Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Här ahr du senaste kompatibla versionen med 5800: Nokia Sports tracker 2.06. Jag kan inte svara på om den vanliga fungerar till 5800 men vet att den där ska fungera i varje fall. Kör själv en gammal version (1.83) men skadar inte att köra senaste så kör du den där.

Eftersom Sports Tracker fungerar perfekt till 5800 så behövs inget annat program :). Du ser på GPSen var du sprungit :).

Åter igen, tack!
Jag var inne på http://sportstracker.nokia.com/ och snurrade, tyckte det kändes bra.

EDIT: Det funkade inget vidare.. Säger att min telefon inte är kompatibel vid install, kör jag in det ändå går det inte att starta..
:/
Letade lite på nätet, 1.83 verkar vara en specialare för just 5800/N97. Får bli den.

EDIT 2: Efter mer grävande hittade jag en specialversion av 2.05 som verkar funka bra.. Vanliga 2.05 startar inte, precis som 2.06:
http://www.tube5800.com/Downloads/SportsTracker_50_v205_by_tu...

511: Tips från nybliven ägare, se till att ordna dina ikoner i menyerna rätt snabbt.. Sparar en massa klick på att inte behöva hoppa in i Applications-katalogen varje gång om du lägger de populärase grejerna direkt i första menyskärmen.
Rekommenderar även Google Maps utöver det som tagits upp av Zidust innan, mysigare ren "se-vart-jag-är"-app än Nokia Maps som är mera en navigator.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hm, hade för mig att 2.06 fungerade till 5800. Aja du hittade en bra kompatibel sådan så kör med den :). Du känner inte till vad som förbättrats i 2.05 jämtemot 1.83?

Håller med om det med Ikonerna. Man kan fixa en hel del s att det ser *rätt* ut. Tog mig säkerligen 30 minuter innan jag blev nöjd :).

Jag i varje fall är hel nöjd med senaste OVI Maps. Nokia Maps 2.0 kändes lite gammalt. Men som sagt, fördelen med 5800 är ju att du har lite valmöjligheter och kör det du själv tycker är bäst :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust

Jag beställde min där. Tips är att du kollar direkt om det är någonting som saknas i förpackningen. För mig saknades ena delen för hörlurarna (den del där play/next/previous/call finns på) så mina hörlurar var praktiskt taget värdelösa. Jag beställde för Katshing jag med så tänkte bara upplysa dig om det :).

De program jag listat är dem jag använder och rekommenderar själv alla dessa. Säg bara till om det är någon form av program du vill ha som du inte ser där så ska jag försöka hjälpa dig och få fram ett sådant :).

En sak att tänka på kan vara om du vill ha ett skärmskydd. Jag tycker det kan vara nödvändigt om man är rädd om sin mobil att ha ett sådant. Undvik Invisible Shield om du ska ha ett skärmskydd. Det lider av den sk klibbeffekten. Mobilestores skyddsfilm sägs inte ha denna effekt men ahr inte testat denna så vet inte riktigt. Dock är det inget som säger att du kommer repa skärmen. Skulle du lyckas göra det så kan man lägga på ett skärmskydd så syns inte repan längre (gör inte för mig iaf) samtidigt som du heller inte märker av den.

Annars vet jag inte om det är så mycket du behöver tänka på. Har du några problem är det bara du frågar här i 5800 tråden så ska vi försöka hjälpa dig. [/B]

Jo, fast det är ju Nokias misstag iom. förpackningen. ^^

Jag är väldigt dålig på att komma på vad jag vill ha, vet du någon bra sida där program listas? (kollade igenom Ovi snabbt men hittade inte så mycket intressant där.)

Ska antingen köpa ett skärmskydd eller ett fodral, tror jag kör på fodral först. Dealextreme har något simpelt för 4dollar inkl. frakt (hey, det ska ha bra kvalite.. och om det inte har det så är det ju typ 30spänn)

Annars blir det på att köra på ett skärmskydd från mobilestore. ^^

Och Lezz, will do!
Enda jag lär använda gpsen till är väl att kolla på för skojs skull ; )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Jo, fast det är ju Nokias misstag iom. förpackningen. ^^

Jag är väldigt dålig på att komma på vad jag vill ha, vet du någon bra sida där program listas? (kollade igenom Ovi snabbt men hittade inte så mycket intressant där.)

Ska antingen köpa ett skärmskydd eller ett fodral, tror jag kör på fodral först. Dealextreme har något simpelt för 4dollar inkl. frakt (hey, det ska ha bra kvalite.. och om det inte har det så är det ju typ 30spänn)

Annars blir det på att köra på ett skärmskydd från mobilestore. ^^

Och Lezz, will do!
Enda jag lär använda gpsen till är väl att kolla på för skojs skull ; )

Jag har som sagt skrivit en lista på sida 46 över vilka program jag själv använder till telefonen. Annars så kommer du säkert på något du saknar efter att ha använt mobilen själv ett tag. Jag är själv ofta på www.symbianfreak.com om jag söker efter program/spel/teman etc. Det är ett mycket bra forum.

Men som sagt kommer du nog på själv vad du gärna skulle ivlja ha i mobilen efter att du använt den ett tag.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att köpa en 5800 (eller möjligtvis en 5530, men vad är skillnaden?). Det jag undrar är, är det smidigt att lyssna på musik med den? Behövs det nån programvara på datorn för att föra över musik eller syns den som en flyttbar disk? Går det att föra över musik från de delade filerna i nätverket via wlan?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

5530 har inte 3g och mindre skärm...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
Det jag undrar är, är det smidigt att lyssna på musik med den? Behövs det nån programvara på datorn för att föra över musik eller syns den som en flyttbar disk?

Skulle säga att det är förhållandevis smidigt att lyssna på musik (radio, mp3/motsv., podcasts etc), i och med touchgränssnittet är dock fjärren som följer (följde?) med inte så dum att ha då det endast är volymen man kan reglera med "riktiga" knappar och dessutom endast då knapplåset är avslaget.

Vad gäller mediaöverföring funkar det både med olika program (diverse mediaspelare, Nokias medföljande) samt m h a klassiskt drag-and-drop. Det gäller ju dock att ha lite koll på att musiken är rätt taggad

Edit: sTafvle...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
Jag är inne på att köpa en 5800 (eller möjligtvis en 5530, men vad är skillnaden?). Det jag undrar är, är det smidigt att lyssna på musik med den? Behövs det nån programvara på datorn för att föra över musik eller syns den som en flyttbar disk? Går det att föra över musik från de delade filerna i nätverket via wlan?

5530 saknar gps

Permalänk
Relik 📜

5530 saknar som sagt 3G, GPS och har mindre skärm. Som kompensation är den mindre och smidigare.
Tycker den är överprissatt, är bara några hundralappar upp till 5800.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag är sedan några månader en ägare av en nokia 5800 xm. Men har ett så litet irriterande problem så man kan ju flippa. Varje gång någon ringer mig så står bara telefon numret, och inte namnet som jag vet jag har lagt in i min telefonbok. Någon som kan tro sig veta vad det är för någon inställningar eller vad som är problem?

Mvh

Thommy

Permalänk
Medlem

någon som vet om man kan rensa ordlistan på egna ord?
jag har lyckats få "mt" före "nu"

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
någon som vet om man kan rensa ordlistan på egna ord?
jag har lyckats få "mt" före "nu"

Samma problem här

Sen undrar jag hur man bläddrar tillbaka bland orden i ordboken om man går för långt. Händer mig flera gånger varje dag :/

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk

När jag ska gå in på OVI store så vill den alltid ansluta till Halebop Internet, istället för mitt wlan. Har ställt in så att telefonen ska fråga vilken anslutning den ska använda. Någon som vet hur man ändrar detta så att man går in på OVI store via wlanet?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConTigent
När jag ska gå in på OVI store så vill den alltid ansluta till Halebop Internet, istället för mitt wlan. Har ställt in så att telefonen ska fråga vilken anslutning den ska använda. Någon som vet hur man ändrar detta så att man går in på OVI store via wlanet?

