Katt dispyt
Ok, blir en liten historia här, men måste få skriva av mig någonstans och höra utomstående kommentarer.
Det hela började fredagen vecka 43, då vi hittade en katt, c:a 4 månader gammal, frusen, hungrig, och trött, under våran bil. Djurälskare som jag/min mor är, tog vi genast hand om katten, köpte kattmat och kattlåda på 5 minuter.
Katten åt, drack, och sov, konstant i 3 dagar. Hörde under denna tid av mig till grannar/satte upp lappar/tittade runt i matbutiker osv., men fick ingen som helst respons. Efter vidare forskning fick jag reda på att mina grannar på 6e våningen hade ägt katten, dock var det bara en barnvakt och 2 dagar där, då deras mor, kattägaren, var på smekmånad.
Barnavakten berättade att dom hade haft en katt, men sålt den till några grannar 2 portar bort, lillebrorsan i familjen (8 år sa att det var deras katt).
Efter ytterligare samtal med grannar, har jag fått reda på att katten var där c:A en vecka innan, hos gamla ägarna det vill säga, katten har ramlat ner från 6e våningen uppredade gånger, och klättrat över till grannarna genom balkongen UPPREPADE gånger innan dess. I alla fall, bestämde mig för att ta hand om katten. Sedan dess har jag köpt kattlåda, klös ställning, mat, osv.
6 Dagar efter att vi fått katten gick jag till veterinären, för allmän koll, spruta, behandling mot mask osv., Veterinären berättade att katten var kraftigt undernärd, och måste ha varit ute c:a 2 veckor och fått lite mat hemma. Hon fick sin spruta och behandling mot mask, också en tid för nästa spruta/sterilisering.
I dag, 11 dagar efter jag har tagit hand om katten, släppte jag ut han, åkte iväg till skolan 2-3 timmar och kom sedan hem, katten har fått vara ute några timmar åt gången på dagarna förut och det har inte varit några problem, förutom idag då han var spårlöst borta.
Var ute och letade en tid, när jag sedan gick upp mot dom så kallade *gamla ägarna* och frågade om jag kunde få nummer till den hon sålt dom till, hon sa att hon inte vet vad dom heter eller har något nummer, och att katten var hos henne.
Frågade henne, vad gör han hos dig?
Hennes svar var att det var en innekatt, och att han inte var van vid att vara ute, så hon såg det som en snäll sak att ta in katten och ge hon mat, hon sa också att hon ringt katthem för att hon inte kunde ha katten.
Jag berättade då att katten hade ett halsband, och om hon inte har tittat på det? hennes svar var att katten inte gillade detta och hon inte visste vad det var, så hon tog av det.
Försökte förklara för henne att om man säljer en katt, och sedan ser den ute, med halsband, att man inte kan kidnappa katten, men det var tydligen för svårt att förstå så hon sa att hon ska ringa katthem. Efter långa samtal om att jag har tagit hand om katten så fick jag äntligen ta med henne hem igen, hon frågade om hon får hälsa på katten någongång, vilket är en självklarhet. Hon började gråta osv..
Varför hon sålde katten var enligt hon själv att hennes man inte tålde katten, och att hon sålt den för 3-4 veckor sen när han flyttat in hos henne, till några portar härifrån. Jag tycker denna historia är väldigt luddig, har brister, och grannarnas vittnelser berättar annorlunda. Katten är deras, är 100% säker på detta.
Vad jag nu planerar att göra är att hålla katten inne tills hon ska få sin öronmärkning och sterilisering, för dom kan uppenbart inte ta hand om katten, och vill uppenbart inte ha den när dom kastar ut den, tror att det var hennes man som kastat ut den, irakier är ju lite egendomliga när dom kommer till att mannen ska bestämma.
Om hon nu har sålt den, och allt har varit fel, Vad kan jag göra om någon kräver tillbaka katten? Den har uppenbart blivit ILLA behandlad med tanke på dess skick, och har varit ute en hel del tid.
Och en sak till, katten står och mjauar nä den vill in, släpper då in den i porten och den kutar direkt till min dörr så fort den kan, och vill in, lägger sig sedan i sin soffplats och njuter, alternativt mitt knä..
Lite kommentarer, stöd, allmänt råd, skulle uppskattas väldigt mycket, till en förvirrad lukas och smulan!
Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop