Kan man få ljud med DVI > HDMI adapter?

Permalänk
Medlem

Är det bara ATI som stöder det eller gör NVIDIA också det?

Permalänk
Medlem

e väll bara ati tror jag .... eller ?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan aldrig få ut ljud via en DVI-port! ATI HD3xxx-serien har inbyggt ljudkort på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Du kan aldrig få ut ljud via en DVI-port! ATI HD3xxx-serien har inbyggt ljudkort på grafikkortet.

okej men hur ska man skicka ljudfrån datorn till plasma tvns högtalare då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
okej men hur ska man skicka ljudfrån datorn till plasma tvns högtalare då?

3,5mm från ljudkortet till ett högtalarsystem eller om du har någon slags ljudingång på TV:n.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

så man kan inte skicka ljud från ATI grafikkortet som har inbyggt ljud och hdmi kontakt till plasma tvn som har hdmi kontakt?

Permalänk
Medlem

Jo det kan man.

Några av ATI´s kort fixar ljud via DVI kontakten dock enbart de kort som har en DVI till HDMI adapter med i förpackningen. På "vanliga" grafikkort fungerar det inte.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel

Det är just tack vare detta, som de kan det du påstod att de inte kunde

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det funkar prima. Själv har jag dragit HDMI kabeln från den inbyggda HDMI-porten till TV:n och både ljudet och bilden funkar kanon. Det sitter nån ATI chipset på moderkortet. Vet dock inte hur det är med vanliga PCIe grafikkort.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

Själv körde jag länge med en DVI-HDMI-kabel från den interna grafiken (x1250) på mitt moderkort (AsRock 4core-1333FullHD), funkade hur bra som helst. Det är många som verkar hänga upp sig på den medföljande convertern, men det finns färdiga sladdar också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Själv körde jag länge med en DVI-HDMI-kabel från den interna grafiken (x1250) på mitt moderkort (AsRock 4core-1333FullHD), funkade hur bra som helst. Det är många som verkar hänga upp sig på den medföljande convertern, men det finns färdiga sladdar också.

Med ljud genom hdmikabeln då också?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Man behöver inte använda adaptern till ati-korten. Funkar bra med en dvi->hdmi kabel så länge dvi sidan är fullkopplad. Långt ifrån alla dvikablar som är det.

Permalänk
Medlem

Ja förlåt Det glömde jag säga, med ljud i kabeln också. Inköpt på Elfa förresten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Man behöver inte använda adaptern till ati-korten. Funkar bra med en dvi->hdmi kabel så länge dvi sidan är fullkopplad. Långt ifrån alla dvikablar som är det.

Hur kan man ta reda på om den är fullkopplad?

Och om inte, så köper jag nog ny HDMI-HDMI kabel. Gäller samma sak där eller skickar alla HDMI kablar ljud?