Funderingar kring att snagga håret

Permalänk
Medlem

Funderingar kring att snagga håret

Som rubriken lyder så hade jag tänkt att "korta" ner håret på skallen till 2mm. Vet dock inte om jag passar i det, men det finns väl bara ett sätt att testa? någon som har koll på hur lång tid det tar för håret att växa ut till "normalt" igen? Jag har halvlångt hår, så jag antar att man måste klippa det i emellanåt när det växer ut så man inte ser ut som en vilding.

Sen till det praktiska, hade tänkt att gå till frisören. Brukar dom ta lika mkt för en helsnaggning som för en vanlig klippning? Borde ju gå betydligt snabbare. Någon som kan tipsa om en frisör som inte ligger allt för långt ifrån gullmarsplan.

OBS! Har ingen lust att skaffa egen apparat då jag inte vet om jag ska göra det flera ggr.

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Du känner säkert någon som har en apparat, bara onödigt att gå till en frisör för att göra det där. Raka på du, riktigt gött är det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Finns inget skönare än en rakad skalle. Jag brukar klippa ner det till 2-3 mm varannan månad ungefär (vet att det inte är helt rakat, men nästan iaf). Det bästa är att morsan klipper mig också, så jag sparar mycket pengar.

En polare fick det mycket billigare när han snaggade sig. Tror han fick betala en 100. Dock var det ingen värsting frisör precis. Det bästa är att ringa runt lite om du inte känner någon som kan klippa dig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har du ingen bekant som är frisör / studerar till det. Var och varannan är ju det nu förtiden!

Fast jag brukar alltid snagga mig själv. Det är oerhört skönt med snagg, jag skiter hur det ser ut!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

jag brukar raka skallen själv. Ställer det så lågt det går med trimmern med den där plastgrejjen på. Blir väl en 2 millimter nånstans antar jag. Gillar det iaf.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det brukar vara billigare, runt 90kr tror jag betalde sist, men det var något år sedan. Jag går idag till folk och rakar mig. -Med raka syftar jag på en 2mm kvar eller något och inte äkta rakning.

Annars är rakad/väldigt kort hår väldigt skönt och praktiskt, man slipper kamma sig och det är skönt på sommaren.
En tips om du är osäker och känner någon med "hårmaskin" är att inte gå direkt ändå ner, gå t.ex. ner till 5mm och testa det någon dag. Därefter kan du gå ner till 2-3mm om du känner för det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ja nog äre fruktansvärt gött med kort hår på sommaren! Men nu när kylan börjar komma och mössan snart ska på saknar jag håret lite.. Men sen är jag som jag är

Angående hur fort det växer ut igen är juh lite från skalle till skalle. Mitt växer ut relativt fort vilket är gött. Men nu är det för långt (men ändå för kort.. altså för långt för o fixa frisyr men för kort för det ska va gött med mössa!) så det ska bort igen!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit hos frisören senaste 3åren skulle jag tippa, alltid snaggat mig hemma men nu sparar jag dock då jag tänkt å fixa riktigt lång frilla som jag hade förrförra sommaren. (hår ner till hakspetsen)

Permalänk
Medlem

Hur skönt som helst med snaggad skalle. Spränger gott när man är nyduschad och går ut i ett par minusgrader.
Annars så sitter en ev. mössa kvar väldigt bra, kan vara svår att få av ibland.
Det är helt klart värt att testa, det finns inte många som verkligen inte passar i riktigt kort hår. Däremot så finns det MÅNGA som inte alls passar i diverse frisyrer.

Lycka till, och glöm inte att uppdatera med bild när du kommit tillbaka från frisören.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Be en polare snagga dig en gång i halvåret, kör jag på ialafall.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga fram med hyveln!
Ska man ändå köra 2mm så kan man lika gärna testa rakat direkt. Det är hur skönt som helst, och skulle man vilja ha sina 2mm så tar det typ.. 3-4 dagar som mest att få till det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag skulle säga fram med hyveln!
Ska man ändå köra 2mm så kan man lika gärna testa rakat direkt. Det är hur skönt som helst, och skulle man vilja ha sina 2mm så tar det typ.. 3-4 dagar som mest att få till det

men man vill ju inte se ut som ett elefantollon...:/

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
men man vill ju inte se ut som ett elefantollon...:/

Har du något emot elefantollon?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Snaggat är sjukt skönt! Men jag tycker att om du ska ha så kort som 2-3mm kan du lika gärna köra med hyveln! 6mm är däremot riktigt snyggt på många!

Permalänk

Glöm inte att trimma skägget också. Kort hår + långt skägg = biker...

Permalänk
Medlem

Kör på riktigt kort nu hela tiden, släpper inte håret längre en att det börjar kännas mjukt då man för handen över det Men är i armén nu, finska armén och där har man inte fri frisyr som i sverige Man måste inte ha så kort som mig, men ganska kort ska det vara. Kör på det här för att det är lättskött och svalt.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så, körde ner det till 2mm igår. Dom jag har träffat har väl sagt att jag passar okej i det, dock blev inte tjejen så glad Ska nog raka av mustaschen så man ser lite snällare ut. Man blir lika rädd för sig själv varje gång man kollar i spegeln...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Så, körde ner det till 2mm igår. Dom jag har träffat har väl sagt att jag passar okej i det, dock blev inte tjejen så glad Ska nog raka av mustaschen så man ser lite snällare ut. Man blir lika rädd för sig själv varje gång man kollar i spegeln...

Haha, jag vet precis hur det känns att vara "rädd" för sig själv när man är nysnaggad!

Permalänk
Medlem

har provat me hyveln en gång, hade keps efter det....
men gillar verkligen kort kkort kort kort 2mm mmm gött

Permalänk
Medlem

Vill påstå det andra redan gjort - finns inget skönare (eller jo )

Första hårangreppet kom i och med militärtjänstgöringen, och har sedan fortsatt fram till dags dato. Själv känner jag mig skitig när håret blir 8-10 mm långt, vid trimningen ligger jag på samma längd som apparatens skär (har aldrig mätt, men i alla fall utan längdmojängen).

Att trimma håret själv är inget svårt, men visst kan man missa något enstaka hårstrå - däremot känner jag ingen större bestörtning över om så vore fallet.

Sen ligger detta till viss del i min slöa natur - trimma håret, skägget och pungen (Ooops) görs varannan vecka, slipper allt vad torkning och kamning heter, slipper till viss del röklukten som gärna sätter sig i fett hår.

Vad gäller kyla i samband med kort hår är det oftast en vanesak, men mössa är ju ändock i viss mån en självklarhet vintertid oavsett hårlängd (för de som sätter komforten före utseendefrågan).