Permalänk
Medlem

Trådbundet till trådlöst

Ha köpt en bärbar dator nu, men har bara en trådbunden router, så jag undrar om det finns någon sändare som man kan plugga in i routern.
Eller måste jag köpa en ny router för att få in datorn i nätverket?

Permalänk
Medlem

Du måste med största sannolikhet köpa en ny router ja.
Jag har en Linksys WRT54GL och den funkar kanon. Man kan byta ut dens firmware till ett mer avancerat om man vill. Jag kör DD-WRT på min och det funkar bra.
Den har dock bara stöd för 54mbit wlan, så behöver du mer så får du köpa en som stödjer 802.11n. Men om din laptops wlankort bara stödjer 802.11g(54mbit/s) så behöver du inte snabbare.

WRT54GL kostar typ 5-600kr.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

varför inte bara köpa en accesspunkt, funkar det med

men rekommenderar personligen wrt54gl då ja har en själv med DD-WRT

Permalänk
Medlem

Kan du förklara hur det fungera med accesspunk fungera och vilken hårdvara det behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusH
Kan du förklara hur det fungera med accesspunk fungera och vilken hårdvara det behövs?

Bara köp en accesspunkt av valfritt märke och modell och koppla in i princip...

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

älskar när det är så enkelt

Permalänk
Medlem

Har inte den bärbara inbyggd wlan mao om du har det så behöver du bara slå på denna del och ange SSID + din nyckel så bör det ju fungera eller jag kanske är ute å cyklar helt.....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

väldigt ofta har laptops idag inbyggt wlan så ja..

men nan har ju tyvär ingen trådlös router eller accesspunkt, vilket var hans fråga, hur man går från lan till wlan^^...

därmed wrt54gl (som är en sjuhelsikes router) eller en accesspunkt