AMD Phenom 8650 Triple-Core vs AMD Athlon 64 X2 6000+!

Permalänk
Medlem

AMD Phenom 8650 Triple-Core vs AMD Athlon 64 X2 6000+!

Tjenare alla!

Nu gör jag en post om dessa två processorer, precis som grafikkorts tråden om 4870X2 och GTX 280 SSC.

Vilken av dessa två processorer hade ni valt? Och varför?

AMD Athlon 64 X2 6000+

64-bitars datorkapacitet: Ja
Klockfrekvens: 3 GHz
Central spänning: 1.35 V/1.4 V
Tillverkningsprocess: 90 nm
Thermal Design Power: 125 W
Temperaturspecifikation: 63 °C
Arkitekturegenskaper: HyperTransport-teknik, AMD64-teknik, integrerad
minnesstyrenhet, Enhanced Virus Protection

Installerad storlek: L2-cache - 2 MB ( 2 x 1 MB )

AMD Phenom 8650 Triple-Core

64-bitars datorkapacitet: Ja
Klockfrekvens: 2.3 GHz
Central spänning: 1.05 V/1.25 V
Tillverkningsprocess: 65 nm
Thermal Design Power: 95 W
Temperaturspecifikation: 70 °C
Arkitekturegenskaper: HyperTransport-teknik, AMD64-teknik, Enhanced Virus Protection, AMD Cool'n'Quiet Technology, AMD Virtualization
Installerad storlek: L2 - 3 x 512 KB - L3-cache - 2 MB

-------------------------------------------------------------------

Vilken av dessa två skulle passa bäst för gaming och generellt användande?
Vilken jobbar bäst/är snabbast?
Vilken är bäst för pure gaming?
Vilken är bäst och vilken får man mest ut av vid klockning?

Crysis (t.ex) kräver en processor på 3,2 GHz i Windows Vista, betyder det att klockfrekvensen måste vara 3,2 GHz för en Dual-Core/Tri-Core eller en fyrkärning? Eller gäller det endast för en en-kärning processor?

Tackar på förhand!
H!T3k

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en X2 Brisbane 2.9 GHz och har nu en Phenom 9650.

I spel som inte är optimerade för mer än 1 eller 2 kärnor/processorer är X2:an lite snabbare. I spel som är optimerade för quad/triple core är en X3/X4 bra mycket snabbare. Exempel på sådana spel är Unreal Tournament 3, där min 9650 är 60% snabbare än en X2 @ 2.9 GHz t.o.m. när den körs i bara 2.3 GHz. Även i Crysis är 9650:n snabbare än min gamla X2 2.9 GHz men skillnaden är inte så stor. I t.ex. Oblivion är 9650:n något långsammare än X2:an, men när jag kör den i 2.5 GHz är den snabbare.

De flesta applikationer som t.ex. arkiveringsprogram (WinRAR, 7-Zip etc.), videokonverteringsprogram o.s.v. kan använda sig av mer än 2 kärnor för att förbättra prestandan så där är en X3/X4 mycket snabbare. Dessutom segar det inte ner datorn lika mycket att t.ex. komprimera en massa filer med Winrar i bakgrunden med fyra kärnor.

Jag skulle nog dock hellre satsa på en fyrkärnig processor än en X3. Phenom 9650 kostar inte många hundra mer än X3 8650. Möjligtvis går det att klocka X3:an något högre men inte tillräckligt för att kompensera för att den har en kärna mindre.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Jag skulle säga tripple coren.

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-phenom-athlon,1918-18...

Som du ser på Supreme commander stödjer den flera kärnor, därför BÖR framtida spel göra det men jag är inte säker. Supreme commander är en av de spel som stödjer flerkärnigt bäst (tror jag) men det lär komma fler. Men annars i de flesta spel nu är 6000+bättre

Men jag skulle köpt AMD Phenom 8650 Triple-Core.
För den är troligen bättre om typ ett år så är du nog glad att ha 3 kärnor å inte 2.

6000+ drar mer ström en 8650 dessutom.

Rätta mig gärna

MVH Gustav

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga Phenom och klocka. Den är sval och har klockningspotential. Och är i standardutförande ofta snabbare eller åtminstone lika snabb som en 6000+.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
X2 5600+ 2.9 GHz to Phenom X4 9650 2.3 GHz results

Det där testet var ju hur intressant som helst! Äntligen kan vi väl avliva myten om att Phenomprocessorerna skulle prestera så dåligt i spel.

Permalänk
Medlem

Tackar för era utmärkta svar! Helt klockrena!

Grejen är varför jag jämför just dessa två processorer är för att det är dom två att välja mellan i ett PC paket jag tänkt köpa, hehe

Men efter era briljanta svar, så tar jag not Tri-Core:en!

MVH
H!T3k

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2