22" TFT några kommande modeller som verkar grymma?

Permalänk
Medlem

22" TFT några kommande modeller som verkar grymma?

Hallå sitter här och funderar på att kasta min CRT 17" och köpa 22" TFT frågan är om det verkar komma något som verkar grymt inom 1-2 månader? TN får det bli då jag inte har så mycket pengar runt 3000:- är budgeten. Annars får det bli en HPw2207H hur funkar den med vga? Känns lite sådär att lägga ut 200+ på en 2m kabel..

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Ta en titt på denna?:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243815

Den har bättre färger än HP's skärm i alla fall och är kalibrerad från fabrik medans HP's inte är det. Eizo är de ända som kalibrerar från fabrik.

Hur vida vilken som är bäst för vilket ända som som spel till exempel vet jag ej men för Photoshop skulle jag rekommendera Eizon.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

hur vet du att den har bättre färger än HP's skärm? Det jag ska ha skärmen till är mest att kolla film och spela lite.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
hur vet du att den har bättre färger än HP's skärm? Det jag ska ha skärmen till är mest att kolla film och spela lite.

Skall se om jag hittar lite bilder. Det finns någonstans här på Sweclockers för denna skärmen har vart uppe tidigare och även Samsung 226BW och HP W2207. Att färgerna är bättre på Eizos är nog ganska 100% och i alla fall enligt bilderna jag har sett men det är möjligt det var något strul med kameran men du måste förstå att Eizo är ett kvalitéts företag medans HP inte är det, även om båda skärmarna är TN.

Angående Samsungs 226BW och 2207 från HP har jag suttit vid båda de skärmarna och jag blev inte imponerad av någon av de men jag skulle nog rekommendera HP 2207 som du var inne på från början då. HP'n är nog snabbare i spel jämfört med S2201WSE tror jag, inte säker dock.

Här har du lite annat:

Skillnad på 226BW och HP 2207:

S2201WSE:

Utmärkelse:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=12036...

Lite kommentarer och unisol är vår egen medlem:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=243815

Tråd om skärmen på SweC:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Specifikationer:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TA...

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Eizo:n verkar fin men flatpanels.dk körde på 2231 och inte 2201

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tjena tjena själv inne på samma tankar nu till sommaren att köpa en 22tum och vart just HP22072007 jag tänkt mig beroende på om jag kan skrapa fram 2000 eller 3000.

Är HP2207 bästa pris prestanda/krona eller finns det bättre?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"Eizo’s FlexScan S2201W-E vinder dog den samlede test. Ikke fordi den er flot designet, men fordi den leverer et bredt farvespænd, samtidig med at den byder på mange fysiske indstillingsmuligheder.

Lige derefter følger dog HP’s w2207h monitor. I modsætning til Eizo-skærmen er der her både design og funktionalitet. Dog klarer w2207h ikke de sorte nuancer lige så flot, men til gengæld vil de fleste nok blive begejstrede for farvernes klarhed på skærmen. "

http://www.pcworld.dk/art/9584?page=14

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk

Eizo har dessutom 5 års garanti, HP har 1(!) Sen kan man fråga sig om man gillar glossy eller inte - kommer det passa i rummet där man ska ha den?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
men du måste förstå att Eizo är ett kvalitéts företag medans HP inte är det

Här är jag inte riktigt med dig, hur tänkte du?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Eizo har dessutom 5 års garanti, HP har 1(!) Sen kan man fråga sig om man gillar glossy eller inte - kommer det passa i rummet där man ska ha den?

Jag som har datorn i köket bredvid ett fönster med morgonsol i min lägenhet vad skulle vara bäst då med eller utan Glossy?

5 års garanti låter fett bra dessutom men vill inte att det ska vara så att jag inte kan spela/surfa vissa tider på dygnet pga min skärm

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta en titt på denna?:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243815

Den har bättre färger än HP's skärm i alla fall och är kalibrerad från fabrik medans HP's inte är det. Eizo är de ända som kalibrerar från fabrik.

Hur vida vilken som är bäst för vilket ända som som spel till exempel vet jag ej men för Photoshop skulle jag rekommendera Eizon.

Har du lust att posta bilderna du sett?

Sedan som ovan nämnt har du länkat till s2231w, vilket är en helt annan skärm. :]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag som har datorn i köket bredvid ett fönster med morgonsol i min lägenhet vad skulle vara bäst då med eller utan Glossy?

5 års garanti låter fett bra dessutom men vill inte att det ska vara så att jag inte kan spela/surfa vissa tider på dygnet pga min skärm

Utan Glossy.

Nej, EIZO har inte glossy så det problemet bör du inte lida av med den skärmen. :]

Beställde en W2207H igår - var inne på s2201 ett bra tag och hade beslutsångest men det fick till sist bli w2207h, just vare omdömena.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk

Ska du spela spel så rekommenderar jag Asus VW222U, då följer både VGA och DVI-kabel med också.

Permalänk
Medlem

Mja alltså jag spelar inte så mycket på datorn är mest bra färger jag söker och en inte helt förstörd ms.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Eizo. Orkar inte skriva omdömet igen, men det är detsamma som är på prisjakt. Inga döda eller felaktiga pixlar fick jag, det glömde jag att nämna där.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Här är jag inte riktigt med dig, hur tänkte du?

Kolla support för HP. Har du försökt att nå support för HP? Vi jobbar med HP på företaget då vi levererar en likadan betallösning som dom och de är hopplösa i support. Garantin är så mycket annorlunda mellan HP och Eizo att man tror det är en Volvo VS en Rolls Roys. Pixelgarantin ser bättre ut för Eizo jämfört med HP också (eller gjorde, vet ej om det är ändrat just nu dock).

Jag kanske yttryckte mig lite klantigt. Säg att skärmarna Eizo levererar är kvalité medans HP's inte är det än så länge i alla fall. Jag har då aldrig suttit vid en HP skärm som har bra kvalité. Men det är möjligt jag har superfel. HP kanske är lika mycket kvalité som Eizo?

Eizo gör vad Eizo är bäst på och det är just skärmar hur som helst. Sedan om man skall spela eller bygga grafik är en diskussion man får ta utefter behovet. HP's 2207 är en snabbare skärm jämfört med Eizos S2201WSE, thats it.

-----------------------------

lossah: Jag har försökt att leta upp bilderna, dock lite svårt. Det finns en drös med trådar om dessa skärmar.

Kolla mina länkar igen, det är samma skärm jag har länkat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

w2207h börjar ju går ner i pris. Man undrar om det någon ny modell på g. Den heter trots allt 07.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Jag sitter också och starkt funderar på en 22". Jag vill ha en som är bra att spela på då de är det jag sätter högst krav på. Dock vill man ju inte ha helt körda färger. Två skärmar som rekommenderats i denna tråd är Asus VW222U och HP W2207H. Jag hade tänkt lägga 2500 inkl frakt på skärm. HP:n går ju över med 500kr extra men om det verkligen är sån skillnad på den så kan jag kanske motivera mig att lägga de extra pengarna. Som Aero säger så går W2207h ner i pris kanska för att modellen är på väg ut.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Citat:

lossah: Jag har försökt att leta upp bilderna, dock lite svårt. Det finns en drös med trådar om dessa skärmar.

Det finns fyra trådar här på swec (förutom de som inte fått något svar, bland annat min tråd: ;d) men där finns det inga bilder att ta del av.
Du kanske menar ett annat forum? Jag har kikat google men jag kan inte hitta några på just s2201.

Nej, testet du länkar är INTE S2201WSE.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=12036...
S2231, det är en enorm skillnad.

Det känns som att du bara antar, bara för att det är EIZO. Jag har sökt men kan inte hitta varken bra bilder eller andra recensioner förutom den hos PC World DK.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Kolla support för HP. Har du försökt att nå support för HP? Vi jobbar med HP på företaget då vi levererar en likadan betallösning som dom och de är hopplösa i support. Garantin är så mycket annorlunda mellan HP och Eizo att man tror det är en Volvo VS en Rolls Roys. Pixelgarantin ser bättre ut för Eizo jämfört med HP också (eller gjorde, vet ej om det är ändrat just nu dock).

Jag kanske yttryckte mig lite klantigt. Säg att skärmarna Eizo levererar är kvalité medans HP's inte är det än så länge i alla fall. Jag har då aldrig suttit vid en HP skärm som har bra kvalité. Men det är möjligt jag har superfel. HP kanske är lika mycket kvalité som Eizo?

Eizo gör vad Eizo är bäst på och det är just skärmar hur som helst. Sedan om man skall spela eller bygga grafik är en diskussion man får ta utefter behovet. HP's 2207 är en snabbare skärm jämfört med Eizos S2201WSE, thats it.

-----------------------------

Min följdfråga blir då vad du menar med kvalitet. Är det support och liknande eller din subjektiva bedömning du gjort genom att sitta vid skärmen?
Du skrev i klartext att HP inte är ett kvalitetsföretag medan EIZO dock är det. Är mest intresserad av på vilka grunder du kan säga att HP inte är ett kvalitetsföretag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där är ingen skärm som kommer inom en snar framtid som verkar grym då? läste att samsung hade en ny som skulle ersätta bw226
http://www.samsung.com/us/consumer/detail/spec.do?group=compu...

vad tror ni om den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mig för vilken skärm jag skall köpa. Har kollat på 226BW, W2207H och S2201WSE. Ska mest spela på den, men även lite Photoshop på amatörnivå. Vilken ska jag välja? Vilken skulle ni valt? Kan inte ni bestämma åt mig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Här har du lite annat:

Skillnad på 226BW och HP 2207:
http://img215.imageshack.us/img215/7532/226bwvsw2207vf0.jpg

När ska folk sluta att använda den där bilden som jämförelse? Det enda den visar är att skärmarna har olika kontrast och färginställningar. Givetvis tycker gemene man att den totalt överdrivna färgen på HPn är "fin". Side by side jämförelser av skärmar som inte är vettigt inställda eller kalibrerade är helt värdelöst. Speciellt när folk luras av dem, vilket är det mest tragiska.

"Den visar väldigt fina färger" måste vara den här forumdelens mest missbrukade fras. Klart den (skärmen) gör det. Det är ju en färgskärm.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
När ska folk sluta att använda den där bilden som jämförelse? Det enda den visar är att skärmarna har olika kontrast och färginställningar. Givetvis tycker gemene man att den totalt överdrivna färgen på HPn är "fin". Side by side jämförelser av skärmar som inte är vettigt inställda eller kalibrerade är helt värdelöst. Speciellt när folk luras av dem, vilket är det mest tragiska.

"Den visar väldigt fina färger" måste vara den här forumdelens mest missbrukade fras. Klart den (skärmen) gör det. Det är ju en färgskärm.

Det mest paradoxala i det hela måste väl ändå vara att bedöma en skärms egenskaper genom att titta på en bild av den. Att sen titta på den bilden på sin egen skärm är bara grädde på moset...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaekae
http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.prad.de%2F...

bästa tn skärmen hittils

Enligt...dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testa den själv så får du se.

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem
Citat:

testa den själv så får du se.

Så du menar att du testat alla de andra TN-panelerna som fått bra betyg?

Jag ogillar verkligen folk som ska försvara sin ägodel, nog att man gillar skärmen, men att skrika ut att det är den bästa tn-panel-skärmen som finns är, skulle jag vilja påstå, lögn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har inte skrikit ut det, har skrivit det. Bevisa motsatsen då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

har inte skrikit ut det, har skrivit det. Bevisa motsatsen då?

Du svarade inte på frågan om du testat alla de andra skärmarna. Du kan ju inte gå ut med att säga att en skärm är bäst när du inte testat konkurrenterna. OM inte det är bevisat att den faktiskt ÄR bäst till alla ändamål, men så är inte fallet.

Mina bevis på motsatsen är t ex detta:
http://www.prad.de/en/monitore/review/2007/review-hp-w2207.ht...

W2207 har fått bättre resultat vs LG-skärmen (om man räknar antal + etc) Sålänge du inte testat de andra så finns det absolut ingenting som du kan grunda din åsikt på, då annars skärmval är en liten skvätt smaksak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har testat w2207 och den har sämre färger, inte lika snabb i spel, och glossy bildyta så man ser sig själv..

Visa signatur