Vad är det för personer som köper systemkameror?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Det låter dock som att du har lite mer hum om fotografering än de som denna tråden handlar om.
Att springa in på en konsert, fälla upp den inbyggda blixten och fota järnet i auto är en typisk fjortisgrej.
Bra bilder? Nej. Lär de sig att blixten inte räcker 15 meter? Nej.

Du verkar veta mycket om dessa fjortisar, spenderar du mycket tid med dem? Är du en av dem rentav?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Min första kamera blev en såkallad "fjortiskamera", nämligen en D40.

Varför? Den är sjukt billig med kitobjektivet och man får bra bilder. Jag kände också att det är roligare om jag är den som är flaskhalsen, inte nödvändigtvis kameran. Dvs att jag kan utvecklas och ta bättre bilder när jag blir duktigare, inte tvärsom.

Sen förstår jag precis vad ni menar men det är svårt att komma undan. Är det inte nyaste mobilen, kläderna eller något annat det tävlas i så finns det alltid något nytt för "new kids on the block".

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Jag hade en gammal digitalkamera från Kodak... Köpte mig en D80 av inget mindre skäl än att jag vill lära mig ta bättre bilder, än mer bli amatörfotograf. Därför springer jag runt som en iller på olika ställen och terroriserar folk med mitt galna blixtrande.

Permalänk

Det är väl för övrigt fullständigt rimligt att okunniga fotografer köper en systemkamera och använder autoläget.

Jag insåg direkt när jag började använda min att den verklige point-and-shoot kameran är en systemkamera.
Det är ju faktiskt bara att sikta och trycka av för att få mycket bättre bilder än med en kompaktkamera. Även om också kompakter kan leverera finfina bilder så är det klart svårare att lycka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Du verkar veta mycket om dessa fjortisar, spenderar du mycket tid med dem? Är du en av dem rentav?

Som sagt, du tillför otroligt mycket.
Är du så intresserad av mitt privatliv kan du ju adda mig på MSN eller nått, jag är inte svår att hitta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vänta här nu, du skapar en gnälltråd och blir grinig när någon inte håller med dig / tycker att du överreagerar.

Din tråd tillför inte något överhuvudtaget, så bli inte förvånad om inläggen i densamma följer samma trend.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Som sagt, du tillför otroligt mycket.
Är du så intresserad av mitt privatliv kan du ju adda mig på MSN eller nått, jag är inte svår att hitta.

Citat:

Vänta här nu, du skapar en gnälltråd och blir grinig när någon inte håller med dig / tycker att du överreagerar.

Din tråd tillför inte något överhuvudtaget, så bli inte förvånad om inläggen i densamma följer samma trend.

Kan ni sluta bråka? Okej?

Sen var det så att jag splittrade ut denna tråd från en annan, ZaInT är oskyldig till skapandet av den här tråden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs OPn kanske? Det verkar inte vara någon mer än du som har något problem med det här.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Känns lite tråkigt (men har full förståelse för) att D40 blivit en "fjortis-kamera"

Jag själv som för ca 2 veckor sen provade syrrans pojkväns d60 på bröllop blev helt tagen hur kul och intressant det är, köpte såklart en d40 dagen efter för 3000kr. Jag har aldrig varit intresserad av foto förut utan tyckt att det var lite töntigt, men efter provandet av denna med alla olika inställningar och allt visade sig det vara skitroligt. Synd då att man ska behöva köpa en 6k+ kamera för att bli "accepterad" av fotofolk då man bara testar om foto är något att syssla med.

en notis bara : har inte ens provat autoläget och har spenderat de senaste 2 veckorna ute och fotat på dagarna och läst om foto/bildredigering hela nätterna och känner att jag lärt mig otroligt mycket av min nikon men även av er, och det blir nog snart någon form av uppgradering. (slänger in ett litet tack oxå)

hmm läste nu igenom vad jag skrivit och kom på att jag egentligen inte säger så mycket mer än att det nog troligtvis finns ett rös med ungdomar som jag därute som provar om foto är skuujj men ändå inte ser sig själv som fjortisar :). ah det var något iaf. tack och bock

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 990 PRO 2TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850