MS Access datbaser i Visual Studio .net

Permalänk
Medlem

MS Access datbaser i Visual Studio .net

Någon som vet hur man koppla rupp en MS Access databas fil i Visual Studio .net (Visual basic)
Eller vet något exemple jag kan ladda ned.

Visa signatur

P4 2.2@2.7Ghz | 512 Mb DDR333 | Cheetah X15-36LP 18.2Gb | Adaptec 39160 | 2x36Gb 10k2 | Mylex U160 raid SCSI | Iiyama 22" | IDE: 3x100Gb, 1x80Gb, 1x40Gb | Leadtek Ti4600 | 10mbit BBB | Coolermaster ATC-200 | SB Live! | Intel PRO 100+/VE

Permalänk
Medlem

Nu kommer en vild chansning
Jag kodar ASP (VBScript) så en connection kanske ser ungefär likadan ut i båda...

Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("databas.mdb") Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") sql = "SELECT * FROM table;" rs.Open sql, conn

Nu kommer säkert inte detta funka för att detta är hur man gör i ASP, speciellt inte select-satsen för det är SQL..
jaja nagra likheter finns det sakert, sok pa goole sa hittar du sakert
(tangentbodrdet e skumt, blev amerikanskt :/)

Permalänk
Medlem

Nej har säkt på nätet inte hittat nåt. Ja hur man gör i ASP visste jag. har kört det lite grann. Men det är ju nåt specielt med AOD.NET. som man kör C-sharp och VB
Men tack för svaret.

Visa signatur

P4 2.2@2.7Ghz | 512 Mb DDR333 | Cheetah X15-36LP 18.2Gb | Adaptec 39160 | 2x36Gb 10k2 | Mylex U160 raid SCSI | Iiyama 22" | IDE: 3x100Gb, 1x80Gb, 1x40Gb | Leadtek Ti4600 | 10mbit BBB | Coolermaster ATC-200 | SB Live! | Intel PRO 100+/VE

Permalänk
Medlem

testa att gå till http://msdn.microsoft.com/ och sök där;)

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

har gjort det. Men fanns inget bra exempel där.
Jag behöver i princip ett program som är körklart som exempel.

Visa signatur

Permalänk

Så här har jag gjort:

'Define Connection to Database Dim myConnection As New OleDb.OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & "Data Source=" & Server.MapPath("db/database.mdb")) 'Open Connection Dim myCommand As New OleDb.OleDbDataAdapter("SELECT * FROM tabell", myConnection) Dim ds As DataSet = New DataSet() Try myCommand.Fill(ds, "tabell") 'Ex med datagrid myGrid.DataSource = ds.Tables("tabell").DefaultView Catch ex As Exception lblMessage.Text = "Fel vid hämtning från databasen!" End Try 'Bind data to DataGrid myGrid.DataBind()

lblMessage är en label som visar eventuella felmeddelanden.

Visa signatur

Bart: Dad can I have a beer?
Homer: No son, beer is for daddies and kids with fake ID's

Permalänk
Medlem

Nice, det drä skall jag testa.
Behöver man göra om det man får in på datagridden innan man kan visa det på skärmen i en textruta eller så?

Visa signatur

Permalänk

En datagrid är som en tabell ungefär. Fast du kan modifiera den ganska mycket efter eget tycke. Jag har använt en datagrid i exemplet för det är från en gästbok som jag har gjort.

Datagriden är alldeles för komplicerad för att jag ska kunna beskriva allt här men jag kan ge ett mycket enkelt exempel

Så här ser HTML-delen ut ungefär:

<HTML> <HEAD> ..... </HEAD> <body> <form id="myForm" method="post" runat="server"> <asp:datagrid id="myDataGrid" runat="server" AutoGenerateColumns="False" CellPadding="8" HorizontalAlign="Left" BorderColor="Black" Width="100%"> <Columns> <asp:BoundColumn HeaderText="Name" DataField="name"></asp:BoundColumn> <asp:BoundColumn HeaderText="Mail" DataField="mail"></asp:BoundColumn> </Columns> </asp:datagrid> </form> </body> </HTML>

DataField="name" innebär att jag hämtar name från databasen "tabell" jag har knutit till datagriden tidigare.
Hoppas du förstår.
BoundColumn är den enklaste av kolumner du kan använda i datagriden. De finns andra som är mycket mer flexibla.
Du ska kanske inte ens använda en datagrid alls.. det beror på vad det är för data du ska hämta och hur du vill visa det.

Mitt tips är att du laddar ner något enkelt färdigt kodexempel som liknar det du vill göra och titta hur det är gjort, då lär man sig snabbast.
Jag hade kunnat ge dig en massa bra länkar men jag sitter på jobbet och det enda jag kommer på nu är http://www.dotnet247.com/

Lycka till!

Visa signatur

Bart: Dad can I have a beer?
Homer: No son, beer is for daddies and kids with fake ID's