Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Om man använder två skärmar tillsammans med ett 4870x2 används inte den ena kärnan då och kortet blir i princip ett 4870? Kortet vägra i vilket fall använda mer än 50% av "GPU´n" (mätt med RivaTuner) oavsett vilket spel när jag har 2 DVI kontakter i kortet. ÄR det helt enkelt så eller?

Hur blir det om du avaktiverar sekundära displayen i CCC? Jag kör också dubbla skärmar, dock aktiverar jag sekundära endast för att spela Cs 1.6. Ska kolla lite hur kortet beter sig när jag aktiverar/avaktiverar sekundära.

Förstår inte riktigt vad Gabor29 vill få fram med TV-nonsensen...

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meg
Hej!
Jag köpte nyligen ett 4870x2 och installerade, men jag är osäker om det presterar som det ska, alternativt om det är något i systemet som flaskar;

Msi P-35 Neo2-Fir
Q6600 @ 3,3 GHz
4*1 GB Corsair PC2-6400 @ 888
Gigabyte 4870x2
Skärmupplösning 1920*1200

Det är framförallt Stalker: Clear Sky som gör att jag funderar, helt utan AA och ingen hög AF så är spelet ospelbart om man har på maxdetails.
Tycker inte spelet är så snyggt att det borde hacka som det gör, men det kanske är ännu sämre optimerat än första crysis.
Crysis Warhead flyter ganska bra på enthusiast.
Har kollat i GPU-Z och pci-E porten går i x16, kortet klockar även upp till 750;900 i spel.
Har testat med officiella 8.8 och 8.9 drivrutinerna.
Tycker inte att det presterar så himla mycket bättre än mitt överklockade MSI 8800 GTS 512, vilket jag tycker att det borde göra.

Clear Sky snurrar fint för mig, men jag kan inte ha på för mycket lighting, det där höga dx10 enhanced lighting läget får spelet att krypa fram rätt bra, även med 4ghz dualcore.. Jag kör helt sonika på vanliga enhanced lighting, plus att jag dragit ner sun rays och sun quality till medium, det visade sig att solen i träsket med så mycket gräs segade ner lite..

Citat:

Om man använder två skärmar tillsammans med ett 4870x2 används inte den ena kärnan då och kortet blir i princip ett 4870? Kortet vägra i vilket fall använda mer än 50% av "GPU´n" (mätt med RivaTuner) oavsett vilket spel när jag har 2 DVI kontakter i kortet. ÄR det helt enkelt så eller?

Kan det inte vara så att när du använder båda GPUerna, dvs ansluter något till den andra DVI kontakten, eller kör ett spel som stödjer flera GPUs, så klarar inte rivatuner av att läsa av korrekt belastning? Testa när du kör ett spel som du vet klarar crossfire och se om det inte går över 50% då.. Program/spel som bara går på en CPU kärna ser ju ut att uppta 50% (dualcore) om man kikar i aktivitetshanteraren i windows...

Själv undrar jag hur det egentligen fungerar, om jag drar igång 2st spel och alt-tabbar, körs dom på varsin GPU kärna då per automatik eller vad händer?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Jag börjar bli lite förvirrad här. Har planerat att köpa detta kortet ett bra tag nu. Och frågat om det vore vettigt med tanke på mina komponenter. Men efter att läst lite här börjar jag bli osäker.

Jag har:

Corsair 520 w
Gigabyte GA-P35-DS3
Core2duo 6750 2,67 GHz

Kommer processorn flaskhalsa? moderkortet ge dålig prestanda??? (pci-e 1.1)

(Har just nu ett 8800 gtx.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
Jag börjar bli lite förvirrad här. Har planerat att köpa detta kortet ett bra tag nu. Och frågat om det vore vettigt med tanke på mina komponenter. Men efter att läst lite här börjar jag bli osäker.

Jag har:

Corsair 520 w
Gigabyte GA-P35-DS3
Core2duo 6750 2,67 GHz

Kommer processorn flaskhalsa? moderkortet ge dålig prestanda??? (pci-e 1.1)

(Har just nu ett 8800 gtx.)

Har samma komponenter förutom nätagget, har istället ett Tagan 580W, och jag undrar precis samma sak som du.

Funderar ändå starkt på att köpa detta kort och en Samsung T240 skärm! Möjligtvis någon som provat denna kombination?

Permalänk

Finns det några benchs på 4870x2 OC vs 4870x2 standard?
Är kortet lättklockat?

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair 550w nätagg, 5 hårddiskar + 1 extern, 4x2gb ram, två skärmar, 4 fläktar, Q9400 överklockad till 3.6 ghz 1.39v och ett 4870x2 och det funkar bra. Så om ni har över 500w så behöver ni nog inte oroa er.

Hur många poäng är normalt i 3dmark vantage?
Får 14430 poäng.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon koll på om det är planerat att komma några eftermarknaskylare till detta kort? tycker stockkylaren låter lite för mycket när man drar upp procenten till över 40%

Har kollat runt lite men inte hittat någon bra info :/

Visa signatur

Sup?

Permalänk

Finns det några benchs på 4870x2 OC vs 4870x2 standard?
Är kortet lättklockat?
Please kan ingen hjälpen mich?

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Medlem

Kortet verkar vara relativt lättklockat, men har även läst att det finns någon begräsning vid 800Mhz på coren, men inte säker, det får gärna någon upplysa om.

Men det känns som att det inte är någon ide att klocka just nu om du inte ska köra vatten kylning

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixman
Kortet verkar vara relativt lättklockat, men har även läst att det finns någon begräsning vid 800Mhz på coren, men inte säker, det får gärna någon upplysa om.

Men det känns som att det inte är någon ide att klocka just nu om du inte ska köra vatten kylning

Funderar nämligen på det, vattenkylning alltså.

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Medlem

7244 3DMarks i 3DMark Vantage, standardinställningarna. Är inte detta lite väl lågt för datorn i sign?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixman
Ingen som har någon koll på om det är planerat att komma några eftermarknaskylare till detta kort? tycker stockkylaren låter lite för mycket när man drar upp procenten till över 40%

Har kollat runt lite men inte hittat någon bra info :/

Är ute efter samma sak då det känns rätt surt att uppgradera fläktarna i chassit när endå grafikkortet kommer höras mycket

Permalänk
Medlem

Ja, för ska jag vara ärlig. Fläkten på grafikkortet överröstar hela burken + min server när jag har den i 35%, känns ganska drygt då man lagt ner lite extra för att få ner ljudnivån, men inget att göra åt saken.

Skulle dock vara kul om någon hört nå rykte om eftermarknaskylare

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

kan man sänka idle mhzen mer än vad den gör default, dvs typ ner till 350mhz från 507mhz?

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Gabbor kortet är ca 27cm långt. Jag har en Antec 900 chassi och det är inte mycket kvar efter att jag har lagt in kortet, 1cm max till diskarna.

Det blir på gränsen om du ska ha den antec 300, någon annan som är mer insatt i hur lådan ser inside?

Antec 300 är lite mindre med :(((

Jag kör med HD4870x2 i antec 300, de fick plats med ca 5mm marginal utan hdd bakom kortet

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
Jag börjar bli lite förvirrad här. Har planerat att köpa detta kortet ett bra tag nu. Och frågat om det vore vettigt med tanke på mina komponenter. Men efter att läst lite här börjar jag bli osäker.

Jag har:

Corsair 520 w
Gigabyte GA-P35-DS3
Core2duo 6750 2,67 GHz

Kommer processorn flaskhalsa? moderkortet ge dålig prestanda??? (pci-e 1.1)

(Har just nu ett 8800 gtx.)

Har läst att vissa säger att det krävs en processor på över 4 GHz för att få ut fullt av X2 kortet. Men vadå? det finns ju ingen processor som ligger på över 4? Core 2 duo har 3,33 som högst.

Sen vet jag inte hur de funkar,, 3,33 x 2 = 6,66 ?? För isåfall är ju min processor på 2,67 GHz helt OK.

Som sagt, jag har Core2duo 6750 2,67 GHz. Kommer den flaskhalsa ? Det är min stor fråga.

Permalänk
Medlem

ja det kommer den göra, den dagen det inte ger någon prestanda boost genom att klocka processorn, först då kan man säga att processorn slutat flaska.

Men jag menar det märker jag bara jag kör 3dmkark, märker det självklart i spel också. Kör jag min processor i original MHz som är 3,16GHz så får jag väl 14-16k 3dmark poäng (minns inte riktigt för det var ett tag sen jag körde standard GHz

och kör jag den som jag gör nu i 4,3GHz har jag 20500p~ så en viss boost blir det

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixman
Kortet verkar vara relativt lättklockat, men har även läst att det finns någon begräsning vid 800Mhz på coren, men inte säker, det får gärna någon upplysa om.

Men det känns som att det inte är någon ide att klocka just nu om du inte ska köra vatten kylning

Det finns en begränsning på 790mhz som standard tror jag det är. Men du kan alltid flasha om bioset för att komma undan sådana begränsningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
7244 3DMarks i 3DMark Vantage, standardinställningarna. Är inte detta lite väl lågt för datorn i sign?

Väldigt lågt. Du Borde få ungefär det dubbla. Jag får 13990.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
Har läst att vissa säger att det krävs en processor på över 4 GHz för att få ut fullt av X2 kortet. Men vadå? det finns ju ingen processor som ligger på över 4? Core 2 duo har 3,33 som högst.

Sen vet jag inte hur de funkar,, 3,33 x 2 = 6,66 ?? För isåfall är ju min processor på 2,67 GHz helt OK.

Som sagt, jag har Core2duo 6750 2,67 GHz. Kommer den flaskhalsa ? Det är min stor fråga.

Med Quad-Cores är det inte lika viktigt men med Dual-Cores borde du klocka så högt som går. Din 2,67ghz kommer defintivt flaska ordentligt. Visserligen så kommer den inte göra det så fort du kommer upp i tillräckligt hög upplösning men det här kortet kräver otroligt mycket processorkraft.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det finns en begränsning på 790mhz som standard tror jag det är. Men du kan alltid flasha om bioset för att komma undan sådana begränsningar.

Väldigt lågt. Du Borde få ungefär det dubbla. Jag får 13990.

Med Quad-Cores är det inte lika viktigt men med Dual-Cores borde du klocka så högt som går. Din 2,67ghz kommer defintivt flaska ordentligt. Visserligen så kommer den inte göra det så fort du kommer upp i tillräckligt hög upplösning men det här kortet kräver otroligt mycket processorkraft.

Är inte 13990 i 3dmark 06 lite lågt för ditt system?
Jag kör samma cpu som dig men i 3.6 ghz och med ett sapphire 4850 som är helt oklockat men ändå får jag nära 14500 poäng i 3dmark 06 och då är mitt 4850 helt orginal och oklockat.Jag trodde att jag hade dåligt värde i 3dmark 06 men då kanske många av dom som har liknande system har klockat sitt grafik kort också:))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Är inte 13990 i 3dmark 06 lite lågt för ditt system?
Jag kör samma cpu som dig men i 3.6 ghz och med ett sapphire 4850 som är helt oklockat men ändå får jag nära 14500 poäng i 3dmark 06 och då är mitt 4850 helt orginal och oklockat.Jag trodde att jag hade dåligt värde i 3dmark 06 men då kanske många av dom som har liknande system har klockat sitt grafik kort också:))
MvH albanen...

De snackar 3dMark Vantage, inte 3dMark 06.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
De snackar 3dMark Vantage, inte 3dMark 06.

Ja,jag menar det då förstår jag:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det finns en begränsning på 790mhz som standard tror jag det är. Men du kan alltid flasha om bioset för att komma undan sådana begränsningar.

Väldigt lågt. Du Borde få ungefär det dubbla. Jag får 13990.

Med Quad-Cores är det inte lika viktigt men med Dual-Cores borde du klocka så högt som går. Din 2,67ghz kommer defintivt flaska ordentligt. Visserligen så kommer den inte göra det så fort du kommer upp i tillräckligt hög upplösning men det här kortet kräver otroligt mycket processorkraft.

Hur höga upplösningar? jag kör alldrig högre än 1280 * 1024. Och vilken processor borde jag ha isåfall? Har alldrig sett någon med över 4 GHz... ?

Permalänk

Ska bara checka lite.

Har ett

ASUS M3A79-T Deluxe

Phenom 9950 @ 2.6 Ghz

4870X2 originalinställningar

Corsair Dominator @ 1066 Mhz 5-5-5-15

I Crysis inbyggda benchmarkprogram får jag 20.5 FPS på allt i Very High @ 1680*1050. Är det verkligen normalt? Tycker jag känner igen det från ett single 4870?

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk
Medlem

Känns som att din cpu kan vara lite utav en flaskhals kanske? Nu är jag inte insatt i AMD processorerna längre och har inte varit det på en tid, men skulle kunna tänka mig att den agerar flaskhals i det där systemet.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra0603
Ska bara checka lite.

Har ett

ASUS M3A79-T Deluxe

Phenom 9950 @ 2.6 Ghz

4870X2 originalinställningar

Corsair Dominator @ 1066 Mhz 5-5-5-15

I Crysis inbyggda benchmarkprogram får jag 20.5 FPS på allt i Very High @ 1680*1050. Är det verkligen normalt? Tycker jag känner igen det från ett single 4870?

jag får 23,5fps me mitt system och samma inställningar som du, mitt system borde prestera sämre än ditt, men jag körde ju klockat på kortet ifs

sen så undrar jag vad de är för begränsning på klocken ni pratar om? jag kunde ju utan problem dra upp coren i 800 derekt, har inte behövt flasha nått bios.
testade rivatuner å då kunde jag köra coren i 815mhz åxå:)

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra0603
Ska bara checka lite.

Har ett

ASUS M3A79-T Deluxe

Phenom 9950 @ 2.6 Ghz

4870X2 originalinställningar

Corsair Dominator @ 1066 Mhz 5-5-5-15

I Crysis inbyggda benchmarkprogram får jag 20.5 FPS på allt i Very High @ 1680*1050. Är det verkligen normalt? Tycker jag känner igen det från ett single 4870?

Som man läser varje dag så klagar AMD ägare på dåliga fps i spel med nya gfxkort... Varför inte köpa ett intelsystem som är bra mycket bättre än amd och slippa allt med fps strul o klagomål ?...

Är ju ganska konstaterat att amd's prollar inte är speciellt vassa!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E8400
Som man läser varje dag så klagar AMD ägare på dåliga fps i spel med nya gfxkort... Varför inte köpa ett intelsystem som är bra mycket bättre än amd och slippa allt med fps strul o klagomål ?...

Är ju ganska konstaterat att amd's prollar inte är speciellt vassa!!

finns ju folk som hävdar att amd är bättre å spela på än intel trotts intels "överlägsenhet"

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
finns ju folk som hävdar att amd är bättre å spela på än intel trotts intels "överlägsenhet"

och du litar på dom? nää det är ju trots allt så att Intel är bättre idag, ska man ha en budget/surfdator skulle jag köpt amd, stabila och billiga burkar får man!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Blir det HTPC bygge blir det nog ett amd system för min del faktiskt.. men till spelburken är det intel som gäller...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
och du litar på dom? nää det är ju trots allt så att Intel är bättre idag, ska man ha en budget/surfdator skulle jag köpt amd, stabila och billiga burkar får man!

vet faktiskt inget om vad som är bättre, men jag tycker att min amd rigg duger rätt bra men en lite vassare cpu skulle nog passa bra.
iaf de dummaste man gör är att bli en fanboy å fästa sig vid ett spaeciellt märke, nä man ska köpa de som är bäst när man ska uppgradera om de inte blir för dyrt:)

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d