Permalänk

När jag läst de flesta inläggen inser jag att jag är lågt betalt men mitt jobb parasiterar på skattebetalare så det jämnar ut sig. Jag är utbildad gymnasielärare (med lärarlegitimation) i historia, samhällskunskap, geografi och filosofi men pga depression och låg stresströskel så jobbar jag med sfi (svenska för invandrare). Har både behörighet och legitimation för det.Jobbar enbart 70% och bruttolönen är 19540 (motsvarar drygt 27900kr på 100%). Stortrivs med jobbet och det är det viktiga.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Har praktiserat som snickare i 5 månader, blir nu heltidsanställd där som lärling. Lärlingstiden är 3 år och jag går in med 65% lön av en fullbetald snickare enligt kollektivavtal. Lönen ökar successivt varje år till 75% och sen 85%, efter det är jag certifierad snickare och bör tjäna 30200kr/månaden. Men nu i början kommer jag tjäna runt 19800kr/månaden som 65%are. En annan liten rolig grej är att jag också precis blivit min bostadsrättsförenings go-to-guy när det gäller småsaker som behöver fixas eller åtgärdas i huset. Så fort det är något som krånglar eller går sönder kontaktar de mig innan den tekniska förvaltaren så jag får kika på det först och fixa det om jag kan. Win-win situation eftersom det blir betydligt mycket billigare för föreningen och jag som får en extra inkomst.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

När jag läst de flesta inläggen inser jag att jag är lågt betalt men mitt jobb parasiterar på skattebetalare så det jämnar ut sig. Jag är utbildad gymnasielärare (med lärarlegitimation) i historia, samhällskunskap, geografi och filosofi men pga depression och låg stresströskel så jobbar jag med sfi (svenska för invandrare). Har både behörighet och legitimation för det.Jobbar enbart 70% och bruttolönen är 19540 (motsvarar drygt 27900kr på 100%). Stortrivs med jobbet och det är det viktiga.

måste säga att jag verkligen uppskattar en person som tycker det är roligt att jobba som lärare (min sambo gick i SFI förut, hade lite otur med att få ett par lärare som inte brydde sig alls om de som gick i klassen och om de lärde sig eller inte!)

OnT: 2 år på samma företag och man har gått upp hela 3100kr i lön! (fortfarande låg lön för att vara i den här tråden =/)
nu tjänar man 24100kr före skatt \o/ (försäkringsutredare i ett företag med 600-ish anställda)

Permalänk
Medlem

Jag ligger runt 32200 i månaden räknat på den lägsta årsbonusen jag får sedan kan det bara öka om företaget går bra. 29 år och jobbar som provnadsingenjör eller testingenjör vad man nu vill kalla det men provar mycket prototyper inom fordonsindustrin.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Yrkessoldat. 18 600 före skatt i grundlön, därefter tillkommer pengar för övningsdygn och andra tillägg så landar runt 18 000 efter skatt i månaden.

Varierande och roligt, dock inte särskilt mycket eget ansvar där jag jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

måste säga att jag verkligen uppskattar en person som tycker det är roligt att jobba som lärare (min sambo gick i SFI förut, hade lite otur med att få ett par lärare som inte brydde sig alls om de som gick i klassen och om de lärde sig eller inte!)

OnT: 2 år på samma företag och man har gått upp hela 3100kr i lön! (fortfarande låg lön för att vara i den här tråden =/)
nu tjänar man 24100kr före skatt \o/ (försäkringsutredare i ett företag med 600-ish anställda)

Lärare är helt klart underskattade, vet att det finns många som brinner för det men många gånger få de bara skit tillbaka och sen försvinner glöden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Daast:

måste säga att jag verkligen uppskattar en person som tycker det är roligt att jobba som lärare (min sambo gick i SFI förut, hade lite otur med att få ett par lärare som inte brydde sig alls om de som gick i klassen och om de lärde sig eller inte!)

OnT: 2 år på samma företag och man har gått upp hela 3100kr i lön! (fortfarande låg lön för att vara i den här tråden =/)
nu tjänar man 24100kr före skatt \o/ (försäkringsutredare i ett företag med 600-ish anställda)

Tack! Det värmde. Jag skulle ljuga att jag trivdes med att jobba som lärare för 10 år sedan. Det är inte förrän de senaste två åren som jag har fått ökat självförtroende och sett resultat bland eleverna även om det är stundtals svårt för vissa elever att uppnå sina mål och det beror på många faktorer. Bl a är trycket i Malmö enormt och vår skola får konstant påtryckningar att ta in fler elever och man behöver inte vara en einstein för att förstå att ständiga kontinuerliga intag i klassen (där nivåerna är olika) är stressande och stundtals frustrerande men så är det för nästan alla sfi-enheter i landet. Men att eleverna märker att jag är där för dem och inte för pengarna brukar lyfta de flesta i sin studiesituation.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Har sedan jag började på min gamla arbetsplats för knappt ett år sedan verkligen försökt visa framfötterna och engagera mig i att företaget ska gå så bra som möjligt och städa upp dess rykte gentemot vissa kunder.

