Permalänk

Trasigt moderkort eller cpu?

Halloj i höstmörkret.
Har stött på lite bekymmer och behöver råd. Köpte nytt RAM och ett nytt grafikkort idag. Installtionen gick fint tills jag skulle starta om datorn efter att ha installerat dom nya drivrutinerna.

Så när jag försöker starta datorn får jag ingen bild och det funkar bara i 4 sekunder sedan startar den om sig igen tills jag bryter strömmen till nätagget, ingen bild eller några pip para på i 4 sek sedan tvärdö för att sedan start om.

Jag har prövat att byta tillbaka till dom gamla minnena och prövat i alla minnes platser samt det gamla grafikkortet. Jag har även prövat att nolla bios samt byta nätagg och bekymmret återstår.

Min setup:
Gigabyte GA-P35-DS3
4gb corsair pc8500 (gamla 2gb pc6400)
asus 4870X2 (8800gts var det gamla)
och ett Corsair TX750w som driver det hela
div sata diskar finns men det är inte så viktigt nu.

Så vad ska jag ta mig till? Tacksam för all hjälp jag kan få då jag har slut på idér.

//Mvh Johan

*edit* Såg att jag postat fel kan någon snäll mod flytta på tråden?

Permalänk

Förstår inte hur de inte kan fungera med dina tidigare prylar ? De om något måste/bör ju fungera.

Typisk felsökningsprocess hos mig kan se ut som följande:
- Rensat moderkort (från alla möjliga onödiga sladdar)
- Göra en 100% korrekt CMOS_RESET
- Se över processor och kylare så ingenting ligger eller sitter fel
- Börja trycka in 1st minne i DRAM 1-2-3 eller 4
- Trycka i lämpligt PCI-E som garanterat fungerar (gammalt PCI kan vara extra bra förstås) och förse med eventuell strömförsörjning.
- Noggrant trycka in 24pin ATX samt 4/8pin ATX
- Ha absolut ingen hårddisk ansluten! Då de kan vara en port som strular
- Undvik dessutom USB-keyb varpå även denna kan orsaka boot-problem

Alltid lika svårt när allt känns hopplöst.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Re: Trasigt moderkort eller cpu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_lindgren
Halloj i höstmörkret.
Har stött på lite bekymmer och behöver råd. Köpte nytt RAM och ett nytt grafikkort idag. Installtionen gick fint tills jag skulle starta om datorn efter att ha installerat dom nya drivrutinerna.

Så när jag försöker starta datorn får jag ingen bild och det funkar bara i 4 sekunder sedan startar den om sig igen tills jag bryter strömmen till nätagget, ingen bild eller några pip para på i 4 sek sedan tvärdö för att sedan start om.

Jag har prövat att byta tillbaka till dom gamla minnena och prövat i alla minnes platser samt det gamla grafikkortet. Jag har även prövat att nolla bios samt byta nätagg och bekymmret återstår.

Min setup:
Gigabyte GA-P35-DS3
4gb corsair pc8500 (gamla 2gb pc6400)
asus 4870X2 (8800gts var det gamla)
och ett Corsair TX750w som driver det hela
div sata diskar finns men det är inte så viktigt nu.

Så vad ska jag ta mig till? Tacksam för all hjälp jag kan få då jag har slut på idér.

//Mvh Johan

*edit* Såg att jag postat fel kan någon snäll mod flytta på tråden?

Prova att höja volten till minnena i BIOS. Det kortet i auto ger ofta för lite ström till minnena. Dom nya 8500 kräver mer än 6400 minnens 1.8v. Tror det är 2.1v som dom vill ha.

Permalänk

Hehe kommer inte ens så långt som till bios datorn går bara i 4 sekunder utan bild eller pip. Har även prövat allt som coolerfreak skrev

Förstår inte heller hur mina gamla saker inte kan fungera. Då drar jag ju slutsatsen att det antingen är moderkortet eller cpu:n som sagt god natt.

Permalänk
Medlem

Känns som moderkortet gått då. Borde ge någon fel signal om det var processorn.

Hade gissat på PSU om du inte provat med annat.

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk

Hmm för ta och köpa ett nytt moderkort idag då. Tycker att det vore lustigt att en processor bara skulle gå sönder utan vidare för att man bytt RAM och grafikkortet.

Det är dom enda sakerna jag inte har prövat en, får då bli ett nytt mobo då det kostar minst att köpa

Permalänk

Du har inte garanti på moderkortet då? Mitt P35-DS4 hade tre års garanti har jag för mig.

Det kan också vara så att du har fått problem med ditt BIOS men att backup-bioset (det är väll backup-bios på DS3?) inte börjar laddas. Det finns ett trix man kan ta till som sista åtgärd om man inte är rädd att förlora garantin och valet står mellan att kasta kortet. Lyckades dock inte hitta sidan där de förklarade detta igen, men du kanske har bättre tur. Det hela går ut på att man kortsluter två speciella pinnar på det primära bios-chippet vid start av datorn. Då blir det primära bioset jättekorrupt och backup-bioset kommer förhoppningsvis aktiveras och lösa problemet. Som sagt är detta väldigt "last-resort"

Kolla först om du har garanti på kortet, om du inte har det och tänker kasta det så kan du ju försöka leta rätt på sidan som förklarade trixet och testa det.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

var och köpte mig ett nytt mobo Giagabyte GA-EP45-DS4

Men fick samma fel med det. Kan det vara så att processorn har gett upp för gott, det är ju den enda jag inte har bytt nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_lindgren
var och köpte mig ett nytt mobo Giagabyte GA-EP45-DS4

Men fick samma fel med det. Kan det vara så att processorn har gett upp för gott, det är ju den enda jag inte har bytt nu

Men du har väl varken lyft processor eller kylare eller hur ? Verkar underligt att de skulle vara den =/ Vad är de för processor?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare