LaCie Design Poulton 1TB - Isärplockad!

Permalänk
Medlem

LaCie Design Poulton 1TB - Isärplockad!

Hej!

Antagligen är jag inte först. En snabb sökning här på forumet gav dock inget resultat.

Jag köpte min LaCie disk med USB 2.0 för att den var billig. En kampanj gjorde den ännu billigare. Till och med billigare än interna 1TB diskar. Den andra anledningen var att mina SATA kanaler på mitt nuvarande moderkort var fyllda.

Nu när en ny dator är på ingång bestämde jag mig för att ta isär den. USB 2.0 är fruktansvärt långsamt.

Att plocka bort plastskalet krävde inte mer än två skruvmejslar, inget gick sönder och inget yttre blev repat.

Innanmätet:

Översikt

Samsung disken som huserade innuti

Själva "släden"

Kontenta:
1000:- är inte särskilt dyrt för en styck Samsung 1TB disk samt en släde för att koppla in SATA-diskar via USB2.0.

Hoppas någon tyckte det var intressant!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Avstängd

Jovars, visst är isärplockningar nice, kan va kul at ha en släde för sina äldre "småa" sata diskar om man vill använda dom biland o backuppa nått på för att senda stoppa undan.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Själv har jag plockat isär mina två LaCie Porsche.

Fast jag var tvungen att nästan ta med våld med skruvmejseln för att få clipsarna på undersidan att tappa greppet om höljet. Det besvärliga var att hitta var dessa clipsar var under höljet.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Konstigt att disken kostar mer i "lösvikt"

Permalänk
Medlem

Om det fanns måndagsex bland hårrdiskar med avseende på hastighet, ungefär som det finns med processorer, så skulle man nästan misstänka att samsung säljer måndagsexen till de som gör usb-diskar för att det ska märkas mindre.

Men nu tror jag visserligen inte att det finns några slumpmoment i hårdisktillverkning...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk