Permalänk
Medlem

Jobbar som tekniker/utvecklare inom digitalt tryck men inte i Sverige. Som valutakurserna ligger nu har jag brutto ca 47K plus tillägg som varierar från månad till månad. När Svenska kronan var riktigt låg då blev det +10K och när den var som högst -7K i brutto.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

24k innan skatt, bnoussystem som oftast faller in till jul på betydlig storlek.
mycket frihet under ansvar, kan komma och gå som jag vill istortsett. har egentligen inga speciella krav på mig mer än att saker skall vara klara på utsatt tid.
blir en hel del mer med tanke på all övertid jag brukar ha. 2014 låg jag runt 30-35k vissa månader i lön

Permalänk

Elkonsult/ingenjör, började på 22000, jobbat i 5 år, 31500 just nu, 29 år gammal.

30 innan 30 avklarat. Nu är det 40 innan 40 som gäller

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

20.000kr före skatt är inte dåligt tjänar sämre än det och då har man ingen lyx att få en provision ens. Så Du ska vara glad (hade själv inte ens vetat vad jag skulle göra med den mängden pengar, tja förutom att renovera hemma då ).

20000:- är sämre än genomsnittet, så jo...det är visst dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vet inte om du menar gymnasiet eller högskola.
http://www.sverigesingenjorer.se/Loner-avtal-lagar/din-lon/in...
Rekommenderar 31300 som ingångslön för en civ.ing.

Kortsiktigt är det kasst att plugga, man drar på sig lån som ska betalas tillbaks samtidigt som dom som väljer att jobba istället drar in kapital. Det är säkert 10 år efter examen för genomsnittet innan man i ackumulerad spenderbar inkomst kommit ikapp nån som inte pluggat.

Imponerad över löneläget överlag, antagligen inte ett rättvist genomsnitt av samhället som svarat här men känns som att den större mängden av folk som svarat på dom 3 senaste sidorna jag kollat drar över 30k i månaden brutto.

Högskola. Många som söker jobb hos oss kan inte mycket när de är direkt från skolan. Har på 10 år gått från 18000 till 35500 men jag har å andra sidan ingen examen heller. Fyller 41 om ett par veckor. Är glad för att jag ens har jobb idag. Det är mycket tufft.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom IT. Har 71000 kr innan skatt i min anställning på ett större företag. Kör även eget där jag plockar ut 150 000 kr om året i aktieutdelning samt även lite reseersättning och annat.

Per månad efter skatt blir det ca 52000 kr.

Permalänk

Tar studenten nu, fått fast jobb. Sökte enbart sommarjobb men de ville anställa mig istället då de expanderar för fullt.
24000 innan skatt exkl. ob och skifttillägg. Väldigt nöjd med tanke på att jag bara har en (väldigt) simpel gymnasial utbildning. Skönt med jobb efter student, bo hemma och spara pengar!

Permalänk
Medlem

Får ut ca 20 000 efter skatt, jobbar som nätverkstekniker åt ett bolag på landsbygden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jobbar som konsulttekniker (Manpower) med ip-telefoni inom VGR.

21.145kr brutto.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Jag är snart 22år och jobbar som El-tekniker inom järnvägen så jag jobbar nästan alltid på annan ort mån-tor. Jag har 27500kr i grundlön + trakt och ob.

Brukar ligga på 26-27000kr efter skatt en vanlig månad utan övertid och helg arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kortsiktigt är det kasst att plugga, man drar på sig lån som ska betalas tillbaks samtidigt som dom som väljer att jobba istället drar in kapital. Det är säkert 10 år efter examen för genomsnittet innan man i ackumulerad spenderbar inkomst kommit ikapp nån som inte pluggat.

Det är klart värre än så. Många utbildningar lönar sig aldrig, jämfört med en gymnasieutbildad person. Kolla in länken nedan.

http://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-...

För exempelvis en civilingenjör har man tjänat in sin utbildning vid 34 års ålder, det motsvarar just 10 år som yrkesverksam. Exempelvis arkitekt vid 60 års ålder, psykolog 51 års ålder, gymnasielärare gör det aldrig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är klart värre än så. Många utbildningar lönar sig aldrig, jämfört med en gymnasieutbildad person. Kolla in länken nedan.

http://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-...

För exempelvis en civilingenjör har man tjänat in sin utbildning vid 34 års ålder, det motsvarar just 10 år som yrkesverksam. Exempelvis arkitekt vid 60 års ålder, psykolog 51 års ålder, gymnasielärare gör det aldrig.

Deras statistik förutsätter dock att man ens får jobb efter gymnasiet. För min del hade jag aldrig fått ett jobb så högskolan var guld värd för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är klart värre än så. Många utbildningar lönar sig aldrig, jämfört med en gymnasieutbildad person. Kolla in länken nedan.

http://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-...

För exempelvis en civilingenjör har man tjänat in sin utbildning vid 34 års ålder, det motsvarar just 10 år som yrkesverksam. Exempelvis arkitekt vid 60 års ålder, psykolog 51 års ålder, gymnasielärare gör det aldrig.

Vore intressant att se vilka poster som är med. När jag räknar min egen diff i bruttolön före/efter, lön från extrajobb under studierna och studielån så får jag det till ungefär 5 år vilket låter rätt lite.
Vissrligen hade jag ingen enormt hög inkomst efter gymnasiet men 200k om året är inte onormalt lågt heller för någon som gått ut gymnasiet nyligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd

Varför skriver ni som bara har studiemedel hur mycket ni har i månaden? Det är ju lön det handlar om, inte bidrag och lån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

31.000.

Fan, ser ut som att man får ta och utbilda sig ändå.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Typ 20, handläggare på Migrationsverket.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Typ 20, handläggare på Migrationsverket.

Inge risktillägg eller liknande? Känns som kanske inte bästa raggningsrepliken i dagsläget att säga att man jobbar där? ;P

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Deras statistik förutsätter dock att man ens får jobb efter gymnasiet. För min del hade jag aldrig fått ett jobb så högskolan var guld värd för mig.

Det är ju ett statistiskt utfall på populationen, väntevärdet om du så vill. De förutsätter inte 0 % arbetslöshet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

35-40 innan skatt. 24 år. Jobbar som nätverkstekniker - Brandväggar och LAN.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är klart värre än så. Många utbildningar lönar sig aldrig, jämfört med en gymnasieutbildad person. Kolla in länken nedan.

http://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-...

För exempelvis en civilingenjör har man tjänat in sin utbildning vid 34 års ålder, det motsvarar just 10 år som yrkesverksam. Exempelvis arkitekt vid 60 års ålder, psykolog 51 års ålder, gymnasielärare gör det aldrig.

Det hade varit intressant att jämföra med hantverkare som tjänar bra te.x. elektriker, och inte bara bunta ihop alla gymnasie utbildningar till en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Tar studenten nu, fått fast jobb. Sökte enbart sommarjobb men de ville anställa mig istället då de expanderar för fullt.
24000 innan skatt exkl. ob och skifttillägg. Väldigt nöjd med tanke på att jag bara har en (väldigt) simpel gymnasial utbildning. Skönt med jobb efter student, bo hemma och spara pengar!

ja själv när man bodde hemma så fick man betala för de ville få dig att skaffa ett eget liv

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

28200 innan skatt, lärling/golvläggare med ca 1200 tim kvar på lärlingstiden

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hur många års erfarenhet?

4år e 27år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har ni för lön?

Hur ser gruppen här på utlandserfarenhet när man skall ha interbvju inför nytt jobb och lön. Fördel eller nackdel?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Hur ser gruppen här på utlandserfarenhet när man skall ha interbvju inför nytt jobb och lön. Fördel eller nackdel?

Vad för typ av utlandserfarenhet?
Har svårt att tro att det är en nackdel, om man nu inte varit nere och krigat för IS eller något i den stilen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Har grundlön 19100kr/mån, jobbar dock skift så det blir ju lite mer med OB. Jobbar som handläggare på felanmälan för ett elbolag. Man kan väl inte klaga på att man är överbetald precis, men jag gillar arbetstiderna samt att jag är ledig var tredje vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Hur ser gruppen här på utlandserfarenhet när man skall ha interbvju inför nytt jobb och lön. Fördel eller nackdel?

Har själv 5 års utlandserfarenhet, 3 år i Ryssland, 2 år i Polen.
Jag skulle säga att det beror på tjänsten. Skall du jobba mot eller på någotsätt ha med landet du har varit i tidigare så väger det tungt. Beroende på land så kanske det visar att du är "orädd, äventyrsam osv". Kanske inte gäller länder i närområdet, typ Danmark, Norge osv, you get my Point :). Även ifall jag fick 2 jobberbjudande innan jag ens hade kommit hem, i Sverige betydde det inte ett skit för mig när jag kom hem nu i Mars eftersom jag nu jobbar mot svenska marknaden. Men det berodde mer på att det saknas "unga, hungriga säljare" i min branch, med samma erfarenhet. Snitt åldern hos oss är 50 skulle jag säga, där jag med 28 år är yngst.. Däremot öppnar det upp för framtiden, eftersom jag är inom ett stort internationellt företag, som har verksamhet i Ryssland, så vem vet vad framtiden har att erbjuda:) Hade åkt tillbaka direkt ifall jag får chansen, förutsatt att ekonomin är hyffsat stabil. När jag åkte i februari så kunde prisdiffen vara 1-2 miljoner rubel/dag pga Eurokursen. Mindre kul.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Har själv 5 års utlandserfarenhet, 3 år i Ryssland, 2 år i Polen.
Jag skulle säga att det beror på tjänsten. Skall du jobba mot eller på någotsätt ha med landet du har varit i tidigare så väger det tungt. Beroende på land så kanske det visar att du är "orädd, äventyrsam osv". Kanske inte gäller länder i närområdet, typ Danmark, Norge osv, you get my Point :). Även ifall jag fick 2 jobberbjudande innan jag ens hade kommit hem, i Sverige betydde det inte ett skit för mig när jag kom hem nu i Mars eftersom jag nu jobbar mot svenska marknaden. Men det berodde mer på att det saknas "unga, hungriga säljare" i min branch, med samma erfarenhet. Snitt åldern hos oss är 50 skulle jag säga, där jag med 28 år är yngst.. Däremot öppnar det upp för framtiden, eftersom jag är inom ett stort internationellt företag, som har verksamhet i Ryssland, så vem vet vad framtiden har att erbjuda:) Hade åkt tillbaka direkt ifall jag får chansen, förutsatt att ekonomin är hyffsat stabil. När jag åkte i februari så kunde prisdiffen vara 1-2 miljoner rubel/dag pga Eurokursen. Mindre kul.

Själv har jag 7 års erfarenhet från att ha jobbat i Israel, främst inom SEO och som copywriter på en reklambyrå samt lite annat. Kanske är det som du säger att man verkar "orädd och äventyrsfull" och kanske är det bra att ha de egenskaperna om man söker chefstjänster. Kommer flytta tillbaka till Sverige i höst och det skall bli intressant att se vad för jobb man kan få. Här är lönerna låga för det jobb man gör så förhoppningsvist blir det mer i plånboken i Sverige. Dock så ligger min slutskatt på 15% i månaden och den blir nog rätt svår att slå.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Elvenman:

Hur ser gruppen här på utlandserfarenhet när man skall ha interbvju inför nytt jobb och lön. Fördel eller nackdel?

Det är nog alltid bra att lyfta fram tror jag. Lite beroende på var du jobbat så är ju just kontextuella faktorer som förmåga att klara språk och kulturella barriärer bra. Riskanalys och liknande är ju också en bra kunskap men det kanske är mer relevant i vissa länder/regioner än andra. Men som sagt, att du kan arbeta i olika miljöer är ju alltid bra för både för dig och företaget.

Permalänk
Medlem

Jobbar med handling inom flygbranshen på Arlanda. Lastar och lossar passagerar- och fraktflygplan.

Grundlönen ligger på drygt 22800 kr plus skifttillägg på antingen drygt 2000 kr eller drygt 2500 kr beroende på vilket typ av skift du arbetar.

Övriga tillägg beroende på dina kompetenser, internutbildningar, ökar lönen med upp till ett par tusen. Har man körkort för lastbil så går lönen upp, om sådan tjänst är tillgänglig, en tusenlapp.

Får ut runt 20000 kr med 36 timmars arbetsvecka. Jobbar endast Måndag till Torsdag.

Jobbet i sig kräver endast körkort och att man är 18 år och har lite vett i skallen för att klara utbildningen samt att man har en bra grundfysik då jobbet är tungt. Kräver också att man klarar en bakgrundskontroll hos SÄPO för att få sin badge.