Permalänk
Medlem

Katt dispyt

Ok, blir en liten historia här, men måste få skriva av mig någonstans och höra utomstående kommentarer.

Det hela började fredagen vecka 43, då vi hittade en katt, c:a 4 månader gammal, frusen, hungrig, och trött, under våran bil. Djurälskare som jag/min mor är, tog vi genast hand om katten, köpte kattmat och kattlåda på 5 minuter.

Katten åt, drack, och sov, konstant i 3 dagar. Hörde under denna tid av mig till grannar/satte upp lappar/tittade runt i matbutiker osv., men fick ingen som helst respons. Efter vidare forskning fick jag reda på att mina grannar på 6e våningen hade ägt katten, dock var det bara en barnvakt och 2 dagar där, då deras mor, kattägaren, var på smekmånad.

Barnavakten berättade att dom hade haft en katt, men sålt den till några grannar 2 portar bort, lillebrorsan i familjen (8 år sa att det var deras katt).

Efter ytterligare samtal med grannar, har jag fått reda på att katten var där c:A en vecka innan, hos gamla ägarna det vill säga, katten har ramlat ner från 6e våningen uppredade gånger, och klättrat över till grannarna genom balkongen UPPREPADE gånger innan dess. I alla fall, bestämde mig för att ta hand om katten. Sedan dess har jag köpt kattlåda, klös ställning, mat, osv.

6 Dagar efter att vi fått katten gick jag till veterinären, för allmän koll, spruta, behandling mot mask osv., Veterinären berättade att katten var kraftigt undernärd, och måste ha varit ute c:a 2 veckor och fått lite mat hemma. Hon fick sin spruta och behandling mot mask, också en tid för nästa spruta/sterilisering.

I dag, 11 dagar efter jag har tagit hand om katten, släppte jag ut han, åkte iväg till skolan 2-3 timmar och kom sedan hem, katten har fått vara ute några timmar åt gången på dagarna förut och det har inte varit några problem, förutom idag då han var spårlöst borta.

Var ute och letade en tid, när jag sedan gick upp mot dom så kallade *gamla ägarna* och frågade om jag kunde få nummer till den hon sålt dom till, hon sa att hon inte vet vad dom heter eller har något nummer, och att katten var hos henne.

Frågade henne, vad gör han hos dig?

Hennes svar var att det var en innekatt, och att han inte var van vid att vara ute, så hon såg det som en snäll sak att ta in katten och ge hon mat, hon sa också att hon ringt katthem för att hon inte kunde ha katten.

Jag berättade då att katten hade ett halsband, och om hon inte har tittat på det? hennes svar var att katten inte gillade detta och hon inte visste vad det var, så hon tog av det.

Försökte förklara för henne att om man säljer en katt, och sedan ser den ute, med halsband, att man inte kan kidnappa katten, men det var tydligen för svårt att förstå så hon sa att hon ska ringa katthem. Efter långa samtal om att jag har tagit hand om katten så fick jag äntligen ta med henne hem igen, hon frågade om hon får hälsa på katten någongång, vilket är en självklarhet. Hon började gråta osv..

Varför hon sålde katten var enligt hon själv att hennes man inte tålde katten, och att hon sålt den för 3-4 veckor sen när han flyttat in hos henne, till några portar härifrån. Jag tycker denna historia är väldigt luddig, har brister, och grannarnas vittnelser berättar annorlunda. Katten är deras, är 100% säker på detta.

Vad jag nu planerar att göra är att hålla katten inne tills hon ska få sin öronmärkning och sterilisering, för dom kan uppenbart inte ta hand om katten, och vill uppenbart inte ha den när dom kastar ut den, tror att det var hennes man som kastat ut den, irakier är ju lite egendomliga när dom kommer till att mannen ska bestämma.

Om hon nu har sålt den, och allt har varit fel, Vad kan jag göra om någon kräver tillbaka katten? Den har uppenbart blivit ILLA behandlad med tanke på dess skick, och har varit ute en hel del tid.

Och en sak till, katten står och mjauar nä den vill in, släpper då in den i porten och den kutar direkt till min dörr så fort den kan, och vill in, lägger sig sedan i sin soffplats och njuter, alternativt mitt knä..

Lite kommentarer, stöd, allmänt råd, skulle uppskattas väldigt mycket, till en förvirrad lukas och smulan!

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk

Bra gjort, tummen upp!
Förstår inte riktigt problemet? Är du rädd att hon ska ta tillbaka katten igen? Vill du själv ha katten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bra, håll katten borta från dom som misshandlat den. den verkar ju gilla att vara och bo hos dig så kör på!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Problemet är väl att han tagit hand om en katt han inte köpt som någon har 'planterat ut' pga att någon tyckte det var en bra idde att skaffa en katt till ungarna på sommarlovet o sen blev det för mycket så den släpptes ut. ägarna kan ju komma tillbaka o vill ha den menjag vet inte vad jurediken säger om detta.

Tycker du ska stå på dig!
Fast en katt som varit innerkatt bör inte släppas ut bara sådär.
en kompis syster har en innerkatt som springer ute och den gillar väl det men går väldigt lustigt. tex tror att den går på tunn is hela tiden o kryper alltid jättenärma marken osv. rädd för typ allting osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

tack för en del svar, uppmuntrande. är som sagt lite rädd för att hon ska komma i efterhand och vilja ha tillbaka den, tänker ej låta det ske dock.

Katten har ju en del vana ute sen den blev uteslängd, och den verkar ej vara rädd, springer ner direkt i buskarna och hoppar mot fåglar och allt vad den gör, men den håller sig väldigt väldigt nära, max 100meter från huset, men den får nog vara inne tills allt med veterinären är klart. Men en katt är enligt mig, lyckligast när han får vara ute och VARA KATT!

Väldigt söt katt jag har fått, ligger gärna på min mage och myser om kvällarna;)

Skönt att skriva av sig lite!

till zack_ersa: jag vill väldigt gärna ha katten, haft 9e katter innan så har en del erfarenhet, och nej jag bor inte hemma och är 47 år, är enbart 17. Är en stor djurvän, svag för söta små parvlar. Han är redan en i familjen!

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk

Fast särskilt duktig på att ta hand om katter kan du inte vara om du avverkat 9 stycken på 17 år.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast särskilt duktig på att ta hand om katter kan du inte vara om du avverkat 9 stycken på 17 år.

Det beror helt på hur man ser på saken.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Oh, nu vill jag bara gå och gosa med våra två katter

Permalänk
Medlem
Citat:

haha, den första dog när jag var 7 år, den var då 14-15 år gammal.
dom andra 2 hade jag när vi bodde i hus och hade stor uteplats, dom 2 lämnade vi bort till en bondgård när vi flyttade in i lägenhet.

Den sista var en ensam hona, som fick 4 ungar, dom 4 ungarna gav vi sedan bort till vänner och familj, medans honan blev helt tokig och började bajsa under badkaret varje dag, sedan hon fick barn.. hon fick avlivas, blev helt tokig.

sen har min mor haft 3-4 till, tror vi klarar oss;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Katter är onda, det är vetenskapligt bevisat, se bara på jurtjyrkogården eller "ninja cat" på youtube, de manipulerar oss med sina söta ungar och tar sedan över våra liv.

Min syrras katt kan söka upp en allergisk person (mig) i ett rum med 25 pers och gnugga sin päls i ansiktet, och när jag sedan håller på att avlida så tycker alla det är så gulligt så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra val Är själv svag för djur ibland. Tycker man ska gå efter vad katten vill istället för randoms som inte kan sköta den. Den vill ju vara hos dig ,så låt den det^

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det sägs att katter har 9 liv

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Min syrras katt kan söka upp en allergisk person (mig) i ett rum med 25 pers och gnugga sin päls i ansiktet, och när jag sedan håller på att avlida så tycker alla det är så gulligt så.

Ahh Nawh =')

Permalänk

Inte för jag är en kattmänniska, men bra gjort av dig
Även om jag föredrar hundar, så är katter lika mycket värda.

