Jag gillar att du har länkar och har pålästa argument. Det visar att du är seriös debattör och inte nån som FUDar eller hittar på. Fast iofs, har jag inte träffat på några troll här. Bra konstruktiv debatt, tycker jag.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av sAAb
Du skriver längre ner att att den hade "20 års finputsning"... Låter länge för version 1.0.
Nja. Jag skrev att Solaris hade 20 års finputsning. OpenSolaris är något annat (men det har samma Solaris kärna). Det är en helt ny dist, v1.0 just nu. Det ska småningom evolvera till Solaris v11 är det tänkt. Det kommer bli ganska likt ett vanligt Linux, såsom Ubuntu. Det är Ian Murdoch som är arkitekten bakom OpenSolaris disten, han som skapade Linux Debian. Jag tror han kommer se till att OpenSolaris är väldigt likt Linux.
Jag tycker personligen att Linux och Mac OS X är bra för Solaris, de visar hur ett Unix kan vara. Solaris kopierar mycket användbarhet dem; installation, GUI, etc. Traditionellt har det varit ingenjörer som använt Solaris som inte brytt sig om enkelhet. Men nu när Solaris går från de stora serverhallarna till desktop, måste SUN tänka om. Men allting finns att kopiera rakt av från Linux. SUN slipper designa användbarhet från scratch, det är bara att imitera Linux. Jag tror det är svårare för Linux, som går från desktop till serverhallar.
Citat:
Gissar att det är Gnome.
Helt korrekt gissning. KDE finns ju förstås. Men SUN erbjuder inte KDE just nu, eftersom APIerna håller på att ändras ganska mycket. Man kan inte erbjuda Enterprise support på sånt. Svårt att få stabilt när allting ändras från gång till gång.
Citat:
Solaris kommer från System V R4 (http://en.wikipedia.org/wiki/System_V_Release_4):
"System V Release 4.0 was announced on October 18, 1988[6] and was released in 1990."
Dvs något år innan Linux började från scratch. Flertrådigheten med posix-trådar kom till Solaris (http://en.wikipedia.org/wiki/Solaris_(operating_system): November 1995 dvs sju månader innan hobbyansatsen "Linux" körde SMP (http://cobweb.ecn.purdue.edu/~pplinux/ppsmp.html):
"As you read this document, keep in mind that we haven't tested everything and we don't even have access to high-end SMP hardware. That said, we have been able to start testing SMP parallel stuff on real hardware. In June 1996, we purchased a two-processor 100MHz Pentium system... both processors, Asus motherboard, 256K cache, 32M RAM, 1.6G disk, 6X CDROM, Stealth 64, and 15" Acer monitor all for $1,800! Getting SMP Linux up on this system was simply a matter of recompiling the kernel with the SMP=1 line in the makefile uncommented (although I find setting SMP to 1 a bit ironic ;-). "
Nja. Den första versionen av Solaris levererades och såldes förinstallerad på en egenutvecklad SUN workstation 1982. Men då hette det SunOS. Jag vet inte hur länge SUN utvecklade SunOS innan det började säljas? Hur lång tid tar det att utveckla en dator + OS? 2 år? Kanske påbörjades det 1980? Och nu är det 2008, dvs 28 år. Snart 30 år.
Antagligen var Solaris flertrådat sedan mycket länge. Jag har svårt att tänka mig att det var enkeltrådat. Mycket möjligt att Posix trådarna kom 1995. Jag vet att SUN var missnöjda med trådningen i Solaris och omarbetade allting rejält där någon gång, när de hade tillräckligt mycket kunskap för att göra det riktigt bra. Men nu skalar Solaris extremt bra och trådningen är mycket bra. Jag har läst om hur DTrace fångar upp buggar i trådningen som det inte funnits en chans tidigare att fånga utan DTrace. Det fanns alltså gamla buggar som ingen kunnat upptäcka utan hjälp av DTrace.
Citat:
Orsaken att Linux finns där det finns idag är tack vare stöd från större företag, bl.a. IBM sedan sent nittiotal. Hårdvaran med SMP var utom räckhåll för vanliga kids. Massor med hårdvarustöd, direkt från tillverkarna. Det har inte Solaris, än.
SUN lever ju på telecom-bolagen som kräver grym SMP.
Det är helt korrekt att det inte finns många drivare till Solaris och det kan vara en seriös pain in the ass. Men det kommer fler och fler drivare. Iom OpenSolaris har SUN tvingats skriva drivare till vanliga x86 enheter. Tidigare sålde SUN ofta stora SPARC maskiner för milj kr och det var få drivare som behövde utvecklas. Typ som Apple, de har få drivare eftersom de bara säljer få modeller, men de funkar. Skulle Apple sälja Mac OS X till vanliga PC skulle de få skriva massa drivare. En sak som underlättar är att ofta kan man köra drivare till mycket gamla Solaris versioner rakt av. Det är extrem bakåtkompatibilitet.
Citat:
De rippar nog inget alls. De kör "standardburkar" med nån "standarddistro" har jag för mig. Av kostnadsskäl. Varför skulle de krångla till det om det blir dyrare? De kör vad jag känner till med det 'fula tricket' att använda undermåliga maskiner, med grym redundans, snarare än med supermaskiner. De började som ett mindre företag som växte snabbt och fortsatte med det de kunde.
Jag har läst någonstans att de rippat ut saker. Google behöver t.ex. inte drivrutiner för webcams etc i Linux kärnan. Ju mer kod, desto mer som kan gå snett. Och Linux kernel är på 6.4 milj rader kod. Det är bäst att försöka få ned kodmassan så mycket som möjligt. Google har ju duktiga utvecklare, de har anställda Linux utvecklare. Jag tror nog Google tweakat och optimerat kernel. Det är inte så svårt, det är jämförelsevis enkel struktur och naiva ansatser i Linux som ibland anses ganska vara naiv teknik.
Däremot vet jag att Google börjat titta på Solaris, och de har oxå anställt mycket SUN folk. Det är naturligt eftersom SUN är ett teknikfokuserat företag med duktiga ingenjörer. Det var Solaris admins på arbetsintervjuer som fick massa frågor om Solaris. Om Google kan köra Solaris nära 100% last istället för Linux 60%(?) last, så kan de minska antalet servrar mycket. Och vi alla har hört Googles klagomål hur mycket ström alla deras servrar drar.
Citat:
Den öppna licensen som SUN använder kallas CDDL (http://en.wikipedia.org/wiki/CDDL):
"In the words of Danese Cooper, who is no longer with Sun, one of the reasons for basing the CDDL on the Mozilla license was that the Mozilla license is GPL-incompatible. Cooper stated, at the 6th annual Debian conference, that the engineers who had written the Solaris kernel requested that the license of OpenSolaris be GPL-incompatible. "Mozilla was selected partially because it is GPL incompatible. That was part of the design when they released OpenSolaris. [...] the engineers who wrote Solaris [...] had some biases about how it should be released, and you have to respect that". Simon Phipps (Sun's Chief Open Source Officer), who was present at the time and who had introduced Ms. Cooper as "the one who actually wrote the CDDL", made no comment at the time."
Det finns med andra ord en anledning varför Linux inte kan använda den.
Helt korrekt. Men jag personligen har inga problem med att Solaris är öppen kod. Inte heller Apple eller FreeBSD eller QNX, etc. Det är öppen kod och det går att använda. Företag gör ju det redan. Lite synd att Linux inte kan använda ZFS eller DTrace, men det är svårt att tillfredsställa alla? Undrar om det hade varit lika mycket klagomål om det varit en licens som gjort att Apple inte kunnat använda Solaris kod? Kretsar allting kring Linux? Alla måste var kompatibla med Linux, annars suger det? Är det inte lite egocentrisk världsbild? Om man tänker på Linus Torvalds som kallar OpenBSD utvecklare för "masturbating monkeys" och att Gnome suger samt att Apples filsystem suger fett, etc etc etc. Så är det inte så konstigt om han går till angrepp även mot SUN. SUNs VD bjöd officiellt in Linus på middag för att diskutera samarbete, men Linus avböjde. Men nu har äntligen Linus gått med på att träffa arkitekten bakom ZFS. Det är ju en början. Synd att Linus är lite aggressiv, bara. Jag tror det skulle kunna komma mycket gott ur ett samarbete. Som sagt, när SUN skulle öppna upp Java tog det år, pga de var tvungna att bevisa att de ägde varje rad kod. Samt var tvungna att skriva om delar som använde proprietär teknik, till öppen sås. Vem vet, SUN kanske lyckas närma sig Linus igen.
Citat:
Det där är maskiner avsedda att räkna postkuvert, räntor, atomer i myror och permutationer av jordens alla genom.
Ja, och det är coola maskiner! När ett företag migrerar 251 Linux Dell 2950 servrar till 24 st SUN Niagara maskiner så sparar man mycket pengar och ström när man kan administrera en tiondel så många maskiner. Plus att de är billiga.
STRATA, europas näst största web leverantör som hanterar uppemot 1 miljard email/dag, migrerade hela sin back end till en enda Niagara T5440 maskin med gott om kraft över.
En Niagara maskin är dyrare än en x86 server, men den ska istället jämföras med IBM Power6 maskin istället. Och då är den en bråkdel så dyr och 10 ggr snabbare på vissa workloads. IBM tar verkligen hutlöst betalt. Och IBM har mindre imponerande teknik, tycker jag. Tydligen så älskar sys admins IBM AIX, medan Solaris älskas av utvecklare. Undrar hur det kommer sig? Är det för att Solaris har DTrace och annat kul? Men AIX utvecklas mycket långsammare nu, allt IBMs krut läggs på Linux istället. Plus att AIX är closed source. Som HP-UX. Lite svårt att prova dem hemma speciellt som de inte finns till x86.
Citat:
De behöver verkligen de filsystem tråden handlar om. Ingen hemanvändare jag känner till behöver det, idag. Knappt ens webservar.
Jo det är sant, men det coola är att man kan nu själv bygga ihop en sån maskin som servar stora sajter hemma, med vanliga komponenter. Och även om jag inte har behov av den prestanda ZFS erbjuder, så anser jag att jag har behov av dess säkerhet. SUN har i dagarna släppt nya proffsmaskiner för lagring som ska skaka om lagringsmarknaden ordentligt med oöverträffad pris/prestanda och enkelhet. Vad innehåller maskinerna? Ja, quad core + massa SATA diskar + ZFS + webgui. Allt kan jag köpa på komplett.se och resten är öppen kod, bara ladda ned.
http://www.theregister.co.uk/2008/11/10/suns_amber_road_stora...
RONNYLOV,
Ja, du kan installera Solaris utan GUI. Det är ganska vanligt att man gör så. Det är ju ett server OS. Dom dära tunna klienter SunRay jag pratade om tidigare, servas ibland av maskiner som saknar grafikkort. De generar bitmaps i minnet och skickar dem till SunRay.
Men spelar roll. Om jag tröttnar på Solaris så switchar jag bara tillbaka till Linux där jag började. Och allt jag lärt på Solaris, har jag med mig tillbaka till Linux. De är ju båda Unix. Båda använder X11, Gnome/KDE, Gnu, gcc, Eclipse, VI, Emacs, NFS, OpenOffice, Java, etc. Faktum är att jag tycker det är bra att provat på ett riktigt Unix, man kan då jämföra. Och när man ser sambanden, lär man sig riktigt bra.
Det är som att kunna C++ och sen när man lär sig Java, så går det upp ett rejält ljus eftersom man ser på ett högre plan. Skulle man dessutom lära sig C# skulle det gå väldigt snabbt, eftersom man redan kan C++ och Java. När man sen lär sig tekniker som C# använder, kan man ta tillbaka dem till Java och C++. etc. Man blir en bättre programmerare av att se olika språk och tekniker.
Härnäst måste jag skriva lite om Zones. Virtuella maskiner i Solaris. Alla virtuella maskiner delar på den stabila Solaris kärnan, så de tar 40MB RAM var. En snubbe startade 1000 virtuella maskiner på 1GB RAM PC. Det gick men var fruktansvärt slött.