Tele2 datapaket - kilobyte eller kilobit?

Permalänk
Medlem

Tele2 datapaket - kilobyte eller kilobit?

Kollar på datapaketen som tele2 har.

** Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad.

Stämmer det verkligen att det är kbit det handlar om? Man vill ju gärna tro att det är fel. Blir ju oanvändbart om man nu skulle komma över 5GB =/
Ringde kundservicen men de förstod inte vad jag pratade om och hävdade att bit och byte är samma sak

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Det är kbit vilket det också står

Denna begränsnings införande är uppe i domstol tror jag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hehe, rätt onödig tråd men man kunde ju alltid hoppas
Men ja, bit och byte är samma sak. bit var en översättning till svenska eller vad de nu bubblade om på kundservicen

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

8 bit = 1 byte .slut

Permalänk
Inaktiv

Japp, 30 kilobit = 3,75 kilobyte

Permalänk
Medlem

Det är alltså extremt lite och 5GB på 7,2 Mbit är ju ett SKÄMT!

Fick ett samtal från Telia.. (eller ja, de ringde för telia).
Hon vill att jag skulle skaffa deras mobila bredband. "Helt utan begränsningar. Du får surfa hur mycket du vill!".

Jag svarade
"Begränsningen efter 5GB då?"

Hon svarade
"Det känner jag inte till. Vi fick inte lära oss något om någon begränsning på utbildningen"

Otroligt!

Jag anmälde förresten samtalet och informationen på Telias hemsida till Konsumentverket. De smyger med gränsen även om den finns med i villkoren.

" Fastpris
Surfa och skicka e-post hur mycket du vill för en fast månadskostnad. Turbo-3G ingår. "

Det är ju skitsnack. Turbo-3G ingår TILLS DESS ATT MAN KOMMIT UPP I 5GB!

Permalänk

är det bara tele2 det gäller, hur är det med #?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrDuctTape
är det bara tele2 det gäller, hur är det med #?

Tre har en formell gräns på 15GB men de har hittills inte stängt av eller begränsat någon (som jag känner till) som kommit många gigöver den gränsen.

Det är Telia och Tele2 som har den löjliga gränsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Tre har en formell gräns på 15GB men de har hittills inte stängt av eller begränsat någon (som jag känner till) som kommit många gigöver den gränsen.

Det har å andra sidan inte Telia heller gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonne
Det har å andra sidan inte Telia heller gjort.

Enligt Tele2 så sker begräsningen automatiskt vid 5GB. Eftersom att Telia och Tele2 äger företaget som driver nätet tillsammans så har jag fått för mig att detsamma gäller Telia. Tele2 "förbehåller" sig också men enligt deras kundtjänst så sänks det automatiskt i systemen när gränsen är uppnådd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Enligt Tele2 så sker begräsningen automatiskt vid 5GB. Eftersom att Telia och Tele2 äger företaget som driver nätet tillsammans så har jag fått för mig att detsamma gäller Telia. Tele2 "förbehåller" sig också men enligt deras kundtjänst så sänks det automatiskt i systemen när gränsen är uppnådd.

Antingen skiljer det sig då, eller så drog Tele2's kundtjänst en liten rövare.

Permalänk
Medlem

Här har vi någon som blivit strypt hos Tele2:
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=316

Permalänk
Avstängd

Men 7.2Mbit/s är ju en skämt med, INGEN alltså INGEN har kommit över 3Mbit/s (eller nära) enligt dom som kollar hastigheter på bredband m.m

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Men 7.2Mbit/s är ju en skämt med, INGEN alltså INGEN har kommit över 3Mbit/s (eller nära) enligt dom som kollar hastigheter på bredband m.m

Ja, jag har kommit upp i 3,2 Mbit som max med tex 3's 7,2 Mbit.
Där det är 3,2 har jag som max kommit upp i 1.
Kanske att man kan närma sig 7 när de börjar med 14 Mbit.

Med Tele2 har jag aldrig kommit över 1,5.

Permalänk
Medlem

Ingen 5gb begränsning längre på Tele 2

Från 1/7 gäller inte längre 5gb-begränsningen från april 2008 för de som i höstas tecknade abonnemang utan någon begränsning

http://www.konsumentverket.se/Docum.../FF_2008_16.pdf

Om Tele 2 ändå begränsar datatrafiken till 5gb är det bara att informera KO så de kan utdöma vitet på 400.000:-.

Permalänk
Medlem

Re: Ingen 5gb begränsning längre på Tele 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjb
Från 1/7 gäller inte längre 5gb-begränsningen från april 2008 för de som i höstas tecknade abonnemang utan någon begränsning

Stämmer inte, mitt är fortfarande begränsat till 5 GB efter en koll med Tele2 för en stund sedan. Jag tecknade mig för Mobilt bredband 2007-10-10.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Men 7.2Mbit/s är ju en skämt med, INGEN alltså INGEN har kommit över 3Mbit/s (eller nära) enligt dom som kollar hastigheter på bredband m.m

Hos Tele2 har jag aldrig kommit upp i högre än 3.
Här hemma kom jag dock upp i 5 Mbit med Telia. Har bara lägsta hastighet hos Tele2 så jag kan inte kolla det. Med Tre får jag runt 5 Mbit om jag befinner mig på plats där det är utbyggt 7,2.

Permalänk

Re: Re: Ingen 5gb begränsning längre på Tele 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Stämmer inte, mitt är fortfarande begränsat till 5 GB efter en koll med Tele2 för en stund sedan. Jag tecknade mig för Mobilt bredband 2007-10-10.

Läs vidare resten av pjb:s inlägg då:

Citat:

http://www.konsumentverket.se/Docum.../FF_2008_16.pdf

Om Tele 2 ändå begränsar datatrafiken till 5gb är det bara att informera KO så de kan utdöma vitet på 400.000:-.

Börja med att kontakta Tele2s kundtjänst och försök få dem att fixa felet först dock.

Edit: Dock verkar inte pjb:s länk funka, skickar ett pm till henne/honom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länken är av någon anledning borttagen från KOVs sida...märkligt.
Som tur är sparade jag pdfn men jag vet inte hur jag ska ladda upp den här...
Men kontakta KOV.

Föreläggandet är daterat 2008-06-09, FF2008:16, Diarienummer 2008/114.
Det är undertecknat av Agneta Broberg och Pär Magnusson på KOV och godkänt av Anders Olsson och Lars Johan Jarnheimer på Tele2 Sverige AB, orgnr 556267-5164 den 27 juni 2008. Inkom till KOV 2008-07-01 Ordn.nr 120

Permalänk

En fungerande länk till beslutet:
http://jiart.org/temp/T2_5gb_FF_2008_16.pdf

Visa signatur