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk

Om hon kommer och vill ha tillbaka katten borde du väl kunna prata med veterinären som sa att den svalt osv. han/hon borde ju kunna stryka att den förre ägaren inte kunde ta hand om katten.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel

Känner igen det där fenomenet. Som tur är har min allergi minskat kraftigt i vuxen ålder och har till och med haft katt själv under två års tid när jag bodde med mitt ex.

Förklaringen jag har slutit mig till är att katter (över lag) känner sig hotade när nya människor - och djur - närmar sig dem "fånstirrande" och sträcker ut armar etc. mot dem. Detta är självklart inget den allergiske - eller den som allmänt ogillar djuret i fråga - gör. Katten vågar därför på eget bevåg bekanta sig men personen i fråga och självklart sätta sin lukt på densamme.

Inget jag kan bevisa på något sätt eller orkar leta upp källor till, men det känns som en rimlig förklaring och fenomenet finns där, så ja...

Till Lukas och Smulan då...

Själv anser jag att ett husdjur är just ett husdjur. Med andra ord, om man inte bor ute på landet så bör husdjur hållas inomhus. Detta av flera anledningar.

Först och främst för djurets egna säkerhet. Alltför många husdjur får sätta livet till och hälsan på spel i en stadsmiljö med trafik, snorungar som inte vet bättre än att tro att djur är pälsbeklädda fotbollar och så vidare.

Sedan är exempelvis lösgående katter något alla inte uppskattar på sina trädgårdar. Kattskit på gräsmattan där barnen leker och man själv går/åker med gräsklipparen och kattskit i sandlådor är inte trevligt på något sätt alls.

Inte heller katter som kilar in genom öppna dörrar - främst ett problem sommartid förstås på dessa breddgrader - till hus, lägenheter, uthus, garage är inte heller något många önskar sig. De som gör det har oftast redan skaffat en egen katt...

Känner du ändå att det inte är rätt att ha katten inne hela tiden, skaffa ett koppel och gå ut och gå med den. Annars finns alltid alternativet att inte ta på sig ansvaret för en katt...

Annars tycker jag att du gjorde rätt som tog hand om kattstackarn. Ge henne en kram från mig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Katter hälsar genom att "stångas/gnuggas" i ansiktet..

Sen att naivt tro att katter är dom enda lösgående djuren i tättbebyggt område, jag bor i Lund & här springer det både rävar & rådjur t.om. älgar. Om det är något djur som skitar ner i stadsmiljö så är det duvor, katter är ett litet problem men djävligt duktiga på att plocka skadedjur.. Innan vi släppte ut våra katter nästan kryllade gården av råttor/möss etc. nu plötsligt efter vi släppt ut våra katter är dom borta undrar vad det beror på t.om. kråkor/skatorna har slutat att "hänga" här...

Så katten kan göra nytta med.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

eftersom vi har förjävligt mycket skog och natur där jag bor, och itne så överdrivet mycket trafik, så anser jag att det inte är något problem att låta smulan springa i skogen och jaga fåglar;) men självklart så är det under kontroll, då hon fortfarande är ung.

stångas gör väll bara katter när dom känner sig *trygga* med människan i fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleepyoh

stångas gör väll bara katter när dom känner sig *trygga* med människan i fråga?

Så var det kanske...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Awww, jag fällde faktiskt en tår av första inlägget. Du är den rättmäktiga ägaren till katten som är den första att behandla den väl.
De tidigare ägarna är inget annat än djurplågare och de har ingen rätt alls att få ta hand om katten.
Jag tycker du ska köra med en soft approach mot mamman i familjen, att smulan nu får ett tryggt och värdigt liv hos dig som den är värd. Jag tror ändå att hon tycker att det viktigaste för smulan är att hon mår bra.
Om sedan det inte fungerar gå på en hård approach och hota med rättsliga påföljder eller dylikt om de tar katten av dig.
Lycka till och sköt om Smulan!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Jo, träffade henne när jag släppte ut katten och hon var ok med det igår, hon vill hälsa på katten någon gång säger hon, vilket jag kan vara ok med, men hon ska ll inte ta hand om ett djur när hon inte är kapabel till det.

Eftersom vi har flertalet vittnen om kattens välmående + veterinär utlåtande tror jag inte det rättsliga blir så svårt om det skulle ske, vilket jag inte tror. vi verkar ha kommit överens.

Smulan börjar nu också lugna ner sig, lärt sig att gå på låtan, börjar äta mer regelbundet och är ännu mysigare! kommer på natten och lägger sig i mitt knä när jag ser på tv, aldrig träffat en gosigare katt:)!

Tack för alla svar! Får lägga upp en bild så ni får se hur otroligt söt hon är (A).

En annan fråga: Hur mycket ska en katt äta per dag? Smulan äter otroligt mycket för hennes lilla kropp. +Vad tror ni är bäst, chip eller öronmärkning? Vid öronmärkning kan man ju identifiera direkt när man ser katten vems det är genom att söka på numret.

Over and out /sleepy

Visa signatur

Permalänk
Medlem

grymt bra av dig

Permalänk
Medlem

när man druckit alkohol ska man inte posta på forum...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

woooooooooooot

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan fråga: Hur mycket ska en katt äta per dag? Smulan äter otroligt mycket för hennes lilla kropp.

Hon var en kattunge, visst? De har jag för mig äter en hel del.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Katter hälsar genom att "stångas/gnuggas" i ansiktet..

Sen att naivt tro att katter är dom enda lösgående djuren i tättbebyggt område, jag bor i Lund & här springer det både rävar & rådjur t.om. älgar. Om det är något djur som skitar ner i stadsmiljö så är det duvor, katter är ett litet problem men djävligt duktiga på att plocka skadedjur.. Innan vi släppte ut våra katter nästan kryllade gården av råttor/möss etc. nu plötsligt efter vi släppt ut våra katter är dom borta undrar vad det beror på t.om. kråkor/skatorna har slutat att "hänga" här...

Så katten kan göra nytta med.

Sade jag att jag trodde att det var de enda lösgående djuren i tätbebyggt område? Nej, jag trodde väl inte det... Däremot skulle just lösgående tamkatter i det här exemplet kunna hållas inomhus till en betydligt högre grad än vilda rådjur, inte sant? Om det sedan kryllar av råttor och möss i ett tätbebyggt område så ser jag det snarare som en brist på renhållning snarare än brist på lösgående tamkatter, men det är givetvis bara spekulationer...

Citat:

eftersom vi har förjävligt mycket skog och natur där jag bor, och itne så överdrivet mycket trafik, så anser jag att det inte är något problem att låta smulan springa i skogen och jaga fåglar;) men självklart så är det under kontroll, då hon fortfarande är ung.

Gjorde måhända en förhastad slutsats och förknippade inte ett sexvåningshus med ett område där det finns "förjävligt mycket skog och natur", ber om ursäkt för det.

Så, när kommer det bilder på kissen?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Sade jag att jag trodde att det var de enda lösgående djuren i tätbebyggt område? Nej, jag trodde väl inte det... Däremot skulle just lösgående tamkatter i det här exemplet kunna hållas inomhus till en betydligt högre grad än vilda rådjur, inte sant? Om det sedan kryllar av råttor och möss i ett tätbebyggt område så ser jag det snarare som en brist på renhållning snarare än brist på lösgående tamkatter, men det är givetvis bara spekulationer...

Området jag bor på ligger i yttersta utkanten av lund, sen kommer sädesfälten etc...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det var mig en söt kisse detdär.

så söt att ja nog ska ge min egen kisse lite lördagsgodis.

Visa signatur

Dator : Ryzen 5950x ; 128GBRam; AMD RX6800

Permalänk
Medlem

vad trevligt. jag börjar undra om det inte är en hund i kattkropp, han vågar inte vara ute själv. när jag släpper ut den vill den in, när den kommer in vill den ut osv.. Skitstörande i längden!

Gick en promenad på kanske 20 minuter, gick runt all skog osv, hon var 3-4 meter bakom mig hela vägen. Sen när jag går in, sätter hon sig ute och jamar.

Visa signatur