Vad är det för personer som köper systemkameror?

Permalänk
Medlem

Vad är det för personer som köper systemkameror?

Känns som ännu en funktion för fjortisarna som får allt av sina föräldrar. Gimmick med andra ord.

EDIT: Det var alltså inte jag som startade den här tråden, om nån inte uppfattade det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag sett en fjortis bära omkring på en systemkamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Tror aldrig jag sett en fjortis bära omkring på en systemkamera.

Ojdå. Då har du verkligen inte varit uppmärksam det senaste året. Tar du en sväng förbi plattan ikväll så får du se ett stort utbud av fjortisar med systemkameror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ojdå. Då har du verkligen inte varit uppmärksam det senaste året. Tar du en sväng förbi plattan ikväll så får du se ett stort utbud av fjortisar med systemkameror.

Haha mycket korrekt, det är precis fjortisar som har systemkameror

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY

Jag skulle vilja se en medelfjortis som orkar hålla en kamera i klassen D300/D700 med batterigrepp eller en D3 ihop med ett lagom tungt (sisådär 2kg) teleobjektiv nån längre tid.

Lite drygt 3 kilo kamera blir väldigt tungt efter en stund.

Däremot är det många som springer omkring med D40/D60/450D och 18-55, men det är ju rena leksakskameran i jämförelse.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack vare Bilddagboken

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Däremot är det många som springer omkring med D40/D60/450D och 18-55, men det är ju rena leksakskameran i jämförelse.

Min uppfattning är att det finns fler som inte kan fotografera och som äger en systemkamera än folk som kan fotografera och äger en systemkamera. Men det är helt taget ur luften.

Jag tycker det är väldigt komiskt att bland annat fjortisarna använder systemkameror uteslutande till snapshots i autoläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min uppfattning är att det finns fler som inte kan fotografera och som äger en systemkamera än folk som kan fotografera och äger en systemkamera. Men det är helt taget ur luften.

Jag tycker det är väldigt komiskt att bland annat fjortisarna använder systemkameror uteslutande till snapshots i autoläget.

Jag håller med till fullo.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen är det bra att systemkamerorna sprider sig ut bland folket. Chansen att folk börjar intressera sig mer och mer för foto är större om de har okej kameror. Visserligen är det en del klasskillnad mellan säg en D3 och en D40, men skillnaden mellan hurdana bilder man kan ta med en D40 och en vanlig kompaktkamera är otroligt mycket större.

Sen finns det säkert en del personer som enbart ser den som en statussymbol, men vilken annan fotointresserad person som helst ser ju skillnad på en instegskamera och en pro/semi-pro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och om fjortisarna har dSLR-kameror, so what? Vad är det med det som gör att du måste bränna energi på att bry dig?

Låter som klassisk hederlig svensk avundsjuka.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Känns som ännu en funktion för fjortisarna som får allt av sina föräldrar. Gimmick med andra ord.

Citat:

Det KAN ju finnas någon som har en systemkamera pga fotointresse (eller yrke för den delen) också... eller är det en helt befängd tanke?

Citat:

So what? De kanske råkar lära sig något av bara farten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Anledningen till att alla springer runt med systemkameror är främst att priset har gått ner. För idag finns det fortfarande dyra kompaktkameror, så när man ändå har tänkt lägga ut en del pengar, varför inte slå till på en systemkamera istället och få fler möjligheter till att fotografera.

Visst finns det många typer som tror att ju bättre kamera= bättre fotograf/bilder.
Men de flesta vill nog kunna leka "mera".

Visst finns det statusjägare med, men det finns det i alla intresseområden.

Permalänk
Entusiast

Det är lätt att få en systemkamera billigare än en mer avancerad kompakt idag vilket självklart bidrar. En Nikon D40 med 18-50 kostar under 4000kr idag och det är fruktansvärt mycket kamera för pengarna. Sen är det ju så att många inte orkar lära sig mer än "gröna rutan" men mer pengar till Nikon är ju bra även för oss som vill ha lite mer kamera att hålla i. Om Nikon nu bara kunde sluta tillverka normalzoomar med variabel bländare. Utbudet är bara löjligt nu.

Men men, låt dem leka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja självklart får man köpa vad man vill. Det är kapitalism som råder i vårt land. Det jag tror "ts" försöker få fram i denna tråd är konstaterandet av att en målgrupp, fjortisar, ser systemkameror som en modeaccessoar. Ungefär som canada goosejackor och jltröjor var för några år sedan (är väl fortfarande mode i en viss utsträckning).

Fler konsumenter som köper nikons produkter bör leda till mer pengar till nikon. Detta låter ju jättefint. Men vad kan hända om lowentryslrköparna blir nikons viktigaste målgrupp? Kan det resultera i att tveksamt användbara funktioner som live view blir ännu fler?

Kanske är jag en reaktionärisk analogist som borde jubla när nikon släpper d65 med mp3funktion.

Permalänk
Medlem

Att man orkar bry sig så mycket om något så trivialt.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ja självklart får man köpa vad man vill. Det är kapitalism som råder i vårt land. Det jag tror "ts" försöker få fram i denna tråd är konstaterandet av att en målgrupp, fjortisar, ser systemkameror som en modeaccessoar. Ungefär som canada goosejackor och jltröjor var för några år sedan (är väl fortfarande mode i en viss utsträckning).

Fler konsumenter som köper nikons produkter bör leda till mer pengar till nikon. Detta låter ju jättefint. Men vad kan hända om lowentryslrköparna blir nikons viktigaste målgrupp? Kan det resultera i att tveksamt användbara funktioner som live view blir ännu fler?

Kanske är jag en reaktionärisk analogist som borde jubla när nikon släpper d65 med mp3funktion.

Jag är inte ett dugg orolig. Nikon har ju D400, D700 och D3. De har aldrig haft så mycket bra kameror ute samtidigt och kan nu seriöst konkurrera med Canon även på Pro nivå vilket har varit tveksamt rätt länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag är inte ett dugg orolig. Nikon har ju D400, D700 och D3. De har aldrig haft så mycket bra kameror ute samtidigt och kan nu seriöst konkurrera med Canon även på Pro nivå vilket har varit tveksamt rätt länge.

Du missförstår mig. Det var en utopi om kameramarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu ska jag väl säga att jag inte rör mig så mycket bland fjortiskretsar då jag är dubbelt så gammal själv. Rör mig inte så mycket kring plattan heller. Varför går man dit om man ska fota? Det är väl bland jordens fulaste platser.

Däremot har jag noterat att det är väldigt många fler systemkameror i farten nu för tiden, vilket inte är så konstigt med tanke på hur mycket priserna gått ner. När jag köpte min A100 för två år sedan kunde man känna sig lite speciell, men idag får man ju en bättre kamera för hälften av vad jag gav för den. Däremot brukar jag mest se systemkameror i händerna på 20+. Har svårt att se varför en genomsnittlig fjortis skulle vilja släpa på en systemkamera en vanlig dag. Det gör inte ens jag. En kompaktkamera glider ju lätt ner i fickan och det har man alltid med sig, medan man tar systemkameran för mer planerade fototillfällen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Egentligen är det bra att systemkamerorna sprider sig ut bland folket. Chansen att folk börjar intressera sig mer och mer för foto är större om de har okej kameror.

Japp. Det var ungefär på den vägen det gick för mig. Blev intresserad på allvar när jag uppgraderade min gamla digitalkamera till en nyare för några år sen. Var så många roliga funktioner, och så blev bilderna bättre dessutom, så då kändes det mycket roligare att fota. Allt eftersom man lärde sig så blev man mer intresserad av fotografi. Tänk om man själv hade haft den möjligheten när man var i tonåren.

