Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk
Medlem

Vilken kylare skulle ni rekommendera till gigabytes HD4870-kort? Ska sitta i ett antec three hundred chassi, eventuellt köras i Crossfire med ett likadant kort i framtiden.

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Permalänk
Hjälpsam

Jag skulle lätt köra orginal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Snabb fråga om man kör vista 32 bitars med 4870x2 samt har 4gb ddr2 minne. Kan man bara utnyttja 2gb av sina 4 ddr2? Ser man någon prestanda skillnad i crysis vista64 eller vista 32 bitars i så fall?

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering, det kanske har kommit upp tidigare men i alla fall

Är det möjligt att sätta in ett säg 8600GT tillsammans med mitt 4870 och använda 8600-kortet som fysikkort med nvidias Phys-x, eller blir det krig mellan korten och drivrutinerna om man blandar så?

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exterm
Har en liten fundering, det kanske har kommit upp tidigare men i alla fall

Är det möjligt att sätta in ett säg 8600GT tillsammans med mitt 4870 och använda 8600-kortet som fysikkort med nvidias Phys-x, eller blir det krig mellan korten och drivrutinerna om man blandar så?

Ja du kan göra det om du kör XP.. det fungerar tyvärr inte på vista =/

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Hoppas ni ursäktar att jag inte läser igenom 2500 inlägg

Jag sitter här och funderar över om kanske gigabytes passivt kylda 4850 1GB kan vara något för lilla mig. https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Om jag ska köpa 512MB + Accelero S1 slutar det ändå på 1777 sek, vilket är typ ganska exakt precis 24 kr mindre än 1GB-kortet. https://www.inet.se/recensioner/6308520/arctic-cooling-accele... och https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Zalmanfläkten lär vara ganska hödljudd, ca 40-50 dBA vid 75cm avstånd, instängt i ett chassi, tror jag. Recensionen var lite bristfällig...

Nu till min fundering, händer det att kort presterar sämre med mer minne eller blir det bara väldigt liten prestandaökning ibland?

Skillnaden i prestanda ökar väl om man slänger på AA och AF och fan och hans moster eller vad det nu heter och högre upplösning? Till 1GB-kortets fördel då. Dock kan jag inte ha högre upplösning än 1024*768 på grund av en trött skärm.

Så om man väger ihop allt det där, blir då det passivt kylda med 1GB ett bättre köp?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte

Jag sitter här och funderar över om kanske gigabytes passivt kylda 4850 1GB kan vara något för lilla mig. https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Om jag ska köpa 512MB + Accelero S1 slutar det ändå på 1777 sek, vilket är typ ganska exakt precis 24 kr mindre än 1GB-kortet. https://www.inet.se/recensioner/6308520/arctic-cooling-accele... och https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Zalmanfläkten lär vara ganska hödljudd, ca 40-50 dBA vid 75cm avstånd, instängt i ett chassi, tror jag. Recensionen var lite bristfällig...

Nu till min fundering, händer det att kort presterar sämre med mer minne eller blir det bara väldigt liten prestandaökning ibland?

Skillnaden i prestanda ökar väl om man slänger på AA och AF och fan och hans moster eller vad det nu heter och högre upplösning? Till 1GB-kortets fördel då. Dock kan jag inte ha högre upplösning än 1024*768 på grund av en trött skärm.

Så om man väger ihop allt det där, blir då det passivt kylda med 1GB ett bättre köp?

VArför enns fråga... du har ju tydligen svaret själv.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte

och när jag ändå har en massa folk att fråga... hyr mycke ram kan jag köra med win XP pro 32bit?

måste jag byta till nått annat för att köra me typ 4gig?

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3

och när jag ändå har en massa folk att fråga... hyr mycke ram kan jag köra med win XP pro 32bit?

måste jag byta till nått annat för att köra me typ 4gig?

du måste ha ett 64 bitars OS..

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

kanske inte var klar i min förra fråga men jag undrade hur mycket av mina 4gb ram kan jag använda i vista 32bit. Kunde förut uttnytja 3,6gb. Men nu ska man ha ett 4870x2 2gb så kommer det norpa ytterligare 1,5gb?

Permalänk

Nej det kommer det inte att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Nej det kommer det inte att göra.

Jo, det kommer det visst. Eftersom minnesadresserna är begränsat till totalt 4GB och grafikkortet kräver 2GB kommer endast 2GB vara ledigt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Jo, det kommer det visst. Eftersom minnesadresserna är begränsat till totalt 4GB och grafikkortet kräver 2GB kommer endast 2GB vara ledigt.

Vad snackar du om? Grafikkortet påverkar inte på något sätt hur mycket minne systemet har att arbeta med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laserkatten
Vad snackar du om? Grafikkortet påverkar inte på något sätt hur mycket minne systemet har att arbeta med.

Jo det gör det visst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

så hur är det egentligen? Nu har vi 2 som säger att d gör det och 2 som säger att d inte gör det. Hur är det egentligen? Borde den inte bara ta 1gb av system minnet eftersom det är ett crossfire kort typ och har 2x1gbsammankopplat? Då borde jag kunna uttnytja 3 gb i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4870x2
så hur är det egentligen? Nu har vi 2 som säger att d gör det och 2 som säger att d inte gör det. Hur är det egentligen? Borde den inte bara ta 1gb av system minnet eftersom det är ett crossfire kort typ och har 2x1gbsammankopplat? Då borde jag kunna uttnytja 3 gb i så fall?

Detta har att göra med begränsningen i 32Bit, denna ligger på 4GB totalt detta addresseras allså ut till alla enheter med minne på. (alla olika I/O) så den totala minnesmängden du kan andvända i 32bit ligger i vad för slags hårdvara du har och ett grafikkort med 2GB kommer då att äta av de 4GB.

Så jag vet inte exsakt hur mycket minne du kommer att se eftersom det beror på vart ditt moderkort addresserar minne men det kommer inte bli de hela 4GB.

Permalänk
Medlem

2 korta frågor - den här nya Gigabyte 4850'n med passiv kylare ; är den bra? kostar ju rätt mycket så den bör väl funka bra med enbart passiv kylare?

var på väg att köpa detta när jag såg idenna tråden att HIS Radeon HD 4850 512MB nu plötsligt blivit prissänkt med 10% på komplett. Det kortet låter ju normalt inte så tyst (har sj tyst system) men den ska väl ha referenskylare vilket innebär att man kan byta kylare på den till en tystare?

Permalänk
Medlem

Om jag inte räknat helt fel så kan väl ett 64-bitars os adressera runt 17 miljarder GB. Fler bitar lär ju inte behövas på ett tag Bara en bit till från 32, alltså 33 skulle göra att vi kunde använda dubbelt så mycket minne...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Detta har att göra med begränsningen i 32Bit, denna ligger på 4GB totalt detta addresseras allså ut till alla enheter med minne på. (alla olika I/O) så den totala minnesmängden du kan andvända i 32bit ligger i vad för slags hårdvara du har och ett grafikkort med 2GB kommer då att äta av de 4GB.

Så jag vet inte exsakt hur mycket minne du kommer att se eftersom det beror på vart ditt moderkort addresserar minne men det kommer inte bli de hela 4GB.

men om jag sätter i 2 gig till så jag hamnar på totalt 4 så kommer jag tydligen bli begränsad. men kommer de påverka om dom körs i dual chanel eller inte???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
men om jag sätter i 2 gig till så jag hamnar på totalt 4 så kommer jag tydligen bli begränsad. men kommer de påverka om dom körs i dual chanel eller inte???

Borde ju inte spela någon roll om det är dual channel eller inte. Adresser som adresser liksom. Det måste ju likförbannat adresseras på nåt sätt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vista 64bit... som gäller då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

huh era resonemang e lite kul

Jag har 2GB ... hade ett HD3870X2 1GB ...

Den tog ingenting från mitt ram...

Har en kompis dock som har ett likadant x2 och 4gb i 32bit vista... för han är bara 3.7GB synligt... dom andra 256Mb tog Graffe-kortet... men thats it, så även fast du fixxar en 2GB hd4870 kommer du fortfarande ha 3.7GB ledigt... tro mig...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3b0rn

Har en kompis dock som har ett likadant x2 och 4gb i 32bit vista... för han är bara 3.7GB synligt... dom andra 256Mb tog Graffe-kortet... men thats it, så även fast du fixxar en 2GB hd4870 kommer du fortfarande ha 3.7GB ledigt... tro mig...

Men du :roll:

2+1GB är ju 3GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3b0rn

Ta och tänk lite innan du skriver..

Visa signatur

Permalänk

säg mig högt ärade swecare

duger det att köra HDMI från mitt HD4870 till Hdmi på våran TV och inga andra sladdar än den från Graffet den har ju HD ljud o allt men duger det eller måste jag, intallera om mitt Creative X-Fi Xtreme music?

mvh
Petri

ööhh inget 32-Bit OS klarar väl mer än 3gb nåt?

det är väl 64bit som klarar 4 och uppåt?

graffet tar väl inget av ram minnet och därför ser man inte 4gb i 32bit?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
säg mig högt ärade swecare

duger det att köra HDMI från mitt HD4870 till Hdmi på våran TV och inga andra sladdar än den från Graffet den har ju HD ljud o allt men duger det eller måste jag, intallera om mitt Creative X-Fi Xtreme music?

mvh
Petri

ööhh inget 32-Bit OS klarar väl mer än 3gb nåt?

det är väl 64bit som klarar 4 och uppåt?

graffet tar väl inget av ram minnet och därför ser man inte 4gb i 32bit?

Duger kalas bra, risken fins att du måste installera om ditt ljudkort en gång efter installation av grafikkortet.

Ang. Vista så klarar det 4GB inte mindre, vad som syns och klarar är inte samma sak.

32Bitar har den begränsningen på 4GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Ta och tänk lite innan du skriver..

Säger han som skriver en rad...

Jo en fråga, Mitt moderkort har inte pci-e 2.0 men jag läste någonstans att man kan klocka PCI-E porten till typ 150Mhz så blir det man förlorar på att ha pci 1.0 nästan lika med noll gentemot pcie 2.0...

Min fråga är hur säkert är det egentligen? vågar man sig på det? :/

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Hjälpsam

Nej det går inte.
Angående minne, ni kan kika i minneshanteraren för att kolla hur mycket grafikkortet tar.
Adresserna visas som hexadecimala, ni kan använda kalkylatorn i avancerat läge för att översätta till decimala.
Mitt grafikkort tar drygt 256MB, så att det fösvinner lika mycket arbetsminne som du har grafikminne, tror jag inte stämmer.
Grafikkortet är på 512MB.
Om man i enhetshanteraren väljer visa resurser efter typ, ser man hur de lägsta 4GIB av adresserna minnesmappats, System board är de som används som arbetsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Hej! Provar den här tråden istället, verkar vara ganska rätt iaf...

Har ett nyköpt Asus 4850 512MB Top (fabriksklockat till 680/2100) som dessvärre inte verkar fungera som det ska. Får en förbannad massa utsmetade texturer i samtliga spel jag testat (Civ IV + Warlords, Half-Life 2, Stalker, ETQW). Visst, prestandan från det 7600GS jag innan är bra mycket bättre, men om jag måste välja mellan de gamla inställningarna, som oftast funkar ok, eller ospelbara spel så känns det som pengar i sjön hittills.

Har installerat om drivrutinerna enligt konstens alla regler men det hjälper inte och Catalyst 8.9 gav ingen förändring.

När jag spelar ser det ut som om några texturer dras ut längs polygonkanterna och skymmer all sikt, om det är en begriplig beskrivning. I övrigt flyter det på bra...

Övrigt: 1,86ghz E6400, 2gb RAM, Windows XP.

Jag är ingen storspelare - heltidsjobbar, bevars - men jag tycker mycket om att göra det när jag hinner. Surf etc fungerar fläckfritt, förutom att jag fått konstiga meddelanden om att min "VPU" krashat vid ett par tillfällen när jag kollat på QuickTime-filmer. Det verkar inte vara temperaturorsakat för den har nog aldrig överstigit 60 grader nämnvärt hittills.

Nån som varit med om nåt liknande eller har några tips?

mvh
Kalle

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

skulle byt in det och fått ett nytt, så kan du ju se om det händer samma sak med det. Kanske är något fel på det du har nu.. ?

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.