SweClockers besöker Bahnhof

Permalänk
Melding Plague

SweClockers besöker Bahnhof

SweClockers var tillsammans med annan media inbjuden till en pressvisning av Bahnhofs nya datacenter som byggts på Södermalm i Stockholm. Lokalen är ett bergrum som tidigare varit en hemlig civilförsvarsanläggning och går under namnet Pionen. Bland alla luftslussar och skyddsrum finns alltså nu även Bahnhofs senaste datahall.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Shiiiit, najs lokaler! Själv sitter jag på 4:e våningen på Barsebäcks Kärnkraftverk med havsutsikt men det är ändå något med de där lokalerna som lockar. Det känns Sci-Fi-aktigt n' me loves Sci-Fi!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Haha, gillar växterna i bergrummet

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Så trodde ja inte de såg ut hos sådana ställen:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Så trodde ja inte de såg ut hos sådana ställen:)

En sådan miljö är väl inte den vanligaste så att säga.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

hehe mycket coolt, men man kanske tröttnar efter ett tag, det är ju treligt med fönster ibland

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Där har brutalcs.nu servrar, pingar grymt imot dem!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på James Bond och att det sitter nån ond liten filur där inne och planerar att ta över världen! Enda som saknas är lite missiler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Får mig att tänka på James Bond och att det sitter nån ond liten filur där inne och planerar att ta över världen! Enda som saknas är lite missiler!

Vad får dig att tro att dom inte har några missiler?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Stolarna i mötesrummet är slående lika de som står i The Forum i Barcelona.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago

Jag har inte heller så svårt att föreställa mig dom lokalerna i en bond-film!

Permalänk

Ser sjukt trevligt ut. Dock vet jag inte hur säker den där "byggnaden" egentligen är. Men det ser coolt ut iaf

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det påminde något om lokalerna ifrån Jurassic Park 1

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det måste kännas sjukt mycket Sci-fi att gå in där första gången...

Mötesrummet påminner om från Alien: Återkomsten där äggen ska sluka männen som ligger sövda.

Känns också lite från Men in Black.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

Älskar bergrum, så jvla snyggt och rått det blir med berg/betong som väggar. Sen att sätta växter för att få lite natur i det är ju så jvla rätt det också.
Fan dom har lyckats med det där!
Jag vill bo i något liknande, sen kanske öppning i taket där det kommer solljus! Ev någon del av bergväggen bortsprängd och glasvägg så man får se ut lite, gärna hav...
Fan måste göra en css map eller ngt som ser ut sådär.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Hela Sverige är fullt av gamla uttjänta militäranläggningar som är nedgrävda under jord. Flera pluggas numera igen och stängs, t.ex. har så skett i hela skärgården sedan 2005.

Att hyra dylika är naturligtvis superbilligt, eller köpa. Den som är intresserad kan köpa sitt eget fort/skrotupplag/bergsutrymme på: http://www.fortv.se/templates/FramePage.aspx?id=58

Bahnhof tycker själva att de är väldigt tuffa med det här gamla MOB-förrådet har jag förstått. Men att ställa till med pressvisning... hehe jag vad ska man säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Ser sjukt trevligt ut. Dock vet jag inte hur säker den där "byggnaden" egentligen är. Men det ser coolt ut iaf

Antagligen riktigt rejält säker, eftersom den byggdes av försvaret etc.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

Nu känner man igen sej, bara att det var lite väl rent och fint.
Man vänjer sej med att det inte finns några fönster eller liknande.
Tråkigaste är nog vintertid då det är mörkt när man börjar jobba och mörkt igen när man kommer upp åvan jord.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! Fast jag måste säga att jag fick lite Evil Genius-känsla av bergsrummen

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Shiiiit, najs lokaler! Själv sitter jag på 4:e våningen på Barsebäcks Kärnkraftverk med havsutsikt men det är ändå något med de där lokalerna som lockar. Det känns Sci-Fi-aktigt n' me loves Sci-Fi!

Jobbar du där då?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd

Fullständigt ointressant för min del.. Hade hoppats på annat

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En del saker kändes helt futuristiskta, som det där mötesrummet i serverhallen t.ex.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Primitivt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Haha, gillar växterna i bergrummet

Samma här. Man får känslan av att de skulle kunna ha sveriges stösta cannabisodling där.

Tänk er tidningsrubrikerna:
BILDEXTRA
ITbolag i knarkhärva.
10ton cannabis odlad på Södermalm.
-Vi ville bara ha lite trevlig kontorsmiljö, Jon Karlung

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Tredje världskriget känns nära nu

Permalänk
Medlem