Detta har lett till att jag fått följande arbetsuppgifter utöver mina arbetsuppgifter som Exchangeadministratör och Applikationsansvarig:

Förvaltningsledare IT, Social Välfärd
Databasadministratör, SQL Server
System Center Operations Manager

Jag har också blivit inblandad som teknisk projektledare för utbyte av telefonisystemet för tre kommuner.

Gissa om jag blev glad när jag gick från 30000kr till 31000kr i lön...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Har sedan jag började på min gamla arbetsplats för knappt ett år sedan verkligen försökt visa framfötterna och engagera mig i att företaget ska gå så bra som möjligt och städa upp dess rykte gentemot vissa kunder.

Detta har lett till att jag fått följande arbetsuppgifter utöver mina arbetsuppgifter som Exchangeadministratör och Applikationsansvarig:

Förvaltningsledare IT, Social Välfärd
Databasadministratör, SQL Server
System Center Operations Manager

Jag har också blivit inblandad som teknisk projektledare för utbyte av telefonisystemet för tre kommuner.

Gissa om jag blev glad när jag gick från 30000kr till 31000kr i lön...

En sak är säker: vid löneförhandlingar kommer ingen annan än du själv stå och strida för din sida. Vanligt att chefer föreslår den årliga lönerevisionen som förhöjning och anställda bara blint accepterar. Det är du som behöver framföra vid lönesamtalet hur många fler arbetsuppgifter och mer ansvar du nu har än när du började. Extra saker du gör utöver just arbetsuppgifterna och andra/fler sätt företaget har nytta av just dig. Saker du blivit bättre på och saker du förbättrar inom företaget osv. Även om din chef redan vet om allt detta kommer han inte magiskt föreslå en hög förhöjning av din lön från början av sig själv. Det är du som behöver framföra och motivera det. Det är därför det kallas förhandling. Vi Svenskar är dock extremt dåliga på detta pga vi är så konflikträdda, så där är du inte ensam. Detta handlar dock inte om att ifrågasätta sin chef och komma i konflikt, det handlar bara om att stå upp för sig själv och säga som man tycker. Om allt du motiverar stämmer och chefen ändå inte tar till sig minsta lilla eller håller med om det du säger är han/hon förmodligen ingen bra chef för det är sådana personer som du företag vill ha, som engagerar sig och anstränger sig, och det BÖR chefer uppmuntra. Men som sagt, det är fortfarande bara DU som KAN argumentera för din sida vid lönesamtalet. Det sker inte av sig själv. Chefens uppgift är att se till det går så bra för företaget som möjligt, och om du är en person företaget har mycket nytta av är det förmodligen värt för företaget att höja din lön för att ha dig kvar och uppmuntra dig till ett bättre arbete. Men om du inte föreslår eller säger något tror ju chefen att du är nöjd och då händer det ju inget.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

29550:- före skatt.

Lärare i idrott och hälsa på högstadiet. Legitimerad lärare med tre år i yrket och fem års högskolestudier. Får ett lönepåslag eftersom jag är lagledare.

Blev erbjuden tjänst som förstelärare av min chef men jag måste arbeta ytterligare ett år innan det är möjligt. Om förstelärarämbetet fortfarande är aktuellt vid det laget väntar ytterligare ett lönepåslag på 5000:- i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

29550:- före skatt.

Lärare i idrott och hälsa på högstadiet. Legitimerad lärare med tre år i yrket och fem års högskolestudier. Får ett lönepåslag eftersom jag är lagledare.

Blev erbjuden tjänst som förstelärare av min chef men jag måste arbeta ytterligare ett år innan det är möjligt. Om förstelärarämbetet fortfarande är aktuellt vid det laget väntar ytterligare ett lönepåslag på 5000:- i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan väl inte bli erbjuden en tjänst av din Rektor/chef? Det går väl via kommunen? sen kan kan Rektorn säkert skicka en rekommendation. Men fortfarande så är ju 3 år i yrket lite väl lite för en försteläraretjänst? Självklart så är ju lagledare bra samt om man kanske är ämnesansvarig. Nu sa du att du var lärare i idrott? några övriga ämnen?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Du kan väl inte bli erbjuden en tjänst av din Rektor/chef? Det går väl via kommunen? sen kan kan Rektorn säkert skicka en rekommendation. Men fortfarande så är ju 3 år i yrket lite väl lite för en försteläraretjänst? Självklart så är ju lagledare bra samt om man kanske är ämnesansvarig. Nu sa du att du var lärare i idrott? några övriga ämnen?

Jag är inte helt insatt i hur ansökningsprocessen går till. Som jag har förstått det har rektorn blivit tilldelad ett antal förstelärartjänster av skolchefen och kan på egen hand tillsätta dessa. Minst fyra år i yrket är ett krav för att få en förstelärartjänst.

Är även legitimerad lärare i samhällskunskap, har dock i nuläget ingen undervisning i ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag är inte helt insatt i hur ansökningsprocessen går till. Som jag har förstått det har rektorn blivit tilldelad ett antal förstelärartjänster av skolchefen och kan på egen hand tillsätta dessa. Minst fyra år i yrket är ett krav för att få en förstelärartjänst.

Är även legitimerad lärare i samhällskunskap, har dock i nuläget ingen undervisning i ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Är olika kommun till kommun (anordnare till anordnare) samt att det skett vissa förändringar i vissa kommuner från när de första 1:e lärartjänsterna skulle tillsättas. Min rektor gav mig min förstelärartjänst rakt av direkt när den skulle tillsättas, nuförtiden har kommunen tillsatt en meriteringsgrupp, osv, osv.

Permalänk
Medlem

29 år, masterexamen inom IT, precis börjat jobba som IT-konsult (annars jobbat ca fyra år inom IT). 31 000:-/mån före skatt. 33 000:- varannan månad på grund av jourvecka var femte vecka. Kan även uppnå en bonussumma varje månad beroende på hur mycket jag drar in till företaget.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

29000 brutto. 27 år, Universitetsbibliotekarie. Jobbar med vetenskaplig kommunikation och publicering. Första jobbet efter utbildning, har varit här i ca 4 månader.

Permalänk
Medlem

23800 innan skatt.

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

40,000~55,000 innan skatt. Fd säkerhetsanalytiker numera drifttekniker. Beredskap var 3e-5e vecka därav det stora spannet. 28år gammal och har jobbat inom IT sen utbildningen inom nätverkssäkerhet.

Permalänk
Medlem

39000:-/månad
Fri mobil och schysst dator.

IT konsult med två år i yrket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

29k brutto +OB-tillägg. (snittar ca 32k)
CNC-operatör.

Permalänk

38k innan skatt. Systemingenjör. Jobbar dagtid. Ledig alla röda dagar. 35 timmars vecka.
Man skulle ju gärna tjänat mer. Men som jag märkt på vänner som hamnat på andra håll och tjänar mer är följande "sanning" - ju mer man tjänar desto mer livegen blir man.
I min nurvarande roll är det inga problem att lämna arbetet på just arbetet. Det är svårt att mäta det i pengar.
En polare har en ganska hög tjänst och ligger närmare 65k i månaden.
Nackdelen är att han aldrig är ledig. Spelar ingen roll om det är julafton eller vad det är för dag.
Hos mig är det bara polare som ringer och stör ibland.

Permalänk
Medlem

Arbetar som tekniker på ett större företag. Underhåller förpackningsmaskiner.
Jobbar 5-skift 34h/vecka

Grundlön 27900:- men jobbar rätt mycket E.M och Natt.. Ligger på ca 45-50.000kr brutto / månad med O.B ersättning (plus bonus på 20.000-30.000kr/år)

Väldigt lugnt, har kanske 30-60min effektiv arbetstid per skift, resten av tiden kan man sitta och fika eller plugga
Bra betalt vid övertid också, 300kr/h vanlig dag och 400kr/h helger.

Permalänk
Skrivet av NaturaL:

Arbetar som tekniker på ett större företag. Underhåller förpackningsmaskiner.
Jobbar 5-skift 34h/vecka

Grundlön 27900:- men jobbar rätt mycket E.M och Natt.. Ligger på ca 45-50.000kr brutto / månad med O.B ersättning (plus bonus på 20.000-30.000kr/år)

Väldigt lugnt, har kanske 30-60min effektiv arbetstid per skift, resten av tiden kan man sitta och fika eller plugga
Bra betalt vid övertid också, 300kr/h vanlig dag och 400kr/h helger.

Fy fasen vad nice. Gratulerar.

Permalänk
Medlem

@NaturaL: 30min effektiv arbetstid, sånt jobb skulle man haft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Haha, shit. Så sitter man här, endast månadsanställd på hemtjänsten, ca 12k (+- ~3000kr beroende på extra pass)..

Inte mer på en hel månad? låter väldigt surt isåfall.
Såg att du bor på Tjörn, finns bra vuxenutbildningar i Stenungsund ifall du vill ta ett lönekliv upp.
Hade du haft CE-kort ykb och truckkort, hade du kunnat få sommarjobba 3 dagar i veckan med ca 30-34k i månaden före skatt på att köra lite lastbil med släp.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@NaturaL: 30min effektiv arbetstid, sånt jobb skulle man haft!

Har löpande underhåll 1gång/månaden. Då har man väl ganska mycket att göra i 6-7h. Övriga dagar är det så lugnt, om inget går sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@NaturaL: 30min effektiv arbetstid, sånt jobb skulle man haft!

Låter skittråkigt tycker jag. De dagar jag inte har något att pyssla med hela dagen går tiden så sjukt långsamt tycker jag. Dagar där jag har att göra bara rusar förbi. Arbetsdagen behöver inte kännas längre än nödvändigt även om jag trivs på jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Sommarjobbar som lapplisa. Får 25000 kr före skatt och runt 20 papp efter skatt. Vettigt sommarjobb. Dock är arbetstiderna lite knasiga. Man jobbar 3-5 schema(3 dagar vissa veckor och 5 dagar andra veckor). När det är 5 dagar så jobbar man mån, tis och fre-sön.

Funkar bra som sommarjobb men hade nog inte jobbat med det på heltid eftersom jag ogillar schemat - om man inte jobbar kommunalt(de jobbar bara vardagar och måste jobba mycket mindre än privata lapplisor. Vi måste snitta 2 lappar per timme. De har kan ligga på 3-5 för en hel dag och ta 2 timmars luncher. Hur slappt som helst). Däremot är själva arbetet väldigt kul. Man får röra på sig och de flesta parkörer är resonliga. Sen lappar jag inte som en galning heller. Jag säger alltid till någon om de står fel istället för att lura i buskarna och direkt lappa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Sommarjobbar som lapplisa. Får 25000 kr före skatt och runt 20 papp efter skatt. Vettigt sommarjobb. Dock är arbetstiderna lite knasiga. Man jobbar 3-5 schema(3 dagar vissa veckor och 5 dagar andra veckor). När det är 5 dagar så jobbar man mån, tis och fre-sön.

Funkar bra som sommarjobb men hade nog inte jobbat med det på heltid eftersom jag ogillar schemat - om man inte jobbar kommunalt(de jobbar bara vardagar och måste jobba mycket mindre än privata lapplisor. Vi måste snitta 2 lappar per timme. De har kan ligga på 3-5 för en hel dag och ta 2 timmars luncher. Hur slappt som helst). Däremot är själva arbetet väldigt kul. Man får röra på sig och de flesta parkörer är resonliga. Sen lappar jag inte som en galning heller. Jag säger alltid till någon om de står fel istället för att lura i buskarna och direkt lappa dem.

Du verkar inte ha upplevt så mycket tråkigheter i vad som måste vara en av världens mest hatade yrkesgrupper?
Well done

Jag skulle väntat mig att rätt ofta bli utskälld av irriterade människor som fått böter pga. skitsaker, men du sa ju själv att du säger till de flesta i förväg, det är mer än vad jag någonsin skulle förvänta mig av en lapplisa.

Permalänk
Medlem

@Tommy:

Det finns en del psykfall som jobbar på det arbetet kan jag säga. Typ 80% av de som jobbar där jag jobbar är från Rinkeby. I kid you not. Någon fick jobb där för 10 år sedan och har sedan rekryterat hela sin sociala krets de senaste 10 åren.

En kille fick jag höra hade inte ens körkort(!) när han började som lapplisa. Så de som jobbar där är knappast där på merit, vilket kan förklara varför lapplisor är så hatade

Sen kanske det hjälper att jag tycker om jobbet också, bra tempo och dessutom att vara utomhus under sommaren i T-shirt är en stor bonus med generösa raster. (Och att bara jobba sommar är också mycket bättre än att jobba i iskall vinter och mörker. Hjälper säkert humöret också )

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med, första året höll man på att bli knäpp pga att det var så lite arbetsrelaterat att göra. (Man betade av många tv-serier iaf)
Det är därför jag har införskaffat flera böcker och pluggar/lär mig ständigt något nytt på egen hand.

Skrivet av Rattnalle:

Låter skittråkigt tycker jag. De dagar jag inte har något att pyssla med hela dagen går tiden så sjukt långsamt tycker jag. Dagar där jag har att göra bara rusar förbi. Arbetsdagen behöver inte kännas längre än nödvändigt även om jag trivs på jobbet

Skickades från m.sweclockers.com