Du kan byta anslutning dels i de globala inställningarna, dels i själva OVI Store. Kolla så båda står rätt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Du kan byta anslutning dels i de globala inställningarna, dels i själva OVI Store. Kolla så båda står rätt!

Hur gör jag för att byta i OVI Store? Måste jag ansluta till programmet eller kan man göra det på något annat sätt?
Köpte telefonen igår, så än så länge är den för avancerad för mig

Edit: Hittade det nu Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

någon med en produktkod till en röd 5800 xm som man kan uppdatera till v30 med? har inte hittat ngn som funkar :/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Med denna kan du uppgradera till v30: 0559110 (scandinavia röd)

Så här gjorde jag.
1: Först laddade jag ner NSS som jag bytte produktkod med.
2: Därefter laddade jag ner NSU och öppnade programmet och sökte efter uppdateringar. Då kommer det fram att ingen ny uppdatering finns tillgänglig. Man blir frågad om man vill installera om firmwaren, säg ja.
3: Efter ominstallationen av firmwaren. Skriv *#0000# och sök efter nya uppdateringar. Det kommer då komma upp att en ny uppdatering finns tillgänglig. Ladda ner den och uppdatera :).

Ps: Kom ihåg att göra en backup av telefon informationen till minneskortet. När du senare "restore" så kommer allting bli som det var innan firmware uppdateringen. Dvs alla teman, profiler, sms och allting återställs. Trodde först bara filerna skulle återställas men det visade sig att även inställningarna gjorde det. Däremot så återställs inte ikonerna så d får ommöblera lite när du är klar.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Relik 📜

Jag väntar nog tills det kommer firmware för min produktkod.. Har installerat så många apps och pulat nu att jag inte orkar, dessutom tycker jag det går helt okej.
Nokia kan väl inte ta HUR lång tid som helst på sig..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Eftersom vi redan nu väntat i två månader på v30 firmware och ingenting nytt inträffat så kan det hända att den kommer ut snart. Men det ryktas också att man kommer skippa den här firmwaren till våran produktnyckel. Om detta är sant eller inte vet jag dock inte.

Däremot skulle jag säga att det är värt att fixa v30 med nya produktkoden. Visst, så stor skillnad är det inte nu. Man märker som sagt småsaker som att den automatiska pivotfunktionen ändrar mellan widescreen <--> normal snabbare och att den känns rent allmänt snabbare menyerna.

Däremot så sägs det komma ut en ny firmware med bla ny homescreen och kinetic scrolling. Risken finns att samma väntan kommer ske med den nuvarande svenska produktkoden. Genom ett enkelt byte av produktkod får man tillgång till nuvarande samt framtida firmwares snabbare så jag rekommenderar ändå att göra detta.

Det kan hända att du förlorar något av programmen men dessa kan du enkelt installera igen. Byte av produktkod samt ominstallation av firmware ger dig en hel del extra jobb. Om du trots allt inte tycker det är värt att göra detta så ska du heller inte göra det. Det är som sagt ditt beslut att ta.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Har nyligen lagt fast skärmskyddet från themobilestore. Snacka grymt bra skärmskydd säger jag bara. Invisible shield kan då absolut inte kalla sig "invisible" om man jämför med denna. Något som är bra med det här skärmskyddet är att man kan ta bort det och sätta fast det igen.

Första gången jag satt fast skyddsfilmen så blev det en hel del bubblor på skärmen. Nu senaste gången (kanske femte försöket) så gjorde jag en liten "special" ej nämnd sak. Jag sköljde skyddsfilmen under vattenkranen samtidigt som jag torkade av displayen. Därefter la jag dit skyddsfilmen igen, använde en liten gummiskrapa och resultatet blev riktigt bra :). Endast en liten bubbla på sidan av skärmen, detta kan jag dock leva med och jag tror inte jag ids göra om det.

Näst bäst av allt så syns inte filmen. När man använde IS så såg man tydligt att det satt en film på displayen. Nu gör man inte det :).

