 om du spelar mycket Crysis. HD3870X2 presterar ungefär lika bra som ett 8800GTS i Crysis. Jag har ett själv, så jag vet.

8800GT SLI presterar enligt de tester jag sett otroligt bra i Crysis.

Jag visste inte detta när jag köpte mitt HD3870X2, tyvärr. Dock presterar kortet mycket bra i andra spel, och är t.o.m. bättre än Ultra i t.ex. R6 Vegas och COD4.

8800GT SLI är bättre än HD3870X2, men om du inte spelar väldigt mycket Crysis ser jag ingen anledning att välja 8800GT SLI.

Nakdelar med 8800GT SLI:

Du behöver ett dyrt moderkort om du vill kunna klocka prollen.

Korten blir otroligt varma, vilket resulterat i att resten av komponenterna i datorn blir varma. Korten drar INTE ut värmen där bak, vilket HD3870X2 gör. Du kanske kommer behöva köpa massor av fläktar för att få bra kylning, och det blir ännu dyrare.

Ett 8800GT låter mycket. Tänk dig hur mycket 2 kort låter. Eftersom du måste köpa en massa chassi-fläktar för att få ut värmen, låter det ännu mer.

8800GT SLI drar mer ström, d.v.s. du får saftigare elräkningar.

Fördelar med 8800GT SLI:

Lite bättre prestanda än HD3870X2.

Håller inte med dig på flera punkter faktiskt. Att elräkningen skulle vara saftig är en riktift uppblåst "myt". Det handlar kanske max en 20:a i månaden om ens det. Istället för att köpa ett tuggummi paket så har du sparat in på elen för en hel månad och så sitter du hemma njuter av ett par 8800GT. Ett dumt exempel men du förstår vitsen.

Sen att ett sli moderkort skulle vara dyrt är inte sant. Ja gav dig bara ett ex av moderkort som e verkligen toppen för en tusenlapp. Ett helt vanligt -775 moderkort ligger mellan 1000-1500, detta får du för 1000kr.

Att det blir varmare i chassit är jo sant men nu vet jag inte vad han har för kylning i sitt men alla har jo mera eller mindre 1 till 2 extra fläktar på 80*80 lanske till och med 120 fläktar.

Jag är inte nån fanboy av varken amd-ati eller nvidia utan handlar det som är mest prisvärt. Pris/prestanda och ja skulle tagit ett sli system om jag fick välja.

Permalänk
Citat:

Det är bara kostnaden på korten. Eftersom 8800GT SLI kräver ytterligare kylning kostar det mer pengar. Eftersom 8800GT drar mer ström kostar det mer pengar. Man hittar aldrig ett SLI mobo med bra klockningsmöjligheter till samma pris som ett icke-SLI mobo med bra klockningsmöjligheter.

Det vill säga, 8800GT SLI blir dyrare när man tänker på alla kostnader. Inte bara vad korten kostar.

Med ett 750i kort blir det inte mycket dyrare, bara något. Och då är det upp till var och en att väga in den extra prestandan man får.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Jag kanske överdrev lite. Det blir kanske inte så mycket dyrare, men det största problemet skulle ju vara ljudnivå och temperatur.

Jag vågar inte tänka på vad två 8800GT med fläktarna på 100% skulle låta som. Ett jetflygplan kanske...

Men ljudnivån kanske inte är ett problem för alla. Jag har ofta igång datorn på nätterna, och eftersom jag sover två meter från datorn är ljudnivån viktig. Temperaturen också, eftersom datorn står på flera dygn i sträck ibland.

Har man inga problem med ljudnivå och har ett chassi med bra kylning från början så är ju 8800GT SLI ett bättre val.

Det absolut bästa valet vore ju två 8800GTS SLI. Dock mycket dyrare...

Permalänk
Medlem

de du borde göra istället för att tramsa me sli o ha massa kraft från nätagget(ifall du inte vill köra hd3870x2) de är då att du väntar för i mitten av mars eller i slutet så kommer 9800gx2 som kommer kosta runt 4 - 5 tusen kronor

Permalänk
Citat:

8800GT@SLI kräver ingen yttligare kylning. Var har du fått det ifrån? Tror du Nvidia konstruerar ett kort för att konsumenterna skall köpa nya kylare från andra tillverkare för att Nvidias egna kylanorndningar inte håller?

Temperatur är skit samma. Det är bara temperatur- paranoida freaks som sitter med speedfan och ATi tool och blir helt i exstas så fort temperaturen sjunker 3 grader, patetiskt.

MEN om man skall klocka är det en annan sak men då är vi inne i en helt annan diskussion.

På tal om klockning och moderkort. Vem sa att man måste klocka? Men om man skall klocka så finns det bra moderkort där ute både med SLI stöd och bra stöd för processorer så jag förstår inte vart du fått det ifrån.

Angående EL får du börja analysera och skriva på papper om hur mycket _alla_ dina elektriska prylar drar om året för att du överhuvudtaget skall märka en skillnad mellan AMD och Nvidias exempel ovan. Det är väl att vara besatt eller?

Som Cerwin skrev är det obetydligt i detta exempel och kanske rör sig om men sjuga i månaden och då har du igång ditt system kanske 14 timmar per dygn.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
8800GT@SLI kräver ingen yttligare kylning. Var har du fått det ifrån? Tror du Nvidia konstruerar ett kort för att konsumenterna skall köpa nya kylare från andra tillverkare för att Nvidias egna kylanorndningar inte håller?

Temperatur är skit samma. Det är bara temperatur- paranoida freaks som sitter med speedfan och ATi tool och blir helt i exstas så fort temperaturen sjunker 3 grader, patetiskt.

MEN om man skall klocka är det en annan sak men då är vi inne i en helt annan diskussion.

På tal om klockning och moderkort. Vem sa att man måste klocka? Men om man skall klocka så finns det bra moderkort där ute både med SLI stöd och bra stöd för processorer så jag förstår inte vart du fått det ifrån.

Angående EL får du börja analysera och skriva på papper om hur mycket _alla_ dina elektriska prylar drar om året för att du överhuvudtaget skall märka en skillnad mellan AMD och Nvidias exempel ovan. Det är väl att vara besatt eller?

Som Cerwin skrev är det obetydligt i detta exempel och kanske rör sig om men sjuga i månaden och då har du igång ditt system kanske 14 timmar per dygn.

Jag ger mig. Du vinner! 8800GT SLI ÄR bättre.

MEN!!!!!!

Jag står fortfarande fast vid att systemet förmodligen kommer låta som ett jetplan...

Permalänk
Citat:

Jag ger mig. Du vinner! 8800GT SLI ÄR bättre.

MEN!!!!!!

Jag står fortfarande fast vid att systemet förmodligen kommer låta som ett jetplan...

Hehe, det presterar bättre än HD3870X2 i alla fall och visst fan låter det som ett jetplan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Vad är det för jädrans fläktar på GT, är det liknande Ultra eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Vad är det för jädrans fläktar på GT, är det liknande Ultra eller?

Nope, de är de smala fläktarna man såg på 7900GT fast större. Du vet de vinande fläktarna, om du nu tänker på 8800GT:

Visa signatur

Min musik
@albinloan