Permalänk

Problemet är att de tror att de får så mycket bättre bilder från systemkamerorna. Om de inte vet hur man ställer in inställningarna antingen i ett Råprogram eller inne i kamerans menyer för skärpa, färgmättnad osv. förlorar de ofta mycket från kompakterna där allt redan är färdigt och bestämmt åt dig med mer skärpa och färgmättnad etc. Dessutom, de som enbart lägger upp bilder på nätet i typ 500X700 pixlar vinner i princip inget på att plåta med en systemkamera. Men, folk tycker väl att det är kul och förmodligen känner de sig coola med en system, vilket ju tillverkarna tjänar på och förhoppningsvis gynnar det oss som har foto som yrke då en del av pengarna går till att utveckla proffskameror.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fjortis, men var sugen på en ny kamera eftersom min sunkiga kompakta hade sprucken display. Alternativet var att lägga 1500-1800kr på en ny hyfsad kompakt, eller 2998kr på en D40 som enligt uppgift var en extremt prisvärd instegskamera av systemklass. Foto har alltid intresserat mig och för en nätt merkostnad fick det bli en D40 med kittat objektiv.

Att köra Auto eller någon av de förinställda funktionerna går helt bort (har faktiskt inte ens testat), så visst blir det sjukt mycket bättre bilder. Själva grejen med system för mig är ju möjligheten till olika inställningar (slutartid, bländare, mättnad, RAW etc) och såklart möjlighet att byta objektiv.

(Än) är jag inte någon proffsfotograf, men för mig var systemkamera av det billigare segmentet rätt självklart när det var dags att köpa nytt. Mer prisvärt helt enkelt. Nu när jag ger mig ut med cykeln på en långtur följer kameran med. Det gjorde inte kompakten, trots sin nättare vikt. Att systemkameror har kommit ut till folket är väl odelat positivt då fler intresserar sig och fler fina bilder kommer upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Problemet är att de tror att de får så mycket bättre bilder från systemkamerorna. Om de inte vet hur man ställer in inställningarna antingen i ett Råprogram eller inne i kamerans menyer för skärpa, färgmättnad osv. förlorar de ofta mycket från kompakterna där allt redan är färdigt och bestämmt åt dig med mer skärpa och färgmättnad etc. Dessutom, de som enbart lägger upp bilder på nätet i typ 500X700 pixlar vinner i princip inget på att plåta med en systemkamera. Men, folk tycker väl att det är kul och förmodligen känner de sig coola med en system, vilket ju tillverkarna tjänar på och förhoppningsvis gynnar det oss som har foto som yrke då en del av pengarna går till att utveckla proffskameror.

Håller med om att man inte automatiskt får bättre bilder, men just detta leder ju till att åstminstone den fotointresserade vill lära sig mer, vilket väl ändå är positivt.

Sen finns det ju fördelar, inklusive så enkla grejer som en riktig sökare, obefintlig shutter lag, bättre AF-system och större sensorer. Detta är ju plus med systemkameror jämfört med nästan allt i kompaktkameraväg, dessutom saker som det inte krävs någon större förkunskap för att dra nytta av.
Sen tycker åtminstone jag att systemkamerorna uppmanar till att man lär sig mer.

När då dessutom instegsmodellerna ligger i en sån prisnivå att systemkameror och kompakt/zoomkameror går omlott prismässigt så är det ju inte så konstigt att folk är intresserade.

Personligen är jag inte på något vis fotoproffs och hade nog inte köpt en systemkamera om inte de billiga instegsmodellerna funnits, men jag ser defintivt varför fotointresserade som kanske inte strikt BEHÖVER en systemkamera, men som vill utvecklas, ändå köper en numera.

Sen finns det säkert en del som bara ska ha en som något slags statussymbol, men som jag skrev tidigare, om de råkar lära sig något av bara farten så är det väl bara bra?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

jag kan tänka mig nästan hur det snackas mellan flickorna och pojkarna
"hur många megapixel har du?"

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
jag kan tänka mig nästan hur det snackas mellan flickorna och pojkarna
"hur många megapixel har du?"

"Min telezoom är längre än din!"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att fjortisars användande av digitala systemkameror är ett stort ämne att diskutera förbryllar mig. Här sitter alltså "datornördar" och anmärker på hur en annan grupp mobbade individer använder dessa kameror som en slags modeattribut. Är det måhända någon slags tävling i vem som är mest utstött, eller är det bara så enkelt att man önskar att man själv hade medel att få tag i dessa dSLR?

Hur de för dialog när de pratar om sina grejor borde väl ändå vara egalt om man själv har något liv värt syreförbrukningen man lastar planeten med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Att fjortisars användande av digitala systemkameror är ett stort ämne att diskutera förbryllar mig. Här sitter alltså "datornördar" och anmärker på hur en annan grupp mobbade individer använder dessa kameror som en slags modeattribut. Är det måhända någon slags tävling i vem som är mest utstött, eller är det bara så enkelt att man önskar att man själv hade medel att få tag i dessa dSLR?

Hur de för dialog när de pratar om sina grejor borde väl ändå vara egalt om man själv har något liv värt syreförbrukningen man lastar planeten med.

Själv verkar du ju tillföra mycket, ska man vara bitter ska man iaf. vara det på ett snyggt sätt.
Vem påstod förresten att hela Swec befolkas av nördar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Använder min D40 i autoläget för det mesta och det funkar jävligt bra. Dessutom hundra gånger bättre med en billig dslr i idiotläget än den dyraste peka och skjutkameran på marknaden.

Nikonisten: "Problemet är att de tror att de får så mycket bättre bilder från systemkamerorna."

Varför är det ett problem? Det är MYCKET lättare att få bra bilder med en systemkamera. Jag har inte and CHANS att pricka ungarna med en slö pekaåskjutkamera. Med nikons billigaste dslr i idiotläge är det verkligen idiotsäkert att fånga fartfyllda ögonblick. Dslr-kameror är det ultimata verktyget även för folk som mest kör autoläget!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Använder min D40 i autoläget för det mesta och det funkar jävligt bra. Dessutom hundra gånger bättre med en billig dslr i idiotläget än den dyraste peka och skjutkameran på marknaden.

Nikonisten: "Problemet är att de tror att de får så mycket bättre bilder från systemkamerorna."

Varför är det ett problem? Det är MYCKET lättare att få bra bilder med en systemkamera. Jag har inte and CHANS att pricka ungarna med en slö pekaåskjutkamera. Med nikons billigaste dslr i idiotläge är det verkligen idiotsäkert att fånga fartfyllda ögonblick. Dslr-kameror är det ultimata verktyget även för folk som mest kör autoläget!

Det låter dock som att du har lite mer hum om fotografering än de som denna tråden handlar om.
Att springa in på en konsert, fälla upp den inbyggda blixten och fota järnet i auto är en typisk fjortisgrej.
Bra bilder? Nej. Lär de sig att blixten inte räcker 15 meter? Nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det känns lite lustigt att vissa "fotografer" känner sig hotade av spridningen av dslr till allmänheten. Förstår ärligt talat inte varför. Om fjortisar, gubbar, proffs eller knattar springer omkring med D40 förvanskar väl detta knappast "riktiga" fotografers foton eller fototillfällen? Har läst om "problemet" på andra forum också, varför jag sluter mig till att kretsen av de som känner sig hotade är rätt utbredd. "Här har jag åkt runt i en Ferrari i stan och på bana i tjugo år och sen hittar någon snorunge en billig på Blocket och tror att han är lika tuff och genuin som jag själv! Nej, sportbilar ska hållas inom en snäv krets som håller sig på banan och vet hur man kör, inte finnas till för att allmänheten ska kunna köra till Coop som en vanlig bil."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Det känns lite lustigt att vissa "fotografer" känner sig hotade av spridningen av dslr till allmänheten. Förstår ärligt talat inte varför. Om fjortisar, gubbar, proffs eller knattar springer omkring med D40 förvanskar väl detta knappast "riktiga" fotografers foton eller fototillfällen? Har läst om "problemet" på andra forum också, varför jag sluter mig till att kretsen av de som känner sig hotade är rätt utbredd. "Här har jag åkt runt i en Ferrari i stan och på bana i tjugo år och sen hittar någon snorunge en billig på Blocket och tror att han är lika tuff och genuin som jag själv! Nej, sportbilar ska hållas inom en snäv krets som håller sig på banan och vet hur man kör, inte finnas till för att allmänheten ska kunna köra till Coop som en vanlig bil."

Jag tycker mer synd om barnen som inte lär sig att fotografera utan tror att allt ska bli bra bara för att de får en dyr kamera och ignorerar all form av teori.

...sen är det rätt kul att skratta åt dem också.

Visa signatur