Bäst av allt är att den är billig och absolut klibbfri. Känns tom bättre nu när man satt dit filmen än vad det gjorde innan man hade satt dit den. Att den är återanvändbar skadar ju heller inte :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

gah. får krupp på radion, den bryts fasiken ofta nu förtiden.
bara på den kvarten jag har suttit här på jobbet så har det blivit tyst i radion ~12gånger om jag inte räknat fel.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Har nyligen lagt fast skärmskyddet från themobilestore. Snacka grymt bra skärmskydd säger jag bara. Invisible shield kan då absolut inte kalla sig "invisible" om man jämför med denna. Något som är bra med det här skärmskyddet är att man kan ta bort det och sätta fast det igen.

Första gången jag satt fast skyddsfilmen så blev det en hel del bubblor på skärmen. Nu senaste gången (kanske femte försöket) så gjorde jag en liten "special" ej nämnd sak. Jag sköljde skyddsfilmen under vattenkranen samtidigt som jag torkade av displayen. Därefter la jag dit skyddsfilmen igen, använde en liten gummiskrapa och resultatet blev riktigt bra :). Endast en liten bubbla på sidan av skärmen, detta kan jag dock leva med och jag tror inte jag ids göra om det.

Näst bäst av allt så syns inte filmen. När man använde IS så såg man tydligt att det satt en film på displayen. Nu gör man inte det :).

Bäst av allt är att den är billig och absolut klibbfri. Känns tom bättre nu när man satt dit filmen än vad det gjorde innan man hade satt dit den. Att den är återanvändbar skadar ju heller inte :).

Köpte likadant nu. 69 :- är väl inget att gråta över ifall man inte blir nöjd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Köpte likadant nu. 69 :- är väl inget att gråta över ifall man inte blir nöjd.

Använd inte mitt knep med vatten. Visst det funkar men jag fick en hel del vatten och fukt under skärmen. Telefonen fungerar men jag har den just nu avslagen och inväntar och ser om jag får bort vattnet. Jag rev tyvärr plasten men om det skulle visa sig att vattnet far bort efter ett tag så kommer jag nog beställa nytt. Var ju inte direkt dyrt om man säger så.

Se till att vara extremt noggrann så att inge smuts kommer mellan telefonen och plasten när du sätter dit den bara.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Använd inte mitt knep med vatten. Visst det funkar men jag fick en hel del vatten och fukt under skärmen. Telefonen fungerar men jag har den just nu avslagen och inväntar och ser om jag får bort vattnet. Jag rev tyvärr plasten men om det skulle visa sig att vattnet far bort efter ett tag så kommer jag nog beställa nytt. Var ju inte direkt dyrt om man säger så.

Se till att vara extremt noggrann så att inge smuts kommer mellan telefonen och plasten när du sätter dit den bara.

Bästa montering får man med en bra microfiber-duk för att få bort damm och fett. Sedan använda plektrumet för att trycka ut eventuella luftbubblor.

Och nej, vatten och elektronik har ju aldrig gått bra ihop (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Och nej, vatten och elektronik har ju aldrig gått bra ihop (:

Sant, men jag använde vatten för att man med invisible shield skulle göra detta. Därför tänkte jag att det skulle gå bra även med themobilestores skyddsfilm också. Men det kan ju förstås vara så att jag använde för mycket vatten eller något.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

ingen som vet om man kan radera egna ord i Ordlistan?
MT är ganska drygt ist för NU.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Relik 📜

Ny beta av Ovi Maps igen.. Nytt är bland annat tracking när man går och mer tum-vänligt interface.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt. Bra att de satsar på att utveckla Ovi Maps :).

Ingen som har någon ny info gällande spotify till s60v5? Kostar det 99kr i månaden så faller det förståss bort för min del men ändå intressant med nya program till s60v5 :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hittat ett schysst hardcase till 5800? Beställde ett från themobilestore.se och fick ett paket från hongkong. Det var skräp, såklart, kändes som skumplast och vägde ingenting. Efter en vecka sprack det i fästena och lossnade från mobilen.

Däremot var skärmskyddet jag beställde från samma sida riktigt bra, sitter fint och och touchkänslan är oförändrad. Kostade dessutom runt 30 kronor, riktigt prisvärt.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB