Permalänk

Nu har jag inte följt tråden så bra, men har en enkel fråga till er med 4870x2.
Hur är ljudnivån på kortet, är det så högljutt som det sägs?

Permalänk
Medlem

Alltså, det är inte i närheten av mitt gamla XFX 7900gt men jag skulle inte kalla kortet tyst. I idle är nivån helt okej, och som tur är spelar jag spel med headset så....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jailbreak85
Nu har jag inte följt tråden så bra, men har en enkel fråga till er med 4870x2.
Hur är ljudnivån på kortet, är det så högljutt som det sägs?

Bara när det blir varmt, händer en gång per 5-10 minuter eller så när man spelar(för mig iaf, kör fläkten default på 40%).. Det varvar upp i max i 10s sen ner till default speed igen.. Men det är nog något man får räkna med på moderna grafikkort, dom genererar ju trots allt mera värme..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Förstår inte riktigt hur folk kan gnälla på ljudnivån. Jag har min i idle på 30% med min "low" profil som används när jag surfar eller liknande, och då överröstar mina två 120mm Noctua fläktar lätt graffets fläkt. Jag vet inte hur kräsna folk är overall, men jag tycker då den är tyst som en mus. Jag hör inte mer än lite sus från min dator nu med 2 noctua fläktar + nätagget (Coolermaster Real Power 620W) i idle. I 44% som jag har den i när jag spelar riktigt krävande spel (Stalker Clear Sky) så låter den en del faktist, men när man springer runt och pepprar i ett FPS spel så är det definitivt inget jag lägger märke till. Med fläkten i 44% så slipper jag även att den speedar upp till 100% var 10e minut.

Tänkte bara checka läget med er som har 4870X2! Någon som hittat ett sätt att öka prestandan? Eller man ska vänta på Cat. 8.9? Har fixat inte mina nya delar än så jag sitter fortfarande på PCI-e 1.0, vet inte om det är det som är boven. Vissa säger ja, andra nej. Jo, processorn också såklart (@2.3GHz atm)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Tyst som en mus, jag vet inte vad ni har för möss där du bor men det är faan tragiskt att dom inte kan göra sig av med den där hökanonen och sätta dit en rejäl fläkt istället.

I 45% som jag brukar ställa den manuellt är den långt ifrån tyst då jag spelar spel. I idle har jag den på 33% tror jag, rätt tyst då.

Permalänk

Sem varför behöver du ha den på 45%?? Jag har på 38% och tempen är aldrig över 75 c . Har runt 65c som normalt i full load då.

Idle har jag fläkten på 27% då har jag runt 45c. Den är riktigt tyst o kall.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Vad tror du anledningen är? Typ värme i krävande spel.

Och jag har bra med fläktar i chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Hah
Jag har testat... det var otroligt krångligt men jag lyckades få till att den ändrade båda kärnorna samtidigt. Fick bara upp den i 790 gpun och 940 mem. Så jag gör det inte längre eftersom det inte är värt det.
Det här kortet (iaf mitt) är värdelöst när de kommer till klockning.
Nej jag ändrade inga spänningar och kommer inte göra heller. Programmen är för opålitliga för det tycker jag.

Ah, äntligen någon som skrivit något intressant! ; )
Tråkigt att det inte går att klocka alls! Men det var som jag trode, de har maxat ut de här korten odentligt. Kanske med lite vatten och voltmod? Med tanke på att det genererar så otroligt mycket värme så kan man nog göra stora vinster om man lyckas göra sig av med värmen. Brukar vara så i allefall. Tack för ditt svar!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Ah, äntligen någon som skrivit något intressant! ; )
Tråkigt att det inte går att klocka alls! Men det var som jag trode, de har maxat ut de här korten odentligt. Kanske med lite vatten och voltmod? Med tanke på att det genererar så otroligt mycket värme så kan man nog göra stora vinster om man lyckas göra sig av med värmen. Brukar vara så i allefall. Tack för ditt svar!

