Permalänk

Surfa trådlöst i hemmet

Tjenare! Jag är helt grön när det kommer till nätverk och dyl. men läget är såpass att jag precis köpt en bärbar dator. När jag väljer trådlös uppkoppling så hittar jag mina grannar i listan, men dom är givetvis skyddade. Så jag undrar, kan jag själv sätta upp ett internt nätverk med min stationära pc + mitt bredbandsmodem? Vill liksom egentligen bara surfa med bärbara i hemmet utan sladdar och utan att behöva köpa mobilt bredband.

Tack på förhand

Permalänk

Hur ser nätverket ut nu? Har modemet en inbyggd router (alltså, kan du surfa med både den bärbara och stationära datorn samtidigt)? I så fall, har routern trådlösa funktioner? Om den har det behöver du bara aktivera dem, om inte behöver du en trådlös accesspunkt. Om du inte har en router blir det smidigast att köpa en trådlös router istället.

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Njea, alltså jag har ett vanligt modem med ett nätverksuttag. Sen har jag också en router kopplat till modemet. Det funkar fint att ha den bärbara kopplad till routern, men det är ju inte riktigt det jag vill.. Jag vill kunna ha datorn vart som helst i hemmet trådlöst.

Den tekniska biten är jag osäker på. Det är en D-link dir-120 router. Den billigaste jag hittade.

Permalänk

Då behöver du antingen köpa en trådlös accesspunkt eller byta ut routern till en med inbyggd accesspunkt.

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Vad tror du är billigast? Kan du möjligtvis länka några produkter så jag har en aning om vad jag letar efter?

Efter jag inskaffat detta, är det bara tuta o köra?

Permalänk

Jag är inte speciellt insatt i trådlösa produkter, så jag vet inte vad som är bra, det får nån annan säga. Något du bör tänka på är dock att man får vad man betalar för

Och ja, sen är det i princip bara att tuta och köra (några inställningar bara).

Visa signatur

CCNA

Permalänk

ok, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du är ute efter för prestanda men ska du bara surfa och spela lite lätt så funkar en Linksys WRT54GL bra för dina endamål. Kostar runt 600:- i butik men kan fås mycket billigare begagnad. Funkar dock bara med b/g dvs. upp till 54Mbit Wlan.

Sök här i forumet på denna router eller på google eller varför inte wikipedia? Jag kan iaf bara säga att jag är grymt nöjd med min. 350:- inkl. frakt begagnad - inte jättebilligt men så hittade jag oxå en äldre WRT54G med mer Flashminne i än dom nyare.

BTW - De routrar jag tipsat om kan man köra 3:e parts mjukvara på vilket verkar öka prestandan lite till.

Permalänk

Japp som freelancer säger är en accesspunkt vad du behöver
Du får vad du betalar för, men denna har jag hört riktigt gott om
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306150

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"