Permalänk
Medlem

WAN Simulator

Hej! Ja som topic säger handlar denna tråd om WAN simulatorer.
Det jag vill göra är koppla en dator till en routers WAN port och sedan från routern koppla vidare från LAN-porten till nästa dator. För på så sätt skapa mitt egna lilla "Internet". Om någon tycker det låter rörigt så förstår jag...

På datorn som har koppling till WAN-porten så vill jag ha en mjukvara som kan störa dennes signal till routern. Alltså som ett ritkigt Internet skapa packet losses, jitter, delays osv.

Är det Någon som vet ett program för detta - det ska Helst vara gratis men har en liten liten budget (plus att den budgeten ska räcka till en mässa i Amsterdam också).

Den ska gärna vara enkel att installera också, men om någon har en krånglig variant som kan förklara det fungerar det bra med!

tack tack

//Blygarn

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem

Googla "ip traffic generator" och du hittar allt från små gratis java program till komersiella routertest program för flera tusen per licens.

Annars om man vill göra det enkelr är det ju bara använda tcpreplay och spela upp gammal traffic igen för test..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

hmm det verkar mer som om att det du föreslår lämpar sig mer för att testa nätverksutrustning - vilket inte riktigt är vad jag ska göra.

Målet med detta är att testa olika mjukvaror för att streama video över Internet och se hur bra felkorrigering de har.

Så det jag har är alltså ett testmaterial som skickas via en mjukvara och realtidkodas av den till lämpligt format för att streama över Internet. Sen vill jag ha en annan mjukvara som stör Internetuppkopplingen till routern.

Det är alltså INTE nätverksutrustning som ska testas, utan bild och ljudkvalité från de olika mjukvarorna.

Tror inte att jag har kommit till fel forum va?

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem

Jitter uppkommer pga buffring, och buffring skapar du genom att ha annan trafik på länken samtidigt. Bra routrar har ju dock en realtids kö som passerar interface bufferten för paket som är tidskänsliga men en kvalitets router tror jag inte att du har råd med..

Så streama samtidigt som du kör tcpreplay eller något annat av de som jag föreslog, annars får du nog lära dig lite mer om hur IP och transmission tekniker fungerar innan då "störningar" är trasiga paket och sådana slängs bort vilket inte ger dig något att felkorrigera alls.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths