50% belastning på processorn. Hur får jag 100% med bara en process?

Permalänk
Medlem

50% belastning på processorn. Hur får jag 100% med bara en process?

Hej

Jag skulle vilje utnyttja proecessor prestandan till max när jag gör enstaka databasförfrågningar i Microsoft Access 2007.
I nuläget landar prestandan på strax över 50% när jag enbart kör en process. Jag kan dock uppnå 100% om jag kör igång två processer samtidigt (exempelvis genom att använda både Access och Excel)

Datorn har en Duo core processor med 2,16 Ghz och 3 GB RAM med Windows XP Professional. Version 2002. Service Pack 3.

Uppskattar svar då jag trodde jag visste varför, men har idétorka på vad som kan vara problemet och hur man löser det

Såg några gamla inlägg på forumet som handlade om snarlika problem, men de är över 1 år gamla, och gällde en prescott.

Mvh
Klown

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte göra det, det verkar väl som att endast en tråd kan ta hand om en databasförfrågning (i access 2007).
Det jag antar du tittar på är processoranvändningen i aktivitetshanteraren. En visar totala processorutnyttjandet. I windows till skillnad mot ex. solaris så betyder 100% att alla processorer är igång till fullo. I det andra kan en processes använda 200% om den max utnyttjar två processorer.
Bara olika sätt att mäta.
I aktivitetshanteraren kan du välja View->CPU-history->One graph per CPU.

Är det något VBA-kod eller sånt du försöker skriva? Kan det gå att parallellisera den koden?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Då var det som jag anade själv.

Tack för svar Aqualize!

Mvh
Klown