Sök efter Diamond 4870X2 (på google) så hittar du lite spännande info om klockbarhet på 4870X2...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Har precis börjar lira Stalker Clear Sky och jag misstänker att kortet inte går upp i 3d hastigheter i detta spelet. Är det möjligt att göra en profil i CCC som låser kortet i 3d hastighet och som aktiveras samtidigt som man startar spelet för att sedan återgå till normalt läge när man stänger av det?
Har inte några bra erfarenheter av CCCs profilhantering innan då jag inte lyckats ändra fläkthastigheten på kortet.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajlajf
jo tjenare. Mitt asusprogram säger att min processor ligger på cirka 19 grader i rumstemp. med originalkylare. Använd istället programmet core temp.

mvh!

det funkar dock inte i 64bitars vista

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Har precis börjar lira Stalker Clear Sky och jag misstänker att kortet inte går upp i 3d hastigheter i detta spelet. Är det möjligt att göra en profil i CCC som låser kortet i 3d hastighet och som aktiveras samtidigt som man startar spelet för att sedan återgå till normalt läge när man stänger av det?
Har inte några bra erfarenheter av CCCs profilhantering innan då jag inte lyckats ändra fläkthastigheten på kortet.

Du kanske ska testa sökfunktionen.

Dock angående en som aktiveras automatiskt och ändrar fläkthastighet samt gpu/mem där man startar 3d har jag haft problem med, så jag ändrar manuellt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du kanske ska testa sökfunktionen.

Dock angående en som aktiveras automatiskt och ändrar fläkthastighet samt gpu/mem där man startar 3d har jag haft problem med, så jag ändrar manuellt.

Har följt med rätt bra i den här tråden och tycker inte att det har varit utförligt beskrivet nånstans hur man ska göra detta. Fläkthastigheten bryr jag mig inte så mycket om den får gärna skötas automatiskt men vill ha en profil som låser klocken i stock inställning så att säga. Utan nerklockning i idle. Om man ska ändra detta manuellt är det bara att aktivera overdrive då o rycka i dom 2 reglagen tills man har rätt hastigheter? Man vill ju inte klocka sönder skiten av misstag

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Tyst som en mus, jag vet inte vad ni har för möss där du bor men det är faan tragiskt att dom inte kan göra sig av med den där hökanonen och sätta dit en rejäl fläkt istället.

I 45% som jag brukar ställa den manuellt är den långt ifrån tyst då jag spelar spel. I idle har jag den på 33% tror jag, rätt tyst då.

Läs ordentligt innan du svarar så jag slipper förklara i onödan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Läs ordentligt innan du svarar så jag slipper förklara i onödan.

Vad ska du förklara för mig? Eller att jag ska förklara ordentligt för andra killen hur man gör en profil som både klockar upp bägge kärnorna och fläkten?

Edit: I vilket fall så ids jag inte förklara hur man gör denna profil eftersom det säkerts har förklarats ett par gånger i forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Sem varför behöver du ha den på 45%?? Jag har på 38% och tempen är aldrig över 75 c . Har runt 65c som normalt i full load då.

Idle har jag fläkten på 27% då har jag runt 45c. Den är riktigt tyst o kall.

Okej detta skrämmer mig lite. Då mitt kort ligger på 84 grader i idle med standard fläkthastigheten(25%?) och har endå ett Cosmos S så tempen i chassiet är ju rums temp typ. Konstiga är att den bara går upp 2 grader sen när den blir i load(GRID Race Driver på max 1920x1200, inte prestanda test riktigt).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Vad ska du förklara för mig? Eller att jag ska förklara ordentligt för andra killen hur man gör en profil som både klockar upp bägge kärnorna och fläkten?

Edit: I vilket fall så ids jag inte förklara hur man gör denna profil eftersom det säkerts har förklarats ett par gånger i forumet.

Istället för att vara allmänt svinig så kan du väl bara låta bli att svara om det stör dig så mycket att man frågar om nåt som nämnts nånstans nångång på ett forum med en jävla massa trådar och inlägg. Att sweclockers sedan har en av de sämsta sökmotorerna jag varit med om gör ju inte saken bättre direkt..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Okej detta skrämmer mig lite. Då mitt kort ligger på 84 grader i idle med standard fläkthastigheten(25%?) och har endå ett Cosmos S så tempen i chassiet är ju rums temp typ. Konstiga är att den bara går upp 2 grader sen när den blir i load(GRID Race Driver på max 1920x1200, inte prestanda test riktigt).

Kör du automatisk fläktreglering verkar det inte så konstigt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Istället för att vara allmänt svinig så kan du väl bara låta bli att svara om det stör dig så mycket att man frågar om nåt som nämnts nånstans nångång på ett forum med en jävla massa trådar och inlägg. Att sweclockers sedan har en av de sämsta sökmotorerna jag varit med om gör ju inte saken bättre direkt..

SERIÖST, NÅGON GÅNG?!!!!?

Har det pratats om annat än fläktarna till 4870 serien senaste två månaderna?? Dock håller jag med om att sökmotorn suger getpung, den hittar trådar, men hur ska man hitta något i trådar som kan vara 40 sidor. Dock är alltid google din vän.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Kör du automatisk fläktreglering verkar det inte så konstigt.

Hmm... men automatisk borde väll ändå inte gå under 25%?
Känns som den borde ligga lägre på idle ändå. Får väll pröva att ställa in det manuellt o se om det blir nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Innan man startat en 3d-app. eller lagt in en annan profil har den massa fuffens för sig, bland annat kör den core i 750 istället för runt 500 som den borde göra i idle.

Permalänk

Gör så här skapa en fanprofil på 27%. När ni inte spelar kör den profilen och glöm inte stänga ner overdrive!!!!! Tempen kommer att sjunka ganska mycket då i idle.

Anledningen är att om ni inte gör det så går graffet i samma setup som i 3d( 750/900) så är det hos mig eftersom jag har 2 profiles ,en för spel och en för idle. 38% för spel och idle 27%.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Exakt var i CCC ställer man in fläkthastighet för olika profiler? Jag har letat runt bland alla inställningar men kan inte hitta nått. Jag har kollat på Youtube på ett antal "fan-fix" lösningar. Problemet är att när jag skapar en ny profil i CCC så skapas inte någon fil för den profilen, jag antar att det är just denna filen man ska ändra i för att ställa in fläkthastigheterna för olika temperaturer?

OS: Windows XP x64 sp2 Eng
Grafikkort: Sapphire HD4870 512
Drivrutin:ATI Catalyst 8.8

Permalänk

Har du skapat en profil i CCC.
Sedan gått in i

C:\Documents and Settings\***\Lokala inställningar\Application Data\ATI\ACE\Profiles
eller liknande

öppnat den fil med namn som din profil i CCC
ändrat raderna

<Feature name="FanSpeedAlgorithm_1">
<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Automatic" />
</Feature>

till

<Feature name="FanSpeedAlgorithm_1">
<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" />
</Feature>

och

<Feature name="FanSpeedPercentTarget_1">
<Property name="Want" value="Vad det du stod från början" />
</Feature>

till

<Feature name="FanSpeedPercentTarget_1">
<Property name="Want" value="% av fan speed du vill ha" />
</Feature>

och sedan valt att aktivera profilen igen (självklart efter att ha sparat filen) i CCC igen?

Testa denna G

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Gör så här skapa en fanprofil på 27%. När ni inte spelar kör den profilen och glöm inte stänga ner overdrive!!!!! Tempen kommer att sjunka ganska mycket då i idle.

Anledningen är att om ni inte gör det så går graffet i samma setup som i 3d( 750/900) så är det hos mig eftersom jag har 2 profiles ,en för spel och en för idle. 38% för spel och idle 27%.

Vad jag inte förstår är varför man ska stänga av overdrive? Gör bara en profil till med lägre inställningar för minne, gpu, volt och fläkt.

Permalänk

Woo, imorgon borde mitt Club3D komma.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Woo, imorgon borde mitt Club3D komma.

Berätta hur det går

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asusboy
Berätta hur det går

It has arrived. Buaha. Fina fisken säger jag bara.

Ut med det gamla, in med det nya.
X1300XT (som inte varit i bruk sedan skärmen kom men orkade aldrig skruva ut det då. )
X1950XTX
HD4870X2

Idle-förbrukningen steg från ~230W till ~280W så där sved det till lite men jag överlever.

Från 6875 poäng med 1950XTX till 14406 poäng med HD4870X2 i 3DMark06. Vista x64, E6600 @ 3200MHz, 8GB PC6400 RAM.

Nöjd och belåten så här långt. Kör med Catalyst 8.9 som ju passligt kom ut igår.
CoH smet på bra i 2560x1600 med all kräm på max. Vantage skar i min första någonsin runda av det så det får lämna tills vidare, måste ju få spela!
Kanske dag för GRID nu då...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd

Hur beteer sej din Gpu aktivitet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E8400
Hur beteer sej din Gpu aktivitet?

0% i windowsläge, ingen aning i 3D-läge. Vad jag sett hittills.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065