Permalänk

Kass upplösning på lcd'n

Hej

Har ett HTPC-problem... Som dator och på datorskärmen fungerar allt perfekt men när jag ska använda tv'n (lcd) så får jag inte rätt upplösning. Använd som dator (surf m.m.) fungerar det bra på tv'n, allt syns ut i kanterna men när jag ska kolla på tv-kanaler så blir det inte bra, det blir wideformat men det är svart runt om, nästan 10 cm!! Nån som har en bra idé?

Använder HDMI-kabel, Hauppauge HVR-500 och Vista Media Center.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du testar MediaPortal istället för vistas eget mediacenter, för det är mångsidigare.
Kolla: http://www.team-mediaportal.com

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Medlem

Kör skärmguiden i mediacenter där du ställer in upplösning mm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

mediacenter ändrar upplösning när du startar det.
så gör som hardware guy föreslår så ska det lösa sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kör skärmguiden i mediacenter där du ställer in upplösning mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Pruple
mediacenter ändrar upplösning när du startar det.
så gör som hardware guy föreslår så ska det lösa sig.

Hej och tack

Har inte provat ännu men det låter ju helt klart intressant!
Förhoppningsvis får jag lite tid till helgen... småbarn...

/Robert

Permalänk
Medlem

hmm jag sitter i samma sits...har du fått några fler svar/ideér?

Permalänk

Hej igen

Tyvärr ingen lösning på mitt problem...

Mediacenter ser bra ut med alla menyer m.m. Kör man testfilmen i början på skärmguiden ser allt perfekt ut. Det är när jag ska kolla på tv som det blir problem. Kan det vara tv-kortet? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Om du har analogt utbud så envisas ju vissa med att skicka 16:9 sändningar i 4:3, då ser det kackigt ut oavsett och är således inte Media Centers fel.

Annars kan jag bara säga som d andra, gör inställningen rätt och välj rätt format så ska det funka. Du har ju även zoom du kan använda.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Om du har analogt utbud så envisas ju vissa med att skicka 16:9 sändningar i 4:3, då ser det kackigt ut oavsett och är således in Media Centers fel....

Din beskrivning verkar stämma rätt bra, det är precis så det ser ut! Kan de verkligen göra så här? Fast det ser ju bra ut i tv'n.... klarar den av att fixa detta själv?

Nu vet jag att de även ska börja sända digitalt i december, kan det bli bättre med ett digitalt tv-kort i datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rbrostrom
Din beskrivning verkar stämma rätt bra, det är precis så det ser ut! Kan de verkligen göra så här? Fast det ser ju bra ut i tv'n.... klarar den av att fixa detta själv?

Nu vet jag att de även ska börja sända digitalt i december, kan det bli bättre med ett digitalt tv-kort i datorn?

Ja visst kan det vara så att TVn zoomar bilden per automatik om du har det inställt. Detta kan du även (som jag skrev tidigare) göra i Media Center, mha zoom-funktionen.

Eller så är det helt enkelt så att du har fel upplösning och aspekt ratio inställt i Media Center.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead