Permalänk
Medlem

Köp av htpc

Tja
Jag har planerat ett köp av htpc (inkl projektor å allt) ett tag nu. Hellst vill jag komma undan så billigt som möjligt, det som jag vill kunna göra:

-spela upp/in tv
-spela upp hdmaterial från datorn (h264,vc-1,mpeg2-avkodning då)
-spela upp dvd-er
-senare kunna uppgradera till en bluray-läsare utan att jag behöver byta fler komponenter i datorn

funderade på detta paketet: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=618-23762
Tänkte att en geforce8400gs kan avkoda hd-material så slipper processorn (och fläkten!!) jobba max. Någon som har någon erfarenhet av det tv-kortet? Hur fungerar det tillsammans med vista media center? (eller ska jag ge mig på mythbuntu? - i så fall är kanske grafikkortet överflödigt, då purevideo inte finns till linux?)
Är det någon som har erfarenhet av projektorn? Hur ser 720p-material ut på den? Nerskalning av 1080p då?
Är totalt 15000 för lågt mål för en bra htpc?

hm, det belv en del frågor där, men det är inte obligatoriskt att svara på allihopa

tackar för ev. hjälp
/Ergoen

Permalänk
Medlem

Ett Antec 900 är inte direkt ett tyst chassie, dessutom lyser det rätt rejält om det.
Om du kör projektor lär den överrösta CPU fläkten i ett bra chassie. Kör själv ett Silverstone LC17 - lätt att bygga i + tyst.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Det är inget 900, utan en Antec NSK2480, fördelen mot silverstone är att den är mindre (mATX, inte ATX) och att den har nätagg i sig tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte ditt paket men jag kom undan under 5000 kr för min htpc med allt utom dvd-rom.
Man kan komma ner ännu mer om man vill

Jag körde på
Antec Fusion V2
AMD X2 BE-2400 cpu
320gb samsung hdd
2 gb minne
gigabyte 69g moderkort matx
tysta nexusfläktar

sen köpte jag lite kablar hit och dit och min htpc är knäpptyst, och spelar upp 720p filmer utan problem uppskalat till 1080 på min Samsung 40M86, den orkar med 1080p om man kör Core AVC men uppskalad 720p räcker gott och väl. Skulle dock köpa ett moderkort med 780G grafikkrestsen om jag köpte en idag, typ samma pris men med full hd avkodning vilket minskar cpu användingen om man spelar bluray som jag förstår att du ska göra och då spelar cpun mindre roll om du låter grafikkortet sköta den delen och ljudkortet på det moderkortet ska även vara riktigt bra och jag är kalasnöjd, nu saknas bara tv-kort och bluray rom för min del

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

hm okej
alltså själva "datordelen" i det jag plockae ihop blir runt 7000, inklusive tvkort, dvdbrännare, fjärrkontroll å windows. Sen är det 7000 till för projektorn. Geforce 8400GS för hårdvaruavkodning, vet inte riktigt om det behövs med en tvåkärnig 2.5 ghz-are dock :S, så den kanske man kan skippa helt?

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt ta ner priset på datorn och upp på projjen, fimpa grafikkort o köpa ett bra moderkort är ju en del du kan göra, men pridet går ju iväg med ett tv-kort visserligen

Länken till din dator fungerar inte så därför skrev jag bara vad jag köpte för lite "inspiration"...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Om du vill komma undan billigt så är det AMDs 780G-chipset som gäller. Inbyggt grafikkort med hårdvarudekodning av H.264, VC-1, AVC, MPEG-4 och allt det där, dvs klarar det allt HD-material du kan hitta. Detta, samt HDMI-utgång.

Så här skulle en schysst config se ut:
Chassi: Antec Fusion (ca 1400 kr)
Moderkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (ca 700 kr)
CPU: Tja, beror på hur mycket du vill punga ut. En 4800+ borde räcka, eller någon annan i den prisnivån (ca 600 kr)
RAM: 2GB (300-400 kr)

Lägg sedan till fläktar, kylare, DVD-spelare och hårddisk på det.

Visa signatur

[Stationär] Intel Core 2 Duo E6600 | 2x1024Mb RAM | 8800GTS 640MB | 1230GB HDD | Samsung 206BW @ 1650x1080 | Windows XP x64 - Ubuntu 7.10
[Bärbar 1] Intel Core Duo T2300 | 2GB RAM | ATI X1400 | 80GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800
[Bärbar 2] AMD Sempron 3300+ | 1024MB RAM | ATI X200 | 60GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800