Citat:
Ursprungligen inskrivet av iTz BlommaN
Men hur är det att tex surfa på den? ( Om vi bortser från detta felet, då jag tror det är din det är fel på ) Och finns det många roliga apps till den som tex till iphone?
Jag tycker det fungerar fin fint att surfa på min 5800. Duger inte inbyggda webbläsaren så är det bara att skaffa opera mini som är den snabbaste webbläsaren till mobilen som finns idag.
Antalet apps till 5800 är betydligt färre än vad som finns till Iphone. Men då måste man ha i åtanke att det finns en ofantlig mängd lika program till Iphone. De kanske har 10 videospelare varav 8-9 av dessa är totalt värdelösa.
5800 har program till det mesta man kan tänka sig så på program fronten kommer du inte bli missnöjd skulle jag tro.
Det som fick mig att köpa 5800 istället för Iphone var främst priset. Sen tyckte jag också att 5800 hade mer det jag ville ha. Jag tyckte Iphone var för bred och skärmen för lågupplöst. Batteritiden och högtalarna var två andra faktorer som fick mig att välja 5800.
Men största frågan för mig var som sagt denna: Varför ska jag betala 5000-6000+ för en Iphone när jag kan få en 5800 för ca 3000kr som kan göra allt det Iphone kan och lite till? Dock är iphone mer användarvänlig och betydligt bättre att skriva på via onscreen qwerty. Pekpennan och plektrumet fungerar dock fin fint ifall man behöver precision.
Bright Light (free) - Mycket enkel on/off switch ficklamp app. Bästa ficklampsprogrammet jag någonsin sett till en smartphone.
Concise oxford dictionary (buy) - Kör trial av denna just nu. Finns direkt en ordlista förinstallerad i mobiltelefonen som kanske fungerar bra för flesta normala användare. Men jag har valt att fixa den här då jag anser att den är grymt användbar när jag läser.
HelloOX2 (free) - hackar telefonen så man kan installera unsigned program.
Nimbuzz (free) - Msn liknande program till s60v5. Fungerar utomordentligt bra i mitt tycke.
Nokia Messaging (free) - Email program till s60v5.
nUnlock (buy) - Kostar 2euro via Ovi store och är enligt mig helt klart värt det. Var i början lite pessimistisk till detta. Tänkte "varför ska jag ha ett program som endast ändrar sättet jag låser upp mobilen på. Men efter att jag kört trial var jag helt fast. Du låser upp på ett Iphone liknande sätt och får en mycket bra "låslägesskärm". Utan att låsa upp mobilen genom att endast trycka på valfri kanpp så för du fram så att en stor klocka samt datum syns tydligt. Kolla upp denna .
Opera mini (free) - Riktigt snabb webbläsare och den bästa i mitt tycke. Inbyggda fungerar bra så länge man inte vill att det ska gå riktigt fort, då kan opera mini vara att föredra .
Ovi maps (free) - När du får 5800, skaffa ovi maps direkt. Nokia maps 2.0 är betydligt sämre än ovi maps. Jag rekommenderar alla att fixa detta. Ett annat tips är att du fixar ner hela sverige kartan (ca 60MB) direkt. Gör det riktigt billigt att använda GPSen .
Ovi store (free) - Kollar denna varannan dag för att se om något nytt intressant app kommit ut. Man kan lada ner många av applikationerna jag sagt upp nu där.
Quickoffice (free/buy) - För mig var det här programmet gratis så jag laddade ner det direkt.
Shazam (free några mån) - Ta reda på vilken musik som spelas via att enkelt ha på programmet och rikta den mot musikkällan. Ett riktigt roligt litet program.
Sports tracker (free) - För den som springer/cyklar eller motionerar på annat sätt är detta program riktigt bra .
X-plore (free) - Bästa utforskarprogrammet till s60v5 i mitt tycke. Är enligt mig mycket nödvändigt då jag vill kunna ladda ner och utforska direkt i mobilen .
Youtube (free) - En mobil youtube klient som inte är helt klockren ännu men trots det fungerar riktigt bra. Går att öppna via webbläsaren men detta program gör det hela betydligt snabbare och smidigare .
Zipmanager (free) - Gör som det låter, hanterar zip filer.
SudokuMaster (free) - Spel för oss som gillar sudoku.
Xdancery (free) - Det roligaste spelet jag kört hittils på min 5800. Spelet läser av musik som du väljer och gör så att musiken fungerar i spelet. Man kan säga stepmania fast till telefonen. Rekommenderar .
Sen finns det förståss en hel del intressant förinstallerade program också.
Det jag väntar på just nu är bara Coreplayer till s60v5 så att man kan se divx filmer och slipper konvertera dessa. Detta kommer komma innan årets slut enligt utvecklarna själva.
Finns förutom dem jag nämnt en hel del andra program som är riktigt intressant. Mitt tips till dig är att du registrerar dig på www.symbian-freak.com. Det är en riktigt trevlig sida där det finns att hitta allt från program och spel till egna modifikationer, teman osv, osv.
En annan sak jag rekommenderar dig att göra är byta produktkod så att du kommer åt den senaste v30 firmwaren. Själv anser jag det vara värt att göra detta kanske några veckor efter du haft mobilen i varje fall och sett att den fungerar bra. Den nya firmwaren gör telefonen märkbart snabbare, speciellt vid rotation mellan landscape och mobile mode.